Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Atheïsten klagen Paus aan

Richard Dawkins is van plan een juridische procedure te starten tegen Paus Benedictus XVI voor zijn \"misdaden tegen de mensheid\".

De atheïst Dawkins hoopt dat de procedure leidt tot de arrestatie van de paus tijdens zijn bezoek aan Groot-Brittannië in september.

De paus raakte dit weekend opnieuw in opspraak door een nieuwe brief, waarin staat dat het \"goede van de universele kerk\" moet worden afgewogen tegen de berisping van een Amerikaanse priester die seksuele misdrijven heeft gepleegd met twee jongens. De brief dateert uit 1985, toen de paus nog verantwoordelijk was voor de Congregatie voor de Geloofsleer, dat zich bezighoudt met gevallen van seksueel misbruik.

Dawkins en schrijver Hitchens denken gebruik te kunnen maken van hetzelfde juridische beginsel als dat gebruikt werd om Augusto Pinochet, de Chileense dictator, te arresteren toen hij Groot-Brittannië bezocht in 1998. Volgens de twee geniet de Paus geen immuniteit omdat hij geen staatshoofd is van een land dat lid is van de Verenigde Naties.

Ik ben geloof ik nou niet bepaald voorstander van deze actie. Behoorlijk overtrokken, alsof de Paus opdracht tot genocide heeft gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 134
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Echt, elke keer dat je denkt dat dat stelletje militante anti-theisten de bodem bereikt hebben weten ze je te verassen door nog dieper te zinken.

Ach, het is maar wat je als de bodem beschouwt natuurlijk. Iemand aanklagen is niet bijzonder extreem denk ik, zelfs als dat om onzinnige redenen gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik voel me er in ieder geval erg ongemakkelijk bij toen ik dat bericht las.

Waarom zou je je ongemakkelijk voelen? Het atheisme is nu niet direct een hecht clubje broeders en zusters in het ongeloof. We hoeven niet eens te pretenderen dat atheisten betere mensen zijn oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen als Dawkins en Hitchens roepen al jaren dat ze gelovigen liever achter de tralies zien verdwijnen omdat ze de maatschappij verzieken met hun geestesziekte. Dit lijkt me een logisch gevolg van die opvatting.


Samengevoegd:

Dawkins' mening over de Kerk in een notendop:

"No, Pope Ratzinger should not resign. He should remain in charge of the whole rotten edifice - the whole profiteering, woman-fearing, guilt-gorging, truth-hating, child-raping institution - while it tumbles, amid a stench of incense and a rain of tourist-kitsch sacred hearts and preposterously crowned virgins, about his ears."

Ik kan dus niet zeggen dat ik dit echt verbazend vind. Ik vind het wel een beetje ongemakkelijk hoeveel mensen hem hierin lijken te steunen als je de reacties op het internet mag geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mensen als Dawkins en Hitchens roepen al jaren dat ze gelovigen liever achter de tralies zien verdwijnen omdat ze de maatschappij verzieken met hun geestesziekte. Dit lijkt me een logisch gevolg van die opvatting.

Sorry, maar dat is onzin en dat weet je zelf ook wel, en zo niet, dan verwacht ik dat je met een bron komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sinds wanneer zijn de schrijfsels van Hitchens over dit onderwerp geen bron meer voor het bepalen hoe Hitchens daarover denkt? Of verwacht je dat Bona hier hele passages uit dat boek van hem gaat overtikken?

Overigens roep jij: "onzin!", en dat is net zozeer een stelling als wat Bona riep. Je riep niet alleen: je hebt nog niks bewezen. Je riep ook: het is niet waar. Dat gaat veel verder en vereist bewijsvoering, ook van jouw kant.

Ik denk niet dat het al te moeilijk is om de relevante tekst te copy-pasten. Ik heb het een en ander van Dawkins gelezen, en ik concludeer dat dat iig al niet strookt met wat Bonaventura beweert. Ik zeg dus dat ik denk dat B. onzin praat en dat hij maar met een bron moet komen om te onderbouwen.

Als hij dat niet doet dan betekent dat impliciet dat hij toegeeft dat hij zijn stelling niet kan of wil onderbouwen en dat zijn stelling dus ongeldig is.

Dat is prima, maar mij de bewijslast in de schoenen schuiven middels "lees het boek maar" is geen correcte manier van discusieren. Degene die stelt bewijst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom zou je je ongemakkelijk voelen? Het atheisme is nu niet direct een hecht clubje broeders en zusters in het ongeloof. We hoeven niet eens te pretenderen dat atheisten betere mensen zijn oid.

Dat is zo, maar toch straalt wat Dawkins allemaal doet ook een beetje over ons uit, en dat maakt dat ik me enigszins ongemakkelijk voel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is zo, maar toch straalt wat Dawkins allemaal doet ook een beetje over ons uit, en dat maakt dat ik me enigszins ongemakkelijk voel.

Tja, alsof ik me druk maak om die sukkels die mij gaan beschuldigen via associatie met Dawkins. Dat slag vind sowieso wel een stok om mee te slaan meestal. Verder is dat slag te dom om voor de duivel te dansen en als ze menen conclusies over mij te kunnen trekken via het gedrag van mijn ongeloofsgenoot.... /care

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid