Spring naar bijdragen

Wonderen en tekenen in de Bijbel


Aanbevolen berichten

Op zondag 6.6 schreef dingo:

Op zondag 06 juni 2010 23:40:06 schreef dingo het volgende:

Quote:
Toch interessant dat u elke keer naar Galaten verwijst. Laat ik dat ook eens doen
Gal 1:6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

Dat is prima, dingo! Ik zal mijn exegese geven. Er waren Joden in de heidengemeente van de Galaten binnengedrongen, die de gelovige heidenen wilden wijsmaken, dat zij zich naar de wet van Mozes moesten laten besnijden. En je zult toegeven, dat dit een onmogelijkheid was, want tot geloof gekomen heidenen, hoefden zich beslist niet te laten besnijden want dan zouden ze de gehele Joodse godsdienst aan moeten nemen, waarin de zondaar alleen gerechtvaardigd kon worden uit werken der wet! Iemand, die zich immers liet besnijden, schreef Paulus was dan verplicht om de gehele wet te houden. Nu is een en ander niet zo gemakkelijk te begrijpen, want Paulus schreef aan de Galaten, dat zij zich tot een ander evangelie wendden, wat geen ander is. Dat is raar! Maar voor het woord ‘ander’ gebruikte Paulus het Griekse woord allos hetwelk betekent: Van dezélfde soort. Het evangelie der Besnijdenis, dat de Joden aan die gelovige heidenen gingen verkondigen, was op zichzelf wel een goede Boodschap, dus van dezelfde soort als Paulus in de heidengemeente verkondigde, maar als het evangelie der Besnijdenis aan heidenen verkondigt wordt, is het geen ander (allos=namelijk van de goede soort) meer, maar een heterosevangelie, dus een onding!

Quote:
Daarnaast staat in Handelingen dat Petrus als eerste apostel onder de heidenen het evangelie verkondigd heeft. Hoe zou dat toen anders hebben kunnen zijn dat onder de Joden? Ze ontvingen namelijk op dezelfde wijze de Heilige Geest als de Joden.

Dat is geheel juist, maar dan ben je nog bezig in het begin van de Handelingentijd, dat de tot geloof gekomen heidenen geënt werden op de Stam van de Olijfboom Israel! Maar als je nu Handelingen 28.26 en 27 eens goed leest, dan zie je, dat het met het bemiddelend volk Israel, radicaal afgelopen is. Onmogelijk dus, dat een tot geloof gekomen heiden nog geënt zou kunnen worden op de Stamboom Israel, die niet meer bestaat. En dáárvoor in de plaats kwam Paulus met zijn evangelie(Galaten 1.6-21) vor ons, heidenen.En als je dit Bijbelgedeelte goed leest, zie je, dat Paulus niet 'Jezus van Nazareth'onder de heidenen zou gaan verkondigen, maar de Géést, die in Jezus van Nazareth was en die God óók in ónze harten uitgezonden heeft!

Quote:
Daarnaast
Galaten 2:1 Na verloop van veertien jaar ging ik opnieuw naar Jeruzalem, samen met Barnabas en Titus. 2 Dat was mij in een openbaring opgedragen. In besloten kring legde ik de belangrijkste broeders het evangelie voor dat ik aan de heidenen verkondig, want ik wilde me ervan overtuigen dat mijn inspanningen, toen en nu, niet voor niets waren. 3 Maar zelfs Titus, die mij vergezelde, werd niet gedwongen zich te laten besnijden, hoewel hij toch een Griek is. 4 Dat wilden alleen een paar schijnbroeders, die als spionnen waren binnengedrongen om erachter te komen hoe wij onze vrijheid, die we in Christus Jezus hebben, gebruikten. Ze wilden slaven van ons maken.

Hier blijkt toch duidelijk uit dat degene die de heidenen wilden laten leven volgens de Joodse wet door Paulus als schijnbroeders worden gezien in duidelijk contrast met hoe hij Petrus en de andere apostelen ziet?

Dit Bijbelgedeelte is niet in strijd met mijn exegese van de Galatenbrief!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid