Spring naar bijdragen

Van de kerk af, hoe doe je dat?


Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • Antwoorden 111
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Mensen, ik heb Goed Nieuws.

Gisteren heb ik nog wat gelezen over reïncarnatie, en hoe de kerk ertegenover stond. Ik had geleerd van de esoterische dominee, dat in de eerste eeuw naar Christus de kerk ook geloofde in reïncarnatie, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Toen bedacht ik: Misschien probeert die dominee ons dingen te laten geloven die niet waar zijn.

Ik heb een Christelijk boek gepakt, dat heet: Mijn Redder heel dichtbij.

Toen tot God gebeden: Wilt U mij de Waarheid laten zien, astUblieft.

Het boek opengeslagen, en meteen gelezen.

Toen bleek het te gaan, dat wij op de kermis rondliepen, en dat geloven aan ons trokken. Mensen die in Boeddha "geloven" vragen of je bij hen wilt komen. New Age volgers doen hetzelfde.

Mensen zeggen: Jezus was een goed mens (new age, en ook esoterie) maar de Bijbel laat ons niet kiezen om Jezus als goed mens te beschouwen. OF Jezus is DE Zoon van God, of Hij is een leugenaar, omdat Hij Zichzelf als Zoon van God ziet.

Toen ben ik op mijn knieën gegaan, en heb Hem aangenomen als Zoon van God, en Redder van de mensheid.

Ik zal nog veel de bijbel moeten lezen, en veel boeken moeten lezen van dominees, maar Jezus is ook mijn Redder.

God zij geprezen


Samengevoegd:

Quote:

Mensen, ik heb Goed Nieuws.

Gisteren heb ik nog wat gelezen over reïncarnatie, en hoe de kerk ertegenover stond. Ik had geleerd van de esoterische dominee, dat in de eerste eeuw naar Christus de kerk ook geloofde in reïncarnatie, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Toen bedacht ik: Misschien probeert die dominee ons dingen te laten geloven die niet waar zijn.

Ik heb een Christelijk boek gepakt, dat heet: Mijn Redder heel dichtbij.

Toen tot God gebeden: Wilt U mij de Waarheid laten zien, astUblieft.

Het boek opengeslagen, en meteen gelezen.

Toen bleek het te gaan, dat wij op de kermis rondliepen, en dat geloven aan ons trokken. Mensen die in Boeddha "geloven" vragen of je bij hen wilt komen. New Age volgers doen hetzelfde.

Mensen zeggen: Jezus was een goed mens (new age, en ook esoterie) maar de Bijbel laat ons niet kiezen om Jezus als goed mens te beschouwen. OF Jezus is DE Zoon van God, of Hij is een leugenaar, omdat Hij Zichzelf als Zoon van God ziet.

Toen ben ik op mijn knieën gegaan, en heb Hem aangenomen als Zoon van God, en Redder van de mensheid.

Ik zal nog veel de bijbel moeten lezen, en veel boeken moeten lezen van dominees, maar Jezus is ook mijn Redder.

God zij geprezen

Edit: Wie weet een goed boek over de Bijbel, waarin de dingen worden uitgelegd door een dominee of ander expert van de Bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waarom zijn kerken zo groot en zo mooi? Heeft Jezus niet gezegd: Doe alles in het verborgene want mijn Vader ziet alles wat in het verborgene is?

Riep hij hier op tot kerk opbouw, en het bouwen van schitterende gebouwen? Riep hij hier op om met je bijbel in je hand statig naar de kerk te wandelen? Nee, want de Farizeeën deden alzo, en zij hebben hun loon al gehad. (namelijk van mensen: Zo, die gaat naar de kerk, wat moet dat een vrome man/vrouw zijn).

Welkom dames en heren bij alweer een nieuwe aflevering van het TROS-programma 'Verzin Je Eigen Bijbeltekst'. Jezus zei niet: doe alles in het verborgene.

Matteüs 6

1 Let op dat jullie de gerechtigheid niet beoefenen voor de ogen van de mensen, alleen om door hen gezien te worden. Dan beloont jullie Vader in de hemel je niet. 2 Dus wanneer je aalmoezen geeft, bazuin dat dan niet rond, zoals de huichelaars doen in de synagoge en op straat om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 3 Maar als je aalmoezen geeft, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet. 4 Zo blijft je aalmoes in het verborgene, en jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

5 En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 6 Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

7 Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. 8 Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen. 9 Bid daarom als volgt:

Onze Vader in de hemel,

laat uw naam geheiligd worden,

10 laat uw koninkrijk komen

en uw wil gedaan worden

op aarde zoals in de hemel.

11 Geef ons vandaag het brood

dat wij nodig hebben.

12 Vergeef ons onze schulden,

zoals ook wij hebben vergeven

wie ons iets schuldig was.

13 En breng ons niet in beproeving,

maar red ons uit de greep van het kwaad.

Noot [sluiten]

(6:13) van het kwaad – Andere handschriften lezen: ‘van het kwaad. Want aan u behoort het koningschap, de macht en de majesteit tot in eeuwigheid. Amen'.

14 Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. 15 Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven.

16 Wanneer jullie vasten, zet dan niet zo'n somber gezicht als de huichelaars, want zij doen dat om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 17 Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18 zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

Het gaat in deze tekst dus om:

- aalmoezen geven

- bidden

- vasten

Het is misschien reuze esoterisch verantwoord ofzo om dat dan meteen toe te passen op de gehele wereldkerk als instituut en al haar verschijnings- en uitingsvormen, maar ik ben het daar dus niet mee eens. Waarom niet? Omdat dat er gewoon niet staat. Je kunt prima gewoon mainstream christen en kerklid zijn zonder meteen een farizeeër te zijn, dus zonder tegen Matteüs 6 in te gaan. Het is alleen maar net wat je er zélf mee doet. Er zullen vast wel individuen zijn die het niet begrepen hebben, huichelaars heb je overal, maar dat is niet de leer, van geen enkele kerk.


Samengevoegd:

Quote:

Ik zal nog veel de bijbel moeten lezen,

Vooral dat ja. En niet te veel troep op internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mensen, ik heb Goed Nieuws.

Gisteren heb ik nog wat gelezen over reïncarnatie, en hoe de kerk ertegenover stond. Ik had geleerd van de esoterische dominee, dat in de eerste eeuw naar Christus de kerk ook geloofde in reïncarnatie, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Toen bedacht ik: Misschien probeert die dominee ons dingen te laten geloven die niet waar zijn.

Ik heb een Christelijk boek gepakt, dat heet: Mijn Redder heel dichtbij.

Toen tot God gebeden: Wilt U mij de Waarheid laten zien, astUblieft.

Het boek opengeslagen, en meteen gelezen.

Toen bleek het te gaan, dat wij op de kermis rondliepen, en dat geloven aan ons trokken. Mensen die in Boeddha "geloven" vragen of je bij hen wilt komen. New Age volgers doen hetzelfde.

Mensen zeggen: Jezus was een goed mens (new age, en ook esoterie) maar de Bijbel laat ons niet kiezen om Jezus als goed mens te beschouwen. OF Jezus is DE Zoon van God, of Hij is een leugenaar, omdat Hij Zichzelf als Zoon van God ziet.

Toen ben ik op mijn knieën gegaan, en heb Hem aangenomen als Zoon van God, en Redder van de mensheid.

Ik zal nog veel de bijbel moeten lezen, en veel boeken moeten lezen van dominees, maar Jezus is ook mijn Redder.

God zij geprezen


Samengevoegd:

[...]

God is groot. Hem zij alle lof, eer en aanbidding

Dat boek waar je het over hebt kan ik nergens terugvinden. Bedoel je wellicht

Onze Redder heel dichtbij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van harte gefeliciteerd!!

Ik weet niet zo 1-2-3 een boekje. Wat ik wel aan kan raden is gewoon een Evangelie er bij te pakken en te kijken wat er staat.

Wat ik trouwens zelf wel een keer gedaan heb is met 'Levenslessen met Max Lucado' het Evangelie van Johannes doorgaan. Dan leer je de tekst goed begrijpen en toepassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Van harte gefeliciteerd!!

Ik weet niet zo 1-2-3 een boekje. Wat ik wel aan kan raden is gewoon een Evangelie er bij te pakken en te kijken wat er staat.

Wat ik trouwens zelf wel een keer gedaan heb is met 'Levenslessen met Max Lucado' het Evangelie van Johannes doorgaan. Dan leer je de tekst goed begrijpen en toepassen.

Bedankt!

Ik heb al twee boeken gekocht: Wie is als Gij van DHR Peels en Vrijzinnigen hebben de toekomst van Prof Meerten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toen ben ik op mijn knieën gegaan, en heb Hem aangenomen als Zoon van God, en Redder van de mensheid.

Ik zal nog veel de bijbel moeten lezen, en veel boeken moeten lezen van dominees, maar Jezus is ook mijn Redder.

God zij geprezen

Gefeliciteerd!! smile.gif

Het is inderdaad heel goed de Bijbel te lezen, (nog) beter dan boeken van dominees.

En het is heel goed om een goede kerkgemeente te bezoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Gefeliciteerd!!
smile.gif

Het is inderdaad heel goed de Bijbel te lezen, (nog) beter dan boeken van dominees.

En het is heel goed om een goede kerkgemeente te bezoeken.

Bedankt big-smile.gif

Ik zit al bij een kerkgemeente. Misschien keek ik te veel naar de mensen in plaats van naar de Boodschap.

Zo heb ik zelf een vereniging willen opstarten, maar er kwam niemand opdagen. Daar was ik kwaad over, en vandaar mijn afkeer voor alles wat met de kerk te maken heeft. Op internet kun je dan al snel veel dingen lezen, die misschien waar kunnen zijn, tot aan complot theorieën over de kerk aan toe. En als je dan nogal goedgelovig bent, zoals ik ben, dan word je al snel omgepraat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bedankt
big-smile.gif

Ik zit al bij een kerkgemeente. Misschien keek ik te veel naar de mensen in plaats van naar de Boodschap.

Zo heb ik zelf een vereniging willen opstarten, maar er kwam niemand opdagen. Daar was ik kwaad over, en vandaar mijn afkeer voor alles wat met de kerk te maken heeft. Op internet kun je dan al snel veel dingen lezen, die misschien waar kunnen zijn, tot aan complot theorieën over de kerk aan toe. En als je dan nogal goedgelovig bent, zoals ik ben, dan word je al snel omgepraat.

Mooi dat je daar nu zelf achter gekomen bent. Pas wel op dat je je niet in de andere richting laat vangen en nu kritiekloos aanneemt wat de dominee zegt. Een beetje kritisch denken is altijd goed, of het nu gaat over internet-esoterisme of gewoon de leer van je eigen kerk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Quote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:24:27 schreef Foppe1986 het volgende:Precies, en daarom ga ik ook van de kerk af, en volg mijn eigen hart waarin de Christus Geest wil wonen.En hoe pas je dat toe als je alles in je eentje wil gaan doen? Het gemeentelijke werk is juist onderdeel van het geloofsleven, zonder de gemeente sta je alleen. Er wordt niet voor niets gesproken over de gemeente van Christus. Zouden de apostelen gedwaald hebben met het stichten van gemeenten denk je?

Dus, als iedereen het zegt is het waar?

Stel, we hebben het hypothetische geval dat er een kerk is waar iets onwaars (wat doet er niet toe) wordt gepreekt.

1 iemand komt erachter dat het onzin is wat ze daar zeggen, en gaat weg uit die kerk.

Is hij dan fout omdat de rest wel blijft? Omdat hij het gemeentelijke werk mist?

Geloven is volgens mij nog steeds voor het grootste deel eigen overtuiging, en niet groepsovertuiging oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus, als iedereen het zegt is het waar?

Stel, we hebben het hypothetische geval dat er een kerk is waar iets onwaars (wat doet er niet toe) wordt gepreekt.

1 iemand komt erachter dat het onzin is wat ze daar zeggen, en gaat weg uit die kerk.

Is hij dan fout omdat de rest wel blijft? Omdat hij het gemeentelijke werk mist?

Geloven is volgens mij nog steeds voor het grootste deel eigen overtuiging, en niet groepsovertuiging oid.

Heb je het hele topic ook gelezen voordat je op mij reageerde?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus, als iedereen het zegt is het waar?

Stel, we hebben het hypothetische geval dat er een kerk is waar iets onwaars (wat doet er niet toe) wordt gepreekt.

1 iemand komt erachter dat het onzin is wat ze daar zeggen, en gaat weg uit die kerk.

Is hij dan fout omdat de rest wel blijft? Omdat hij het gemeentelijke werk mist?

Geloven is volgens mij nog steeds voor het grootste deel eigen overtuiging, en niet groepsovertuiging oid.

Geloven is iets dat je als persoon moet doet maar niet alleen. In de bijbel komt het verbond eerst tot het volk Israël en vervolgens tot de kerk/gemeente die het lichaam van Christus vormt. Een individueel geloofseiland vormen en je onttrekken aan de andere ledematen van Zijn lichaam kan uiteindelijk niet authentiek zijn.

(Edit: Fout in zinsopbouw.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik met BV eens. Als je kijkt naar het nieuwe testament zijn er diverse bijbelboeken doe zich expliciet tot de gemeente richten. Je ziet het ook in het Heilig avondmaal dat als gemeenschap gehouden werd en de diverse teksten dat we delen zijn van het lichaam van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Wel briljant eigenlijk.

Mijn post dat ik weer terug geloofde en naar de kerk ging. Dat was een eenmalige fout in mijn systeem denk ik. En vooral mijn reden was te lachwekkend voor woorden. Op de knieen gaan, en dan in een christelijk boek een wonder lezen _O-

En dat van die man die stelt: Jezus laat je niet kiezen, want of hij spreekt de waarheid, of hij liegt of hij is gek.

Misschien heeft Jezus (a.H.a.b.h.) dit wel helemaal niet gezegd, en werden er woorden in zijn mond gelegd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel briljant eigenlijk.

Mijn post dat ik weer terug geloofde en naar de kerk ging. Dat was een eenmalige fout in mijn systeem denk ik. En vooral mijn reden was te lachwekkend voor woorden. Op de knieen gaan, en dan in een christelijk boek een wonder lezen _O-

En dat van die man die stelt: Jezus laat je niet kiezen, want of hij spreekt de waarheid, of hij liegt of hij is gek.

Misschien heeft Jezus (a.H.a.b.h.) dit wel helemaal niet gezegd, en werden er woorden in zijn mond gelegd?

is het boeddhisme iets voor jouw?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeker, daar heb ik mij de afgelopen twee jaar dan ook enorm in verdiept. Ik heb zelfs drie boeddha beeldjes. Niet om te aanbidden hoor, daar geloof ik niet in. Maar gewoon voor de sfeer :#

boeddha beelden worden NIET aanbeden, maar om een gunst gevraagt.

dat kan van alles zijn. is de boeddha je hierin tegemoet gekomen, mag je het beeld weggeven aan iemand die wellicht wat persoonlijk geluk kan gebruiken

ik heb er dan meerdere, en 1 echte authentieke die ik van iemand uit Thailand heb gehad.

ben er erg trots op :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Ja hoor is tegenwoordig niet moeilijk meer om de kerk uit te lopen, niemand die je erom zal vermoorden. Bij de moslims is dat wel anders. Dus gewoon de kerk uit zoals zovelen voor je dat al gedaan hebben, linea recta de bibliotheek in en beginnen bij Jan Wolkers bv walgvogel of terug naar oegstgeest. Ga je vanzelf de Tao Te King lezen. Succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik moet zeggen dat uit treden uit de baptistengemeente niet moeilijk ging, ik gaf aan niet meer te geloven dat wat er verteld werd.

In het begin werd nog getracht mij over te halen, te overtuigen, maar ik was vastbesloten, toen in overleg met de dominee is mijn lidmaatschap opgezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb mij 2 maanden geleden laten uitschrijven bij de RKK.

de reden(en) zijn neem ik aan duidelijk.

moet zeggen dat ik een lullig briefje op joop.nl koos, in plaats van een mailtje naar de parochie.

binnen 2 weken antwoord , dat ik eruitgezet ben.

heb niks tegen religie, maar wil geen lid meer zijn van een groepering die zich jarenlang misdroeg, en wat officieel is gemaakt door comissie deetmann.

hier wat netjes geformuleerde brieven

http://dry.sailingissues.com/uitschrijven-kerk.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid