Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

My bad.

[...]

Uhm, dan moet ik Marx toch echt maar eens zelf gaan lezen
bloos.gif
en wat minder afgaan op zijn navolgers.

De samenvatting van Das Kapital door Friedrich Engels is een aanrader.

Je kan ook de boek/video-lezingen van David Harvey.org volgen over Das Kapital.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 134
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Historisch Materialisme is Marx' analyse hoe economische verhoudingen onstaan. Hoe er geproduceerd word en door wie, welke economische klassen daaruit onstaan, en wie daardoor politieke en economische macht heeft. En strijd tussen klassen om verandering te brengen.

Hoezo is dat een 'diepe atheistische wereldbeschouwing'?

Het is vast al gezegd, maar ik wil gewoon even tonen dat ik ook een klein beetje kennis van deze zaken heb clown.gif

Naar mijn weten is Marx geschiedenisbeschouwing deels gebaseerd op (c.q. antireactie op) de visie van Feuerbach. Ik weet niet exact meer wat Feuerbach allemaal getheoretiseerd heeft, maar een deel ging over de zogenaamde Heilige Familie. Waarbij Jozef, Maria en Christus een soort van perfecte familie vormden. De kritiek was dan (naar mijn weten) dat christenen (en anderen) deze heilstaat postuleerden in het hiernamaals en daardoor niets ondernamen tegen verschillende vormen van ongerechtigheid.

Marx heeft dit naar mijn gevoel nog meer uitgewerkt tot het stichten van een heilstaat hier op aarde, door de handen van mensen. In tegenstelling tot het halfslachtige afwachten van de 'christenen' die het allemaal maar afwachten en verwachten als de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde hier nederdalen. (Overigens zie je die kritiek ook bij Nietzsche terug)

Het atheïstische in het communisme zou dan zijn dat God niet bestaat en dat wij daarom het heil, de heilstaat zelf moeten brengen en niet moeten afwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

hey, nog een Marxist onder ons knipoog_dicht.gif

(Ja, sorry, ik stam uit een zeer links-intellectueel milieu, dus ik ben altijd blij als ik nog iemand tegenkom die potentieel dezelfde rare dingen heeft meegemaakt widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is vast al gezegd, maar ik wil gewoon even tonen dat ik ook een klein beetje kennis van deze zaken heb
clown.gif

Naar mijn weten is Marx geschiedenisbeschouwing deels gebaseerd op (c.q. antireactie op) de visie van Feuerbach. Ik weet niet exact meer wat Feuerbach allemaal getheoretiseerd heeft, maar een deel ging over de zogenaamde Heilige Familie. Waarbij Jozef, Maria en Christus een soort van perfecte familie vormden. De kritiek was dan (naar mijn weten) dat christenen (en anderen) deze heilstaat postuleerden in het hiernamaals en daardoor niets ondernamen tegen verschillende vormen van ongerechtigheid.

Marx heeft dit naar mijn gevoel nog meer uitgewerkt tot het stichten van een heilstaat hier op aarde, door de handen van mensen. In tegenstelling tot het halfslachtige afwachten van de 'christenen' die het allemaal maar afwachten en verwachten als de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde hier nederdalen. (
Overigens zie je die kritiek ook bij Nietzsche terug
)

Het atheïstische in het communisme zou dan zijn dat God niet bestaat en dat wij
daarom
het heil, de heilstaat zelf moeten brengen en niet moeten afwachten.

Zwarte Mis van John Gray weleens gelezen? Behandelt voor een deel ook deze materie en is vrij aardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jij denkt vrij monocausaal is mijn indruk.

Hoe kom je daarbij? Vertel anders eens hoe ik volgens jou denk op dit punt.

Quote:

Als ik lees wat je schrijft denk ik ook: ja, als het zo simpel zou liggen, dan was het allemaal heel makkelijk geweest.

Wat was dan heel makkelijk geweest? Denk je nou echt dat ik van mening ben dat alle toestanden in de wereld worden veroorzaakt door religie en dat we gewoon even snel religie moeten afschaffen en dat we dan in een paradijs leven? Zo kortzichtig en naief ben ik echt niet. Maar bij wat jij allemaal schrijft krijg ik de indruk dat er vooral geen enkel verband MAG worden gelegd tussen ideologie en toestanden in de samenleving. Hoe mensen worden opgevoed, wat ze allemaal wordt geleerd en waar ze achteraan lopen heeft totaal niets te maken met hoe ze zich gedragen. Vind je dat ook niet wat ver gaan, of heb ik op mijn beurt nu een verkeerd beeld van wat jij denkt?

Quote:

Maar de verhoudingen tussen religie, cultuur, menselijke psyche, ideologie, etc etc, volgens mij is dat vrij complex.

Die is ook complex, dat ben ik helemaal met je eens.

Quote:

De mens is geen computer, waar je een religie-programma op installeert en vervolgens gaat hij met een machete op zijn buurman inhakken of daklozen helpen

Nou, als je maar jong genoeg begint dan denk ik dat de vergelijking meer opgaat dan jij denkt. En dan zou ik het hier graag even algemeen willen houden en religie vervangen door ideologie.

Los daarvan ben ik het zoals gezegd met je eens dat het hier gaat om complexe zaken, en de enige reden waarom ik het simplificeer is omdat we er dan makkelijker over kunnen praten. Zo hebben we het nu steeds over geweld, maar dat is slechts een voorbeeld.

Quote:

P.S.: het bestaan van cultuur is een bewijs voor helemaal niets. Waar mensen leven heb je cultuur.

Puur het bestaan van een cultuur bewijst inderdaad niets, maar het gaat dan ook om de verschillen tussen culturen. Hoe laten die zich volgens jou verklaren? Naar mijn mening is dat omdat mensen opgroeien in zo'n cultuur (is dat niet een open deur?). En natuurlijk geldt dit niet voor iedereen in dezelfde mate. Er zijn mensen die zich alleen maar afzetten tegen hun cultuur, of later bijv. switchen van religie, of atheist worden, of omgekeerd. Het kan en gebeurt allemaal, maar als je wereldwijd gaat kijken, dan kun je toch niet om de regionale bepaaldheid heen van religie en cultuur?

Ik hoop dat we elkaar beter gaan begrijpen.

Groeten,

Koerok

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]En hoe ontstaat cultuur, en hoe wordt het doorgegeven?

Ik ben geen cultureel antropoloog, dus ik kan daar weinig meer over zeggen dan de voor de hand liggende zaken die je zelf ook al bedacht hebt.

Quote:
Is het bestaan van cultuur op zich al niet een bewijs dat een ideologie/religie zich vrij gemakkelijk laat overbrengen op een volgende generatie?

Nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zwarte Mis van John Gray weleens gelezen? Behandelt voor een deel ook deze materie en is vrij aardig.

Waar dacht je dat ik al mijn wijsheid vandaan heb joh puh2.gif Ik wilde het ook aan jou vragen, maar ik wist het antwoord dan toch al. Maar, John Gray staat bij mij in de kast geincarneerd in Zwarte Mis, Strohonden en Vals Ochtendlicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid