Spring naar bijdragen

Voor de vrouwen...


Aanbevolen berichten

Mijn mening is dat van de vrouw in de Islam vrijwel perfectie wordt verlangd, terwijl er met de zwakke kanten van de man wat al te veel rekening wordt gehouden. En zelfs waar er van de vrouw meer wordt verwacht, is haar beloning in het paradijs ook nog eens minder dan die van de man. Dus ja, ik vind dat de positie van de vrouw in de Islam, niet echt een rechtvaardige is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat bedoel je daar mee Asteraceae?

Net wat ik zeg, de positie in de Islam kan ik niet beoordelen omdat ik een buitenstaander ben. En deze positie is waarschijnlijk ook niet homogeen.

Daarnaast is er geen sprake van één positie van de vrouw in het christendom. Bij de zwartekousen is deze opvatting heel anders dan bij vrijzinnig protestanten om maar wat te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn mening is dat van de vrouw in de Islam vrijwel perfectie wordt verlangd, terwijl er met de zwakke kanten van de man wat al te veel rekening wordt gehouden. En zelfs waar er van de vrouw meer wordt verwacht, is haar beloning in het paradijs ook nog eens minder dan die van de man. Dus ja, ik vind dat de positie van de vrouw in de Islam, niet echt een rechtvaardige is.

X2

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt en de wet is vervuld in het liefhebben van God en de naaste.

Matth. 22

37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@wortel: ik denk niet dat het helpt als je ons komt vertellen wat we zouden moeten geloven.

Als gelovige maakt het overigens niet uit of je man of vrouw bent, je bent allereerst christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het christendom mogen vrouwen gewoon vrij gaan en staan waar ze willen, zijn ze iets meer dan een "akker waar de man vrij tot kan komen wanneer hij wil," hoeft ze geen boerka of niqaab aan, hoeft ze hoogstends een bescheiden sluier of hoed op naar de kerk in bepaalde kerken, is ze in het huwelijk geheel gelijkwaardig aan de man, mag de man niet meerdere vrouwen trouwen, hoeft ze niet apart in een eigen ruimte te zitten in de kerk, mag ze zelf bepalen met wie ze wel of niet trouwt, mag ze gewoon vrij met alle mannen omgaan, is ze in rechtszaken een volwaardige getuige, heeft de man nét zoveel verantwoordelijkheid om zich te beheersen als de vrouw om zich normaal te kleden, heeft ze een gelijke plaats in de hemel, dat soort toch wel aardige verworvenheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vrij gaan en staan waar ze willen? Wanneer ze in de kerk zijn MOETEN ze zwijgen. Je geeft zelf al aan dat de vrouw in het christendom zich ook moet bedekken met een hoofddoek. In het huwelijk is de vrouw lager in rang dan de man, de man heeft iets over haar te zeggen en niet andersom. Ze mag niet altijd bepalen met wie ze trouwt, zoals ik hierboven al aangaf met haar verkrachter bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de kerk dient iedereen te zwijgen als de priester aan het bidden is, behalve natuurlijk als ze liturgisch zijn groet, gebed of zegenwens beantwoorden of zelf bepaalde, vastgestelde gebeden reciteren. En daar doen zowel man als vrouw gewoon aan mee. En binnen het christendom is de vrouw zéker niet verplicht met haar verkrachter te trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt inderdaad de belangrijkste punten negeren, de details er uit lichten en terugkomen op reeds weerlegde argumenten...

Aangezien je behoorlijk thuis bent in de Bijbel, dan weet je ook dat de tekst die je aanhaalt meer inhoudt dan 'de man is baas over de vrouw'. Paulus zegt inderdaad dat de man het hoofd van de vrouw is zoals Christus het hoofd van de kerk. Misschien moet je eens gaan kijken wat dat inhoudt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wortel, wat wil je nou precies weten? Over welke islamitische stroming heb je het? Er zijn heel verschillende visies over de vrouw binnen de islam: er zit nogal een groot verschil tussen islamitische feministes enerzijds, en de Taliban anderzijds. Dus je zult wat specifieker moeten zijn.

Wat het christendom betreft: ik heb ook moeite met bepaalde dingen die in het Oude Testament staan. Maar over het algemeen heeft de Bijbel een verrassend feministische kijk op de vrouw.

Om een paar voorbeeldjes te noemen:

* In veel scheppingsverhalen in de Oudheid werd de vrouw afgespiegeld als iets slechts. In de Bijbel was de vrouw goed (ze werd net als de man geschapen naar het beeld van God) de schepping was pas compleet toen de vrouw erbij was.

* In de Israëlische cultuur van het begin van de jaartelling werd de vrouw gezien als iets minderwaardigs. Jezus nam vrouwen volstrekt serieus en behandelde ze niet anders dan mannen. Integendeel, Hij kwam vaak voor vrouwen op.

* In de tijd van Paulus was een vrouw vaak het bezit van haar man. Paulus benadrukte dat mannen hun vrouw juist heel veel liefde moest geven.


Samengevoegd:

Quote:

Vrij gaan en staan waar ze willen? Wanneer ze in de kerk zijn MOETEN ze zwijgen. Je geeft zelf al aan dat de vrouw in het christendom zich ook moet bedekken met een hoofddoek. In het huwelijk is de vrouw lager in rang dan de man, de man heeft iets over haar te zeggen en niet andersom. Ze mag niet altijd bepalen met wie ze trouwt, zoals ik hierboven al aangaf met haar verkrachter bijvoorbeeld.

De kunst van Bijbellezen is dat je niet lukraak teksten uit de Bijbel pakt, maar ook kijkt naar wat er met die tekst wordt bedoeld en in welke context het staat. Er staat ook in de Bijbel: "er is geen God". Maar daarvoor staat: "Dwazen denken:". Het gaat er dus om dat je verder kijkt dan je neus lang is.

Ik geef toe dat de kerk dat vaak niet heeft gedaan. Ze heeft zich laten leiden door vooroordelen, in plaats van wat er werkelijk staat. Want als je kijkt naar wat er echt staat, zul je zien dat de Bijbel niet zegt dat vrouwen moeten zwijgen. Sterker nog, er staan een hoop teksten in de Bijbel waarin juist vrouwen worden beschreven die wél spreken en leiding mogen geven over mannen. Dan zul je zien dat die zin over de dat de man het hoofd van de vrouw is, niet betekent dat de man de leiding over de vrouw heeft, enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

waar haal je dat vandaan?
smile.gif

Voor zover ik weet kunnen mannen in het paradijs 70 maagden tegemoet zien. Vrouwen kunnen het echter niet verder brengen dan hereniging met hun man (met dus eventueel nog 70 andere vrouwen erbij). Nu kun je je afvragen of je echt gelukkig wordt van 70 vrouwen. Maar ik denk toch dat bedoeld is dat 70 vrouwen een zeer grote beloning is, waar het enkel herenigd kunnen worden met je echtgenoot dan een beetje schril bij afsteekt.

En daarnaast hebben vrouwen in de Islam veel grotere verantwoordelijkheden om te voorkomen dat mannen eventueel door hen verleid zouden worden. Mannen wordt het echter een stuk makkelijker gemaakt, met de mogelijkheid meerdere huwelijken te kunnen sluiten, waaronder het huwelijk voor een paar minuten (zeg maar gewoon prostitutie).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

nou vrouwen hebben anders van nature meer behoefte aan 1 trouwe man, en mannen aan meer vrouwen om zich voort te kunnen planten.. 70 mannen zal voor geen enkele vrouw echt een beloning zijn. 70 bloedmooie vrouwen voor een man wel, en elke man die anders beweert liegt. knipoog_dicht.gif

Maar goed, het paradijs op zichzelf is al genoeg beloning dan we ons ooit kunnen voorstellen. Uit vele andere teksen binnen de Islam wordt duidelijk dat elk mens (man of vrouw) zal worden beloond voor goede daden. Er zijn bepaalde dingen bekend over het paradijs, onder andere inderdaad de kans op 70 vrouwen voor een man, maar dat wil toch niet gelijk zeggen dat er dus geen of minder beloning is voor een vrouw?

Dat tijdelijk huwelijk wordt door de meeste geleerden niet erkent trouwens..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vrij gaan en staan waar ze willen? Wanneer ze in de kerk zijn MOETEN ze zwijgen.

Na die tekst zegt Paulus:

1 Kor. 14 (SV)

36 Is het Woord Gods van u uitgegaan? Of is het tot u alleen gekomen?

37 Indien iemand meent een profeet te zijn, of geestelijke, die erkenne, dat, hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn.

38 Maar zo iemand onwetend is, die zij onwetend.

39 Zo dan, broeders, ijvert om te profeteren, en verhindert niet in vreemde talen te spreken.

40 Laat alle dingen eerlijk en met orde geschieden.

Oftewel: het woord van God komt niet van de mens, maar van God en is niet alleen tot mannen gekomen. Uit de hele Bijbel blijkt dat God werkt met mannen en vrouwen en hen beide aanstelt als leiders. Paulus legt nadruk op het ordelijk verloop van een kerkdienst.

Quote:

Je geeft zelf al aan dat de vrouw in het christendom zich ook moet bedekken met een hoofddoek. In het huwelijk is de vrouw lager in rang dan de man, de man heeft iets over haar te zeggen en niet andersom. Ze mag niet altijd bepalen met wie ze trouwt, zoals ik hierboven al aangaf met haar verkrachter bijvoorbeeld.

Zoals ik al aangaf, is de wet vervuld.

Dit zegt de Bijbel over hoe de man met zijn vrouw moet omgaan.

1 Petr 3,7

Desgelijks gij, mannen, leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer, daar zij ook medeërfgenamen zijn van de genade des levens, opdat uw gebeden niet belemmerd worden.

Ef. 5

25 Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, 27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet. 28 Zo zijn [ook] de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief; 29 want niemand haat ooit zijn eigen vlees, maar hij voedt het en koestert het, zoals Christus de gemeente, 30 omdat wij leden zijn van zijn lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nou vrouwen hebben anders van nature meer behoefte aan 1 trouwe man, en mannen aan meer vrouwen om zich voort te kunnen planten.. 70 mannen zal voor geen enkele vrouw echt een beloning zijn. 70 bloedmooie vrouwen voor een man wel, en elke man die anders beweert liegt.
knipoog_dicht.gif

Ligt ook wel genuanceerder... Zo is er ook die Mona-reclame waarin een vrouw droomt van twee aantrekkelijke donkere mannen. En zelf zou ik echt geen behoefte hebben aan 70 vrouwen om mij heen. nosmile.gif

Quote:
Maar goed, het paradijs op zichzelf is al genoeg beloning dan we ons ooit kunnen voorstellen. Uit vele andere teksen binnen de Islam wordt duidelijk dat elk mens (man of vrouw) zal worden beloond voor goede daden. Er zijn bepaalde dingen bekend over het paradijs, onder andere inderdaad de kans op 70 vrouwen voor een man, maar dat wil toch niet gelijk zeggen dat er dus geen of minder beloning is voor een vrouw?

Het wordt voor de vrouw toch wel echt minder als haar man ook nog eens beloond wordt met die 70 maagden. Tenminste, dat is mijn inschatting. knipoog_dicht.gif

Quote:
Dat tijdelijk huwelijk wordt door de meeste geleerden niet erkent trouwens..

Zou ook wel weer goed kunnen inderdaad. Feit is wel dat mannen op seksueel gebied heel wat meer mogelijkheden hebben dan vrouwen. Nu kun je dat natuurlijk uitleggen in de zin van dat vrouwen daar toch geen behoefte aan hebben en mannen nu eenmaal wel. Maar ik denk niet dat de gemiddelde Nederlandse vrouw het daar helemaal mee eens is. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid