Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Indiase boeren plegen massaal zelfmoord na mislukte oogst

Op tien dagen tijd hebben meer dan dertig katoenboeren zelfmoord gepleegd in India. Dat gebeurde na een compleet mislukte oogst in de Centraal-Indiase regio Vidarbha. De meeste landbouwers hadden torenhoge schulden en zagen geen uitweg meer uit de crisis door de slechte oogst en de sterke prijsdaling van katoen.

\"Er waren aanmaningen van de bank. Lokale kredietverstrekkers moesten betaald worden. We hebben zelfs geprobeerd onze ossen te verkopen, maar niemand had er belangstelling voor\", zei landbouwer Baba Tekam, wiens zoon Laxman tot jongste zelfmoordslachtoffers behoort.

Zelfmoordgordel van India

Vidarbha ligt 600 kilometer ten noordoosten van de economische metropool Mumbai. Volgens de Indiase regering hebben sinds 1997 180.000 landbouwers zelfmoord gepleegd in Vidarbha. Die regio wordt dan ook de \"zelfmoordgordel van India\" genoemd. Het jongste officiële cijfer is afkomstig uit 2007, toen 16.600 boeren voortijdig uit het leven stapten. In 2006 waren er meer dan 17.000 zelfmoorden.

Kwijtschelden

De Indiase regering had begin 2008 een hulppakket van bijna 10 miljard euro voor de landbouwsector goedgekeurd, waarmee de schulden van 30 miljoen kleine boeren konden kwijtgescholden worden. Burgerrechtenactivisten zeggen echter dat het programma slechts telt voor kredieten bij banken, maar niet bij lokale kredietverstrekkers. Daarom kan slechts een deel van de betrokken boeren van de schulddelving profiteren. (dpa/adb)

04/04/10 12u45

Quote:

Een aanvulling daarbij: deze boeren zaaiden vroeger allerlei lokale variëteiten van katoen, maar toen heeft Monsanta de belangrijkste zaadhandels opgekocht en is er voor de Indiase boeren alleen nog de genetisch gemanipuleerde katoen van Monsanta te koop. Deze is duurder, heeft bestrijdingsmiddelen nodig en het is dáárdoor dat de boeren in de schulden zijn geraakt en deze regio de 'zelfmoordgordel' van India is geworden.

Dus deze duizenden doden heeft het bedrijf Monsanto op zijn geweten. Wat je er zelf aan kunt doen, is kritisch kijken naar wat jekoopt en Monsanto niet te steunen door geen producten te kopen waar 'gemodificeerde' ingrediënten in zitten, zoals gemodicifeerd zetmeel bv. Want 70% van de genetisch gemodificeerde landbouwprodukten is afkomstig van Monsanto en daar verdienen zij grif aan.

Een beter wereld begint bij de uitgaven van je eigen portemonnaie.

tot zover mijn Paaspreek. Sta op, allen die onderdrukt zijn en de buik vol hebben van misdadige bedrijven!


Samengevoegd:

De documentaire 'The World according Monsanto' gaat onder andere op de situatie van de katoenboeren in, en de rol van Monsanto in de suïcides:

vanaf 9:00, vervolgd in


Samengevoegd:

En het is echt fucking triest, nog veel erger dan die aanslagen op de metro in Moskou.


Samengevoegd:

Ja, en liever leef ik niet in één wereld met zulk soort bedrijven, maar dat wisten jullie denk ik wel. Ook dat ik het toch maar volhoud om mijn ouders, familie, vrienden en Credible geen verdriet te doen. En pas nu ik deze zin getypt heb, besef ik dus dat dat precies is wat deze boeren doen: niet meer in deze wereld kunnen leven.
cry.gifapk_worry-rose.gif

Quote:

Kan je nog ergens dan aan ongemodificeerde zaden komen? Ik ben zo bang dat als ik genoeg heb van de supermarkt-Unilever producten en ècht biologisch voedsel zonder een door NGO's bij elkaar gelobbied schijnkeurmerk zat word en de moet heb om een moestuintje voor eigen voedsel aan te leggen ik toch niet onder gemodificeerde zaden uitkom. Weet jij daar wat van?

Misschien is een topic over dit soort wantoestanden wel een idee, ik moet nog iets opzoeken op het internet waar je heel duidelijk ziet dat je altijd aan het lijntje wordt gehouden met dit soort dingen.

Quote:

topic is een goed idee
yes.gif
Ik vraag me bij dit soort berichten ook altijd af welke producten nog meer 'fout' zijn en hoe je in hemelsnaam nog normaal je boodschappen kunt doen. Wel triest zeg.. het gezeur over de crisis in Nederland is dan ineens wel heel marginaal..

Quote:

@Andere Jas:
besteedde er een topic aan:
, maar dat ging over de amerikaanse markt. Over de situatie hier in Nederland heb ik nog niet gehoord. Vast dat mensen hier in de stad en bij de Transition Town-beweging meer op de hoogte zijn, maar ik ben de laatste tijd niet meer zo actief in de TT, door energie- en tijdgebrek.

Quote:

Als iemand een topic aanmaakt en met wat concrete vragen komt, kan ik die wel doorspelen aan mensen die er meer over kunnen weten. Maar hier is het, zoals jullie zelf ook wel weten, off-topic.

Dus bij deze een nieuw topic over dit onderwerp. Ik vermoed namelijk, ook na het zien deze lezing over de Codex Alimentarius dat ons voedsel geen echt voedsel is maar een gemaakt wanproduct van wetenschap, genetisch gemodificeerd voedsel gemaakt door grote NGO's die geld willen verdienen aan een basisbehoefte van de mens. Natuurlijk lekker ongenuanceerd grote bedrijven de schuld geven, maar ik speel wel met het idee, en met mij meerdere mensen, om zelf eerlijk en puur voedsel te verbouwen. Ook nog eens lekkerder dan alles wat je bij de Appie haalt. Komt dan wel de vraag na het lezen van het nieuwsbericht; zijn er ongemodificeerde zaden te koop?

En gewoon over minder kunstmatig voedsel, biologisch voedsel en zelfvoorzienend tuinieren een topic. smile.gif

Brand los!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteraard was ons voedsel al eeuwen genetisch gemodificeerd voordat we uberhaupt een idee hadden wat genetisch gemodificeerd was. Gewassen zijn veredeld, dieren zijn dmv fokken gemanipuleerd. Echt oorspronkelijk voedsel is zeldzaam, en gelukkig maar, want het meeste originele voedsel is niet te vreten.

Ik heb op zich niets tegen genetische modificatie, het is typisch zoiets wat goed en slecht en vooral ook dom gebruikt kan worden.

Multiresistente tarwe klinkt bijvoorbeeld leuk, totdat het de dominante plant op aarde wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Andreas, ik heb je vraag doorgespeeld aan mijn huisgenoot die nogal actief is binnen diverse milieubewegingen, in de stuurgroep van transitiestad Leuven zit en droomt van een zelfvoorzienende woongemeenschap met eigen tuinen en al die dingen. Ben benieuwd wat hij erover te zeggen heeft. Ik hou je op de hoogte!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat zie je als genetisch modificeren?

Genetische manipulatie is een betere term denk ik. Dat is mi ieder kunstmatig ingrijpen in de evolutie. Dat kan met heel beperkte middelen als fokken en veredelen en het resultaat is vaak dramatisch. Neem de banaan, van oorsprong een schil vol pitten, nu een steriel lekker hapje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid