Spring naar bijdragen

Van de kerk af, hoe doe je dat?


Aanbevolen berichten

je ontkent steeds het feit dat er MEER mensen uit de RKK treden dan voorgaande jaren,

klaarblijkelijk ben je het oneens met wat er oa door mij en maran wordt beweert, maar echt tegenreacties op de officiele rapporten heb je niet.

Maar ik heb nog steeds geen statistische gegevens gezien dat er meer uittredingen zijn dan voor het rapport uit kwam. Ik zou wel bewijs willen zien.

In de omringende landen was het des tijds meen ik wat hoger dan bij ons de reactie op de kerk kennelijk al wat heftiger des tijds was (denk bijv. al aan het bezoek van de paus in NL) en heel belangrijk: in die landen krijgt de kerk geld van de staat wat weer gebonden is aan het aantal leden, bij ons niet. Dat geeft wat extra stimulans om je uit te schrijven.

Nu, wat ik begreep zijn mensen die zich uitschrijven voornamelijk lid op papier. Het zijn niet de actieve kerkgangers. Daaronder, begreep ik uit een krantenartikel, lijkt die hele misbruikschandelen niet echt invloed te hebben op hun verbondenheid met de kerk. Ook lijkt het er op dat het geen invloed heeft op nieuwe leden en leden die voor het priesterschap willen kiezen. Althans, dit staat me bij van krantenartikelen. Maar of ik het nog juist heb in mijn geheugen durf ik niet te zeggen.

Dus daaruit zou ik dan verwachten dat er een stijging is van mensen die uitreden, maar in de statistieken heb ik dat tot nu toe niet kunnen waarnemen.

Maar ik moet zeggen, dat ik eerlijk gezegd ook vooral anti-clericale mensen fel van leer zie trekken tegen de kerk sinds die misbruikschandalen. Mensen die daarvoor ook al geen grote fan waren van de geestelijkheid. Terwijl onder kerkgezinden ik meer een plaats vervangende schaamte merk.

wellicht dat jij ook je bronnen kan vermelden ipv wat je geheugen je zegt

feit blijft dat veel mensen RKK lid blijven, uit gewoonte, net zoals veel mensen uit gewoonte CDA stemmen

ik wil aangaande dit topic een ding even vermelden, en dat is het volgende.

de redenen dat ik de RKK verlaten heb zijn puur MIJN meningen, en die doen geen afbreuk aan de RKK leden . het zijn mijn meningen waar ik op persoonlijke bassis voor gekozen heb.

dit heeft niks te doen met de hedendaagse leden van de RKK, doch alleen het instituut RKK.

laat dit even duidelijk zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 111
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

jij bent als katholiek hiervan niet op de hoogte, wat er zich afspeelt? :?

...

Tuurlijk is hij dat wel. Laten we eens een recent artikel nemen uit het Reformatorisch Dagblad, van een maandje geleden:

RK-Kerk groeit naar bijna 1,2 miljard leden

14-02-2011 11:42 | Kerkredactie

VATICAANSTAD – Het aantal rooms-katholieken is tussen 2008 en 2009 met 1,3 procent toegenomen van 1,166 miljard tot 1,180 miljard.

Dat blijkt uit het vorige week verschenen statistische jaarboek van het Vaticaan.

Volgens het â€Annuario Pontificioâ€, dat jaarlijks uitkomt, steeg het aantal bisdommen tussen 2008 en 2009 van 2945 tot 2956. Het aantal parochies nam toe van 443.000 tot 449.000.

De Rooms-Katholieke Kerk telt wereldwijd 5200 bisschoppen. Het aantal priesters steeg in 2009 met 1,4 procent tot 410.593.

Edit: BRON

Link naar bericht
Deel via andere websites
jij bent als katholiek hiervan niet op de hoogte, wat er zich afspeelt? :?

...

Tuurlijk is hij dat wel. Laten we eens een recent artikel nemen uit het Reformatorisch Dagblad, van een maandje geleden:

RK-Kerk groeit naar bijna 1,2 miljard leden

14-02-2011 11:42 | Kerkredactie

VATICAANSTAD – Het aantal rooms-katholieken is tussen 2008 en 2009 met 1,3 procent toegenomen van 1,166 miljard tot 1,180 miljard.

Dat blijkt uit het vorige week verschenen statistische jaarboek van het Vaticaan.

Volgens het â€Annuario Pontificioâ€, dat jaarlijks uitkomt, steeg het aantal bisdommen tussen 2008 en 2009 van 2945 tot 2956. Het aantal parochies nam toe van 443.000 tot 449.000.

De Rooms-Katholieke Kerk telt wereldwijd 5200 bisschoppen. Het aantal priesters steeg in 2009 met 1,4 procent tot 410.593.

weleens gehoord van slagers die hun eigen vlees keuren? :B

Link naar bericht
Deel via andere websites
jij bent als katholiek hiervan niet op de hoogte, wat er zich afspeelt? :?

...

Tuurlijk is hij dat wel. Laten we eens een recent artikel nemen uit het Reformatorisch Dagblad, van een maandje geleden:

RK-Kerk groeit naar bijna 1,2 miljard leden

14-02-2011 11:42 | Kerkredactie

VATICAANSTAD – Het aantal rooms-katholieken is tussen 2008 en 2009 met 1,3 procent toegenomen van 1,166 miljard tot 1,180 miljard.

Dat blijkt uit het vorige week verschenen statistische jaarboek van het Vaticaan.

Volgens het â€Annuario Pontificioâ€, dat jaarlijks uitkomt, steeg het aantal bisdommen tussen 2008 en 2009 van 2945 tot 2956. Het aantal parochies nam toe van 443.000 tot 449.000.

De Rooms-Katholieke Kerk telt wereldwijd 5200 bisschoppen. Het aantal priesters steeg in 2009 met 1,4 procent tot 410.593.

weleens gehoord van slagers die hun eigen vlees keuren? :B

Het REFORMATORISCH dagblad is, volgens jou, Rooms-Katholiek? :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het REFORMATORISCH dagblad is, volgens jou, Rooms-Katholiek? :?

dit blad heeft het onderzoek niet gedaan, maar geeft alleen weer wat het jaarboek van het Vaticaan vermeldt.

Oh je bedoeld dat het Reformatorisch Dagblad haar bronnen niet checkt? En gewoon klakkeloos overneemt wat het Vaticaan zegt? Misschien komt het toch ooit nog goed met de reformatorischen! :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

hier nog een wat recenter artikel uit het RD.

waarin wederom weergegeven wordt wat het Vaticaan vermeldt.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_629118

lijkt me zeer moeilijk om dat allemaal te checken.

het RD [en ook andere kranten] geeft alleen weer wat kerken aan nieuws geven - zonder een eigen visie hierop; neutraal dus.

bovendien worden er ook pasgeborenen meegerekend [dan kan het aantal leden nogal snel oplopen] en tevens nemen velen de moeite niet om zich uit te laten schrijven, aangezien dat binnen de RK nogal een probleem schijnt te zijn...zie eerdere reacties.

maar ja, het Vaticaan is ook niet in zijn eerste leugen gestikt denk ik dan maar... :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een rekensommetje uit je ledenadministratie is wat anders dan 'je eigen vlees keuren'. Ik ken geen organisatie waarvan een derde bij loopt te houden wie lid is en wie niet.

Eigen vlees keuren zou zijn als de RKK stelt dat de groei komt doordat de Vaticaanse jury heeft bepaald dat de RKK de leukste kerk is van het jaar. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Thorgrem

laten we de discussie eens omdraaien.

wat vindt jij ervan dat de RKK, nu oficieel bevestigt in rapport deetman:

http://www.onderzoekrk.nl/eindrapport.html ,

minderjarigen jarenlang heeft misbruikt?

Ik vind het heel erg dat er kinderen misbruikt werden en worden. De RKK zelf heeft overigens geen kinderen misbruikt, enkele van haar dienaren wel.

je ontkent steeds het feit dat er MEER mensen uit de RKK treden dan voorgaande jaren,

Ik ontken of beken helemaal niets. Ik wil slechts bewijzen zien voor de uitspraak dat er massaal mensen de katholieke Kerk de rug toekeren en/of zich laten uitschijven.

klaarblijkelijk ben je het oneens met wat er oa door mij en maran wordt beweert, maar echt tegenreacties op de officiele rapporten heb je niet.

Wellicht kun je even een paragraaf uit het rapport quoten waaruit blijkt dat mensen zich massaal afkeren van de katholieke Kerk en/of zich uit laten schrijven.

Ik ben oprecht nieuwsgierig maar helaas blijft een inhoudelijk gesprek uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook geloof ik niet dat de Bijbel het enige ware geschrift is van God. Geestelijk geïnspireerd, dat wel maar niet als enige.Nu kan ik schijnheilig in de kerk blijven zitten, en daardoor depressief worden van de boodschap (God is boos op je als je je niet bekeerd, wij mensen zijn van het begin al zondig) of ik kan mijn eigen weg gaan.Maar ik heb begrepen dat je niet zomaar van de kerk af kan. Hoe kan je dat wel?

Ik vind het wel dat je kerk zegt dat God boos op je is. Als deze tijd het genade jaar in de hemel is. Niemand in deze tijd voor geoordeeld door God. Je mag gewoon van de kerk vandaan als je wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Ook geloof ik niet dat de Bijbel het enige ware geschrift is van God. Geestelijk geïnspireerd, dat wel maar niet als enige.Nu kan ik schijnheilig in de kerk blijven zitten, en daardoor depressief worden van de boodschap (God is boos op je als je je niet bekeerd, wij mensen zijn van het begin al zondig) of ik kan mijn eigen weg gaan.Maar ik heb begrepen dat je niet zomaar van de kerk af kan. Hoe kan je dat wel?

Ik vind van wel. Vind het erg dat je kerk zegt dat God boos op je is. Als deze tijd het genade jaar in de hemel is. Niemand in deze tijd voor geoordeeld door God. Je mag gewoon van de kerk vandaan als je wilt.

Had een foutje gemaakt. Sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk, zo'n website over allerlei complotten en "mindcontrol"-dingetjes, waarin het gewone volk weer eens de domme massa is die zich van alles laat aanpraten en de auteurs van deze site de verlichte geesten zijn. Maar goed, al zou dit allemaal waar zijn: gedoe is er altijd al geweest binnen de Kerk en zal er altijd zijn. Als gedoe een reden is om de Kerk te verlaten, dan hadden de gelovigen dat al vanaf het begin massaal moeten doen.

Ik hoop in elk geval dat het zeer sobere leven dat je ongetwijfeld leidt of gaat leiden, zonder televisie, mooie meubels en kunst aan de muur, je veel geluk en zegen brengt, Enola Gay. Zelf probeer ik ook zo sober mogelijk te leven, maar slaag daar niet altijd erg in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je mag gewoon van de kerk vandaan als je wilt.

Neuh dat gaat niet zo 'gewoon'. :#

hoezo niet?

een briefje naar je parochie sturen, waarin je aangeeft de rkk te verlaten.

was in mijn geval binnen 2 weken voor elkaar

Daarmee ben je nog steeds katholiek. :#

Ja okee, je zult het parochieblaadje enzo niet meer ontvangen want je bent administratief afgemeld e.d. maar je bent gewoon nog katholiek hoor. Tenzij je een doodzonde hebt begaan waarmee je jezelf hebt geëxcommuniceerd blijf je voor eeuwig katholiek. |P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neuh dat gaat niet zo 'gewoon'. :#

hoezo niet?

een briefje naar je parochie sturen, waarin je aangeeft de rkk te verlaten.

was in mijn geval binnen 2 weken voor elkaar

Daarmee ben je nog steeds katholiek. :#

Ja okee, je zult het parochieblaadje enzo niet meer ontvangen want je bent administratief afgemeld e.d. maar je bent gewoon nog katholiek hoor. Tenzij je een doodzonde hebt begaan waarmee je jezelf hebt geëxcommuniceerd blijf je voor eeuwig katholiek. |P

meen je dat?

ik heb mijzelf toch expliciet uit het doopregister laten verwijderen

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoezo niet?

een briefje naar je parochie sturen, waarin je aangeeft de rkk te verlaten.

was in mijn geval binnen 2 weken voor elkaar

Daarmee ben je nog steeds katholiek. :#

Ja okee, je zult het parochieblaadje enzo niet meer ontvangen want je bent administratief afgemeld e.d. maar je bent gewoon nog katholiek hoor. Tenzij je een doodzonde hebt begaan waarmee je jezelf hebt geëxcommuniceerd blijf je voor eeuwig katholiek. |P

meen je dat?

ik heb mijzelf toch expliciet uit het doopregister laten verwijderen

Dat is niet mogelijk. Ze hebben een aantekening bij je naam gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarmee ben je nog steeds katholiek. :#

Ja okee, je zult het parochieblaadje enzo niet meer ontvangen want je bent administratief afgemeld e.d. maar je bent gewoon nog katholiek hoor. Tenzij je een doodzonde hebt begaan waarmee je jezelf hebt geëxcommuniceerd blijf je voor eeuwig katholiek. |P

meen je dat?

ik heb mijzelf toch expliciet uit het doopregister laten verwijderen

Dat is niet mogelijk. Ze hebben een aantekening bij je naam gemaakt.

allereerst wil ik benadrukken dat ik niks tegen katholieken indivudueel heb, doch, alleen tegen het instituut RKK.

ik ben enigszins verbaasd, daar ik de indruk had, gebaseert op wat de pastoor terugschreef, dat ik eruit lag, en als ik zelf aangaf weer terug te willen keren naar de rkk, dat geen probleem was.

efin, ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn. als ik ergens uitgeschreven wil worden, wil ik dat ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dit is mijn formele mail aan de parochie:

goedendag,

ik heb u reeds enige malen via de mail met u contact gehad, inzake het feit dat ik heb aangegeven dat ik de rkk wil verlaten.

allereerst wil ik benadrukken dat ik absoluut niks tegen individuele katholieken heb, doch, alleen tegen het instituut RKK, en de koers die dit instituut al vaart sinds lange tijd, mede dankzij een orgaan dat zich in Rome bevindt.

ik heb medio januari een brief gestuurdt , in combinatie met mijn ID, waarin ik aangaf dat ik geen verder draagvlak zie om nog langer lid te blijven van een instituut zoals het RKK

mij basserend op het antwoord van Pastoor [ naam ] , ging ik ervan uit dat ik, formeel, nergens meer gedocumenteerd sta alszijnde (lid van de) RK(k)

diverse mensen beweren nu dat er alleen een aantekening is gemaakt van het feit dat ik geen actief lid meer ben van de rkk, doch nog wel gedocumenteert ben alszijnde gedoopt als RKK.

ik wil nogmaals benadrukken dat ik geen enkel probleem heb met katholieken individueel zoals U en pastoor [ naam ] , doch, met een instituut zoals het RKK en zoals het zich manifesteert in deze tijd wil ik niet meer verbonden zijn.

Mijn vraag aan u is of u kunt aangeven of ik , formeel, en, geheel, uit de RKK ben uitgeschrven als lid, en dat ik formeel, en, geheel , uit de RKK ben uitgeschrven alszijnde gedoopt in naam van de rkk en door de RKK??

Ik dank u vriendelijk voor uw begrip en tijd die u steekt in het beantwoorden van mijn mails

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lol. Je snapt het niet echt zo te zien. Stel dat ik niets meer te maken wil hebben met een sportvereniging, hogeschool, basisschool of weet ik het. Ze kunnen me uitschrijven maar er zal altijd wel ergens blijven staan dat ik lid was, een diploma heb behaald enz enz. De pastoor lastigvallen met jou probleempjes lijkt me dan ook zonde van zijn kostbare tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Enola Gay

duidelijke brief.

v.w.b. je uit laten schrijven als zijnde gedoopt kan volgens mij niet.

dus dan zou je alsnog in het doopregister van de RKK blijven staan.

Aan Thorgrem en aan Maran,

ja, duidelijk, ik was er al bang voor.

ik wacht het antwoord van de parochie even af, en laat het er verder bij

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid