Spring naar bijdragen

Christelijk wonen?


Christelijk wonen?  

  1. 1. Christelijk wonen?

    • Wenselijk
      3
    • Prettig
      2
    • Maakt me niet uit
      10
    • Onwenselijk
      3


Aanbevolen berichten

Beste mede-forummers,

Laatst was er een onderzoek naar christelijk wonen en het nut van een christelijke kamersite, op initiatief van Christelijkwonen.nl:

ND link

RD link

Christelijk Wonen link

Uit het onderzoek bleek - misschien niet heel verrassend - dat de meeste christelijke studenten prefereren om samen met andere christenen op kamers te wonen. Nu ben ik wel benieuwd naar hoe er hier over gedacht wordt: heb je het liefst een christen als huisgenoot of maakt het je niet uit? En voel je een roeping om te evangeliseren onder je huisgenoten of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf zou geen probleem hebben om met een niet-christen in huis te wonen. Alleen, om nou met een missie in het achterhoofd huisgenoten uit te zoeken gaat me iets te ver. Liever rust ik thuis even uit als ik de hele dag op een kratje heb gestaan te evangeliseren. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik woon met alleen maar niet-christenen onder 1 dak. Verder hartstikke gezellig, maar natuurlijk lijkt het me leuk om ook eens een broeder of een zuster in huis te hebben. Kunnen we kerkje uitwisselen
puh2.gif

Heb je dan ook (veel) gesprekken over het geloof?


Samengevoegd:

Quote:

Ja.

Is dat een 'algemene' visie of zoek je daarop ook je huisgenoten uit? Zie bijv. het RD artikel, daar heb je ook een gast die het wel ziet als een missie om bij niet-christenen in huis te gaan wonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb je dan ook (veel) gesprekken over het geloof?

Wel eens ja. 1 op 1 gesprekken zijn altijd wel interessant, maar gesprekken waarin het christendom ter sprake komt en het hele huis meepraat zijn zo nutteloos.

Het nadeel is dan altijd dat ze niet weten waar ze het over hebben. Zo dacht er eerst een dat ik "er een van de paus was" en hebben ze van reformatie nooit gehoord, etc.

Nee, liever zou ik toch 3 broeders/zusters in huis hebben om zulke gesprekken mee te voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik herken je probleem. Is het dan niet ook een uitdaging om dingen goed uit te leggen? smile.gif

Ik woon zelf trouwens met twee christenen in huis, eentje GKv (net als ik) en eentje van de PKN.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik woon onder één dak met een flink kritische agnost die desondanks vage sympathieën heeft voor de meer barokke kantjes van het katholicisme, een pseudo-taoïst die niet gelooft in al die idiote menselijke kadertjes en die vindt dat mensen moeten stoppen met dingen zo filosofisch te berenederen maar gewoon de werkelijkheid moeten ervaren zoals ze is, en een pagan die ervan overtuigd is dat er een geest op zolder zit. Ik vind het prima zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmja ach. Ik wil eigenlijk geen parels meer voor de zwijnen gooien smile.gif Op zulke momenten leg ik het ook altijd goed uit, maar de volgende keer maken ze een soortgelijke fout. Het heeft totaal geen zin.

Ik heb eens gezegd dat ze maar eens mee moeten gaan naar de kerk om zelf te zien hoe dat er aan toe gaat (een GKv gemeente waar ik momenteel kerk), maar dan "zouden ze zichzelf hypocriet vinden..."

Echt, mensen die niet op zoek zijn naar God zijn niet te bekeren, behalve door God zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is dat een 'algemene' visie of zoek je daarop ook je huisgenoten uit? Zie bijv. het RD artikel, daar heb je ook een gast die het wel ziet als een missie om bij niet-christenen in huis te gaan wonen.

Ãœberhaupt ben ik wel vrij missionair ingesteld, maar ik zou er niet omwille van de verbreiding van het Evangelie mijn huisgenoten speciaal op gaan selecteren nee. Maar ik kan me wel voorstellen dat het bij anderen weer anders is, zeker als je uit een zuil komt die van nature niet zo open is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Woon nu in huis met een relrefo, een cultuurrefo en een halve refo. En wat dat betreft kun je af en toe beter gewoon heidenen als huisgenoten hebben. nosmile.gif Maar ik moet zeggen dat christelijke huisgenoten af en toe ook wel een zegen kunnen zijn. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Woon nu in huis met een relrefo, een cultuurrefo en een halve refo. En wat dat betreft kun je af en toe beter gewoon heidenen als huisgenoten hebben.
nosmile.gif
Maar ik moet zeggen dat christelijke huisgenoten af en toe ook wel een zegen kunnen zijn.
yes.gif

Als ze een indrukwekkende boekenkast vol theologie hebben bvb! Wie was dat eigenlijk, de rel-, de cultuur- of de halve? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu ben ik wel benieuwd naar hoe er hier over gedacht wordt: heb je het liefst een christen als huisgenoot of maakt het je niet uit?

Maakt me eerlijk gezegd niet uit. Liever gewoon mensen waar ik goed mee kan opschieten. Grappig genoeg zijn de meeste van mijn vrienden geen christen. Nu, ok, een paar wel, en ik heb natuurlijk een fantastisch christelijk vriendinnetje.

Maar neuh, ik zou zeggen, doe maar wat divers, is leuker voor discusies. widegrin.gif Een positivistische atheïst, een zoekende agnost en een niet vervelende christen ofzo. knipoog_dicht.gif

Quote:
En voel je een roeping om te evangeliseren onder je huisgenoten of niet?

Nee. Althans, niet in de zin zoals bepaalde christenen 'evangeliseren' opvatten. Als je er ook mee bedoelt door getuigen met je leefstijl (naaste liefde tonen door samen gezellig een glas whiskey te drinken knipoog_dicht.gif), ach, dan is dat prima natuurlijk. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben eigenlijk wel van mening dat het niet de bedoeling is om als christenen op een kluitje te gaan zitten. Nu ben ik daar zelf ook vrij schuldig aan, want ik ga niet erg veel met niet-christenen om. Maar ik vind dat wanneer christenen altijd maar in hun eigen sub-cultuurtje blijven, ze weinig realiteitszin hebben en dat evangeliseren dan ook slecht is. En bovendien is het te comfortabel: tussen niet-christenen wordt je zelf ook meer gedwongen om over je geloof na te denken, want er word kritischer naar je gekeken.

Dit wil niet zeggen dat je per se niet-christenen als huisgenoten moet hebben, maar het is soms wel een goed begin. Helaas is mijn man wel christen dus voor mij zit dat er niet meer in widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik ben eigenlijk wel van mening dat het niet de bedoeling is om als christenen op een kluitje te gaan zitten. Nu ben ik daar zelf ook vrij schuldig aan, want ik ga niet erg veel met niet-christenen om. Maar ik vind dat wanneer christenen altijd maar in hun eigen sub-cultuurtje blijven, ze weinig realiteitszin hebben en dat evangeliseren dan ook slecht is. En bovendien is het te comfortabel

wat is er mis met comfortabel? smile.gif Als dat voor iemand werkt is er niks mis mee vind ik. Niet iedereen is hetzelfde, voor sommigen is het bijv. ook niet eens goed om kritisch na te denken over hun geloof. En over God vertellen is ook niet persé voor iedereen weggelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Niet iedereen is even intelligent en kan weerstand bieden aan argumenten van intelligente atheïsten of andersgelovigen en zij kunnen dan snel overtuigd raken terwijl het in werkelijkheid helemaal niet zulke sterke argumenten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt het beste gewoon met mensen in een huis wonen waarmee je goed kunt opschieten, of waarmee je in elk geval goede afspraken kunt maken, zodat je elkaar niet steeds voor de voeten loopt. Of die mensen dan christelijk of andersgelovig zijn, hoeft dan niet uit te maken. Thuis mag ook gewoon thuis zijn, een plaats waar je je even terug kunt trekken en uit kunt rusten, zonder dat je je steeds moet verdedigen, of steeds met de anderen over het geloof bezig moet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kunt het beste gewoon met mensen in een huis wonen waarmee je goed kunt opschieten, of waarmee je in elk geval goede afspraken kunt maken, zodat je elkaar niet steeds voor de voeten loopt. Of die mensen dan christelijk of andersgelovig zijn, hoeft dan niet uit te maken. Thuis mag ook gewoon thuis zijn, een plaats waar je je even terug kunt trekken en uit kunt rusten, zonder dat je je steeds moet verdedigen, of steeds met de anderen over het geloof bezig moet zijn.

²!!!

Goed kunnen samenleven met anderen is bepaald niet simpel en hangt van zo gigantisch veel factoren af. Ik ben dolblij met mijn huisgenootjes, ik voel me gewoon echt thuis hier, en dat heeft niks met hun geloof te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben eigenlijk wel van mening dat het niet de bedoeling is om als christenen op een kluitje te gaan zitten. Nu ben ik daar zelf ook vrij schuldig aan, want ik ga niet erg veel met niet-christenen om. Maar ik vind dat wanneer christenen altijd maar in hun eigen sub-cultuurtje blijven, ze weinig realiteitszin hebben en dat evangeliseren dan ook slecht is. En bovendien is het te comfortabel: tussen niet-christenen wordt je zelf ook meer gedwongen om over je geloof na te denken, want er word kritischer naar je gekeken.

Dit wil niet zeggen dat je per se niet-christenen als huisgenoten moet hebben, maar het is soms wel een goed begin. Helaas is mijn man wel christen dus voor mij zit dat er niet meer in
widegrin.gif

Ik denk dat je hier onderscheid moet maken tussen 'met christenen op een kluitje zitten' en 'niet erg veel met niet-christenen omgaan'. Volgens mij wordt je sociale wereld niet of slechts ten dele bepaald door waar je woont. Het eerste komt neer op gedrag, met wie ga je om. Het zou dan in principe wel makkelijker zijn om dan bij een niet-christen in huis te wonen, want een gedeelde levensovertuiging verbindt (en verschillende overtuigingen klikken dus niet direct). Ik denk dat vriendschap met niet-christenen dus eerder afhangt van een open houding. Niet dat ik daar zelf zo goed in ben trouwens. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

maakt mij niet zo veel uit. Heb zowel een christelijke als een niet christelijke huisgenoot gehad. Heb het vooral leuk gehad met mijn niet-christelijke huisgenoot. Zijn kennis van het christendom was 0, dus ja, ik heb idd tijdens de afwas uitgelegd waar pasen en kerst nou over gaan..... en over relaties..... man man man.....geweldig. Heb mijn grenzen heel kunnen houden, maar voor hij geaccepteerd had, dat ik hem niet aantrekkelijk vond en ook niet lesbisch was, maar gewoon grenzen had....hij was rijp voor 40 dagen zonder seks....maar dat is ook wel eens interessant om van dichtbij te zien.... en probeer maar eens uit te leggen dat er in de bijbel staat dat blowen niet mag...(staat er niet weet ik ook wel)....maar ik mis die gozer nog steeds. Al die verhalen over zijn veroveringen. Het was echt leuk om met hem samen te wonen (ondanks dat ik die wietgeur niet om te harden vind). In tegenstelling tot mijn christelijke huisgenoot van het huis er voor, die mij eigenlijk niet mocht en waar steeds meer afstand kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig, ik heb dus totaal andere ervaringen met mijn niet-christelijke huisgenoten. Twee van de drie hebben een behoorlijk strenge seksuele moraal (one-night-stands enzo vinden ze echt niks, ontrouw vinden ze totaal niet kunnen, een serieuze, monogame relatie is voor hen het ideaal en de vrije-liefde-insteek van de derde huisgenoot wordt nogal wantrouwig bekeken) en wietgeur heb ik hier nog nooit geroken.

(Ja, ik weet dat jij nooit gezegd hebt dat die dingen typisch waren voor niet-christelijke huisgenoten, wou gewoon even wat toevoegen voor moesten sommige mensen zoiets denken. knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid