Spring naar bijdragen

Johannes 21:1-14


Aanbevolen berichten

Lezen: Johannes 21:1-14

1 Hierna verscheen Jezus weer aan de leerlingen, nu bij het Meer van Tiberias. Dat gebeurde als volgt. 2 Bij het meer waren Simon Petrus en Tomas (dat betekent ‘tweeling’), Natanaël uit Kana in Galilea, de zonen van Zebedeüs en nog twee andere leerlingen. 3 Petrus zei: ‘Ik ga vissen.’ ‘Wij gaan met je mee,’ zeiden de anderen. Ze stapten in de boot, maar de hele nacht vingen ze niets. 4 Toen het al ochtend werd, stond Jezus op de oever, al wisten de leerlingen niet dat het Jezus was. 5 Hij riep: ‘Hebben jullie soms iets te eten?’ ‘Nee,’ antwoordden ze. 6 ‘Gooi het net aan stuurboord uit,’ riep Jezus, ‘dan lukt het wel.’ Ze wierpen het net uit en er zat zo veel vis in dat ze het niet omhoog konden trekken. 7 De leerling van wie Jezus hield zei tegen Petrus: ‘Het is de Heer!’ Zodra Simon Petrus dat hoorde, schortte hij zijn bovenkleed op – meer had hij niet aan – en sprong in het water. 8 De andere leerlingen kwamen met de boot en sleepten het net vol vis achter zich aan. Ze waren niet ver van de oever, ongeveer tweehonderd el. 9 Toen ze aan land kwamen zagen ze een vuurtje met vis erop en brood. 10 Jezus zei: ‘Breng ook wat van de vis die jullie net gevangen hebben.’ 11 Simon Petrus ging weer aan boord en trok het net aan land. Het zat vol grote vissen, welgeteld honderddrieënvijftig, en toch scheurde het niet. 12 Jezus zei tegen hen: ‘Kom, eet iets.’ Geen van de leerlingen durfde hem te vragen wie hij was, ze begrepen dat het de Heer was. 13 Jezus nam het brood en gaf hun ervan, en hij gaf hun ook vis. 14 Dit was al de derde keer dat Jezus aan de leerlingen verscheen nadat hij uit de dood was opgestaan.

Bij dit stuk had ik een paar vragen die naar voren kwamen:

Waarom gaan ze vissen aan stuurboord?

Valt je iets op in opsomming van de namen?

Waarom wordt Jezus niet herkend?

153 Vissen worden gevangen, wat zegt dit getal?

Als ze weer aan land komen ligt er vis en brood klaar bij het vuur, wat kan ons dat vertellen?

Ondanks de vis en het brood zegt Jezus om vis van de vangst erbij te halen, wat zal de reden zijn?
Link naar bericht
Deel via andere websites

> Op Jezus' instructie gooide ze het net aan stuurboord uit en plotseling wil de vangst wel lukken (een wonder natuurlijk). "Over een andere boeg gooien" -> een andere aanpak kiezen -> Jezus' aanpak -> Jezus' aanpak werkt wel.

> Nee, alleen dat niet alle apostelen aan boord waren.

> Omdat Jezus al gestorven was en ze Hem dus niet direct verwachtten. Daarnaast stond Hij natuurlijk in de verte en konden ze hem niet zo goed zien (want ze hadden geen verrekijker, althans, dat staat nergens in de Schrift). Pas na het wonder herkende ze Hem.

> Geen idee.

> Dat Jezus heeft voorgedaan hoe we moeten vissen.

> De discipelen wordt opgedragen om naar mensen te vissen. Misschien betekent dit dat de mensen die de discipelen binnen halen toegevoegd worden aan de mensen die Jezus zelf al tijdens zijn korte leven op aarde binnen had gehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

> Omdat Jezus al gestorven was en ze Hem dus niet direct verwachtten. Daarnaast stond Hij natuurlijk in de verte en konden ze hem niet zo goed zien (want ze hadden geen verrekijker, althans, dat staat nergens in de Schrift). Pas na het wonder herkende ze Hem.

Hoezo verwachtten ze hem niet? Jezus had toch gezegd dat hij zou opstaan uit de dood? Deze uitleg vind ik niet steekhoudend, maar ik geef eerlijk toe dat ik ook niet weet waarom ze hem niet herkenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja natuurlijk. Maar dat betekent toch niet dat ze elk moment van de dag na de dood van Jezus voor honderd procent op hun hoede zijn geweest?

Hoezo elk moment? Jezus leerde dat hij na drie dagen zou opstaan en die leerstelling was voor Thomas zo belangrijk dat hij Jezus wilde voelen. Het feit dat ze hem niet herkenden vind ik nog steeds een moeilijk te bevatten vraagstuk en jouw uitleg, met alle respect voor jou, is voor mij niet bevredigend. Maar dat is geen kritiek, want ik weet het zelf ook niet hoe we dat kunnen verklaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoezo elk moment? Jezus leerde dat hij na drie dagen zou opstaan en die leerstelling was voor Thomas zo belangrijk dat hij Jezus wilde voelen.

Wie zegt er dat dit na drie dagen (dus direct na Jezus' opstanding) plaatsvond? Misschien zijn er wel weken of maanden overheen gegaan? Na verloop van tijd raken mensen minder oplettend.

Quote:
Het feit dat ze hem niet herkenden vind ik nog steeds een moeilijk te bevatten vraagstuk

Volgens mij volstaat hier dus gewoon een menselijke (ze verwachtten Hem niet) en praktische (Jezus stond ver weg) uitleg, maar ik kan het uiteraard fout hebben en ik hoor dan ook graag alternatieve stellingen.

Quote:
en jouw uitleg, met alle respect voor jou, is voor mij niet bevredigend.

Voor meer bevredigende antwoorden kun je denk ik beter bij een dominee aankloppen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wie zegt er dat dit na drie dagen (dus direct na Jezus' opstanding) plaatsvond? Misschien zijn er wel weken of maanden overheen gegaan? Na verloop van tijd raken mensen minder oplettend.

Dat denk ik niet, want 43 dagen na de kruisiging is Jezus al opgenomen in de hemel.

Quote:

Volgens mij volstaat hier dus gewoon een menselijke (ze verwachtten Hem niet) en praktische (Jezus stond ver weg) uitleg, maar ik kan het uiteraard fout hebben en ik hoor dan ook graag alternatieve stellingen.

Ik zou je graag een alternatieve uitleg geven, maar ik weet het niet. Wanneer ik mijn eigen menselijke logica er op loslaat en mijn vader bijvoorbeeld nu binnen zou lopen (die ik niet verwacht, zoals zij Jezus wel verwachten) had ik hem direct herkend.

Quote:

Voor meer bevredigende antwoorden kun je denk ik beter bij een dominee aankloppen.
knipoog_dicht.gif

Eerlijkheidshalve heeft ook geen enkele dominee mij hierop een bevredigend antwoord kunnen geven. Dat neem ik ook niemand kwalijk, want het is een ingewikkeld vraagstuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat denk ik niet, want 43 dagen na de kruisiging is Jezus al opgenomen in de hemel.

Dan kun je "maanden" doorstrepen, maar 43 dagen zijn nog 6 weken wat een lange tijd is om iemand voortdurend te verwachten. Daarnaast Heeft Jezus na hun eerdere ontmoeting niet gezegd dat Hij nog eens langs zou komen.

Quote:

Wanneer ik mijn eigen menselijke logica er op loslaat en mijn vader bijvoorbeeld nu binnen zou lopen (die ik niet verwacht, zoals zij Jezus wel verwachten) had ik hem direct herkend.

Ook als hij op een paar honderd meter afstand van jou stond en je je bril niet op had?

En als je daarnaast ook nog eens de hele nacht hebt staan vissen (zonder koffie of een ander pepmiddel te hebben gebruikt)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ook als hij op een paar honderd meter afstand van jou stond en je je bril niet op had?

En als je daarnaast ook nog eens de hele nacht hebt staan vissen (zonder koffie of een ander pepmiddel te hebben gebruikt)?

Plus verheerlijkt lichaam, plus het gebrek aan verwachting bij de discipelen van de opstanding.

Christus heeft het aangekondigd, maar het werd niet goed begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dan kun je "maanden" doorstrepen, maar 43 dagen zijn nog 6 weken wat een lange tijd is om iemand voortdurend te verwachten. Daarnaast Heeft Jezus na hun eerdere ontmoeting niet gezegd dat Hij nog eens langs zou komen.

[...]Ook als hij op een paar honderd meter afstand van jou stond en je je bril niet op had?

En als je daarnaast ook nog eens de hele nacht hebt staan vissen (zonder koffie of een ander pepmiddel te hebben gebruikt)?

Niet om het een of ander, maar uit de dood opstaan lijkt mij geen gebeurtenis die je over het hoofd ziet of vergeet. Hoe dan ook, we laten de Schrift spreken want soms kloppen gevoelens niet.

Mat 27,63

en zij zeiden: Heer, wij hebben ons herinnerd, dat die verleider bij zijn leven gezegd heeft: Na drie dagen word Ik opgewekt.

Jezus' vijanden wisten wanneer hij uit de dood zou opstaan en evangelist Marcus schreef:

Mar 9,31

Want Hij onderwees zijn discipelen en zeide tot hen: De Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen der mensen en zij zullen Hem ter dood brengen en drie dagen na zijn dood zal Hij opstaan.

Het was bekend bij vriend en vijand dat Jezus na drie dagen zou opstaan en dat maakt het des te merkwaardiger dat zijn eigen apostelen hem niet eens herkenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het was bekend bij vriend en vijand dat Jezus na
drie dagen
zou opstaan en dat maakt het des te merkwaardiger dat zijn eigen apostelen hem niet eens herkenden.

Ik vind er niet veel merkwaardigs aan.

Hun zaten op het water, Hij stond op het strand.

Waarom zou je iemand moeten herkennen van zo'n afstand?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee dus, iedereen wist wanneer Jezus zou opstaan, vriend en vijand.

Dan waren er onder zijn vrienden een hoop die het weer vergaten waren. De vrouwen die naar het graf gingen, deden dat niet omdat ze Jezus weer wilde spreken en dat Christus Zijn leerlingen uit de schrift moest uitleggen waarom hij moest opstaan en dat zij pas daarna Hem herkenden komt niet uit de lucht vallen.

Ja, Christus heeft Zijn lijden, sterven en opstanding gepredikt, maar dat wil niet zeggen dat zij het altijd begrepen, dat zij het geloofden ook na Zijn sterven of dat zij het in hun hart hadden bewaard.

Overigens speelt bij de vraag naar herkenning ook de vraag hoezeer Zijn verheerlijkt lichaam afweek van zijn niet-verheerlijkte lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind er niet veel merkwaardigs aan.

Hun zaten op het water, Hij stond op het strand.

Waarom zou je iemand moeten herkennen van zo'n afstand?

Nu ja, deze verklaring gaat op voor deze situatie, maar niet voor Christus die met Zijn leerlingen oploopt, hen aan de Schriften uitlegt waarom Hij moest doen wat hij deed en niet herkend werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan waren er onder zijn vrienden een hoop die het weer vergaten waren. De vrouwen die naar het graf gingen, deden dat niet omdat ze Jezus weer wilde spreken en dat Christus Zijn leerlingen uit de schrift moest uitleggen waarom hij moest opstaan en dat zij pas daarna Hem herkenden komt niet uit de lucht vallen.

Ja, Christus heeft Zijn lijden, sterven en opstanding gepredikt, maar dat wil niet zeggen dat zij het altijd begrepen, dat zij het geloofden ook na Zijn sterven of dat zij het in hun hart hadden bewaard.

Voor Thomas was de fysieke opstanding zo'n heikel punt dat hij zei niet te zullen geloven (Joh 20,1 t/m etc) totdat hij Jezus kon voelen. Iets waar je geloof van afhangt kan je nooit koud laten, dat wil mij niet aan. En zoals ik al eerder zei, ook Jezus' vijanden wisten donderse goed dat hij gezegd had na drie dagen (Matt 16:21; 17:23; 20:19. Mark 8:31; 10:34. Luk 9:22; 18:33; 24:6.) weer op te staan. Lees de verwijzingen maar na, het staat er echt.

Uit deze passage blijkt duidelijk dat ze er op wachten dat Jezus terugkwam:

Mat 27

63 Zeggende: Heer, wij zijn indachtig, dat deze verleider, nog levende, gezegd heeft: Na drie dagen zal Ik opstaan.

64 Beveel dan, dat het graf verzekerd wordt tot de derde dag toe, opdat Zijn discipelen misschien niet komen bij nacht, en Hem stelen, en tot het volk zeggen: Hij is opgestaan van de doden; en zo zal de laatste dwaling erger zijn, dan de eerste.

65 En Pilatus zeide tot hen: Gij hebt een wacht; gaat heen, verzekert het, gelijk gij het verstaat.

66 En zij heengaande, verzekerden het graf met de wacht, de steen verzegeld hebbende.

En aan de vooravond van zijn dood had Jezus gezegd:

'Maar nadat Ik zal opgestaan zijn, zal Ik u voorgaan naar Galiléa.' (Mat 26,32)

En waar gingen de apostelen naartoe?

'En de elf discipelen zijn heengegaan naar Galiléa, naar de berg, waar Jezus hen bescheiden had.' (Mat 28,16)

Kortom, de apostelen wisten zeer goed dat Jezus na drie dagen zou opstaan.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Lucas
smile.gif

Hoewel daar erover gesproken wordt dat hun ogen (van de leerlingen) bevangen werden zodat zij Hem niet herkenden. Wellicht is dat ook het geval in Johannes.

Nee, het had met uiterlijke herkenning niets van doen, ze herkenden Jezus doordat hij het brood brak (Luk 24,35) dus dit maakt het weer des te merkwaardiger dat zij hem niet herkenden aan zijn uiterlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als zij het zeer goed wisten hadden zij anders gereageerd... Dan waren de vrouwen niet alleen naar het graf gegaan om afscheid te nemen, maar was iedereen op de derde dag gaan wachten op de opstanding. Wij snappen het omdat wij het grote plaatje zien. Ik heb geen idee hoeveel tijd er tussen Jezus' uitspraken zat en zijn dood. Daarnaast was hun Leider dood (dachten zij), in zo'n emotionele staat is het echt niet vreemd dat je niet elk woord herinnert, hoe belangrijk dit ook lijkt te zijn. Kennelijk zit er een les in voor ons smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voor Thomas was de fysieke opstanding zo'n heikel punt dat hij zei niet te zullen geloven (Joh 20,1 t/m etc) totdat hij Jezus kon voelen.

Een bewering van Thomas die volgde nadat Christus was opgestaan en verschenen aan een deel van de discipelen. Hoe dit dus relevant is weet ik niet.

Quote:

Iets waar je geloof van afhangt kan je nooit koud laten, dat wil mij niet aan.

Laat dat mij nu volstrekt koud laten.

Quote:

En zoals ik al eerder zei, ook Jezus' vijanden wisten donderse goed dat hij gezegd had na drie dagen (Matt 16:21; 17:23; 20:19. Mark 8:31; 10:34. Luk 9:22; 18:33; 24:6.) weer op te staan. Lees de verwijzingen maar na, het staat er echt.

Je vecht hier tegen een stropop. Ik beweer niet dat de discipelen het niet konden weten en ik zeg evenmin niet dat zijn vijanden het niet wisten.

Quote:

Uit deze passage blijkt duidelijk dat ze er op wachten dat Jezus terugkwam:

Mat 27

63 Zeggende: Heer, wij zijn indachtig, dat deze verleider, nog levende, gezegd heeft: Na drie dagen zal Ik opstaan.

64 Beveel dan, dat het graf verzekerd wordt tot de derde dag toe, opdat Zijn discipelen misschien niet komen bij nacht, en Hem stelen, en tot het volk zeggen: Hij is opgestaan van de doden; en zo zal de laatste dwaling erger zijn, dan de eerste.

65 En Pilatus zeide tot hen: Gij hebt een wacht; gaat heen, verzekert het, gelijk gij het verstaat.

66 En zij heengaande, verzekerden het graf met de wacht, de steen verzegeld hebbende.

En aan de vooravond van zijn dood had Jezus gezegd:

'Maar nadat Ik zal opgestaan zijn, zal Ik u voorgaan naar Galiléa.' (Mat 26,32)

En waar gingen de apostelen naartoe?

'En de elf discipelen zijn heengegaan naar
Galiléa, naar de berg, waar Jezus hen bescheiden had
.' (Mat 28,16)

Ze vertrokken nadat de Engel dit de vrouwen geboden hadsmile.gif. Niet uit zichzelf.

Kortom, de apostelen wisten zeer goed dat Jezus na drie dagen zou opstaan.

Waarom gingen de vrouwen dan naar het graf? Waarom geloofde Thomas niet totdat hij zag? Waarom hadden enkelen van de discipelen extra onderwijs na de opstanding nodig om dit in te zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, het had met uiterlijke herkenning niets van doen,

Je lijkt slecht te lezen. 'En hun ogen werden gehouden, dat zij Hem niet kenden.' Als dit zou gaan om een spirituele herkenning oid. zouden hun ogen niet worden bevangen. Verder is er volstrekt niets in de tekst dat suggereert dat het niet om uiterlijke herkenning ging.

Quote:

ze herkenden Jezus doordat hij het brood brak (Luk 24,35) dus dit maakt het weer des te merkwaardiger dat zij hem niet herkenden aan zijn uiterlijk.

Nee hoor, want toen werden hun ogen ook geopend (luk. 24:31).

Verder in dat stuk word ook zeer duidelijk gemaakt hoe goed de betreffende discipelen Christus hadden begrepen toen Hij over Zijn naderende lijden sprak:

En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben!

Blijkbaar geloofden deze discipelen niet alles wat jij meent dat zij geloofden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zit wat in, zeker weten!
smile.gif

Grappig, want dat argument heb ik 2 keer genoemd vóór Jeast. Misschien post hij met meer gezag of zo...

In elk geval zijn er volgens mij inmiddels voldoende redenen genoemd waarom Jezus' discipelen Hem niet herkenden, mee eens? En anders zou het misschien goed zijn om een nieuw topic te openen en daar direct de aanverwante zaken in te bespreken (waaronder de Emmausgangers).

Michiel had namelijk 6 punten gepost en ik heb een beetje het gevoel dat we hopeloos afdwalen op 1 punt welke overigens naar mijn bescheiden mening niet het meest interessante punt is van de 6.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kunnen we in deze de Schrift laten spreken uit dit gedeelte, zonder daar direct wegen naar Lucas bij te halen? Het gaat hier niet om Lucas en waarom de Emmausgangers Jezus niet herkenden, maar over de tekst uit Johannes.

Is goed, wat denk jij dat de symboliek betekent? Ik denk dat vissen vangen verwijst naar christenen werven, de taak die de apostelen moesten volbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid