Spring naar bijdragen

Ouder worden in de hemel?


Aanbevolen berichten

Dit lijkt me een goed moment om weer back on topic te gaan.smile.gif

Ik vind zelf dat RobertF het heel mooi verwoord heeft. Ik denk dat je lichaam en cognitieve gedrag niet meer relevant is in de hemel, omdat het typisch iets is wat op aarde wél relevant is. Of ze ouder worden doet er dus niet toe, want het gaat niet meer om het lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Gezien het feit dat je lichaam (al dan niet versneld door verbranding) tot ontbinding over gaat, en het denkvermogen een functie is van dat lichaam, is de vraag, zoals Henriëtte imho terecht zegt, niet relevant in de hemel. Maar het gaat dan nog een stapje verder: iedere poging je een voorstelling te maken van de hemel, en van een persoonlijk voortbestaan in de hemel, gaat stranden op het menselijk onvermogen zich een beeld te vormen van zichzelf zonder denkvermogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb ooit gehoord, geen idee van en heb ook geen bronnen voor je
puh2.gif
, maar die zei dat de mens daar rond de 33 jaar zou zijn in de hemel. Dit omdat de mens dat op zijn sterkste levensjaar zou zijn.

Maar wederom, ik heb geen bronnen.

Ik hoop dan dat het toch 23 is in plaats van 33. 99% van de mensheid is heel wat fitter met 23 dan met 33.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er kan van worden uitgegaan dat de mens dan topfit is, omdat de mens dan in een verheerlijkt lichaam leeft. Lees je welke wonderlijke dingen Jezus deed na Zijn opstanding, dan kun je je er al een voorstelling van maken.

Quote:

Heeft dit ook met deze boom te maken?

Gen 3.22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.

Ik denk inderdaad dat het dezelfde boom is of er in ieder geval sterke overeenkomsten mee heeft. Op zich maakt het niet zo heel veel uit in hoeverre de bomen op elkaar lijken, want de boom is een symbool. Het komt er op neer dat in het paradijs alles goed was en het weer goed zal zijn en alle tranen worden uitgewist en er geen dood, verdriet, ziekte is enz. .

Op 21,4

en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelf denk ik dat een kind een kind blijft, een verstandelijk gehandicapte verstandelijk gehandicapte en een blinde blind.

Ik ga ervan uit dat er niet intrisieks verkeerd is aan kind-zijn, aan blind zijn of aan verstandelijk gehandicapt zijn en dat er dus ook geen reden is om dat te veranderen.

Mijn vrees is, dat als de hemel bestaat, dat je als met een psychische beperking dat ook blijft in de hemel en dat de hemel voor jou dus nog steeds gewoon een hel is: met schizofrenie, of chronische depressies, of borderline problematiek etc., maar dan eeuwig - de overtreffende trap van chronisch - nosmile.gif Gelukkig geloof ik niet in de bestaansmogelijkheid van een geest zonder fysieke drager daarvan.

En stel in de hemel ben je dat niet, kan je dan nog over 'dezelfde persoon' spreken: zoals ik elders al zei: dat wat voortbestaat zal dan geen Think zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik heb bronnen zat hierover op mijn boekenplank. De Bijbel rept zich niet daarover. Maar ga ervan uit dat je geen grijs mannetje zult blijven. Alleen als je denkt en voelt als een grijs mannetje zul je een grijs mannetje zijn. Het lichaam vormt zich naar de ziel en de ziel vormt zich naar het gevoel.

De vraag is of iemand het wil aanvaarden en of het niet wordt weg gecensureert door moderatoren. Ben niet helderziend dus ik kan dat niet vantevoren weten.

Hoe rijper je ziel is des te jonger je eruit ziet geestelijk. Tot de leeftijd van 21 circa 23 jaar.

Kinderen komen als zodanig in de hemel ja; maar ze krijgen opnieuw een kans en gaan terug. Het blijven geen kinderen; geen pasgeborenen en geen foetussen. De Bijbel kent aanwijzingen voor wedergeboorte welke ik eens ook al had geschreven hier

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn vrees is, dat als de hemel bestaat, dat je als met een psychische beperking dat ook blijft in de hemel en dat de hemel voor jou dus nog steeds gewoon een hel is: met schizofrenie, of chronische depressies, of borderline problematiek etc., maar dan eeuwig - de overtreffende trap van chronisch -
nosmile.gif

Nee, dat is de hel. De hemel is totaal anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gegeven het feit dat we tegen die tijd volmaakt zijn, ga ik er vanuit dat we dan zowel lichamelijk als geestelijk volledig gezond zijn. Volmaakt betekent ook niet vatbaar voor veroudering. Daarnaast is er wel herkenning maar omdat we allerlei mensen uit verschillende levensfases zullen tegenkomen zal die herkenning niet van onze fysieke kenmerken afhangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn vrees is, dat als de hemel bestaat, dat je als met een psychische beperking dat ook blijft in de hemel en dat de hemel voor jou dus nog steeds gewoon een hel is: met schizofrenie, of chronische depressies, of borderline problematiek etc., maar dan eeuwig - de overtreffende trap van chronisch -
nosmile.gif
Gelukkig geloof ik niet in de bestaansmogelijkheid van een geest zonder fysieke drager daarvan.

En stel in de hemel ben je dat niet, kan je dan nog over 'dezelfde persoon' spreken: zoals ik elders al zei: dat wat voortbestaat zal dan geen Think zijn.

Schizofrenie is lichamelijke aandoening en de hemel is de plek waar onze zielen naar toe gaan. De ziel is 'immaterieel' of iets dergelijks en gaat naar God om geoordeeld te worden. De ziel gaat dan 'door' naar de hemel of naar het dodenrijk.

Op het moment van het Laatste Oordeel zullen alle graven geopend worden, de zielen worden verenigt met met de lichamen die 'verheerlijkt/eeuwig' zijn. Dan worden ze geoordeeld, de zielen uit de hemel en van de oprechten die leven op aarde zullen een eeuwig leven op de vernieuwde aarde krijgen de anderen zullen daar geen deel aan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Schizofrenie is lichamelijke aandoening en de hemel is de plek waar onze zielen naar toe gaan. De ziel is 'immaterieel' of iets dergelijks en gaat naar God om geoordeeld te worden. De ziel gaat dan 'door' naar de hemel of naar het dodenrijk.

Ik ben geen expert, maar is schizofrenie geen psychische aandoening? In de "geest" dus?

Ik denk niet dat als iemand op aarde een bepaalde ziekte heeft die ook in de hemel heeft. We krijgen immers een nieuw volmaakt lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben geen expert, maar is schizofrenie geen psychische aandoening? In de "geest" dus?

Ik denk niet dat als iemand op aarde een bepaalde ziekte heeft die ook in de hemel heeft. We krijgen immers een nieuw volmaakt lichaam.

Geestesziekte is een mooi woord voor iets wat kapot is in je hersenen, dat is gewoon een deel van het lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Schizofrenie is lichamelijke aandoening en de hemel is de plek waar onze zielen naar toe gaan. De ziel is 'immaterieel' of iets dergelijks en gaat naar God om geoordeeld te worden. De ziel gaat dan 'door' naar de hemel of naar het dodenrijk.

En hoe denk je dan over mensen met PTSS of Borderline? Psychische aandoeningen met een in zekere zin louter psychische oorzaak: ze ontstaan door traumatische belevingen, niet door een hersenstoornis.

En is trouwens de ziel zelf niet een lichamelijke aandoening? Ik deel je stelling niet dat de ziel 'immaterieel' of iets dergelijks is. De ziel is een hersenfunctie (wat deze hele discussie uiteraard een theoretische exercitie maakt, wat mij betreft - want wat is er nog aan geest als je hersenen wegrotten? De nagelaten fysische sporen - muziek, geschriften, kunst die je hebt gemaakt, projecten die je hebt opgezet & de herinneringen van je naasten smile.gif ).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En hoe denk je dan over mensen met PTSS of Borderline? Psychische aandoeningen met een in zekere zin louter psychische oorzaak: ze ontstaan door traumatische belevingen, niet door een hersenstoornis.

Dat begrijp ik. Niet alle psychische aandoeningen ontstaan op een 'fysieke' manier. Ik bedoel daarmee dat niet alle aandoeningen duidelijk verklaarbaar zijn in de zin van bepaalde typen neurotransmitters die niet of wel aanwezig zijn. Sommige ontstaan ook 'intern' door ervaringen. Echter dat wil niet zeggen dat ze daarmee niet lichamelijk of fysiek zijn. Ook PTSS of Borderline zal terug te voeren zijn op werkingen van de hersenen wat een onderdeel van het lichaam is.

Ik belijd zelf ook een drie-eenheid van lichaam, geest en ziel. De geest is echter niet los te zien van het lichaam, al die neurotransmitters (en dergelijken) wat plaats vind in onze grijze massa is niet perse 'de geest' of 'het psyche'. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Zie het maar als 'grijze massa = data' en 'geest/psyche = informatie'. Het een bestaat uit het ander, maar is er niet mee te vereenzelvigen. Ik zou bijna 'holistisch' of 'emergent' noemen, maar dat zijn worden die soms verkeerd vallen.

Quote:
En is trouwens de ziel zelf niet een lichamelijke aandoening? Ik deel je stelling niet dat de ziel 'immaterieel' of iets dergelijks is. De ziel is een hersenfunctie (wat deze hele discussie uiteraard een theoretische exercitie maakt, wat mij betreft - want wat is er nog aan geest als je hersenen wegrotten? De nagelaten fysische sporen - muziek, geschriften, kunst die je hebt gemaakt, projecten die je hebt opgezet & de herinneringen van je naasten
smile.gif
).

Ik kan dit probleem niet zomaar oplossen. Ik kan wel wat gedachten delen, maar dat voert misschien wat ver. Mochten we er nog verder over willen bomen dan kan dat vast in een nieuw topic. Een korte gedacht:

In het Nederlands spreken we over het 'Lichaam-Geest'-probleem. In het Engels spreken we over 'Mind-Body'-problem. Met geest bedoel ik 'mind', niet 'ghost' of 'spirit'. De ziel valt meer in die categorie. Maar misschien kun je wat rondzoeken op dit forum, ik heb zo'n onderbuikgevoel dat ik hier al het een en ander over getypt heb smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De geest als emergente eigenschap, daar kan ik wel wat mee. Kunstuitingen, genieten van schoonheid, liefde, het is allemaal net iets meer dan louter fysische processen al is het moeilijk de vinger te leggen op het wat.

Alleen zonder substraat verdwijnen die emergente eigenschappen mijns inziens ook: ze onstaan bij gratie van de complexe processen van het substraat: kijk naar een samenleving: emergente eigenschap van het groep mensen, meer dan de som der delen, maar vermoord alle mensen - of laat ze zichzelf uitroeien door natuurlijke grenzen niet te respecteren (Paaseiland, de gehele-aarde-anno-20xx wellicht)en er is geen samenleving meer. Emergente eigenschappen zijn eigenschappen van het substraat. Kan je me volgen?

* ik vrees dat ik hier weer een Credible-regel overtreed door bovenstaand betoog tegen het bestaan van een los bestaande ziel in dit subforum te plaatsen. En ik overtreed mijn eigen voornemen me niet meer in geloofsdiscussies te verdiepen *


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat begrijp ik. Niet alle psychische aandoeningen ontstaan op een 'fysieke' manier. Ik bedoel daarmee dat niet alle aandoeningen duidelijk verklaarbaar zijn in de zin van bepaalde typen neurotransmitters die niet of wel aanwezig zijn. Sommige ontstaan ook 'intern' door ervaringen. Echter dat wil niet zeggen dat ze daarmee niet lichamelijk of fysiek zijn. Ook PTSS of Borderline zal terug te voeren zijn op werkingen van de hersenen wat een onderdeel van het lichaam is.

En dat wat je hier schrijft is een valide betoog, maar geldt als het geldt, niet alleen voor stoornissen, maar voor álle geestelijke processen en ondergraaft daarmee je eigen stelling dat de ziel los kan bestaan.

P.S.: Ik kan me herinneren inderdaad dat de discussie eerder is gevoerd, maar waar??? 1 specifieke zoekterm in Credible zorgt vaak voor pagina's aan hits en de software maakt het er niet overzichtelijker op wanneer je meerdere termen gebruikt, dat maakt de search niet overzichtelijker. En op welke term zou ik moeten zoeken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En dat wat je hier schrijft is een valide betoog, maar geldt als het geldt, niet alleen voor stoornissen, maar voor álle geestelijke processen en ondergraaft daarmee je eigen stelling dat de ziel los kan bestaan.

Nee. Aangezien ik niet gesteld heb dat de ziel een geestelijk proces is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op het moment van het Laatste Oordeel zullen alle graven geopend worden, de zielen worden verenigt met met de lichamen die 'verheerlijkt/eeuwig' zijn. Dan worden ze geoordeeld, de zielen uit de hemel en van de oprechten die leven op aarde zullen een eeuwig leven op de vernieuwde aarde krijgen de anderen zullen daar geen deel aan hebben.

Hoe zit het dan als je bent gecremeert en alles in moleculen is verspreid?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

En hoe denk je dan over mensen met PTSS of Borderline? Psychische aandoeningen met een in zekere zin louter psychische oorzaak: ze ontstaan door traumatische belevingen, niet door een hersenstoornis.

En is trouwens de ziel zelf niet een lichamelijke aandoening? Ik deel je stelling niet dat de ziel 'immaterieel' of iets dergelijks is. De ziel is een hersenfunctie (wat deze hele discussie uiteraard een theoretische exercitie maakt, wat mij betreft - want wat is er nog aan geest als je hersenen wegrotten? De nagelaten fysische sporen - muziek, geschriften, kunst die je hebt gemaakt, projecten die je hebt opgezet & de herinneringen van je naasten
smile.gif
).

Binnen de psychiatrie heb je te maken met persoonlijkheids stoornissen; hetgeen veel moeilijker te behandelen is omdat het "ingebakken" is in je persoonlijkheid. Bv je iemand die een hele achterdochtige persoonlijkheid heeft (paranoide persoonlijkheids stoornis). Eigenlijk vallen traumas daar ook onder omdat je persoonlijkheid niet de draagkracht had om de indrukken te verwerken.

Maar je kan ook een paranoia zijn vanuit je schizofrenie; hetgeen soms veroorzaakt wordt door een stof-stoornis in je hersencellen. (het dopamine-receptor verhaal). het laatste is dan goed vaak met medicijnen te behandelen. Maar de eerste daar zul je met gedragstherapie moeten werken.

Je hersenen kunnen gerust wegrotten; want daar zit je geest-weten niet in. Stel dat je hersenen zou kunnen transplanteren met een ander lichaam; dan krijg je niet het verschijnsel dat er een andere persoon in zou komen. Een voorbeeld dat dit in enige zin bevestigen kan is het verschijnsel bezetenheid. Er komt een onreine ziel in je lijf die dan het roer van je lichaam over kan nemen; Ja zelfs je hersenen. Maar je geest die kan zich daarvan bewust zijn en is niet bij machte om het roer weer over te nemen. Denk er maar eens over na. Aan de hersenen wordt een te grote waarde gegeven door de wetenschap. Het zijn een klompje cellen dat communiceert en stroompjes produceert om de rest aan te sturen. Maar het is je wil die dat in gang kan zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hangt ervan af welk hersengedeelte je transplanteert. Als je alleen het gedeelte voor horen transplanteerd zou je geen andere persoonlijkheid krijgen. Zouden ze daarentegen jouw hersenen in mijn hoofd stoppen en andersom, dan zou mijn persoonlijkheid in jouw lichaam zitten en de jouwe in mijn lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het hangt ervan af welk hersengedeelte je transplanteert. Als je alleen het gedeelte voor horen transplanteerd zou je geen andere persoonlijkheid krijgen. Zouden ze daarentegen jouw hersenen in mijn hoofd stoppen en andersom, dan zou mijn persoonlijkheid in jouw lichaam zitten en de jouwe in mijn lichaam.

Ja zoals jij dat bekijkt zit je persoon(lijkheid) dus in je hersenmassa.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid