Spring naar bijdragen

Het geloof


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Het geloof

Mensen geloven, omdat het het bestaan van mensen verklaart. Mensen die geloven, geloven in een hogere macht. Die geeft antwoord op allerlei vragen. Dus ook op de vraag: waarom mensen bestaan.

Laten we het nu in dit geval hebben over het geloof betreft Jezus en God.

In de bijbel word het leven van Jezus Christus beschreven en hoe God de aarde heeft geschapen.

Ik ben zelf niet gelovig. Ik geloof echter wel in de realiteit.

Wie zegt bijvoorbeeld dat alles wat in de bijbel staat waar is ?

Bekijk het is van een andere kant, eigenlijk geloven wij niet in Jezus of God. Wij geloven in mensen die duizenden jaren voor ons leefden, en die een zogenaamde bijbel schreven. En we gaan er vervolgens maar vanuit dat alles wat die mensen toen geschreven hebben, waar is.

We hebben geen enkel bewijs dat Jezus hier wel/niet is geweest op de wereld.

Veel mensen vertellen mij ook gebeurtenissen die ze hebben meegemaakt in hun dromen. Sommige mensen vertellen ook wel eens dat ze bijvoorbeeld het licht hebben gezien.

Neem nou bijvoorbeeld zulke dingen.

Ik ben er van overtuigd dat zulke gebeurtenissen puur in je eigen hoofd speelt, net zoals je droomt bijvoorbeeld. Je hebt een bepaalde gedachte, daarmee oefen je je dromen mee uit. Het punt is; geloof jij je droom of niet ?

Dromen kunnen zo’n impact op je hebben, dat dingen opeens heel werkelijk worden. Ik snap ook best dat als je zoiets meemaakt, je opeens heel anders denkt, absoluut.

Het is ook absoluut niet zo dat ik het geloof haat, helemaal niet. Er zijn veel mensen die juist heel erg veel steun in het geloof vinden. Dat moet ook zo blijven!

Het leuke van dit onderwerp is dat je er wel uren over kunt discussiëren. Ik heb dit stuk tekst absoluut niet geschreven om iemand te beledigen of zoiets. Ik vind het gewoon een enorm interessant onderwerp om over te praten, of je nou gelovig bent of niet.

Groeten,

Ramon

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 62
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Wie zegt bijvoorbeeld dat alles wat in de bijbel staat waar is ?

Volgens de bijbel zelf is niet alles waar wat er staat hoor. knipoog_dicht.gif

Wel geloof ik dat de bijbel door God geïnspireerd is. Dat geloof ik om diverse redenen.

De Kerk leert dat onder meer als sinds ze bestaat. En dat gaat terug tot de apostelen die in de leer waren bij Jezus. Daarbij ervaar ik het ook als zodanig dat God spreekt door de Schrift heen.

Quote:

Bekijk het is van een andere kant, eigenlijk geloven wij niet in Jezus of God.Wij geloven in mensen die duizenden jaren voor ons leefden, en die een zogenaamde bijbel schreven. En we gaan er vervolgens maar vanuit dat alles wat die mensen toen geschreven hebben, waar is.

Euh, nee. Hier spreek je toch vooral voor jezelf. knipoog_dicht.gif

In die zin zou jij niet geloven in keizer Karel de Grote, maar slechts in degene die over hem schreven. (Karel kon niet schrijven waarschijnlijk.)

Daarbij geloven Christenen dat ze wel degelijk rechtstreeks in contact staan met God, in bijv. gebed.

Quote:

We hebben geen enkel bewijs dat Jezus hier wel/niet is geweest op de wereld.

Dat is niet waar. smile.gif Er is wel degelijk bewijs voor. Empirisch bewijs zelfs. Geschiedwetenschappelijk gezien ook best geaccepteerd dat Jezus heeft bestaan.

Mede om het feit dat de evangeliën op zich zelf primaire schriftelijke bronnen zijn. Daarnaast trouwens buiten de bijbel nog wel meer bronnen te vinden zijn.

Quote:

Ik ben er van overtuigd dat zulke gebeurtenissen puur in je eigen hoofd speelt, net zoals je droomt bijvoorbeeld. Je hebt een bepaalde gedachte, daarmee oefen je je dromen mee uit. Het punt is; geloof jij je droom of niet ?

Dromen kunnen zo?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢n impact op je hebben, dat dingen opeens heel werkelijk worden. Ik snap ook best dat als je zoiets meemaakt, je opeens heel anders denkt, absoluut.

Er gebeurt zoveel in je hooft. Sterker nog, alles wat jij waarneemt is slechts een constructie van je hersenen. Dat ik je post lees en nu op reageer gebeurt ook primair in mijn hoofd.

Sterker nog, alle woorden die je gebruikt hebben slechts betekenis in je hoofd en bestaan daar buiten niet.

Quote:

Het is ook absoluut niet zo dat ik het geloof haat, helemaal niet. Er zijn veel mensen die juist heel erg veel steun in het geloof vinden. Dat moet ook zo blijven!

smile.gif

Quote:

Het leuke van dit onderwerp is dat je er wel uren over kunt discussiëren. Ik heb dit stuk tekst absoluut niet geschreven om iemand te beledigen of zoiets. Ik vind het gewoon een enorm interessant onderwerp om over te praten, of je nou gelovig bent of niet.

Lijkt me een goede insteek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je gelooft in de realiteit ben je in ieder geval en eindje op de weg. De realiteit is ook schepping van God en getuigt van deze God. Volgens mij is er wel bewijs van het bestaan van Jezus, natuurlijk wel omgeven van de wolken van wetenschappelijke discussie, maar volgens mij was de consensus dat Jezus echt een historisch figuur is geweest. De rest is geloof inderdaad

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het geloof

Neem nou bijvoorbeeld zulke dingen.

Ik ben er van overtuigd dat zulke gebeurtenissen puur in je eigen hoofd speelt, net zoals je droomt bijvoorbeeld. Je hebt een bepaalde gedachte, daarmee oefen je je dromen mee uit. Het punt is; geloof jij je droom of niet ?

Dromen kunnen zo’n impact op je hebben, dat dingen opeens heel werkelijk worden. Ik snap ook best dat als je zoiets meemaakt, je opeens heel anders denkt, absoluut.

Dromen gaan van (het onderbewuste van) de mens uit. Je gaat er kennelijk vanuit dat dit met geloof (althans met christelijk geloof, want dit is een christelijke site) ook het geval is maar dat is niet zo.

Geloof is het antwoord van de mens aan God die zich openbaart. Het initiatief gaat, om zo te zeggen, van God uit. Hij openbaart zich. De mens gaat met het verstand en de wil op die openbaring in (of niet, dat gebeurt ook.)

Een grote geleerde (de H. Thomas van Aquino) heeft het eens zo gezegd:

'Geloven is een daad van het verstand dat instemt met de goddelijke waarheid op aandrang van de wil die door God met zijn genade daartoe is aangezet'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Ramon, Hoe kan je erachter komen over de Bijbel waar is?

Volgens de Bijbel deed God duizenden jaren lang wonderen en deed Jezus vele wonderen.

Als God nu nog steeds dezelfde wonderen doet dan weet je dat Hij echt bestaat en nog steeds dezelfde wonderen doet.

Als je Hem gaat leren kennen, kom je erachter dat Hij bestaat en dat Hij inderdaad nog steeds die grote wonderen doet. Zoals God wonderen deed voor het volk Israël en zoals later Jezus wonderen deed voor joden en niet-joden, zo doet Jezus ook nog vandaag de dag wonderen voor mensen.

Hij zorgt voor genezing, hulp, rust, vrede, blijdschap, bescherming, wonderen, enz. . Wat Hij volgens de Bijbel deed, doet Hij nu nog steeds.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Keupie schreef:

Quote:
Het leuke van dit onderwerp is dat je er wel uren over kunt discussiëren. Ik heb dit stuk tekst absoluut niet geschreven om iemand te beledigen of zoiets. Ik vind het gewoon een enorm interessant onderwerp om over te praten, of je nou gelovig bent of niet.

Velen zeggen te geloven of gelovig te zijn en dan wordt er vaak een soort 'algemeen'geloof mee bedoeld. Zij geloven, bijvoorbeeld, dat alles wat in de Bijbel staat waar is en echt gebeurd. Of dat God bestaat en dat Jezus heeft bestaan en dat al die wonderen die in de Bijbel beschreven staan,echt gebeurd zijn. Paulus leerde echter één één geloof en dat is het geloof, dat de Geest, die in Jezus woonde, óók in onszélf woont.En door dit éne geloof, wordt de mens gerechtvaardigd (Galaten 2.16). En in Efeze 4.4 en 5 schreef hij:

'Gelijk gij ook geroepen zijt in de éne hoop uwer roeping,één Here, één geloof en één doop'

En in 2 Korinthe 13.5:

'Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of gelooft gij niet, dat Jezus Christus in is? Want anders zijt gij verwerpelijk'

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ten eerste enorm bedankt voor jullie reacties. Doordat jullie reacties zo goed onderbouwt waren, kon ik er zelf ook wat mee doen.

Ik zie nu ook in dat ik té snel over dingen hebben beoordeeld, zonder enig inzicht of kennis.

Ik zit de laatste tijd toch er sterk over na te denken om toch maar eens een bijbel te gaan lezen.

Zo weet ik straks 100% zeker waar ik over praat, + het lijkt me gewoon een enorm interstand boek om eens te lezen.

groetjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ten eerste enorm bedankt voor jullie reacties. Doordat jullie reacties zo goed onderbouwt waren, kon ik er zelf ook wat mee doen.

Ik zie nu ook in dat ik té snel over dingen hebben beoordeeld, zonder enig inzicht of kennis.

Ik zit de laatste tijd toch er sterk over na te denken om toch maar eens een bijbel te gaan lezen.

Zo weet ik straks 100% zeker waar ik over praat, + het lijkt me gewoon een enorm interstand boek om eens te lezen.

groetjes.

sjoerule.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ten eerste enorm bedankt voor jullie reacties. Doordat jullie reacties zo goed onderbouwt waren, kon ik er zelf ook wat mee doen.

Ik zie nu ook in dat ik té snel over dingen hebben beoordeeld, zonder enig inzicht of kennis.

Ik zit de laatste tijd toch er sterk over na te denken om toch maar eens een bijbel te gaan lezen.

Zo weet ik straks 100% zeker waar ik over praat, + het lijkt me gewoon een enorm interstand boek om eens te lezen.

groetjes.

sjoerule.gif Goed idee, maar als je wilt weten wat Christenen geloven is een Bijbel nauwelijks voldoende. Dat is een verzameling van tenminste 66 boeken in verschillende genres die soms saai zijn en vaak lastig te begrijpen. Wil je weten hoe Christenen die bijbel lezen en uitleggen, dan kun je beter bijv. een Alpha-cursus gaan doen (hoewel die behoorlijk gericht is op mensen die christen willen worden en ik weet niet of dat het geval is) of een boek of boeken kopen waarin je een korte 'introductie' in het Christelijk geloof krijgt. Wat geloven christenen wel en niet, waarom zijn er zoveel kerken en opvattingen enzovoort.

Als je een taal wilt leren begin je ook niet bij het woordenboekknipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dan kun je beter bijv. een Alpha-cursus gaan doen (hoewel die behoorlijk gericht is op mensen die christen willen worden en ik weet niet of dat het geval is)

Een collega van mij was atheïst, is filosofisch en cultureel geïnteresseerd en wilde wel eens weten wat mij nu eigenlijk bezield. Hij heeft met veel plezier de Alpha-cursus gevolgd, is nog steeds atheïst, maar zal mij niet - zoals een zakenrelatie - een mailtje sturen met de vraag of ik een leuke Pasen en Hemelvaartsviering heb gehad afgelopen weekend smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

P. bedoelt vast zo'n geloof dat Christus als fundament heeft, ipv van een soort vaag esoterisch iets. Dan heeft hij gelijk. Voor een geloof zonder funcament kun je beter geen alphacursus volgen maar zoeken op newage websites of een kijkje nemen in de lokale esoterische boekhandel (waar ze soms trouwens soms best leuke boeken hebben! Laatst nog mooie fantasy boekjes gezien).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

een kijkje nemen in de lokale esoterische boekhandel (waar ze soms trouwens soms best leuke boeken hebben! Laatst nog mooie fantasy boekjes gezien).

Ik heb een keer de Katechismus van de Katholieke Kerk (die toen uit druk was, en 'nergens' te vinden) gekocht in een esoterische boekhandel ... Hij heeft nog jarenlang naar foute wierook geroken rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sla jezelf maar op de borst, wat betreft fundamentalisme.

Vandaag een gesprek gehad met iemand van mijn kerk, waarom ik niet meer naar de kerk ging. Het fundamentalisme sprong eraf. Wij (Christenen) hebben gelijk, maar de mensen die in India het Hindoeïsme volgen, of de Moslims of Boeddhisten niet. Nou, zo moet je niet eens willen leven (als je het mij vraagt)

Er is slechts een Geest, die mensen naar de Waarheid leidt, in vele religies en in vele culturen.

Goede zondag big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid