Spring naar bijdragen

Wonderen en tekenen in de Bijbel


Aanbevolen berichten

In Prediker 8.16 en 17 staat:

’Toen ik mijn hart erop zette om wijsheid te leren kennen en om de bezigheid te aanschouwen, die op aarde geschiedt, terwijl men nóch bij dag nóch bij nacht met zijn ogen de slaap te zien krijgt, zo zag ik dat de mens niets kan ontdekken van het werk Gods, dat onder de zon geschiedt, want hoezeer met zich ook aftobt met zoeken, hij kan het niet ontdekken en wanneer een wijze soms mocht zeggen, dat hij het weet, hij kan het niet ontdekken’

Hoe moeten we dan al die wonderen en tekenen zien, die volgens zeer veel gelovigen gezien worden als ’echt gebeurd’?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de NBV staat het wat duidelijker:

Quote:
16 Ik zocht met heel mijn hart naar wijsheid. Alles wat de mens op aarde onderneemt, wilde ik doorgronden. Nooit geeft hij zijn ogen rust, dag noch nacht, 17 maar bij alles wat God doet onder de zon, zo heb ik ingezien, doet hij wat hij doet. De mens is niet in staat de zin ervan te vinden. Hij tobt zich af en zoekt ernaar, maar hij vindt hem niet, en al zegt de wijze dat hij inzicht heeft, ook hij is niet in staat de zin ervan te vinden.
[/i]

Het gaat hier volgens mij niet om dat er geen wonderen en tekenen zouden gebeuren. Het gaat erom dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. Je kunt nooit goed snappen waarom dingen gebeuren. Waarom Hij zoiets als de holocaust heeft toegestaan. Waarom Hij het ene auto-ongeluk voorkomt, en het andere toelaat. Waarom Hij naar de ene persoon een engel stuurt om een boodschap te geven, en de ander niet. Waarom Hij zijn Zoon moest laten sterven om ons te vergeven (kon dat niet op een andere manier?). En waarom Hij nog steeds zoveel geduld met ons heeft.

Er zijn heel veel vragen over God waar we (in dit leven) in ieder geval geen antwoord op zullen krijgen. Misschien kun je soms kleine dingen snappen, maar het idee dat je God helemaal kunt begrijpen is een illusie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat heeft jouw vraag met dat tekstgedeelte te maken?

Wonderen en tekenen zíjn trouwens niet alleen echt gebeurd, maar gebeuren nu ook nog dagelijk in het echt.

Nee, de tekst zegt, dat niemand iets kan ontdekken van het werk Gods dat op aarde geschiedt. Mijn vraag is, hóe wij dat moeten verstaan i.v.m. de wonderen en tekenen, die in de Bijbel vermeld worden.


Samengevoegd:

Quote:

In de NBV staat het wat duidelijker:

[...]

Het gaat hier volgens mij niet om dat er geen wonderen en tekenen zouden gebeuren. Het gaat erom dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. Je kunt nooit goed snappen waarom dingen gebeuren. Waarom Hij zoiets als de holocaust heeft toegestaan. Waarom Hij het ene auto-ongeluk voorkomt, en het andere toelaat. Waarom Hij naar de ene persoon een engel stuurt om een boodschap te geven, en de ander niet. Waarom Hij zijn Zoon moest laten sterven om ons te vergeven (kon dat niet op een andere manier?). En waarom Hij nog steeds zoveel geduld met ons heeft.

Er zijn heel veel vragen over God waar we (in dit leven) in ieder geval geen antwoord op zullen krijgen. Misschien kun je soms kleine dingen snappen, maar het idee dat je God helemaal kunt begrijpen is een illusie.

De vraag gaat uidrukkelijk over het werk Gods, dat op aarde geschiedt, maar dat niemand er iets van kan ontdekken.Hoe zit het dan met de wonderen en tekenen, die Jezus, bijvoorbeeld, deed?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

In Prediker 8.16 en 17 staat:

’Toen ik mijn hart erop zette om wijsheid te leren kennen en om de bezigheid te aanschouwen, die op aarde geschiedt, terwijl men nóch bij dag nóch bij nacht met zijn ogen de slaap te zien krijgt, zo zag ik dat de mens niets kan ontdekken van het werk Gods, dat onder de zon geschiedt, want hoezeer met zich ook aftobt met zoeken, hij kan het niet ontdekken en wanneer een wijze soms mocht zeggen, dat hij het weet, hij kan het niet ontdekken’

Hoe moeten we dan al die wonderen en tekenen zien, die volgens zeer veel gelovigen gezien worden als ’echt gebeurd’?

Er zit iets aardigs verborgen in deze vraagstelling, dat echter essentieel is om tot een antwoord te komen. De vraagstelling impliceert dat er een tegenspraak is tussen het citaat van Prediker, en een bepaalde interpretatie van andere Bijbelse geschriften, en dat dat problematisch is. Hoe zou dat echter problematisch zijn? Dat zou slechts dan problematisch zijn, als verondersteld zou worden dat de Bijbel van kaft tot kaft één boek is, met één auteur, en één visie. Dan immers, zou het moeilijk verklaarbaar zijn dat wat op de ene plaats gesteld wordt, strijdig kan zijn met wat op een andere plaats gesteld wordt. De oplossing daarop zou kunnen zijn de algemeen aanvaarde interpretatie terzijde te schuiven.

Deze benadering zou voorbij gaan aan het feit dat de Bijbel bestaat uit een reeks boeken, van verschillende auteurs, uit verschillende tijdvakken, met verschillende visies.

Dit wordt bijvoorbeeld nog veel duidelijker door niet bovenstaand citaat uit Prediker te stellen tegenover een mogelijke interpretatie van een niet nader aangeduide serie citaten, maar door dit citaat te stellen tegenover een specifiek citaat van Paulus, dat net als het Prediker-citaat weinig ruimte over laat voor interpretatie:

In Prediker 8.16 en 17 staat:

’Toen ik mijn hart erop zette om wijsheid te leren kennen en om de bezigheid te aanschouwen, die op aarde geschiedt, terwijl men nóch bij dag nóch bij nacht met zijn ogen de slaap te zien krijgt, zo zag ik dat de mens niets kan ontdekken van het werk Gods, dat onder de zon geschiedt, want hoezeer met zich ook aftobt met zoeken, hij kan het niet ontdekken en wanneer een wijze soms mocht zeggen, dat hij het weet, hij kan het niet ontdekken’

In de Romeinenbrief 1:20 staat:

Vanaf de schepping van de wereld wordt zijn onzichtbaar wezen door de rede in zijn werken aanschouwd, zijn eeuwige macht namelijk en zijn godheid. Daarom zijn zij niet te verontschuldigen.

Prediker en Paulus beweren dus, met dezelfde stelligheid, en met hetzelfde gebrek aan mogelijkheden tot sterk afwijkende interpretaties, EXACT het tegenovergestelde.

Wat toont dit aan?

Niet dat Paulus een andere visie had omdat hij schreef na de voltooiing van de openbaring, en Prediker daar vóór. Dat is wel waar, maar Paulus spreekt nadrukkelijk en expliciet over hen die geen kennis van de voltooide openbaring hebben.

Het laat zien, zoals overigens met talloze andere voorbeelden getoond kan worden, dat de auteur van het boek Prediker simpelweg een visie had die anders is dan die van andere auteurs in de Bijbel, een visie ook die in het geheel van de Bijbel wat uit de toon valt.

Dit maakt het niet onmogelijk teksten van prediker te relateren aan andere teksten uit de Schrift, maar het laat wel zien dat het boek Prediker (zoals overigens ieder ander boek van de Bijbel) niet geschikt is om zonder meer als interpretatienorm te dienen voor andere Bijbelboeken.

Het antwoord op de vraag van Strootman is dus in zekere zin een onbevredigend antwoord, namelijk het antwoord dat op iedere (schijn-)paradox valt te geven: de vraagstelling is eenvoudigweg ontdaan van zin, zin-leding, on-zinnig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cornelius van Wijck schreef:

Quote:
Het antwoord op de vraag van Strootman is dus in zekere zin een onbevredigend antwoord, namelijk het antwoord dat op iedere (schijn-)paradox valt te geven: de vraagstelling is eenvoudigweg ontdaan van zin, zin-leding, on-zinnig.

Zonder te pretenderen, dat ik een beter of ander antwoord heb, blijft het moeilijk te begrijpen. Ik vind het beslist de moeite waard wat u schrijft. Godsbetuur is ontzettende moeilijk te doorgronden. Wij lezen, bijvoorbeeld, wel eens overlijdensadvertenties van kinderen, die verongelukt zijn, en dan staat er dat God in zijn ondoorgrondelijke wijsheid ons kind door een auto-ongeluk wegnam. Is dat Godsbestuur?Overigens dacht ik nog geen antwoord te hebben gegeven op de betreffende vraag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan de grootst mogelijke onzin tegenkomen in overlijdensadvertenties. Gelukkig geven die ook niet de waarheid weer en het woord van God wel.

Gelukkig staat er op tal van plaatsen in de Bijbel dat gelovigen wel inzicht, kennis, wijsheid en openbaring van God kunnen krijgen en dus ook wat betreft wonderen en tekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Cornelius van Wijck schreef:

[...]

Zonder te pretenderen, dat ik een beter of ander antwoord heb, blijft het moeilijk te begrijpen. Ik vind het beslist de moeite waard wat u schrijft. Godsbetuur is ontzettende moeilijk te doorgronden. Wij lezen, bijvoorbeeld, wel eens overlijdensadvertenties van kinderen, die verongelukt zijn, en dan staat er dat God in zijn ondoorgrondelijke wijsheid ons kind door een auto-ongeluk wegnam. Is dat Godsbestuur?Overigens dacht ik nog geen antwoord te hebben gegeven op de betreffende vraag!

Wie paradoxen stelt, geeft zelden antwoord. Wie paradoxen beantwoordt, misbruikt de paradox. Het enige juiste antwoord op de paradox, is als het antwoord van Alexander de Grote op het raadsel dat hem gesteld werd in Gordium te Frygië. Een paradox ontwar je niet, maar beëidnig je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cornelius van Wijck:

Ik ben niet zo jong meer en heb heel veel van het leven gezien, maar ik heb nog nóóit één écht wonder, ofwel tégennatuurlijk wonder gezien!Ik zal het eens als volgt stellen: Wij weten, dat er volgens de Bijbelverhalen honderden wonderen en tekenen zijn gebeurd, die door de toen levende mensen, dus objectief waargenomen konden worden? Wát betekent de uitdrukking van Prediker dán, als hij zegt:

'Hoezeer men zich ook aftobt met zoeken, hij kán het niet ontdekken en wanneer een wijze zegt, dat hij het weet, hij kán het niet ontdekken'?

Hoe lossen we deze paradox op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Cornelius van Wijck:

Ik ben niet zo jong meer en heb heel veel van het leven gezien,

wij leven in een wereld waarin de jongen sterven en de ouden verdorren. Jongen die het leven werkelijk leven, die zien en horen wat zelden gezien en gehoord wordt, en ouderen die zich over boeken buigen en hun gedachten aan het werk zetten bij gebrek aan werkelijk leven.

Quote:
maar ik heb nog nóóit één écht wonder, ofwel tégennatuurlijk wonder gezien!

Dat kan. Misschien heb je het nooit gezien, misschien heb je het nooit herkend. En in beide gevallen zegt me dat niets meer dan over P. Strootman.

Quote:
Ik zal het eens als volgt stellen: Wij weten, dat er volgens de Bijbelverhalen honderden wonderen en tekenen zijn gebeurd,

mogelijk. Was Bijbel-exegese maar zo eenvoudig.

Quote:
die door de toen levende mensen, dus objectief waargenomen konden worden? Wát betekent de uitdrukking van Prediker dán, als hij zegt:

'Hoezeer men zich ook aftobt met zoeken, hij kán het niet ontdekken en wanneer een wijze zegt, dat hij het weet, hij kán het niet ontdekken'
?

Hoe lossen we deze paradox op?

Deze schijn-paradox is slechts een herhaling van de schijn-paradox uit de OP, en lossen we dus op dezelfde manier op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogia,

De wonderen en tekenen in de Bijbel worden ook de krachten van de toekomende eeuw genoemd (Hebr.6.5) Zij behoorden dus tot de tijd, dat het Koninkrijk der Hemelen nabij was, vanwege de komst van Jezus Christus. Toen de nabijheid van het Koninkrijk echter weggenomen werd en het terugweek, verdwenen ook de wonderen en tekenen. Zo moest Paulus, bijvoorbeeld, een zeker Trofimus ziek achterlaten (2 Tim.4.20)Hij kon hem kennelijk niet meer genezen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

De wonderen, tekenen en krachten horen bij het Koninkrijk der Hemelen dat 2000 jaar geleden al kwam en er nu nog altijd is.

Dat Trofimus ziek werd achtergelaten, zegt niets over zijn latere genezing. Mensen genezen niet altijd direct. Volgens Jakobus gingen genezingen nog altijd door.

Jak. 5

14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden.

Ook in deze tijd vinden nog elke dag wonderen, tekenen en genezingen plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De wonderen, tekenen en krachten horen bij het Koninkrijk der Hemelen dat 2000 jaar geleden al kwam en er nu nog altijd is.

Dat Trofimus ziek werd achtergelaten, zegt niets over zijn latere genezing. Mensen genezen niet altijd direct. Volgens Jakobus gingen genezingen nog altijd door.

Jak. 5

14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden.

Ook in deze tijd vinden nog elke dag wonderen, tekenen en genezingen plaats.

U vergist zich, want de gevallen die u noemt, vonden nog plaats toen het volk Israel nog de Heilsnatie voor de volkeren was. Dat waren de krachten van de toekomende eeuw. In het evangelie van Paulus, dat voor ons bestemd is komen absoluut geen wonderen meer voor. De krachten der toekomende eeuw vonden alleen plaats toen het Koninkrijk der Hemelen nabij waren en dat is nu volstrekt niet het geval.U moet meer naar Paulus luisteren, denk ik!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een arts in Engeland heeft zo’n 20 jaar lang onderzoek gedaan naar wonderen die, naar werd beweerd, door charismatische en evangelische kerken in dat land zouden zijn verricht. Zijn conclusie was, volgens de Londense Daily Telegraph: „Charismatische berichten over miraculeuze genezing worden door geen enkel medisch bewijsstuk gestaafd.â€

Ten overstaan van een synode van de Anglicaanse Kerk beschreef dr. Peter May hoe hij door de jaren heen herhaaldelijk heeft geprobeerd van „genezers†bewijzen te krijgen voor de verschillende wonderen die zij zeggen verricht te hebben. „Gewoonlijkâ€, zo zegt hij, „verschaffen zij helemaal geen materiaal, en de gevallen waar zij mee aankomen, zijn nooit wat ze op het eerste gezicht lijken.â€

Hij hekelde bladen en video’s die hun kas spekken met verhalen over wonderen die kennelijk nooit zijn gebeurd. Volgens de Daily Telegraph vergeleek dr. May zijn bevindingen met die van zijn collega’s. „Niet een van henâ€, zo zegt hij, „heeft ook maar één enkel geval kunnen documenteren dat vergelijkbaar is met de wonderen van Christus.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt niet eens een bron vermeld. Er klopt niets van. Er zijn zeer vele geregistreerde wonderen en genezingen over de wereld.

Quote:

U vergist zich, want de gevallen die u noemt, vonden nog plaats toen het volk Israel nog de Heilsnatie voor de volkeren was. Dat waren de krachten van de toekomende eeuw. In het evangelie van Paulus, dat voor ons bestemd is komen absoluut geen wonderen meer voor. De krachten der toekomende eeuw vonden alleen plaats toen het Koninkrijk der Hemelen nabij waren en dat is nu volstrekt niet het geval.U moet meer naar Paulus luisteren, denk ik!

Nogmaals, we leven nu in de tijd dat het koninkrijk der Hemelen gearriveerd is. Dit koninkrijk is nooit weggegaan en zal ook nooit weggaan. Het koninkrijk zal alleen maar toenemen op aarde. Ook de wonderen en tekenen zullen toenemen. Alle brieven van Paulus zijn voor alle gelovigen evenals alle andere boeken van het NT en OT. Eerst deden alleen profeten wonderen, daarna deed Jezus wonderen, daarna 12 discipelen, daarna 70 discipelen, daarna vele heiligen en het neemt alleen maar toe. Op elk continent, tot bijna de einden van de aarde wordt het evangelie gepreekt, vergezeld van wonderen en tekenen.

Mar. 16

17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Eulogia, heb je al mensen gezien die iets dodelijks konden drinken zonder te sterven? Of slangen kunnen oppakken zonder erdoor gebeten te worden?

En heb je dan een linkje voor me over die geregistreerde wonderen en genezingen? Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk. Volgens mij is dat wishfull thinking van sommigen hier.

En het koninkrijk der Hemelen? Hoe zie jij dat voor je? Ik zie het voor me zoals er in de Statenvertaling staat: "Het koninkrijk der Hemelen is niet hier, en het is niet daar maar is in ulieden"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je hebt niet eens een bron vermeld. Er klopt niets van. Er zijn zeer vele geregistreerde wonderen en genezingen over de wereld.

[...]Nogmaals, we leven nu in de tijd dat het koninkrijk der Hemelen gearriveerd is. Dit koninkrijk is nooit weggegaan en zal ook nooit weggaan. Het koninkrijk zal alleen maar toenemen op aarde. Ook de wonderen en tekenen zullen toenemen. Alle brieven van Paulus zijn voor alle gelovigen evenals alle andere boeken van het NT en OT. Eerst deden alleen profeten wonderen, daarna deed Jezus wonderen, daarna 12 discipelen, daarna 70 discipelen, daarna vele heiligen en het neemt alleen maar toe. Op elk continent, tot bijna de einden van de aarde wordt het evangelie gepreekt, vergezeld van wonderen en tekenen.

Mar. 16

17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

U vergist zich deerlijk, want na Handelingen 28.26 en 27 is er geen spráke meer van een komend Koninkrijk der hemelen met als middelpunt het volk Israel als de Heilsnatie voor de volkeren. In de genoemde teksten staat immers:

'Ga heen tot dit volk en zeg:Met het gehoor zult gij horen en het geenszins verstaan en ziende zult gij zien en het niet opmerken, want het hart van dit volk is vet geworden en hun oren hebben zij toegesloten, dat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen en met hun hart niet verstaan en zij zich bekeren en Ik hen zou genezen'

Van de opdracht van Jezus in Mattheus 28.19 het gaat dan henen en maakt alle volken tot Mijn discipelen, is dan ook niets terecht gekomen. Daarvoor in de plaats kwam Paulus met zijn evangelie en dat was volstrekt géén Koninkrijksprediking. En dat kunt u zélf nagaan in Galaten 1.16-22. Nee, Paulus predikt de Géést die in Jezus was, maar die God sinds Galaten 4.4-7 in elk mensenhart heeft uitgezonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste Eulogia, heb je al mensen gezien die iets dodelijks konden drinken zonder te sterven? Of slangen kunnen oppakken zonder erdoor gebeten te worden?

En heb je dan een linkje voor me over die geregistreerde wonderen en genezingen? Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk. Volgens mij is dat wishfull thinking van sommigen hier.

En het koninkrijk der Hemelen? Hoe zie jij dat voor je? Ik zie het voor me zoals er in de Statenvertaling staat: "Het koninkrijk der Hemelen is niet hier, en het is niet daar maar is in ulieden"

Hand. 28

3 En toen Paulus een bos dor hout bijeengehaald had en op het vuur legde, kwam er door de hitte een adder uit en beet zich vast aan zijn hand. 4 En toen de inlanders het dier aan zijn hand zagen hangen, zeiden zij tot elkaar: Deze man is zeker een moordenaar, die de wraakgodin niet wil laten leven, nu hij aan de zee ontkomen is. 5 Maar hij schudde het dier af in het vuur, zonder enig letsel te ondervinden; 6 zij echter verwachtten, dat hij zou opzwellen of plotseling dood neervallen. Doch toen zij na lang wachten zagen, dat zich niets ongewoons bij hem voordeed, sloeg hun mening om en zeiden zij, dat hij een god was.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Het Koninkrijk van God is inderdaad in het hart van de gelovigen en dat koninkrijk zal nooit meer weggaan. Alle kenmerken van dit koninkrijk zijn ook bij de gelovigen, zoals wonderen, tekenen, genezingen enz. .

Als je op Google kijkt onder de naam 'Janneke Vlot' zie je de bekendste persoon in Nederland die geregistreerd genezen is.

Quote:

[...]

U vergist zich deerlijk, want na Handelingen 28.26 en 27 is er geen spráke meer van een komend Koninkrijk der hemelen met als middelpunt het volk Israel als de Heilsnatie voor de volkeren. In de genoemde teksten staat immers:

'Ga heen tot dit volk en zeg:Met het gehoor zult gij horen en het geenszins verstaan en ziende zult gij zien en het niet opmerken, want het hart van dit volk is vet geworden en hun oren hebben zij toegesloten, dat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen en met hun hart niet verstaan en zij zich bekeren en Ik hen zou genezen'

Van de opdracht van Jezus in Mattheus 28.19 het gaat dan henen en maakt alle volken tot Mijn discipelen, is dan ook
niets
terecht gekomen. Daarvoor in de plaats kwam Paulus met
zijn
evangelie en dat was volstrekt géén Koninkrijksprediking. En dat kunt u zélf nagaan in Galaten 1.16-22. Nee, Paulus predikt de Géést die in Jezus was, maar die God sinds Galaten 4.4-7 in
elk
mensenhart heeft uitgezonden.

Inderdaad is Israël niet meer het middelpunt. Het evangelie is nu voor alle volken, joden of heidenen, die Jezus Christus aannemen als Heer.

Van Matth. 28 is alles terechtgekomen. Deze opdracht wordt nog altijd uitgevoerd door Jezus' volgelingen, totdat alle volken bereikt zijn en Jezus terugkomt op aarde. Paulus preekte hetzelfde evangelie (de goede boodschap) als Jezus had gedaan, net als anderen, namelijk redding, genezing, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, bescherming, vrijheid enz. .

Hand 19,8

En Paulus ging naar de synagoge en trad drie maanden lang vrijmoedig op, om hen door besprekingen te overtuigen aangaande het Koninkrijk Gods.

Hand 8,12

Toen zij echter geloof schonken aan Filippus, die het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de naam van Jezus Christus predikte, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hand. 28

3 En toen Paulus een bos dor hout bijeengehaald had en op het vuur legde, kwam er door de hitte een adder uit en beet zich vast aan zijn hand. 4 En toen de inlanders het dier aan zijn hand zagen hangen, zeiden zij tot elkaar: Deze man is zeker een moordenaar, die de wraakgodin niet wil laten leven, nu hij aan de zee ontkomen is. 5 Maar hij schudde het dier af in het vuur, zonder enig letsel te ondervinden; 6 zij echter verwachtten, dat hij zou opzwellen of plotseling dood neervallen. Doch toen zij na lang wachten zagen, dat zich niets ongewoons bij hem voordeed, sloeg hun mening om en zeiden zij, dat hij een god was.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Het Koninkrijk van God is inderdaad in het hart van de gelovigen en dat koninkrijk zal nooit meer weggaan. Alle kenmerken van dit koninkrijk zijn ook bij de gelovigen, zoals wonderen, tekenen, genezingen enz. .

Als je op Google kijkt onder de naam 'Janneke Vlot' zie je de bekendste persoon in Nederland die geregistreerd genezen is.

[...]Inderdaad is Israël niet meer het middelpunt. Het evangelie is nu voor alle volken, joden of heidenen, die Jezus Christus aannemen als Heer.

Van Matth. 28 is alles terechtgekomen. Deze opdracht wordt nog altijd uitgevoerd door Jezus' volgelingen, totdat alle volken bereikt zijn en Jezus terugkomt op aarde. Paulus preekte hetzelfde evangelie (de goede boodschap) als Jezus had gedaan, net als anderen, namelijk redding, genezing, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, bescherming, vrijheid enz. .

Hand 19,8

En Paulus ging naar de synagoge en trad drie maanden lang vrijmoedig op, om hen door besprekingen te overtuigen aangaande het Koninkrijk Gods.

Hand 8,12

Toen zij echter geloof schonken aan Filippus, die het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de naam van Jezus Christus predikte, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen.

U schrijft:

Quote:
Het evangelie is nu voor alle volkeren

De vraag is echter: Wélk evangelie? En dat kan niet anders zijn, dan het evangelie van Paulus!En dat is niet he evangelie der besnijdenis, want dat was uitsluitend betsemd voor de besnedenen Daar kán geen misverstand over bestaan! Toch? In Galaten 1.16-21 omschreef Paulus zijn opdracht als volgt:

Maar toen het Hem (God) die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou....'[/b]

Dat die Zoon niet de mens Jezus was, blijkt uit de volgende verzen:

'...ben ik geen ogenblik te rade gegaan met vlees en bloed,(Jezus was het dus niet) ook ben ik niet naar Jeruzalem gereisd tot hen, die eeds vóór mij apostelen waren, maar ik en naar Arabie vertrokken en vandaar naar Damascus teruggekeerd. Daarop ging ik (pas) drie jaar later naar Jeruzalem, om Céphas te bezoeken en ik bleef vijftien dagen bij hem en ik zag geen van de andere apostelen dan Jacobus de broeder des 'Heren'

En dan roept hij God als getuige, dat hij niet loog! Waarom denkt u, is Paulus zo zéker in zijn verklaringen, dat hij géén contact gezocht had met de apostelen der besnijdenis? Omdat het evangelie, dat hij moest gaan verkondigen onder ons,heidenen, niets te maken had met wat de twaalf onder de heidenen verkondigden!De Zoon namelijk die Paulus onder ons moest gaan verkondigen, is, zoals ik al schreef, de Geest, die in Jezus was en die God, volgens Galaten 4.4 'nu óók ónze harten uitgezonden heeft. En dat is dezelfde Zoon als in Johannes 3.16, namelijk Gods Geest, ofwel Gods eniggeboren Zoon!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch interessant dat u elke keer naar Galaten verwijst. Laat ik dat ook eens doen Gal 1:6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

Daarnaast staat in Handelingen dat Petrus als eerste apostel onder de heidenen het evangelie verkondigd heeft. Hoe zou dat toen anders hebben kunnen zijn dat onder de Joden? Ze ontvingen namelijk op dezelfde wijze de Heilige Geest als de Joden.

Daarnaast Galaten 2:1 Na verloop van veertien jaar ging ik opnieuw naar Jeruzalem, samen met Barnabas en Titus. 2 Dat was mij in een openbaring opgedragen. In besloten kring legde ik de belangrijkste broeders het evangelie voor dat ik aan de heidenen verkondig, want ik wilde me ervan overtuigen dat mijn inspanningen, toen en nu, niet voor niets waren. 3 Maar zelfs Titus, die mij vergezelde, werd niet gedwongen zich te laten besnijden, hoewel hij toch een Griek is. 4 Dat wilden alleen een paar schijnbroeders, die als spionnen waren binnengedrongen om erachter te komen hoe wij onze vrijheid, die we in Christus Jezus hebben, gebruikten. Ze wilden slaven van ons maken.

Hier blijkt toch duidelijk uit dat degene die de heidenen wilden laten leven volgens de Joodse wet door Paulus als schijnbroeders worden gezien in duidelijk contrast met hoe hij Petrus en de andere apostelen ziet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

U schrijft:

[...]

De vraag is echter: Wélk evangelie? En dat kan niet anders zijn, dan het evangelie van Paulus!En dat is niet he evangelie der besnijdenis, want dat was uitsluitend betsemd voor de besnedenen Daar kán geen misverstand over bestaan! Toch? In Galaten 1.16-21 omschreef Paulus zijn opdracht als volgt:

Maar toen het Hem (God) die mij van de schoot mijner moeder aan afgezonderd en door zijn genade geroepen, behaagd had zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Hem onder de heidenen verkondigen zou....'
[/b]

Dat die Zoon
niet
de mens Jezus was, blijkt uit de volgende verzen:

'...ben ik geen ogenblik te rade gegaan met vlees en bloed,
(Jezus was het dus niet)
ook ben ik niet naar Jeruzalem gereisd tot hen, die eeds vóór mij apostelen waren, maar ik en naar Arabie vertrokken en vandaar naar Damascus teruggekeerd. Daarop ging ik (pas) drie jaar later naar Jeruzalem, om Céphas te bezoeken en ik bleef vijftien dagen bij hem en ik zag geen van de andere apostelen dan Jacobus de broeder des 'Heren'

En dan roept hij God als getuige, dat hij niet loog! Waarom denkt u, is Paulus zo zéker in zijn verklaringen, dat hij géén contact gezocht had met de apostelen der
besnijdenis?
Omdat het evangelie, dat hij moest gaan verkondigen onder
ons,
heidenen, niets te maken had met wat de twaalf onder de heidenen verkondigden!De Zoon namelijk die Paulus onder ons moest gaan verkondigen, is, zoals ik al schreef, de Geest, die in Jezus was en die God, volgens Galaten 4.4 'nu óók ónze harten uitgezonden heeft. En dat is dezelfde Zoon als in Johannes 3.16, namelijk Gods Geest, ofwel Gods eniggeboren Zoon!

Wat wil je daar nu allemaal mee zeggen? Je quote vaak van allerlei teksten en verbindt daar de meest rare conclusies aan en denkt daarmee van alles aan te tonen, maar je toont niets aan. Wat heeft dat met dit topic te maken? Je antwoordt ook vaak met zinnen die helemaal geen reactie zijn op mijn post, maar het zijn op zichzelf staande zinnen met conclusies daarbij die geen conclusies zijn. Je hebt soms een klein, vaag zinnetje en concludeert daar dan uit dat het ene tijdperk afgelopen is en een nieuwe is begonnen, terwijl dat helemaal niet klopt.

Je geeft ook vaak dezelfde soort antwoorden op elk onderwerp. Altijd komt het weer neer op de Geest, terwijl ik helemaal niet ontken dat de Geest belangrijk is in de Bijbel.

(Dat Paulus niet te rade ging bij 'vlees en bloed' houdt overigens in dat hij niet bij mensen te rade ging. Ook is de Geest van God niet op alle mensen uitgestort, maar alleen op de gelovigen die Jezus Christus hebben aangenomen als Heer. Dit zijn ook de gelovigen die toen en nu wonderen en tekenen deden/doen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid