Spring naar bijdragen

Het wel en niet bestaan van de hel


Aanbevolen berichten

Je hebt een wat vreemde logica wmb. God kiest zich een volk uit en leidt hen uit Egypte. Voor die tijd was er nog geen apart volk maar wel kennis van de hel dus ja het concept was ook bij andere volken bekend. Ik zie niet in welke feiten je hier op tafel legt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 155
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Maar goed, ik hoor het al. Zo gauw als je met feiten op tafel komt, wordt alles wat krom was weer recht gepraat.

Dat mag je vinden. Ik geloof dit:

Wat tenslotte degenen betreft die het Evangelie nog niet hebben ontvangen: zij staan op verschillende wijze in betrekking tot het volk Gods.[...] God [is] niet ver van hen, die in een afschaduwing en in beelden de onbekende God zoeken, want Hij geeft aan allen leven en adem, ja alles, en, als onze Heiland, wil Hij, dat alle mensen gered worden. [...] [W]at zulke mensen aan goeds en waars bezitten, wordt door de Kerk gezien als een voorbereiding op het Evangelie, opdat hij tenslotte het leven mag bezitten.

(BRON)

Een voorbeeld: de voorouders van de Joden geloofden in meerdere goden, en zo ook de volken rondom de Joden. God heeft de Joden echter gebracht tot een zeer strict monotheïsme ("Sjema Jisraeel ...") om hen te schonen van afgoderij. Toen de tijd er rijp voor was, heeft Hij geopenbaard dat Hij Eén is en Drie, namelijk in Jezus en (dus) het christendom. Dit was na eeuwenlang deze stricte monotheïstische gerichtheid. Had Hij direct de Triniteit geopenbaard, dan was er waarschijnlijk onbegrip geweest en was men alsnog in de afgoderij blijven hangen. Iets dergelijks kan net zo goed voor het hellegeloof gelden. De volkeren rondom de Joden konden dan wel in de hel geloven, maar als dat geloof op de één of andere manier vervuild was met dingen die niet waar waren of er niet toe deden, dan kon het meer schade dan goeds voortbrengen als de Joden dit geloof over zouden nemen. Later was de tijd er echter wel rijp voor en kwam de openbaring aan de christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Een voorbeeld: de voorouders van de Joden geloofden in meerdere goden, en zo ook de volken rondom de Joden. God heeft de Joden echter gebracht tot een zeer strict monotheïsme ("Sjema Jisraeel ...") om hen te schonen van afgoderij. Toen de tijd er rijp voor was, heeft Hij geopenbaard dat Hij Eén is en Drie, namelijk in Jezus en (dus) het christendom. Dit was na eeuwenlang deze stricte monotheïstische gerichtheid. Had Hij direct de Triniteit geopenbaard, dan was er waarschijnlijk onbegrip geweest en was men alsnog in de afgoderij blijven hangen. Iets dergelijks kan net zo goed voor het hellegeloof gelden. De volkeren rondom de Joden konden dan wel in de hel geloven, maar als dat geloof op de één of andere manier vervuild was met dingen die niet waar waren of er niet toe deden, dan kon het meer schade dan goeds voortbrengen als de Joden dit geloof over zouden nemen. Later was de tijd er echter wel rijp voor en kwam de openbaring aan de christenen.

Hier doe je alsof het Christendom DE religie is, waar God al die tijd naartoe stuurde. Maar dat de Joden gewoon nog niet klaar waren voor bepaalde zaken, waar de eerste Christenen wel klaar voor waren.

Ik dacht dat Christenen vonden dat God almachtig was? Zou God dan niet kunnen zeggen dat Hij drie is, en mensen die dat niet geloofden straffen als voorbeeld voor de anderen? zodat zij wel in de drie eenheid geloven? Dat werd volgens de Bijbel wel vaker gedaan. Nog nooit gelezen dat God rekening hield met de kleingeloven van de Joden.

Nu doet het nogal omslachtig aan. Eerst volhouden dat God EEN is, en dan ineens is God drie? Ook is dit Bijbels niet te onderbouwen, dat God 1 is en toch drie. Maar omdat Christenen van Jezus God maken, kreeg je al een twee-eenheid, en toen kwam de Geest ook nog, en zo maakten ze er een drie-eenheid van.

Quote:
Wat tenslotte degenen betreft die het Evangelie nog niet hebben ontvangen: zij staan op verschillende wijze in betrekking tot het volk Gods.[...] God [is] niet ver van hen, die in een afschaduwing en in beelden de onbekende God zoeken, want Hij geeft aan allen leven en adem, ja alles, en, als onze Heiland, wil Hij, dat alle mensen gered worden. [...] [W]at zulke mensen aan goeds en waars bezitten, wordt door de Kerk gezien als een voorbereiding op het Evangelie, opdat hij tenslotte het leven mag bezitten.

Dit komt ook weer zo overdreven over. Eerst probeerde men de duivel de schuld te geven van de andere religies. de duivel had ze gekopieerd (eigenlijk voorgekopieerd al is dat geen Nederlands) voordat de Christenen rituelen gebruikten. Om zo de mensen te verleiden. Toen dachten sommigen dat dat wel een vreemde redenatie was want zo gaven ze de duivel krachten (zoals in de toekomst kijken) en heeft men zolang getheologiseerd tot men HET antwoord gevonden had: God had deze mensen al voorbereid, op het christendom. De vervolmaking van de religies!

Maar dat andere religies net zoveel waard zijn en net zo waar zijn als het Christendom, dat gaat er bij die mensen niet in.

Dat vind ik nogal hoogmoedig als ik eerlijk ben. En als ik lieg dan vind ik het een toffe manier om naar andere religies te kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Hier doe je alsof het Christendom DE religie is, waar God al die tijd naartoe stuurde.

Uit de FAQ:

Wat is Credible.nl?

Credible.nl is een christelijk jongerenforum. Hier kun je discussiëren over het christelijk geloof, actuele onderwerpen en wat daar allemaal mee te maken heeft, maar ook even lekker relaxen in de Koffiebar.

Wat zijn de doelstellingen van Credible.nl?

Credible.nl heeft als doel: Het met elkaar in contact brengen van christelijke jongeren. Het forum biedt hen een plaats om samen met anderen over het geloof te praten en te discussiëren. Op deze manier kunnen deze jongeren groeien in hun persoonlijk geloof en een ander daarbij ondersteunen.

Anders gezegd: dat jij dat allemaal apekool vindt, is natuurlijk prima. Maar dit forum is geen FOK! oid, dus het is zinvol te overwegen of je je binnen de grenzen van dit forum beweegt door zo te praten over het christendom. Dat is natuurlijk in ultimo aan de crew, en die crew is, zo leert de ervaring, extreem tolerant voor niet-christenen die de beledigingen binnen de perken weten te houden. Maar je kan ook jezelf de vraag stellen: wat doe ik hier? als je blijkbaar weigert te accepteren dat hier ook wel eens christenen komen die het christelijk geloof serieus nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hier doe je alsof
het Christendom DE religie is, waar God al die tijd naartoe stuurde.

En zo is dat! smile.gif

Quote:

Zou God dan niet kunnen zeggen dat Hij drie is, en mensen die dat niet geloofden straffen als voorbeeld voor de anderen? zodat zij wel in de drie eenheid geloven?

Alles kan. Koffiekan, theekan ... de paus kan, maar die mag niet. Oftewel: een waardeloos argument. Het is niet zo gebeurd, dus of het zo had kúnnen gebeuren, is pure speculatie en meer niet.

Quote:
Dat werd volgens de Bijbel wel vaker gedaan.
Nog nooit gelezen dat God rekening hield met de kleingeloven van de Joden.

Misschien tijd om de Bijbel weer eens ter hand te nemen, en hem nu écht te gaan lezen?

Quote:
Nu doet het nogal omslachtig aan. Eerst volhouden dat God EEN is, en dan ineens is God drie?

God is Eén én Drie. Niet ineens alleen maar Drie en niet meer Eén. God is namelijk eeuwig en onveranderlijk. Wel laat de openbaring over Hem een ontwikkeling zien.

Quote:
Ook is dit Bijbels niet te onderbouwen, dat God 1 is en toch drie. Maar omdat Christenen van Jezus God maken, kreeg je al een twee-eenheid, en toen kwam de Geest ook nog, en zo maakten ze er een drie-eenheid van.

Nu is het volgens mij God die van Jezus God heeft gemaakt, mgoed. Over de Drie-Eenheid, gelieve verder te discuzeuren in het daarvoor bedoelde topic. Hier is het offtopic.

Quote:
Dit komt ook weer zo overdreven over.

Overdreven, als je graag de terreur van het relativisme doet zegevieren.

Quote:
Maar dat andere religies net zoveel waard zijn en net zo waar zijn als het Christendom, dat gaat er bij die mensen niet in.

Christendom zegt A, andere religie zegt B. Dus: niet beide zijn waar. Of geen enkele is waar, of één, maar niet allebei. Heel simpele logica, hoor. En als christen geloof ik dat het christendom waar is en dus andere religies onwaar, op die punten waar ze afwijken van het christendom.

Quote:
Dat vind ik nogal hoogmoedig als ik eerlijk ben.

Eerlijkheid duurt het langst. Het geeft in ieder geval duidelijk aan, dat discussie met jou over dit onderwerp niet erg zinvol is smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de hel altijd een heel vreemd en wreed concept gevonden. Ik zie wel iets in het argument van Machiavelli dat wij niet precies de uitwerking van onze zonden kunnen beoordelen, maar dit haalt niet weg dat zonden hoe dan ook, van tijdelijke aard zijn en de gevolgen voor een Almachtige God niet onuitwisbaar kunnen zijn.

Als ik de schrift erbij pak kom ik onder andere deze teksten tegen:

(Deuteronomium 12:31) Zo moogt gij niet doen ten aanzien van Jehovah, uw God, want al wat Jehovah verfoeilijk is, wat hij werkelijk haat, hebben zij voor hun goden gedaan, want zelfs hun zonen en hun dochters verbranden zij geregeld voor hun goden in het vuur.

(2 Koningen 17:17) en zij gingen ermee voort hun zonen en hun dochters door het vuur te laten gaan en waarzeggerij te beoefenen en voortekens te zoeken, en zij bleven zich verkopen om te doen wat kwaad was in de ogen van Jehovah, om hem te krenken;

(Psalm 106:38) Zo bleven zij onschuldig bloed vergieten, Het bloed van hun zonen en hun dochters, Die zij offerden aan de afgoden van Ka?naän; En het land werd met bloedvergieting bezoedeld.

(Jeremia 7:30,31) ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢Want de zonen van Ju?da hebben gedaan wat kwaad is in mijn ogen?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢, is de uitspraak van Jehovah. ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢Zij hebben hun walgelijkheden geplaatst in het huis waarover mijn naam is uitgeroepen, om het te verontreinigen. En zij hebben de hoge plaatsen van To?feth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hi?nnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet ge

boden had en wat in mijn hart niet was opgekomen.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢

Nou besef ik mij dat er hier specifiek over het offeren van kinderen wordt gesproken. Je zou dus kunnen zeggen dat dit over onschuldige kinderen gaat en niet over mensen die tot het einde volhard hebben in de zonde. Bovendien is het door mensen offeren iets anders dan door God zelf veroordeeld worden

Aan de andere proef ik een zekere tegenspraak in het aan de ene kant verachten van kinderoffers door middel van vuur en zelf je eigen kinderen overlaten aan de eeuwige vlammen van de hel. God zegt dat het in zijn hart niet is opgekomen, waarom zou de hel wel een plaats hebben in zijn hart?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid