Spring naar bijdragen

Jezus stond op uit de dood?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dit vind ik wel opvallend:

"Omdat de God van het Oude Testament in de gnostiek een demiurg is, zuiverde Marcion het Lukas-evangelie van alle verwijzingen naar dat Oude Testament. Verder werd door hem het gehele Oude Testament geschrapt, net als de evangeliën van Marcus, Mattheus en Johannes."

Wat vind je precies opvallend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Marcus is de eerste evangelie, dus het oudst. Het is vreemd dat het evangelie daar stopte met het lege graf, dus niks geen verschijning aan de twaalf, en zeker geen wonden laten zien.

Dit zijn bijgevoegde teksten, door de Kerk geschreven. Toen waren ze al in conflict met de gnostici. En die beweerden dat Jezus als Geest zou zijn opgestaan, zoals ieder mensen in een geestelijk lichaam opstaat. Dat verklaart ook waarom er mensen waren die Jezus niet herkenden (Emausgangers, Maria) en ook waarom de deur dicht was en Jezus toch ineens in hun midden stond.

Kan een vleselijk lichaam door dichte deuren? Ik heb het verscheidene keren geprobeerd, maar ik stootte iedere keer mijn hoofd
party.gif

Jezus kon ook over water lopen, licht gaan stralen, mensen uit de dood opwekken, dus zo ff een gebouwtje in verschijnen en later weer verdwijnen lijkt me ook niet zo moeilijk.

Jouw logica volgend deed Jezus geen enkel wonder. Want dat kun je hem allemaal namelijk niet nadoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

[...]Dat ze van alles hebben gewijzigd en verwijderd. Apart.

Dus je gelooft wel als anderen zeggen dat gnostici dingen verandert hebben in het evangelie, maar als dezelfde mensen zeggen dat de Kerk ook dingen heeft verandert en dingen verwijdert en toegevoegd, dat geloof je niet?

Apart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus je gelooft wel als anderen zeggen dat gnostici dingen verandert hebben in het evangelie, maar als dezelfde mensen zeggen dat de Kerk ook dingen heeft verandert en dingen verwijdert en toegevoegd, dat geloof je niet?

Apart.

In de canonieke evangeli niet nee. Dat gnostici zelf ook teksten hebben geschreven lijkt me duidelijk. Maar dat was een andere stroming he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid