Spring naar bijdragen

Hoe gingen de apostelen dood?


Aanbevolen berichten

Het kan (oudere) kinderen echter niet gruwelijk genoeg zijn, als het om verhalen gaat. Daarom worden griezelverhalen zo graag gelezen of gehoord. Waar volwassenen de latere boeken van Harry Potter al te eng voor kinderen zouden vinden, weten kinderen wel beter. Hoe meer bloed, magie en engheid, hoe beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar mijn weten zie je in veel kerken nog beelden van de 12 apostelen. De meesten hebben een attribuut bij zich, meestal de manier waarop ze zijn gedood.

Zo is Jakobus met het zwaard gedood (Handelingen 12), Jakobus de broer van Jezus is van een tempeltoren gegooid. Bartolomeus is door zweepslagen om het leven gekomen, Andreas is gekruisigd aan een X-vormig kruis (Andreaskruis), Thomas is of door een speer of door vurige pijlen gedood en ik dacht Mattias onthoofd..

Die weet ik nog uit mijn hoofd. Er is ook een apostel met een zaag, hij is door midden gezaagd ik dacht Taddeus.

Hmmm, m'n gedachten gaan dan wel een beetje aan de loop.

Was dit het "kruis dragend leven"?

Moeten wij ook zo lijden?

Nu zie je toch genoeg kinderen van God (gelukkig) een "rustige/natuurlijke" dood sterven.

Ik geloof wel dat het wel zulke vormen aan kan gaan nemen, ook in de westerse landen.

In landen als Noord-Koreo e.d. zijn zulke martelaars-doden dagelijkse realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toevallig kijk ik weer eens op credible en vond dit topic en heel toevallig heb ik ook nog een boek waarin staat hoe ze allemaal stierven:

- Johannes werd verbannen naar het eenzame eiland Patmos.

- Stefanus werd gestenigd door een woedende menigte

- Mattheüs werd in Perzië door een bende doodgestoken

- Marcus stierf terwijl zijn benen door twee paarden uit elkaar getrokken werden

- Dokter Lucas werd wreed opgehangen

- Petrus, Filipus en Simon werden aan een kruis gehangen

- Bartholomeüs werd levend door de heidenen gevild

- Thomas stierf in India toen vijf paarden zijn lichaam uit elkaar trokken

- De apostel Jakobus werd door koning Herodus onthoofd

- Jakobus de kleine werd met een scherpe zaag in tweeën gezaagd

- Jakobus, de broer van de Heer werd gestenigd

- Judas werd tegen een paal gebonden en met pijlen doorboord

- Matthias hoofd werd in Jeruzalem afgehakt

Uit: De Hemelse Man

Pff...vind het altijd zo gruwelijk en het gebeurd vandaag nog steeds :-(

Fijne zondag allemaal!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid