Spring naar bijdragen

"Intelligente mensen vaker atheist"


Aanbevolen berichten

'Intelligente mensen zijn vaker liberaal en atheïst'

Mensen met een hoog IQ hebben relatief vaak liberale en atheïstische opvattingen. Dat blijkt uit een statistisch onderzoek van Britse wetenschappers.

De onderzoekers van de London School of Economics and Political Science analyseerden gegevens van de National Longitudinal Study of Adolescent Health, een onderzoek waarbij vele duizenden Amerikaanse scholieren werden gevolgd in hun tienerjaren.

De wetenschappers ontdekten een duidelijk verband tussen liberale en atheïstische opvattingen en hoge intelligentie.

Zo bleek dat ondervraagden die zichzelf omschreven als ‘zeer liberaal’ gemiddeld genomen een IQ van 106 punten hadden. Proefpersonen die zichzelf ‘ zeer behoudend’ vonden, hadden een gemiddeld IQ van 95.

Religieus

De wetenschappers stuitten op ongeveer hetzelfde patroon bij religieuze opvattingen. Mensen die aangaven dat ze ‘zeer religieus waren, hadden gemiddeld genomen een IQ van 97, terwijl ‘atheïstische’ proefpersonen een gemiddeld IQ van 103 hadden.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Social Psychology Quarterly.

Volgens hoofdonderzoeker Satoshi Kanazawa is het niet toevallig dat intelligente mensen vaak dezelfde denkbeelden koesteren.

Normen en waarden

“Algemene intelligentie, oftewel het vermogen om na te denken en te redeneren, stelde onze voorouders in staat om nieuwe evolutionaire problemen op te lossen waarvoor ze geen onmiddellijke oplossing haddenâ€, verklaart Kanazawa op de Amerikaanse nieuwssite Physorg.com.

“Als gevolg daarvan zijn intelligente mensen vaker in staat om nieuwe situaties te herkennen en begrijpen dan minder intelligente mensenâ€, aldus Kanazawa. “Sommige van die situaties hebben te maken met normen en waarden en levensstijlen.â€

Bron

En wat denken jullie? Nietszeggend of juist veelzeggend onderzoek?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 93
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het verschil is zo klein dat het nou niet direct heel veel uitmaakt ofzo. En bij 'intelligente mensen' denk ik eerder aan een gemiddeld IQ van minstens 110 ofzo.. Bovendien, in het artikel spreken ze van een 'hoog IQ'. Je kunt pas spreken van een hoog IQ vanaf 110.

En verder kan ik er ook gewoon niks mee..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier heeft Tim Keller ook over geschreven, na wat onderzoek naar een gelijkwaardige bewering van Dawkins bleek dat het wel redelijk gegoochel is met cijfers en komt het ook aan op definities.

Maar voor de rest zowel nietszeggend als veelzeggend. Ik denk dat religie juist een kleinere toegangspoort kent voor mensen die sterk kunnen redeneren. Ik merkte al tijdens een stage dat de slimmere leerlingen in een groep 8 klas veel minder geneigd zijn om iets anders dan hun eigen redenaties te vertrouwen. Ik vind het niet meer dan logisch eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hier heeft Tim Keller ook over geschreven, na wat onderzoek naar een gelijkwaardige bewering van Dawkins bleek dat het wel redelijk gegoochel is met cijfers en komt het ook aan op definities.

Maar voor de rest zowel nietszeggend als veelzeggend. Ik denk dat religie juist een kleinere toegangspoort kent voor mensen die sterk kunnen redeneren. Ik merkte al tijdens een stage dat de slimmere leerlingen in een groep 8 klas veel minder geneigd zijn om iets anders dan hun eigen redenaties te vertrouwen. Ik vind het niet meer dan logisch eigenlijk.

Ik ook.

Ook overigens omdat veel docenten en hoogleraren een relatief liberale en agnostische houding hebben en dat zal ongetwijfeld invloed uitoefenen op hun studenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die invloed zal er zijn, maar het is daarnaast ook een gegeven dat de meeste academici liberalere standpunten hebben dan niet-academici met dezelfde achtergrond.

En ik denk dat je dat voor een deel kunt toeschrijven aan het klimaat dat op universiteiten heerst.

Quote:

Of dat voor de CGK ook geldt weet ik niet (Stefan Paas... was die niet christelijk gereformeerd?).

noparty.gif Juh.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vraag me af hoe groot dat "deel" is. De neiging van academici om buiten de gebaande paden te treden en om het eigen geloof kritisch te bekijken, is van alle tijden denk ik.

Gaan academici zo vreselijk buiten de gebaande paden met liberale en atheistische opvattingen? Ik heb het idee dat die daar redelijk gemeengoed zijnsmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Intelligente mensen zijn vaker liberaal en atheïst'

En wat denken jullie? Nietszeggend of juist veelzeggend onderzoek?

In zoverre nietszeggend omdat ik het al wist. knipoog_dicht.gif

Voor de rest, ach, het zal zich vast wel weer lenen voor bepaalde drogredenaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vraag me af hoe groot dat "deel" is. De neiging van academici om buiten de gebaande paden te treden en om het eigen geloof kritisch te bekijken, is van alle tijden denk ik.

Idd, bijvoorbeeld op de universiteiten in de middeleeuwen. Juist daar kwamen heel wat onorthodoxe zienswijzen uit voort.

Vrij logisch natuurlijk, mensen die er een beroep van maken om te spitten in bepaalde materie en er een kritisch oog op te werpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat intelligente mensen sneller twijfelen. Verder is het nogal een momentopname denk ik en de conclusie "gelovigen zijn dus dommer" is nogal voorbarig. Bij bepaalde aan religie grenzende fenomenen zie je de scheiding wel. YE-Crea's zijn voor zover ik kan nagaan dus wel significant dommer dan mensen met een meer darwinistische inslag.

Niet dat die zo slim zijn trouwens, het is meer dat crea's zo dom zijn. Overigens is dit een onderzoek onder amerikanen. Amerikaans liberaal is Europees behoudend.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het verschil is zo klein dat het nou niet direct heel veel uitmaakt ofzo. En bij 'intelligente mensen' denk ik eerder aan een gemiddeld IQ van minstens 110 ofzo.. Bovendien, in het artikel spreken ze van een 'hoog IQ'. Je kunt pas spreken van een hoog IQ vanaf 110.

En verder kan ik er ook gewoon niks mee..

Het gaat om gemiddelden. Het volgt het bekende klok model. Er zijn ook gelovigen met een IQ van 130 en atheisten met een IQ van 90, dit betekent alleen dat de 'bell-curve' bij de atheisten een paar procentpunten meer naar rechts is opgeschoven

Verder denk ik dat het veel belangrijker is of iemand wel genoeg kukel heeft. Heb je een plus kukel, dan ben je een zegen voor je omgeving. Heb je een min kukel? Het spijt me, maar dan kun je beter ontbonden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat intelligente mensen sneller twijfelen.

Ik weet niet in hoeverre dat idd zo is, maar de indruk deel ik met je. smile.gif

Wat misschien ook meespeelt is dat intelligente mensen op bepaalde andere vlakken weer tekort schieten. Bijvoorbeeld op rationeel vlak heel hoog scoren, maar op sociale intelligentie juist onderontwikkeld zijn. Dat beïnvloed denk ik in zekere mate ook je kijk op de werkelijkheid. Kan me voorstellen zeker bij iets als vertrouwen en relatie vlak, waar religie nu net sterk betrekking op heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik ook.

Ook overigens omdat veel docenten en hoogleraren een relatief liberale en agnostische houding hebben en dat zal ongetwijfeld invloed uitoefenen op hun studenten.

Niet mijn ervaring. Ik heb aan de VU gestudeerd en het percentage christenen onder de docenten is daar een stuk hoger dan onder de studenten. Ik heb ook nog nooit een docent uitspraken horen doen over dat God niet bestaat. Eerder het tegendeel, ik had een docent die hele Bijbelteksten in zijn diktaat had gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid