Spring naar bijdragen

Het wel en niet bestaan van de hel


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 155
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Deenalislaam dit topic staat in het subforum Levensbeschouwing waar ook expliciet niet christelijke zienswijzen welkom zijn. Daarnaast is het handig om kennis te nemen van de hele discussie voordat je vragen gaat repeteren.

ik ben hier nieuw , sommige zeggen dat de helm welm bestaat anderen zeggen van niet, dus vraag ik het nog eens duidelijk, heb de hele topic nu gelezen


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Gehenna is een woord dat werd gebruikt als symbool voor de hel, het gaat hier om de hel, niet om de fysieke plaats op aarde.

dus de hel bestaat

de hemel is het late aarde he en waar is de hel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik ben hier nieuw , sommige zeggen dat de helm welm bestaat anderen zeggen van niet, dus vraag ik het nog eens duidelijk, heb de hele topic nu gelezen

Het grootste deel van het christendom gelooft in de hel. De meeste (en grootste) kerken hebben het zelfs expliciet in hun leer staan.

Er zijn uiteraard afwijkende groepen en individuen die niet in de hel geloven. Vergelijk het met de Islam, waarbinnen mensen die zich moslim noemen sommigen ook afwijkend geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

willen jullie aub niet elke reactie afsluiten met "zo is het ook in de islam"

Niks mis met een vergelijk trekken, want ook binnen de Islam zijn er meningsverschillen en verschil van interpretatie.

Quote:
want iedere moslim weet waar de hel en het paradijs is.

Waar dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eerder andersom. Als in de wereld God nog aanwezig is, dan moet een plaats waar God geheel afwezig is, wel helemaal erg zijn.

Zoals je weet zien christenen de aarde niet als de hemel maar als een plaats die momenteel niet voldoet aan zoals God het gewild had.

wat bedoel je dan met je laatste zin-waar voldoet de aarde niet aan


Samengevoegd:

Quote:

De bijbel doet geen uitspraak over waar de hel is, wel dat hij bestaat. Als gelovigen is dat ook geen probleem want voor hen zijn de nieuwe hemel en de nieuwe aarde bestemd.

wat bedoelen jullie met nieuwe aarde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dacht dat er zekerheid bestond over het bestaan van de hel.

Waar gaan dan diegene naartoe die onrechtvaardig zijn?

Mensen die dood zijn wachten op een opstanding uit de dood.

Daar zijn zowel rechtvaardigen bij,als onrechtvaardigen (mensen die nooit de gelegenheid hebben gehad in hun leven om Gods voornemen te leren kennen).

(Handelingen 24:15) . . .en op God heb ik mijn hoop gesteld, welke hoop ook deze [mannen] zelf koesteren, dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

ik geloof in de hel alsook de hemel, als er licht is, is er duisternis, en omgekeerd...het één kan niet zonder het andere

...ik wil er in ieder geval nooit terrecht komen..verschrikkelijke plaats moet het zijn..

Dit is ook een zeer interessant filmpje:

( Het eerste bovenaan, man spreekt over de hel.. )

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is er in het O.T geen sprake van een hel, met vuur en andere dingen, maar in het N.T. wel? Is hier geen sprake van een tijd waarin andere religies OOK geloofden in een hel? En aangezien het N.T in het Romeinse rijk is geschreven, en de schrijvers dus ook met die geloven in aanraking zijn gekomen, lijkt me dit een goed argument.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hel zoals ik het zie:

Als ik aan de hel denk, zie ik het als een plaats ver weg van God. Een plaats waar dus geen liefde is en alleen maar leegte en waar ook nergens licht valt te bekennen. Je kunt er niet uit vluchten want het is oneindig groot maar toch zul je je er constant claustrofobisch gevangen voelen. Er is enkel angst en haat onder iedereen die er dwaalt want God is er niet en is er dus ook geen liefde. Iedereen buigt er voor de 'prins van de duisternis' want wie durft hem te bestrijden zonder de almachtige God achter zich?

Beeld je een wereld in waar er geen stemmetje is die men zegt wat goed is maar waar men alleen gevuld wordt met haat. Zelfs haat jegens personen waarvan men eerder zoveel hield. Zelfs wanneer alle wetten op de wereld nu zouden worden afgeschaft en men kon doen wat men wou en zonder consequenties kon moorden en verkrachten, dan zou de wereld er toch veel beter uit zien als de hel, want God is er nog en waar hij is, is liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Foppe1986, in elk geval binnen de katholieke Kerk kennen wij zoiets als de voortschrijdende openbaring. Door de eeuwen heen openbaarde God steeds meer aan de Israëlieten, naar gelang ze er klaar voor waren. Door Christus is de Openbaring uiteindelijk voltooid en wordt ze enkel nog verder uitgediept en beter verstaan door de eeuwen heen.

Kortweg gezegd: in de oudtestamentische tijd kon je nog geloven dat er na de dood niets was, of hoogstends een schimmig dodenrijk. Sinds Christus weten we beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid