Spring naar bijdragen

Hemelvaart


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hemelvaart wordt bij ons in de kerk eigenlijk amper gevierd... Komende zondag zal er vast wel iets over gezegd worden, maar op de dag zelf hebben we iig geen dienst. Denk er daarom ook hard over om morgen een Bondskerk (binnen de PKN dus) op te zoeken.

De betekenis van Hemelvaart heb ik eigenlijk altijd begrepen in het licht van Pinksteren. Jezus moest gaan, zodat de Trooster kon komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(overigens, als de crew het wil toestaan, zou ik ook bijzonder geïnteresseerd zijn in de antwoorden die niet passen binnen de kaders van trinitiet etc.)

Geen enkel bezwaar, maar dan verplaats ik het topic even naar levensbeschouwing, omdat daar die ruimte er is. smile.gif

Admod note: verplaatst van T -> LB

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herinner me van vroeger natuurlijk levendig de schitterende fröbelwerken op de basisschool. Jezus-op-de-wolken inkleuren met ecoline, en dan op zo'n priklap vervolgens verder bewerken. God mag weten waarom dat niet gewoon uitgeknipt mocht worden, dat gaat veel sneller tenslotte. Maar goed.

Van het Hemelvaartsgebeuren an sich snapte ik bijster weinig, ik was veel te dromerig voor dat soort concepten denk ik. Ik weet ook niet goed hoe je zoiets aan kinderen moet uitleggen eigenlijk, het lijkt mij erg moeilijk. Ik zag het heel fysiek voor me zodoende: Jezus - die ik altijd fantaseerde als een heel woest aantrekkelijke prins met een gouden baard, ik weet niet waarom - werd een soort van omhoog geblazen (ik vermoed zelf dat dit onderdeel sterk beïnvloed is door beelden uit 'Teddy Ruxpin'), in de sfeer van het bekende liedje 'Op een witte wolkenwagen'.

De Hemelvaart vind ik vandaag de dag nog steeds een lastig concept. Gevoelsmatig - misschien door de wolkenwagen - impliceert het voor mij afstandelijkheid, Jezus gaat van ons/mij weg. Ik denk dat veel mensen dat nog een beetje in het hoofd hebben zitten. Inmiddels zie ik het daarnaast meer als de verheerlijking van Jezus, waardoor Hij één is met de Vader en voor ons pleit. Daardoor is hij door de Hemelvaart juist weer heel erg dichtbij ons. Als ik op Hemelvaartsdag moest preken zou ik het dus gooien op dat veraf/dichtbij-thema.

PS: Respect dat je je preek één dag van tevoren schrijft.


Samengevoegd:

Quote:

trinitiet

link

?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hemelvaart is inderdaad een bijzonder feest, omdat het vaak niet direct duidelijk is waar het feest om gaat. De laatste jaren heb ik wel meer preken meegemaakt die bijvoorbeeld wijzen op de troonsbestijging van Jezus: 'opgevaren naar de hemel en zit aan de rechterhand van God'. Het is denk ik het begin van Jezus' tweede 'ambtstermijn' als Koning en pleiter voor God en in de voorbereiding van het nieuwe leven.

Ook moet ik nu denken aan Openbaringen 4 en 5 (en verder) waar het hemelse hof beschreven wordt, en gevraagd wordt wie waardig is de boekrol te openen. Dan treedt Jezus naar voren als het Lam dat geslacht is en opent de zegels die de plannen van God voor de toekomst onthullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt goed.

Ik mag ook met hemelvaart preken en ik heb al een uitgeschreven versie van mijn preek af. Met een andere inslag en uiteraard vanuit een andere achtergrond, maar misschien heb je er wat aan:

Schriftlezing Filippenzen 2:5-11

5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

Ik heb het voorrecht om zo met hemelvaart te mogen preken. Hoewel, voorrecht? Hemelvaart is toch een beetje het ondergeschoven kindje van de christelijke feestdagen. Tussen al die hoogtijdagen is het toch een beetje een vreemde eend in de bijt.

Want ga maar eens na: Kerst is een prachtig hoogtepunt, een feest van sfeer en gezelligheid. Als mensen één keer per jaar naar de kerk gaan is het met kerst als we vieren dat Jezus naar de aarde is gekomen als mens. De almachtige God legde Zijn heerlijkheid af om onder ons te wonen.

Of Pasen, waarmee we vorige maand de opstanding van Jezus Christus uit de dood hebben gevierd. De absolute kern van ons geloof. Jezus heeft ons van zonden gereinigd, de weg naar de Vader vrijgemaakt. Jezus heeft de dood overwonnen en door Hem mogen we leven met God!

En neem nou Pinksteren wat we over 10 dagen zullen vieren. De uitstorting van de Heilige Geest is in feite het belangrijkste feest voor het dagelijks leven van een christen omdat we nu de Heilige Geest hebben die ons leidt, steeds meer wil veranderen naar hoe Jezus is en daarmee heiliging in ons bewerkt. Stuk voor stuk prachtige feestdagen waar we wel iets mee kunnen.

En in dat rijtje lijkt hemelvaart dan toch een beetje uit de toon te vallen. Wat moeten we daar nou weer mee? Jezus ging van ons weg, moeten we daar nou blij om zijn?

De meeste preken die ik op hemelvaart heb meegemaakt geven er nog een draai aan dat we het een beetje kunnen begrijpen. Want, zo tonen ze aan: als Jezus niet naar de hemel was gegaan kon de Heilige Geest niet komen. En Jezus kon maar op één plek tegelijk zijn, terwijl de Heilige Geest in ons allemaal kan leven. Dus uiteindelijk gaan we er met de Heilige Geest toch wel op vooruit ten opzichte van de aanwezigheid van de mens Jezus.

En dat het beter is dat de Heilige Geest in ons woont dan dat Jezus op aarde zou zijn klopt helemaal. Maar in die uitleg heeft hemelvaart op zichzelf geen enkele waarde en is het eigenlijk een “noodzakelijk kwaad†dat moest gebeuren zodat Pinksteren kon komen. Hemelvaart staat dan puur in het teken van Pinksteren, is alleen maar een feest in het licht van Pinksteren. En ik denk dat we daar hemelvaart mee tekort doen, dat we dan maar gedeeltelijk hebben begrepen hoe mooi ook dit feest is en dat het zeker niet misstaat tussen die andere grote feesten.

Wat me opvalt bij het denken op die manier over de christelijke feestdagen is dat we vooral kijken wat wij er aan hebben, wat het ons oplevert. What’s in it for us? Met kerst horen we de troostvolle boodschap dat God mens wilde worden uit liefde voor ons en het levert ons een gezellig sfeerfeest op, Pasen betekent onze redding en met Pinksteren vieren we dat de Heilige Geest in ons leeft. Maar hemelvaart levert ons niks op. Hemelvaart neemt alleen Jezus van ons weg. Dat was dan noodzakelijk, dus dat moet dan maar. Maar op zich hebben we niet echt iets te vieren met hemelvaart als we er zo naar kijken.

En als we de neiging hebben om er op die manier naar te kijken, doen we niks tegendraads. Het is heel menselijk om vooral te kijken naar wat dingen ons opleveren, dat ligt in het natuurlijke karakter van de mens. Wij willen het graag zelf goed hebben en controle hebben over hoe alles gaat. Mensen willen gelijk hebben en macht hebben over de ander. En de natuurlijke mens wordt door angst bewogen, de angst dat hij niet tot zijn recht komt en de mindere te moeten zijn.

Hoe anders was Jezus. Hij probeerde niet de macht te grijpen, maar legde die zelf af. Waar de mens naar grotere macht grijpt, ontledigde Jezus zichzelf juist. Daarmee gaf Hij al zijn goddelijke attributen af die Hem hinderden om echt mens te worden. Toen Hij als mens hier op aarde was, was Hij niet alwetend en had Hij van zichzelf niet de kracht om mensen te genezen of op te wekken uit de dood. En toch deed Hij al die dingen. Maar daarvoor was Hij, net als wij, puur afhankelijk van de Heilige Geest. Daarom zegt Jezus elke keer weer dat Hij niets anders deed dan wat God de Vader Hem opdroeg. Het grote punt wat ons onderscheid van Jezus is niet de mate van kracht, maar de mate waarin we zijn afgestemd op God om te horen wat Hij wil. Al kunnen we daar vaak nog wel een stuk in groeien.

Jezus nam dus de gestalte van een dienstknecht aan, terwijl de mens juist de heerschappij probeert te nemen. Hij koos voor vernedering, waar de mens zichzelf wil verhogen. Waar ongehoorzaamheid het wezen van de val van mens was, werd Jezus komst naar de aarde getypeerd door gehoorzaamheid tot in de dood. Hij ging tot de dood aan het kruis, waar de mens voor zichzelf de verhoging zoekt. Ik heb al eens genoemd dat de dood aan het kruis niet alleen de meest gruwelijke, maar ook de meest vernederende dood was die er bestond. Een gekruisigde werd door de Joden als een door God vervloekte gezien op basis van Deuteronomium 21:23,23.

Jezus werd werkelijk vernederd tot op het bot.

En, zo gaat Filippenzen verder, daarom. Daarom werd Jezus verhoogd. Had Hij dan als Zoon van God niet al het recht om verhoogd te worden überhaupt? Jawel, maar toch legt de tekst onmiskenbaar een verband met de hele weg van vernedering die Jezus is gegaan. Het lijkt wel een wetmatigheid te zijn bij God dat je na vernedering zal worden verhoogd. Althans in de Bijbel staan een aantal teksten die dat ook aangeven. Mat 23:12 “Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.†Lucas 14:11 zegt precies hetzelfde. Jakobus 4:10 “Verneder u voor de Heer, dan zal hij u verheffen.†En 1 Pet 5:6 “Onderwerp u dus nederig aan Gods hoge gezag, dan zal hij u op de bestemde tijd een eervolle plaats geven.â€

Jezus krijgt de allerhoogste plaats, de Naam boven elke naam. Maar niet alleen om Zijn afkomst, niet alleen omdat Hij wezensgelijk is aan God. Die plaats heeft Hij ook meer dan verdiend door wat Hij allemaal voor ons heeft gedaan. Dat is wat hemelvaart betekent; onze Koning bestijgt Zijn rechtmatige Troon nadat Hij zichzelf voor ons heeft vernederd, is gemarteld en gekruisigd en daarmee de zonde en de dood heeft overwonnen.

Jezus had het absolute recht om gewoon God te blijven en zich door de engelen te laten aanbidden. In plaats daarvan koos Hij om dat alles op te geven. Jezus heeft zijn hele bezit, Zichzelf en Zijn positie, aan de armen, de mensheid weg gegeven.

En het is prachtig wat Jezus voor ons heeft over gehad en we kunnen met Hem mee vieren dat Hij na alles weer verhoogd is. Hemelvaart misstaat dan ook zeker niet tussen de andere christelijke feestdagen. Maar de weg die Jezus voor ons is gegaan is niet vrijblijvend. Want in vers 5 stond de clue van het verhaal. De weg die Jezus is gegaan is ook de weg waar wij toe worden opgeroepen. Zoals Jezus alles wilde afleggen waar Hij recht op had en de weg van gehoorzaamheid is gegaan, zo wordt ook van ons gevraagd niet onze positie als koningskinderen te gebruiken om achter over te leunen, dankbaar dat Jezus het werk voor ons gedaan heeft, maar Hem te volgen op die weg. Ook wij worden opgeroepen om de minste te zijn en niet zozeer onze eigen rechten te laten gelden. Dat we niet zozeer gericht zijn op onszelf en ons eigen voordeel, maar dat we vooral de a (A)nder in het oog houden.

Dat gaat wel recht tegen onze cultuur in. Wij Nederlanders hebben meer de mentaliteit van opkomen voor je eigen rechten en zeggen wat je denkt. Niet over je heen laten lopen wordt als een grote waarde gezien. De weg van de nederigheid gaan, dat is toch niet van deze wereld?

Dat klopt, maar wij zijn dan ook niet van deze wereld. Hemelvaart betekent meer dan dat Jezus in de hemel is opgenomen. Toen Hij als mens in de hemel werd opgenomen was Hij de eerste van velen. Want, zo zegt Paulus in Efeziërs 2:6 “God heeft ons samen met Jezus uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus.†In feite hebben wij ook al een hemelvaart meegemaakt en is onze positie in de hemel, zijn wij burgers van het Hemelse Koninkrijk. En daar gelden andere wetten dan op deze wereld. Daar geldt dat wie zich vernederd, zal worden verhoogd. Dat wie bereid is klein te zijn, uiteindelijk de grootste is en dat er juist recht wordt gedaan aan wie niet voor zijn eigen recht op komt. En dan leven we hier en nu op deze wereld. Maar in deze wereld worden we al geroepen om de regels van het Hemelse Koninkrijk naleven.

Moeten we dan maar over ons heen laten lopen en andere misbruik laten maken van onze opofferingsgezindheid? Laten we kijken naar het voorbeeld van Jezus. Liet Hij over zich heen lopen? Liet Hij met zich spotten? Op een bepaalde manier lijkt dat wel zo. Hij werd bespuugd en geslagen zonder iets terug te doen. En Hij gaf alles weg, ook aan mensen die dat niet hebben gewaardeerd of onderkend. Maar juist die keuze om zichzelf op te offeren was een krachtige keuze. Hij had het lef om te kiezen voor de weg van lijden, waar ieder mens geneigd is om de makkelijke weg te kiezen en de moeite en het lijden uit de weg te gaan. Dat was geen zelfvernietiging, maar ultieme gehoorzaamheid. En juist dat getuigt van kracht. Dus nee, we hoeven niet zomaar over ons heen te laten lopen en dat lijdzaam te ondergaan. Wel worden we opgeroepen om te durven kiezen voor de weg van nederigheid omdat we het grotere plaatje zien. De weg van Jezus gaan is natuurlijk heiliging ten top. Dat is ook een keuze die je telkens weer maakt. Een keuze om de minste te zijn. Een keuze om niet telkens je gelijk te halen.

Daarmee laat je ook echt aan de mensen om je heen zien wie Jezus was en is. Daarmee ben je echt prikkelend anders. Een zoutend zout, een lichtend licht. Dan leven we vanuit hemelvaart, als burgers van een Hemels Koninkrijk, naar de regels van dat Koninkrijk. Dat is een spannende en lang niet altijd makkelijke weg. Maar wel een weg waar God ons toe oproept, een weg die ons steeds meer heiligt, een weg die iets laat zien van Jezus. Laten we die weg samen met Jezus en met elkaar bewandelen.

Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij nalezen merk ik trouwens dat mijn preek wel erg groot staat in jouw topic. Als je dat storend vind, haal ik hem net zo makkelijk weer weg. Ik wil natuurlijk niet je topic kapen knipoog_dicht.gif En doe er anders vooral je voordeel mee smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij nalezen merk ik trouwens dat mijn preek wel erg groot staat in jouw topic. Als je dat storend vind, haal ik hem net zo makkelijk weer weg. Ik wil natuurlijk niet je topic kapen
knipoog_dicht.gif
En doe er anders vooral je voordeel mee
smile.gif

Nee joh, da's toch net mooi! Het geeft in ieder geval duidelijk het verschil tussen protestantse en katholieke preken weer widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Een katholieke opmerking: het verschil tussen Jezus' hemelvaart (Hij deed het Zelf) vs. Maria's tenhemelopneming (zij wérd ten hemel opgenomen). Misschien ook iets om op te nemen (pun intended
knipoog_dicht.gif
) in je preek?

Heb ik gedaan. En toen kwam ik op een preek van een half uur, dus Maria is weer exit widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Bij nalezen merk ik trouwens dat mijn preek wel erg groot staat in jouw topic. Als je dat storend vind, haal ik hem net zo makkelijk weer weg. Ik wil natuurlijk niet je topic kapen
knipoog_dicht.gif
En doe er anders vooral je voordeel mee
smile.gif

Helemaal niet, ik zoek juist naar zoveel mogelijk insteken.

En ik vind dat je goed preekt, ik lees het graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch valt over hemelvaart zoveel te zeggen. Ten eerste dringt de vergelijking met Kerstmis zich op. Jezus, de Zoon van God, is de eerstgeborene, door wie alles geschapen is. Voor alles was, was Hij er al. Jezus werd niet geboren met Kerst, maar vóór de schepping. In alle verhalen die we lezen in het Oude Testament is het goed te bedenken dat Jezus al geboren was. Wat we met Kerst vieren is dat God de Zoon mens werd, en als mens de geschiedenis van mensen binnen trad.

Dat klinkt me toch ingewikkeld in de oren. Met name deze zinnen:

* "Jezus, de Zoon van God, is de eerstgeborene, door wie alles geschapen is."

Bij het scheppen denk ik in het bijzonder aan God de Vader -niet aan God de Zoon-, al is God een Drie-ene God en is het scheppen dus ook het werk van de Drie-eenheid.

* "Jezus werd niet geboren met Kerst, maar vóór de schepping."

Ik had altijd gedacht dat Hij de naam Jezus pas ontving bij zijn menswording. In het kruisteken zeggen we toch ook 'In de Naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest' als we de Drie-eenheid benoemen?

Interessant. Misschien kun je er wat meer over vertellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Dat klinkt me toch ingewikkeld in de oren. Met name deze zinnen:

* "Jezus, de Zoon van God, is de eerstgeborene, door wie alles geschapen is."

Bij het scheppen denk ik in het bijzonder aan God de Vader -niet aan God de Zoon-, al is God een Drie-ene God en is het scheppen dus ook het werk van de Drie-eenheid.

Op zichzelf denk je dat goed, maar let eens op deze zin uit ons credo:

Genitum non factum, consubstantialem Patri: per quem omnia facta sunt.

We belijden het wekelijks, maar inderdaad staan veel mensen er misschien niet zo bij stil: het is Christus door wie alles geschapen is

De zin die ik gebruik is misschien ingewikkeld, maar vrijwel letterlijk afkomstig uit het credo.

Quote:
* "Jezus werd niet geboren met Kerst, maar vóór de schepping."

Ik had altijd gedacht dat Hij, uit eeuwigheid Gods Zoon zijnde, de naam Jezus pas ontving bij zijn menswording. In het kruisteken zeggen we toch ook 'In de Naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest'?

Interessant. Misschien kun je er wat meer over vertellen?

Je hebt gelijk dat Hij de naam Jezus kennelijk kreeg bij zijn incarnatie. Immers, Gabriel geeft Maria opdracht haar zoon Jezus te noemen. Daaruit kan je concluderen dat Hij voor die tijd die naam nog niet had, hoewel dat niet zonder meer evident is. Het kan net zo goed dat Gabriel dat zei, omdat Hij al zo heette. Maar ik ga er van uit dat Hij inderdaad die naam pas kreeg te Bethlehem. Ik heb echter willen voorkomen dat het voor de luisteraar te onduidelijk zou worden over wie het nu precies gaat. Hij die Jezus genoemd zou worden door Maria is de Zoon die geboren werd voor de schepping. Dáár gaat het om.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook hier een vraagje:

We belijden samen met de H. Athanasius dat Christus óók eeuwig en ongeschapen is, net als de Vader en de heilige Geest. Hoe moeten we dat dan zien in het licht van het geboren zijn uit de Vader? Is dat dan meer een soort van voortbrenging, zoals, om een voorbeeld van C.S. Lewis te gebruiken, twee boeken eeuwig en altijd op elkaar hebben kunnen liggen, maar het onderste boek wel de positie van het bovenste boek "voortbrengt," of is het toch iets anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ook hier een vraagje:

We belijden samen met de H. Athanasius dat Christus óók eeuwig en ongeschapen is, net als de Vader en de heilige Geest. Hoe moeten we dat dan zien in het licht van het geboren zijn uit de Vader? Is dat dan meer een soort van voortbrenging, zoals, om een voorbeeld van C.S. Lewis te gebruiken, twee boeken eeuwig en altijd op elkaar hebben kunnen liggen, maar het onderste boek wel de positie van het bovenste boek "voortbrengt," of is het toch iets anders?

Mijn bezwaar tegen C.S. Lewis, is dat zijn vereenvoudigde verklaringen zo goed klinken dat mensen het beeld gaan verwarren met de werkelijkheid zonder zich te realiseren dat het een simplificatie is.

De Zoon is geboren uit de Vader. Daar valt verder niet zoveel over te zeggen vrees ik smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op zichzelf denk je dat goed, maar let eens op deze zin uit ons credo:

Genitum non factum, consubstantialem Patri:
per quem omnia facta sunt.

We belijden het wekelijks, maar inderdaad staan veel mensen er misschien niet zo bij stil: het is Christus
door wie alles geschapen is

De zin die ik gebruik is misschien ingewikkeld, maar vrijwel letterlijk afkomstig uit het credo.

Tja, nou je het zo zegt, zie ik het ook.

In de geloofsbelijdenis zeggen we het bij het gedeelte dat gaat over Jezus Christus, dus dit hele gedeelte moet op de Zoon slaan.

'Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader, en door wie alles geschapen is'. Als de komma na 'Vader' er niet stond evenmin als het woord 'en' zouden de gedachten meteen gaan naar God de Vader.

Pittige preek, theologisch gesproken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid