Spring naar bijdragen

Nontrinitarische gemeente gezocht


Aanbevolen berichten

Hey,

Nooit geschoten is altijd mis, inmiddels heb ik al veel gezocht maar nog niets gevonden, daarom probeer ik het hier maar eens.

In feite zoek ik een gemeente die Nontrinitarisch (zonder drie-eenheid leer) is, die gebaseerd is op de Bijbel. Dat klinkt misschien raar, maar dat is het voor mij niet. Zo vind ik dat uitleggingen over profetieën en dergelijke van geen belang zijn in verhouding tot de kern van het Christelijke geloof en die moet dan ook niet worden opgelegd aan anderen. Anders krijg je vanzelf dat er een leer van mensen in de gemeente komt, in ieder geval in alle gevallen die ik heb gezien. Ook moet er niet een strikte autoritaire rangorde zijn en misschien ook een wat flexibelere manier van hoe een 'dienst' gaat, want dit verstikt anders volgens mij de mogelijkheden om de Geest haar werk te doen. Zal maar direct zeggen dat Jehovah's Getuigen niet geschikt voor mij zijn, hoewel ik het eens ben met veel van hun standpunten. Ook moet het volgende eigenlijk centraal staan:

1 John 3:22-23

We krijgen van hem wat we maar vragen, omdat we ons aan zijn geboden houden en doen wat hem het liefst is. Dit is zijn gebod: geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkaar liefhebben zoals Jezus ons dat heeft opgedragen.

Handelingen 15:28-29

Want het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke: onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel!

Ook een gemeente waarbij er duidelijkheid is van wat het avondmaal inhoud en hoe dit moet worden uitgevoerd. Ook in samenhang dat dit betekend dat je deel uitmaakt met het lichaam van Christus. Verder heb ik een andere kijk op de doop, in de zin van de uitvoering daarvan. Ik denk niet dat we moeten dopen zoals in Mattheüs 28:19 staat beschreven. Of we moeten deze tekst anders interpreteren of het is een toevoeging, waar wel aanwijzingen voor zijn, aangezien alle andere teksten in de naam van Jezus of in de naam van Heer hebben. Dus dopen in de naam van Jezus (Yeshua).

Hoeft niet aan alles te voldoen, tenminste denk ik, en anders vind ik het wel leuk om gewoon wat mogelijkheden te horen. Bedankt knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, je wilt het misschien niet horen, maar op non-trinitarisch gebied kennen de Jehovah's Getuigen toch echt de meest consequente en doordachte leer, uitsluitend gebaseerd op de Schrift. Volmaakt consequent zijn ze natuurlijk niet, maar wel een heel stuk consequenter dan andere non-trinitarische en vaak ook anarchistische gemeenschappen. Het is misschien niet de meest prettige groepering, men verwacht absolute gehoorzaamheid van je en de bereidheid bepaalde feestdagen en gewoonten radicaal op te geven, maar als je waarheid zoekt, dan zou dat niet van belang moeten zijn.

En als je dat toch niets vindt, dan is het misschien goed eerst eens na te gaan waarom jouw lezing van de Schrift dan allesbepalend zou moeten zijn. Want zo te zien zal geen enkele gemeenschap van betekenis aan jouw eisen voldoen en zal dat dan echt aan aan al die gemeenschappen liggen? En waarom eigenlijk alléén de Schrift? Heb je dat al eerst eens goed doorgedacht en voor jezelf doortimmerd en consequent onderbouwd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jehovah's Getuigen zijn is voor mij echt geen oplossing. Beginnende bij hun Bijbel vertaling en eindigend op de manier hoe ze oordelen over anderen door gebruik te maken van Armageddon en zeggen dat zij alleen de waarheid hebben. De uitleg over profetieën en de eindtijd krijgt ook een veel te belangrijke rol hierbinnen. Dus ik kan me daar niet aansluiten. Ook hun uitspraken van 1914 en dat het aantal van de 144000 al vol zijn, kan ik het niet mee eens zijn. Verder de autoritaire manier en het idee dat ze informatie verkrijgen via een beleidvolle slaaf (aantal mensen binnen de Jehovah's Getuigen) klinken mij als zeer onchristelijk in de oren. En ja, er zijn ook veel punten waar ik het wel mee eens ben, maar volgens mij is er bij de Jehovah's Getuigen weinig ruimte voor de Heilige Geest om werk te verrichten. Dit is niet bedoeld als een 'rant', maar gewoon redenen waarom ik me daar niet bij kan aansluiten. knipoog_dicht.gif

Maar iig bedankt! Hoor graag nog meer. knipoog_dicht.gif Verder heb ik wel een tijdje terug deze site gevonden: link Het zijn Christadelpians en ik zal wel een mailtje sturen, gewoon om even dingen te vragen. Maar weet iemand hier wat meer van? Overigens wel jammer dat er in Nederland zo weinig nontrinitarische gemeenten zijn, dit is in Amerika wel iets anders.

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komt op mij een beetje over alsof je je wilt aansluiten bij een kerk die het met jou eens moet zijn. Terwijl het in mijn ogen juist het idee is dat je je moet aansluiten bij wat de kerk zegt dat de waarheid is. Als je al in een kerk zit zou ik zeggen, blijf daar. Is het echt jouw plaats niet, dan zal God zelf je er wel vandaan leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedankt voor je reactie, Eli.

Eén van je zinnen begrijp ik niet echt. Bedoel je dat ik het maar moet accepteren dat zij de waarheid hebben in een kerk of dat ik een kerk moet vinden die volgens mij in waarheid gelooft?

Ik bedoel vooral: wie ben jij om te vinden dat je het beter weet dan je eigen kerk? Het kan natuurlijk wel, maar het is niet logisch. Door deze reden hebben we enkele duizenden verschillende soorten kerken, wat ook niet de bedoeling geweest kan zijn. Bescheidenheid echter, siert de mens, ook als het gaat om de stelligheid van zijn eigen overtuigingen. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Eli, smile.gif

Misschien heeft God mij wel duidelijk gemaakt dat de leer op dat punt niet goed is in veel kerken? Zo raar is het niet dat mensen niet geloven in de drie-eenheid leer (juist het tegenovergestelde), al helemaal als je ziet dat deze leer niet word besproken in de Bijbel, dit is niet bedoelt om een discussie hierover te starten. Ik begrijp je punt over bescheidenheid, maar dit is gewoon te belangrijk voor mij om dit op de achtergrond te zetten. Vandaar dit topic. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Hoi RobertF, smile.gif

Ligt er aan op de manier hoe dit word gedaan... ik kan andere ook onderwijzen door ze te vertellen over de Bijbel en hoe we moeten leven zoals YHWH dit graag ziet. Maar als mij allerlei nutteloze dingen worden onderwezen dan is het wel snel afgelopen, als ik dus zie dat de Geest van God hier geen sturing aan geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik begrijp je punt over bescheidenheid, maar dit is gewoon te belangrijk voor mij om dit op de achtergrond te zetten. Vandaar dit topic.
knipoog_dicht.gif

Het gaat er dan ook niet om hoe belangrijk het voor jou is, maar hoe belangrijk het voor God is. flower.gif Denk je dat God vindt dat deze kwestie belangrijk genoeg is om je kerk te verlaten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

zeggen dat zij alleen de waarheid hebben.

Ik denk dat je dit bij meer kerken tegen zal komen

Quote:
Verder de autoritaire manier en het idee dat ze informatie verkrijgen via een beleidvolle slaaf (aantal mensen binnen de Jehovah's Getuigen) klinken mij als zeer onchristelijk in de oren.

Ik zet hier zelf ook mijn vraagtekens bij, maar dit is iets wat je bij veel kerken zult tegenkomen. Zowat elke religie kent nu eenmaal een hierarchie. Er is natuurlijk niks mis met thuis geloven, maar als je een gemeente zoekt zul je je toch moeten onderwerpen aan het kerkelijk/menselijk bestuur.

Quote:
En ja, er zijn ook veel punten waar ik het wel mee eens ben, maar volgens mij is er bij de Jehovah's Getuigen weinig ruimte voor de Heilige Geest om werk te verrichten. Dit is niet bedoeld als een 'rant', maar gewoon redenen waarom ik me daar niet bij kan aansluiten.
knipoog_dicht.gif

Dat snap ik goedsmile.gif maar je zal denk ik toch enigsinds in moeten binden als je bij een gemeente wilt.

(Jesaja 55:8) 8 „Want ulieder gedachten zijn niet mijn gedachten, noch zijn mijn wegen UW wegenâ€, . . .

flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat ook binnen de meer gevestigde kerken altijd wel vrijzinnige clubs te vinden zijn die, ook al geloven ze formeel vast wel in de triniteit, daar in de praktijk totaal geen belang aan hechten of het zelfs als achterhaald zien. Misschien vind je op die manier een gemeente waar je je thuisvoelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou het hoeft niet direct een gemeente of kerk te zijn, maar misschien gewoon andere die soortgelijk denken op deze punten, zodat ik tenminste in gesprek kan gaan en misschien meer dan dat? Of misschien een groepje of zoiets. Zelf denk ik wel erover na om zelf met iets te beginnen. In ieder geval bedankt! knipoog_dicht.gif Hopelijk komen er nog meer reacties. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik denk dat je dit bij meer kerken tegen zal komen

[...]

Ik zet hier zelf ook mijn vraagtekens bij, maar dit is iets wat je bij veel kerken zult tegenkomen. Zowat elke religie kent nu eenmaal een hierarchie. Er is natuurlijk niks mis met thuis geloven, maar als je een gemeente zoekt zul je je toch moeten onderwerpen aan het kerkelijk/menselijk bestuur.

[...]

Dat snap ik goed
smile.gif
maar je zal denk ik toch enigsinds in moeten binden als je bij een gemeente wilt.

(Jesaja 55:8) 8 „Want ulieder gedachten zijn niet mijn gedachten, noch zijn mijn wegen UW wegenâ€, . . .

flower.gif

Misschien kom je dat inderdaad allemaal ook wel tegen bij kerken en gemeenten, maar dat zouden voor mij redenen zijn om me er niet bij aan te sluiten. Het lijkt me niet de manier hoe een Christelijke gemeente moet functioneren. Maar bedankt voor je reactie. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De 'Misschien Waarheid Kerk'zou die bestaan?

Onlangs kwam er hier een homoseksueel langs die ook een kerk zocht die bij zich paste...!

In de 10000 protestantse sekten is er wel voor elk wat wils te vinden denk ik.

Hey Aimé,

Nee, zo bedoelde ik dat niet. Je mag best wel denken op basis van de Bijbel dat je de ware weg volgt. Maar denk niet dat je de enige bent die dit doet ook niet als gemeente of groep zijnde en wees bereid om ook onderwezen te worden en gecorrigeerd te worden door God's Geest. Kleine onderwerpen zoals homoseksualiteit en dergelijke hebben niets te maken met wat ik bedoelde met wat ik schreef. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien is dit iets voor je.

Heel erg bedankt voor de link, Renaldo party.gif . Ze leggen zichzelf wel de Sabbath op...

Kolossenzen 2:16

Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat.

Vraag me af hoe ze reageren op iemand die dit niet als verplichting ziet op basis van onder andere deze tekst... ik zie namelijk dat de Sabbath een schaduw is van de 'geestelijke' Sabbath, en dat we de echte rust kunnen vinden in Yeshua. Hoewel mij de Sabbath wel mooi lijkt om te houden gewoon ter ere van God en zijn Zoon, Yeshua.

Ze houden samenkomsten in de buurt van Rotterdam, Wat dat betreft vind ik het jammer dat ik op zo'n afgelegen plek zit. Maar het is sowieso wel goed om te mailen. Dankjewel, hier heb ik wat aan. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid