Spring naar bijdragen

Letterlijk of figuurlijk...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 107
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Maar Eulogia, er worden ook profeten als kinderen van God genoemd, Jezus is niet de eerste. Maar waarom wordt de vers van Jezus letterlijk gelezen en van de andere personen voor Jezus en na Jezus niet?

Hehe, jij neemt die tekst niet letterlijk genoeg en daarom zie jij een inconsistentie. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eulogia: lees maar Jeremiah 31:9 en Psalemen 2:7

Die teksten veranderen niets aan wat ik hieronder schreef.

Quote:

Die profeten spraken en leefden 'profetisch', dus ze leefden al als kinderen van God, vooruitlopend op wat nog moest gebeuren: het Offer van Jezus. Pas daardoor werd het werkelijkheid dat gelovigen kinderen van God konden worden.

Het is alsof je een gedekte cheque krijgt waarop staat dat je een miljoen euro bezit, maar pas als je deze bij de bank inlevert, wordt deze verzilverd en ontvang je werkelijk de miljoen euro.

De profeten waren al verzekerd van hun kindschap, maar pas sinds het Offer van Christus, werd het werkelijkheid en konden ze hun erfenis bij de Vader ophalen, namelijk hun kindschap met alle bijbehorende zegeningen.

De teksten zijn 'profetisch'. Profetisch is niet hetzelfde als figuurlijk.

Boven psalm 2 hebben vertalers ook gezet 'De messiaanse koning', wat ze naar mijn mening terecht hebben gedaan, omdat wordt verwezen naar Jezus Christus.

Jeremia is uiteraard ook een profeet met een profetische boodschap.

Maar door het Offer van Jezus Christus, dat in de toekomst nog moet plaatsvinden, zullen uiteraard de psalmist, Jakob/Israël en Efraïm delen in het zoonschap met de bijbehorende zegeningen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar geldt hetzelfde voor. Jezus zegt al wat er gaat gebeuren. Tijd is trouwens een relatief begrip in het koninkrijk van God.

Joh 1,12

Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven

Hier staat dat degenen die Jezus als Heer hebben aangenomen, de macht hebben gekregen om kinderen van God te wórden.

De Heilige Geest wordt als onderpand in de harten van de gelovigen gegeven in afwachting tot de uiteindelijke vervulling aan het eind der tijden, wanneer de gelovigen worden verenigd met God in Zijn huisgezin.

Gelovigen kunnen zich nu al gaan gedragen als kinderen van God, in afwachting van wat gebeuren gaat.

Prins Willem Alexander heeft zich nu al decennia gedragen als de koning die hij zal zijn. Iedereen weet dat hij koning Willem IV zal worden en beschouwt hem ook als de toekomstige koning. Hij leeft al volgens het protocol en profiteert al van zijn bekendheid en rijkdom, terwijl hij nog geen koning is.

Op die manier kunnen gelovigen nu ook al leven als de koningen die samen met Jezus zullen (blijven) regeren. Gelovigen kunnen nu al leven in de eeuwige zegeningen die God gegeven heeft die horen bij de status van kinderen van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is wel een beetje offtopic...

De Bijbel moet je niet letterlijk interpreteren, ook niet figuurlijk. De Bijbel kun je alleen maar juist interpreteren door de leiding van de Heilige Geest. En inderdaad, dan krijg je niet altijd éénduidige antwoorden. Maar enkel de Goddelijke maat is van toepassing op de Bijbel en niet de menselijke. Als we de Bijbel met onze menselijke blik uit gaan leggen, komen er namelijk ook alleen maar menselijke antwoorden uit. We gaan Gods Woord pas verstaan, als het God zelf is die het ons uit wil leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe lees jij die zin dan Eli7? Er staat gewoon "mijn God en jullie God" daar kun je niet omheen draaien.

Lees de rest van mijn post. smile.gif

Die zin kun je niet letterlijk verstaan, je kunt hem ook niet figuurlijk verstaan. Je kunt die tekst op geen enkele manier op een menselijke manier verstaan zonder de waarheid van die tekst geweld aan te doen. De enige manier waarop je deze tekst juist kunt verstaan is als God jou deze tekst door Zijn Heilige Geest wil uitleggen. En dan is deze tekst echt zo duidelijk als hij maar zijn kan. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap je niet Eli7, hoe lees jij deze zin dan? Stel je leest in de bijbel en je komt deze zin tegen. Hoe lees je die zin dan en wat denk je dan dat de betekenis is? Of denk je het zal wel? Nee toch?

Ik begrijp deze tekst in dezelfde zin als hij door alle eeuwen van het Christendom heen al begrepen is. En zo moeilijk is die uitleg echt niet. Ben er redelijk zeker van dat jij de uitleg van deze tekst ook wel kent. Enige probleem is dat jij die uitleg niet met de tekst kunt rijmen. Maar dat komt omdat je die tekst niet op de juiste manier begrijpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@wortel,

Ja, God is een God voor velen. Hij is een God voor Jezus Christus en Hij is een God voor gelovigen. Hij is zelfs de God van ongelovigen, van de aarde, de dieren, planten, planeten enz. .

Al in het OT was God de God van de joden en van de heidenen (bv. Moabieten).

Ruth 1,16

Maar Ruth zeide: Dring er bij mij niet op aan, dat ik u in de steek zou laten, door van u terug te keren; want waar gij zult heengaan, zal ik heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten: uw volk is mijn volk en uw God is mijn God

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, net als Hij God is voor de mensen die ook deel zullen hebben aan Zijn goddelijke natuur.

2 Petr 1,4

door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst.

God is/was God voor de mens Jezus Christus in Wie ook de Heilige Geest is/was. Nu is God ook God voor Jezus Christus Die deel uitmaakt van de goddelijke natuur. God is ook God voor alle (andere) mensen in wie de Heilige Geest is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Snap je nu wat je zelf zegt of hou je je zelf voor de gek?

Ik snap wat ik zelf zeg en hou mezelf niet voor de gek. Wat is het probleem?

Joh 14,20

Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

Quote:
Wanneer Jezus wordt gevraagd wanneer de eine der tijden komt, antwoord Jezus: ik weet het niet, alleen God weet het...

Wat wil je daarmee zeggen? En welk vers bedoel je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Snap je nu wat je zelf zegt of hou je je zelf voor de gek?

Wanneer Jezus wordt gevraagd wanneer de eine der tijden komt, antwoord Jezus: ik weet het niet, alleen God weet het...

Iedereen moet zo zijn eigen tekeningetje maken om de drie-eenheid te verklaren,en het lukt hen dan blijkbaar nog niet! nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Drie-eenheid hoeft ook niet te worden verklaard. De woorden van Jezus zijn genoeg en zeggen genoeg.

Zo hoor ik het graag!

Schrap dan ook gewoon dat woord 'drie-eenheid' uit je lijst!

.......nog een klein vraagje hebben engelen ook niet in een bepaalde mate 'de goddelijke natuur' omdat ze geesten zijn?

Is er ook geen eenheid tussen hen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Snap je nu wat je zelf zegt of hou je je zelf voor de gek?

Wanneer Jezus wordt gevraagd wanneer de eine der tijden komt, antwoord Jezus: ik weet het niet, alleen God weet het...

Dat komt omdat je alles graag letterlijk wilt begrijpen, maar de Bijbel is gewoon niet letterlijk te begrijpen. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het staat niet precies op één plek, maar op meerdere plekken staat hoe Gods woord moet worden gelezen, bv. Joz. 1:8, Spr. 4:20-22, Ps. 1:2-3 enz. .

Je moet dus vooral de Thora bestuderen? smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

@ Eulogia: lees maar Mat 24:36

En dus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid