Spring naar bijdragen

Johannes 21:1-14


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Is goed, wat denk jij dat de symboliek betekent? Ik denk dat vissen vangen verwijst naar christenen werven, de taak die de apostelen moesten volbrengen.

En Hij (Jezus) zeide tot hen: Volgt Mij na, en Ik zal u vissers der mensen maken.

Mattheus 4:19

Klopt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

> Op Jezus' instructie gooide ze het net aan stuurboord uit en plotseling wil de vangst wel lukken (een wonder natuurlijk). "Over een andere boeg gooien" -> een andere aanpak kiezen -> Jezus' aanpak -> Jezus' aanpak werkt wel.

Ik denk dat je in de goede richting zit. Het is de aanpak van Jezus die vruchten afwerpt, ook al lijkt deze tegenstrijdig. Aan stuurboord zat het roer (niet in het midden achter) en aan bakboord alle bakken om de vis in op te slaan. Dat maakte het vissen ook makkelijker, omdat dan het stuur niet in de weg zit bij het ophalen van de netten.

Quote:
> Omdat Jezus al gestorven was en ze Hem dus niet direct verwachtten. Daarnaast stond Hij natuurlijk in de verte en konden ze hem niet zo goed zien (want ze hadden geen verrekijker, althans, dat staat nergens in de Schrift). Pas na het wonder herkende ze Hem.

Waarom wordt Jezus pas herkend na een wonder in dit geval? Ze waren immers ook niet ver op het meer aan het vissen, want Petrus springt uit de boot om naar de oever te waden.

Quote:
> Geen idee.

Ik ook niet echt, dat is nog hetgeen me in deze intrigeert. Het wordt heel expliciet gemeld dat er 153 vissen gevangen zijn, maar heeft dat getal een bepaalde betekenis.

Quote:
> Dat Jezus heeft voorgedaan hoe we moeten vissen.

> De discipelen wordt opgedragen om naar mensen te vissen. Misschien betekent dit dat de mensen die de discipelen binnen halen toegevoegd worden aan de mensen die Jezus zelf al tijdens zijn korte leven op aarde binnen had gehaald.

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

153 vissen = het totaal aantal vissoorten dat in die tijd bekend was, volgens diverse sites. Echt betrouwbare bronnen heb ik niet, maar als die theorie klopt staat 153 vissen dus voor het vissen van mensen uit alle volkeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom wordt Jezus pas herkend na een wonder in dit geval? Ze waren immers ook niet ver op het meer aan het vissen, want Petrus springt uit de boot om naar de oever te waden.

Misschien zodat Jezus dit wonder kon doen? Wat zou er zijn gebeurd als ze Hem wel direct hadden herkend? Of misschien zit hier nog een betekenis achter?

In ieder geval is het voor Jezus een koud kunstje om niet herkend te worden, dat blijkt maar weer aan de Emmausgangers.

Quote:

153 vissen = het totaal aantal vissoorten dat in die tijd bekend was, volgens diverse sites. Echt betrouwbare bronnen heb ik niet, maar als die theorie klopt staat 153 vissen dus voor het vissen van mensen uit alle volkeren.

Interessant. Wat zijn die bronnen? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

...

Ik ook niet echt, dat is nog hetgeen me in deze intrigeert. Het wordt heel expliciet gemeld dat er 153 vissen gevangen zijn, maar heeft dat getal een bepaalde betekenis.
yes.gif

Bij de bouw van de tempel door Salomo (Hij die vrede brengt) werden honderddrieënvrijftigduizend arbeiders ingezet, van niet Israelische afkomst.

Volgens mij wijdt Paulus een aardig stukje tekst in Efeziërs 2 aan het feit dat de "heidenen" allemaal onderdeel zijn van de (nieuwe) tempel. Petrus schrijft iets soortgelijks (1 Petrus 2) en benoemd iedereen dan als "levende stenen".

Zoals de profeten voorzegd hebben zal de tweede tempel de heerlijkheid van de eerste overtreffen, terwijl uit de geschiedenis blijkt dat de letterlijke tweede tempel slechts een slap aftreksel was van de tempel van Salomo. Dat leidt mij tot de conclusie dat de betreffende profetieën niet zagen op de tweede aardse tempel, maar de nieuwe tempel waarover door Petrus en Paulus wordt gesproken.

En in de aangehaalde geschiedenis wordt er door het beeld van de vissen kennelijk aan gerefereerd dat de arbeid aan deze tempel verricht zal worden door niet Israelische mensen. Vis is hier dus het beeld van de mens. In dat verband vind ik het des te opvallender dat Jezus, wanneer zij aan land komen, zelf ook al vis heeft. Wat dat voor betekenis heeft, lijkt mij onderwerp voor een andere bijbelstudie. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In dat verband vind ik het des te opvallender dat Jezus, wanneer zij aan land komen, zelf ook al vis heeft. Wat dat voor betekenis heeft, lijkt mij onderwerp voor een andere bijbelstudie.
knipoog_dicht.gif

Uhm nee, want ik stel die vraag al in de openingspost, dus past die studie prima hier. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus heeft al vis, omdat Hij geen hulp van de vissers nodig heeft, maar leeft van de voorziening van de Vader. De discipelen worden gezegend door de opdracht van Jezus (namens de Vader) waardoor ze een overvloedige vangst krijgen. Jezus en de discipelen hebben dus meer dan genoeg. Dat is het gevolg van leven met God de Zoon en God de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid