Spring naar bijdragen

Jehova's Getuigen en de brief


Aanbevolen berichten

Ik kreeg dus vandaag in de bus een brief, die begon met "waarde Familie" en daarna kwam er een heel verhaal. De afzender was van het Wachttorengenootschap en hij heeft een heel A4'tje volgeschreven om mij te overtuigen van het feit dat ik naar één of andere bijeenkomst moet komen. Maar die brief was dus handgeschreven.

Kent iemand hier dit gebruik van de handgeschreven Wachttoren-brief? Is het een marketingtruc? Zo van: handgeschreven = persoonlijk = effectief. Of is het gewoon een JG met een steekje los, of kapotte printer?

Als ik er deze week aan toe kom zal ik de brief eens inscannen. Ik was echt stomverbaasd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kreeg dus vandaag in de bus een brief, die begon met "waarde Familie" en daarna kwam er een heel verhaal. De afzender was van het Wachttorengenootschap en hij heeft een heel A4'tje volgeschreven om mij te overtuigen van het feit dat ik naar één of andere bijeenkomst moet komen. Maar die brief was dus handgeschreven.

Kent iemand hier dit gebruik van de handgeschreven Wachttoren-brief? Is het een marketingtruc? Zo van: handgeschreven = persoonlijk = effectief. Of is het gewoon een JG met een steekje los, of kapotte printer?

Als ik er deze week aan toe kom zal ik de brief eens inscannen. Ik was echt stomverbaasd.

Ik heb ook eens een handgeschreven brief van een JG gehad aan de hand van een discussie die ik met haar had toen ze hier aanbelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Piebe:

Oké. Ik laat de Jehova's Getuigen altijd binnen komen als ze aanbellen, maar de ondertekenaar van de brief is hier nooit geweest. Maar die gesprekken zijn (voor hun) altijd zeer onbevredigend, meen ik, omdat ik ze wil bekeren. De moeite die zij zich ondanks deze teleurstelling getroosten is ontroerend. Maar handgeschreven brieven zijn dus iets algemeens blijkbaar, getuige jouw verhaal. Interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Piebe:

Oké. Ik laat de Jehova's Getuigen altijd binnen komen als ze aanbellen, maar de ondertekenaar van de brief is hier nooit geweest. Maar die gesprekken zijn (voor hun) altijd zeer onbevredigend, meen ik, omdat ik ze wil bekeren. De moeite die zij zich ondanks deze teleurstelling getroosten is ontroerend. Maar handgeschreven brieven zijn dus iets algemeens blijkbaar, getuige jouw verhaal. Interessant.

Ik denk het, vond het zeer sympathiek van haar want ze wist dat ik onverbiddelijk ben en nam toch nog de moeite zo'n drie a-4tjes aan mij te besteden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Maar die brieven zijn dus standaard handgeschreven? En waarom dan?

Hoi Het is heel simpel.

ALLE JG worden geacht van deur tot deur te gaan. Er zijn veel oudere JG die niet zo lang kunnen vanwege ouderdom.

Ze -mogen- dan brieven schrijven en dat als velddienst-uren rapporteren. Vele oudere JG zijn daar wel content mee, want 'inactief' te boek staan (ie, niet prediken) dat is bij JG een ongewenst verschijnsel.

Dat de meneer in kwestie niet oud is, kan, het kan ook iemand zijn die minder goed te been is.

ik moet wel zeggen, dat het schrijven van brieven, door gezonde JG, mij onbekend is. Ik ben 30 jaar JG geweest (Pionier, ouderling etc) en van-deur-tot-deur werken, is een must (of een onvermijdelijke plicht)

Tegenwoordig, zijn veel gezonde JG ongehoorzaam, (zoals Aimé) en 'prediken' ze ook via internet, hoewel het bestuurd dat strict verbiedt in hun 'koninkrijksdiensten'.

Dus, de geschreven brief;

Ze schrijven dus een traktaatje over, of veranderen de woorden iets en doen het in een envelopje.

De jongere JG, die hun uren wel kunnen maken in het van huis tot huis werk, doen die envelopjes dus bij jou in de deur als je niet thuis bent.


Samengevoegd:

Quote:

Grote kans dat mensen die van ouderdom niet langs de deuren kunnen gaan, ook niet de beschikking hebben over een pc oid.
knipoog_dicht.gif

Het probleem van een PC is, dat de brief in een paar klikken klaar is! En dat is dan geen velddienst!

De laatste jaren als actieve JG (ik ben nu een afvallige voor het Wachttorengenootschap) begon ik me ook af te vragen hoe dit 'urentellen' precies bij God moest overkomen.

(Wat zich uit in moeilijk leesbare brieven en _anonieme_ websites van JG, terwijl internet eigenlijk zo 'efficient' zou kunnen zijn, maar niet als 'uren' tellen!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tegenwoordig, zijn veel gezonde JG ongehoorzaam, (zoals Aimé) en 'prediken' ze ook via internet, hoewel het bestuurd dat strict verbiedt in hun 'koninkrijksdiensten'.

Geldt dat nog steeds? Ik meen me te herinneren dat jij een brief had gepost in het JG topic waarin de leden werden opgeroepen te preken op christelijke fora. Hoe zat dat dan? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoi Piebe,

Dat was een look-alike brief. Geschreven zoals het WTG dat 'zou' brengen. Ze doen dat namelijk geregeld, zo'n zalige zalvende brief waar de schaapjes worden opgeroepen de nieuwe maatregelen van de leiding te accepteren. Oftewel, een verzonnen brief smile.gif

JG reageren daar niet op, omdat ze weten dat het niet echt is smile.gif maar ik hoop dat het ze tot denken aanzet.

Want, steeds als ik vraag aan Aimé of andere JG of ze hun uren op internet 'rapporteren' en of de ouderlingen het wel weten, krijg ik geen antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoi Olorin,

Jij noemt het nu vals, ik noem het satire.

Blijkbaar herkent iedereen de 'satire' in komische kolommen, bijv. over de RKK, maar is dat wat moeilijker als het gaat over JG, omdat niet iedereen weet, dat JG -werkelijk- geloven (naast hetgene wat ze zeggen tegen de buitenwereld)

Als ik jou gekwetst heb, omdat je het als 'vals' ervaart, spijt me dat.

Onlangs zag ik er (ergens anders) weer een langs komen, over de het stoppen met het tellen van de exclusief groeiende leden van de 144.000 aardse 'gezalfden' op het pasenvieren van de JG, die naar de hemel gaan, in de vorm van een zeer goed geschreven brief van het bestuur in New York.

Satire dus.

Maar; als ik een JG vraag of hij zijn predikingsuren op het internet rapporteren aan de organisatie van de Wachttoren, is dat bloedserieus, want dat is iets wat ik zelf als vroegere JG ook nooit heb begrepen.

Mocht het niet duidelijk zijn, staat vragen altijd vrij, en zal ik je onmiddelijk zeggen of het satire is of niet.

(Overigens zou de mededeling per brief van het bestuur, dat 'interneturen' ook aan het WTG gerapporteerd mogen worden, zomaar kunnen komen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi Piebe,

Dat was een look-alike brief. Geschreven zoals het WTG dat 'zou' brengen. Ze doen dat namelijk geregeld, zo'n zalige zalvende brief waar de schaapjes worden opgeroepen de nieuwe maatregelen van de leiding te accepteren. Oftewel, een verzonnen brief
smile.gif

JG reageren daar niet op, omdat ze weten dat het niet echt is
smile.gif
maar ik hoop dat het ze tot denken aanzet.

Want, steeds als ik vraag aan Aimé of andere JG of ze hun uren op internet 'rapporteren' en of de ouderlingen het wel weten, krijg ik geen antwoord.

Nee ze reageerden er inderdaad niet op, daarom dacht ik dat die brief echt was. Dank voor de opheldering.


Samengevoegd:

Quote:

Niet echt fijn dat je dus valse informatie geeft. Nu begrijp ik plots die JG opmerkingen over als ze niet op bronnen ingaan omdat ze van 'afvalligen' zijn. Want kennelijk lopen mensen ook gewoon fictieve onzin op het web te zetten onder de noemer 'JG'.

Ow ja, ik vind vals wat zwaar uitgedrukt, want Egbert maakt juist een hele integere indruk op mij. Het was vooral door de JG's die in alle toonaarden zwegen dat ik dacht dat het dan wel waar zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Een tijdje terug kwam ook een Jehova getuige bij me voor de deur.

Ze wou me ook uitnodigen voor een bijeenkomst.

Ik stelde haar vragen en steeds leek het alsof ze er niet uitkwam ofzo.

De man die achter haar stond moest soms wel erom lachen.

Ze heeft me haar nummer achtergelaten, ze wou nog wat dingen van me weten.

Ik denk dat ik haar binnenkort zal bellen.

Maar ik wist niet dat ze ook handgeschreven brieven stuurde.

Interessant allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid