Spring naar bijdragen

1Kor 1:18-31


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik had een vraag over de onderstaande verzen:

\"Want de boodschap van het kruis is dwaasheid voor hen die verloren gaan, maar voor hen die gered worden, voor ons, is het een kracht Gods. Er staat immers geschreven: Verdelgen zal Ik de wijsheid van de wijzen, en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen. De wijze, de schriftgeleerde, de redetwister van deze wereld, waar zijn zij? Heeft God de wijsheid van de wereld niet tot dwaasheid gemaakt? Volgens Gods wijsheid heeft de wereld met al haar wijsheid God niet gevonden; daarom heeft God besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van de verkondiging. Want Joden blijven tekenen eisen, en Grieken wijsheid verlangen. Maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, maar voor hen die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, Gods kracht en Gods wijsheid. De dwaasheid van God is namelijk wijzer dan de mensen, en de zwakheid van God is sterker dan de mensen.

Denk maar aan uw eigen roeping, broeders en zusters. Naar menselijke maatstaf waren daar niet veel geleerden bij, niet veel machtigen, niet velen van hoge afkomst. Nee, wat voor de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat voor de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om het sterke te beschamen; wat voor de wereld van geringe afkomst is en onbeduidend, heeft God uitgekozen; wat niets betekent koos Hij uit, om teniet te doen wat wel iets betekent, opdat tegenover God geen mens zich zou beroemen op zichzelf. Dankzij Hem bent u in Christus Jezus, die van Godswege onze wijsheid is geworden, onze gerechtigheid, onze heiliging en verlossing. Daarom, zoals er geschreven staat: Als iemand wil roemen, laat hem dan roemen in de Heer. \"

Is het zo dat omdat de mensen God niet hadden gevonden door hun wijsheid, Hij het dan maar probeerde via dwaasheid? Was God's plan dus in het begin dat de mensheid Hem door wijsheid zouden vinden, maar omdat dit niet werkte, dat hij dwaasheid gekozen heeft om de wijzen te beschamen? En eigenlijk van alles omdraait, zoals sterk naar zwak, aanzienlijk naar onaanzienlijk. Zou je kunnen zeggen dat in eerste instantie Hij wel wilde dat aanzienlijk, aanzienlijk was en dat sterk, sterk was, maar dat Hij dit allemaal heeft omgekeerd omdat de mensen niet tot geloof, tot Hem kwamen? Ik hoop dat iedereen dit begrijpt...smile.gif

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar is het subforum "Bijbelstudie" dan anders voor?

Dit is wat er staat bij het subforum:

"In dit forum kun je terecht voor discussies over de inhoudelijke kant van de bijbel. Hier kan je dieper ingaan op specifieke teksten uit de Bijbel en daar gezamenlijk over denken."

Maargoed er is wel iets voor te zeggen. Het probleem is denk ik dat het anders zo'n chaos wordt in een topic. Verder is dit overigens wel off-topic.

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, ik had een vraag over de onderstaande verzen:

\"Want de boodschap van het kruis is dwaasheid voor hen die verloren gaan, maar voor hen die gered worden, voor ons, is het een kracht Gods. Er staat immers geschreven: Verdelgen zal Ik de wijsheid van de wijzen, en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen. De wijze, de schriftgeleerde, de redetwister van deze wereld, waar zijn zij? Heeft God de wijsheid van de wereld niet tot dwaasheid gemaakt? Volgens Gods wijsheid heeft de wereld met al haar wijsheid God niet gevonden; daarom heeft God besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van de verkondiging. Want Joden blijven tekenen eisen, en Grieken wijsheid verlangen. Maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, maar voor hen die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, Gods kracht en Gods wijsheid. De dwaasheid van God is namelijk wijzer dan de mensen, en de zwakheid van God is sterker dan de mensen.

Denk maar aan uw eigen roeping, broeders en zusters. Naar menselijke maatstaf waren daar niet veel geleerden bij, niet veel machtigen, niet velen van hoge afkomst. Nee, wat voor de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat voor de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om het sterke te beschamen; wat voor de wereld van geringe afkomst is en onbeduidend, heeft God uitgekozen; wat niets betekent koos Hij uit, om teniet te doen wat wel iets betekent, opdat tegenover God geen mens zich zou beroemen op zichzelf. Dankzij Hem bent u in Christus Jezus, die van Godswege onze wijsheid is geworden, onze gerechtigheid, onze heiliging en verlossing. Daarom, zoals er geschreven staat: Als iemand wil roemen, laat hem dan roemen in de Heer. \"

Is het zo dat omdat de mensen God niet hadden gevonden door hun wijsheid, Hij het dan maar probeerde via dwaasheid? Was God's plan dus in het begin dat de mensheid Hem door wijsheid zouden vinden, maar omdat dit niet werkte, dat hij dwaasheid gekozen heeft om de wijzen te beschamen? En eigenlijk van alles omdraait, zoals sterk naar zwak, aanzienlijk naar onaanzienlijk. Zou je kunnen zeggen dat in eerste instantie Hij wel wilde dat aanzienlijk, aanzienlijk was en dat sterk, sterk was, maar dat Hij dit allemaal heeft omgekeerd omdat de mensen niet tot geloof, tot Hem kwamen? Ik hoop dat iedereen dit begrijpt...
smile.gif

gr. mackie

Ik denk niet dat God bewust dingen wilde omdraaien, maar dat dit gewoon zijn karakter en manier van doen is. God werkt krachtig door zwakheid, vrede, liefde, dwaasheid, nederigheid enz. .

De duivel werkt door dwang, manipulatie, leugen, geweld enz. .

In de wereld, onder de ongelovigen, werken de methoden van de duivel sterk en hebben de ongelovigen ontzag voor deze methoden.

De gelovigen en God werken door heel andere methoden.

God werkt ook door wijsheid, maar dat is een heel andere wijsheid dan de wijsheid van de wereld.

Zach 4,6

Hij antwoordde mij: Dit is het woord des HEREN tot Zerubbabel: niet door kracht noch geweld, maar door mijn Geest! zegt de HERE der heerscharen.

God werkt door schaapherders en jonge mensen. Hij kiest niet een groot wereldrijk als Egypte om daar Zijn volk van te maken, maar kiest een klein volkje als Israël.

Hij liet Jezus in simpele omstandigheden geboren worden en opgroeien in een onbetekenende omgeving en juist door Zijn grootste vernedering werd de grootste overwinning gehaald.

2 Kor. 12

9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En de tekst is nog steeds van kracht: 'Want Joden blijven tekenen eisen, en Grieken wijsheid verlangen.' De mensheid is op dat punt geen zier veranderd. Mensen blijven roepen om bewijzen, blijven zich verdiepen in 'spiritualiteit'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het woord 'spiritualiteit' houdt verband met het woord '(Heilige) Geest'.

Spiritualiteit is niet verkeerd, maar een verkeerde 'spirit' / spiritualiteit is verkeerd. Als de mens zich blijft verdiepen in het werk en de kracht van de Heilige Geest is dit goed, maar als de mens zich bezig houdt met tovenarij die komt van de satan, is dit verkeerd.

Joh 2,11

Dit heeft Jezus gedaan als begin van zijn tekenen te Kana in Galilea en Hij heeft zijn heerlijkheid geopenbaard, en zijn discipelen geloofden in Hem.

Jezus deed en doet vele tekenen. Alleen is van sommigen de vraag om een teken niet oprecht omdat ze willen zien voordat ze gaan geloven, terwijl geloof juist vooraf gaat aan tekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Want de boodschap van het kruis is dwaasheid voor hen die verloren gaan

Wie zijn het die verloren gaan? Dat zijn de wijze, schriftgeleerde, redetwister van de wereld. Als een persoon heel erg aards denkt en aards is, dan gaat het voor diegene er alleen om, hoger te zijn dan de andere. Hij wilt meer kennis hebben dan de ander, wijzer zijn dan de ander, meer macht hebben dan de ander. Voor zo iemand is het heel erg “dwaas†om in Jezus te geloven die de toppunt van nederigheid was, en dit ook leerde aan de mensen die het wilde horen.

Quote:
Heeft God de wijsheid van de wereld niet tot dwaasheid gemaakt?

Deze regel heeft denk ik de antwoord op jou vraag. Waarom staat er wereld in deze zin? Paulus wil hiermee benadrukken dat aardse wijsheid, hemelse dwaasheid is. En aardse dwaasheid hemelse wijsheid is. Het maakt God niet uit hoe jij filosofeert over het leven. Het maakt hem niet uit hoeveel diplomas je hebt gehaald. Hoe dwaas ben jij op aarde oftewel hoe heb jij naar zijn woord geluistered en hoe heb je er in geloofd.

Voor mij staat er in 1Kor 1:18-31 het volgende:

Focus op wat God te zeggen heeft, streef naar Hem en niet naar aardse doelen. En zoals in de laaste mooie zin staat: Als iemand wil roemen, laat hem dan roemen in de Heer.

Groet,

MattAydin

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid