Spring naar bijdragen

Hemelvaart


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ik zat oorspronkelijk met een veel persoonlijker preek in mijn hoofd. Aangezien het op een aantal vlakken niet geweldig gaat, was dat vooral een erg pittig inktzwarte preek aan het worden. Dat leek me voor de beminde gelovigen niet zo goed
smile.gif

O.k. Het is al een preek die theologisch uitstijgt, boven het gemiddelde, denk ik zo. Maar in T. zijn ze, vermoed ik, niet anders gewend smile.gif

Nog een klein taalkundig punt:

Zoals koningen na een gewonnen strijd als het ware nog wat achterblijven op het slagveld, om zijn manschappen aanwijzingen te geven hoe zij met de overwonnenen moeten omgaan,

'Zijn' moet natuurlijk 'hun' zijn, 't is maar dat je er morgen niet over struikelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Waar denken jullie aan bij hemelvaart? Is het letterlijk gebeurd, of bedoeld het iets anders? Zelf geloof ik dat Jezus in zijn verrezen lichaam niet meer zichtbaar is voor de oog van de mensen. Hij is wel nog op Aarde. Daarom staat erin de Evangeliën ook dat Jezus zei: Ik ben bij u, tot de einde der Aarde.

Letterlijk kan toch niet meer? Met onze kijk op de Aarde en de kosmos universum en alles. Dan maak je namelijk van Jezus een ruimtewezen, en dat kan nooit de bedoeling zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat de Hemel niet BOVEN ons is misschien? Boven ons heb je de rest van het universum, net als onder ons en opzij van ons. Als je de tekst letterlijk neemt, maak je van Jezus een ruimtewezen, en is de wolk een raket die zij als wolk zagen.

Ik neem aan dat de mensen hier van het universum weten, en dat ook geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mooi Timon! Inspirerend

Quote:

Helemaal niet, ik zoek juist naar zoveel mogelijk insteken.

En ik vind dat je goed preekt, ik lees het graag.

Dank je smile.gif En heel graag gedaan dan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat de Hemel niet BOVEN ons is misschien? Boven ons heb je de rest van het universum, net als onder ons en opzij van ons. Als je de tekst letterlijk neemt, maak je van Jezus een ruimtewezen, en is de wolk een raket die zij als wolk zagen.

Ik neem aan dat de mensen hier van het universum weten, en dat ook geloven?

Oh, op die manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Op woensdag 12-5 schreef Cornelis van Wijck:

Quote:
Toch valt over hemelvaart zoveel te zeggen. Ten eerste dringt de vergelijking met Kerstmis zich op. Jezus, de Zoon van God, is de eerstgeborene, door wie alles geschapen is. Voor alles was, was Hij er al. Jezus werd niet geboren met Kerst, maar vóór de schepping. In alle verhalen die we lezen in het Oude Testament is het goed te bedenken dat Jezus al geboren was. Wat we met Kerst vieren is dat God de Zoon mens werd, en als mens de geschiedenis van mensen binnen trad.

Lees ik dat nu goed? Paulus schreef in Romeinen 8.3:

God zond zijn Zoon (zijn Geest) in een vleesin Jezus) aan dat der zonde gelijk'

Die ZOON was Gods Geest en bestond al in den beginne. Maar Jézus werd pas 2000 jaar geleden geboren!

Ik kon het niet voor me houden, maar u hoeft er beslist niet op te reageren. Zoekt u het maar na in de Bijbel, maar dit bestaat NIET!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het volledige vers 3 luidt "3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees,"

Dat gaat dus over de menswording van Jezus dus wat CvW schrijft bestaat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het volledige vers 3 luidt "3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees,"

Dat gaat dus over de menswording van Jezus dus wat CvW schrijft bestaat wel.

Dan geeft u aan, dat de tekst dit inderdaad bevestigt. Wij kunnen de gebóórte van Jezus toch niet 'terugverklaren' naar het IN DEN BEGINNE? Dan zou Maria er toen ook al geweest moeten zijn, want uit haar werd Jezus toch geboren! Het Wóórd was in den beginne en het Woord was bij God en het Woord was God! En dat Woord is vlees geworden. Niet alleen in Jezus, maar alle mensen. En in het Woord was leven en het leven was het licht der mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan geeft u aan, dat de tekst dit inderdaad bevestigt. Wij kunnen de
gebóórte
van Jezus toch niet 'terugverklaren' naar het IN DEN BEGINNE? Dan zou Maria er toen ook al geweest moeten zijn, want uit haar werd Jezus toch geboren! Het Wóórd was in den beginne en het Woord was bij God en het Woord was God! En dat Woord is vlees geworden. Niet alleen in Jezus, maar
alle
mensen. En in het Woord was leven en het leven was het licht der mensen.

Ja hoor dat kunnen wij wel terugverklaren, Jezus is God en mens. Als God was hij er al voor het begin en +/- 2000 jaar geleden kwam hij ter wereld als mens. U denkt veel te klein van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat bestaat niet?

Als Jezus er van den beginne was, was Maria, waaruit Hij geboren werd, er dan ook in den beginne? Dat bestaat toch niet! Waarom wilt u niet onderscheiden tussen de Christus als Gods Geest en de mens Jezus? Dat is op grond van de Bijbel toch absoluut onmogelijk te begrijpen!Jezus is toch geen Jezus geworden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus was er al vanaf het begin en pas duizenden jaren later werd Hij uit Maria geboren. Daar is niets moeilijks aan. Eerst was Jezus bij God en later werd Hij uit een mens geboren. Voor God is niets onmogelijk en is dat allemaal makkelijk. Uit stof creëerde God Adam, uit een rib creëerde Hij Eva en een kankerpatiënt maakt Hij in een oogwenk gezond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op woensdag 12-5 schreef Cornelis van Wijck:

[...]

Lees ik dat nu goed?

Ja.

Quote:
Paulus schreef in Romeinen 8.3:

God zond zijn Zoon
(zijn Geest)
in een vlees
in Jezus)
aan dat der zonde gelijk'

Die ZOON was Gods Geest en
bestond
al in den beginne. Maar Jézus werd pas 2000 jaar geleden geboren!

Ik kon het niet voor me houden, maar u hoeft er beslist niet op te reageren. Zoekt u het maar na in de Bijbel, maar dit bestaat NIET!

Inderdaad, je steeds maar weer herhaalde misinterpretatie bestaat niet. Het is, zoals men dat in het engels zo mooi noemt: "a figment of your imagination". Op ieder forum waar je met je prive misinterpretaties komt aanzetten verkondig je je verzinsels.

Mag ik zeggen dat het verzinsels zijn? Jazeker. Zowel hier, als op forum.gkv.nl, heeft met name Nunc je bijzonder uitgebreid te woord gestaan en je heel concrete vragen gesteld. Die heb je altijd geweigerd te beantwoorden, steeds droop je af als de vragen te moeilijk werden, om even later terug te komen en te doen alsof je neus bloed.

Ik heb je overigens ook, op verschillende fora, al met grote regelmaat een open en eerlijk gesprek aangeboden, en ook dat negeer je consequent. Het, aantoonbaar, enige dat je werkelijk doet, is de suggestie wekken van een gesprek, maar wezenlijk is het slechts het verkondigen van je eigen prive-geloof, gebaseerd op eenvoudig aantoonbaar totaal onbegrip voor de Schrift en het christelijk geloof.

Je aanpak is daarmee, ook al is je woordkeuze beschaafd, vooral lomp en onbeschoft. Wat je te zeggen hebt is evident anti-christelijk. Persoonlijk blijft het me verbazen hoeveel ruimte je daarvoor krijgt op talloze christelijke fora, maar goed, ik verbaas me wel vaker.

Mocht je nog eens de neiging voelen te reageren op iets wat ik geschreven heb, bespaar je dan de moeite. Tenzij je, eindelijk, bereid bent werkelijk een gesprek aan te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De schraalheid van de Jezus-traditie van Paulus'wordt op de dag van vandaag door heel wat theologen, die zich bezighouden met het Nieuwe Testament, als zeer verrassend en zelfs als schokkend ervaren! Het onweerlegbare feit, dat Paulus nóóit naar het onderwijs van Jezus, of naar zijn wonderen en tekenen, heeft verwezen, zou u ook hogelijk moeten verontrusten. Ook 'Golgotha'liet hij absoluut onbesproken! Hoe is het mogelijk, dat men hier, bijvoorbeeld, ijskoud beweert dat Jezus er al IN DEN BEGINNE was. Ik heb aan de schrijfster gevraagd, of Maria er dan ook al in DEN BEGINNE was? Hoe het ook zij, het zwijgen van Paulus over de zg 'historische' Jezus, zou ook u moeten hogelijk moeten verontrusten! Ik ben 82 jaar en ik heb de Bijbel ómgespit en ben mij heel goed bewust, dat ik fouten kan maken. Maar in navolging van Paulus, die niemand anders verkondigde dan de Geest die in Jezus was én in onszelf,heb ik steeds geprobeerd om de aandacht op het evangelie van hem te vestigen. Maar mét Paulus, die aan Timotheus moest schrijven, dat allen zich van hem afgekeerd hadden, moet ik helaas óók constateren, dat vrijwel iedereen zich tegen mijn exegese verzet. Men wil nu eenmaal een vleselijke Christus, waartegen de apostel Paulus heeft gewaarschuwd, want het gaat voor ons, niet-joden volstrekt niet om de vleselijke Christus,Jezus, maar om de Géést!Ik wens u het allerbeste en verban mij gerust, want dat beschouw ik als een eer!!Scheer Paulus niet, dat allen die in Christus geloven, vervolgd zullen worden? Dus zij, die in de Geets geloven, hebben het te verwachten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je 82 bent, wordt het tijd je niet meer met ijdele zaken en zinloze discussies bezig te houden, maar je bezig te houden met de kern van het evangelie, namelijk redding die alleen door Jezus Christus komt.

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je 82 bent, wordt het tijd je niet meer met ijdele zaken en zinloze discussies bezig te houden, maar je bezig te houden met de kern van het evangelie, namelijk redding die alleen door Jezus Christus komt.

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Dus Paulus bedoelde hier de Geest!Want volgens 1 Korinte 15.45 wérd de laatste Adam (Jezus) een levendmakende Geest,Eulogia. Ofwel Hij werd tot Here en Christus gemaakt. Waarom wil je toch steeds een vleselijke Verlosser, die zélf zei, dat Hij slechts gezonden werd tot de verloren schapen van het huis Israel? Terwijl Gods Geest in je wóónt!!!! Hiermee moeten wij ons eigen behoud met vreze en beven bewerken! (Fil.2) Je Verlosser wóónt dus in jezelf!!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Beter lezen P. Strootman, Jezus was er al in den beginne want hij is God. En wat bij mensen niet mogelijk is, is bij God wel mogelijk.

Dan waren wij er ook al, want ieder mens is een mensgeworden God! Maar u fantaseert toch echt, want dan was zijn moeder Maria er ook al. U kunt kennelijk niet onderscheiden tussen vlees en Geest en kiest steeds voor vleselijke Verlosser, terwijl Paulus in 2 Kor.5.16 toch écht schreef, dat we de Christus niet meer naar het vlees moeten kennen. Dus niet meer als Jezus! Maar zoals ik zojuist schreef, de Verlosser wóónt in ons: Christus, de hoop der heerlijkeheid!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je 32 of 22 bent ook hoor.

Dan ook, maar boven de 80 des te meer smile.gif

Quote:

[...]

Dus Paulus bedoelde hier de Geest!Want volgens 1 Korinte 15.45 wérd de laatste Adam (Jezus) een levendmakende Geest,Eulogia. Ofwel Hij werd tot Here en Christus gemaakt. Waarom wil je toch steeds een vleselijke Verlosser, die zélf zei, dat Hij slechts gezonden werd tot de verloren schapen van het huis Israel? Terwijl Gods Geest
in
je wóónt!!!! Hiermee moeten wij ons eigen behoud met vreze en beven bewerken! (Fil.2) Je Verlosser
wóónt
dus in jezelf!!

Dat onderscheid maken, is nutteloos.

De mens Jezus Christus op en in Wie de Heilige Geest was en Die nu aan de rechterhand van God de Vader zit, is de verlosser.

Vanaf het moment dat iemand Jezus Christus als Heer beleidt, wordt die mens verlost en komt de Heilige Geest wonen in het hart van die mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cornelius van Wijck schreef:

Quote:
Mag ik zeggen dat het verzinsels zijn? Jazeker. Zowel hier, als op forum.gkv.nl, heeft met name Nunc je bijzonder uitgebreid te woord gestaan en je heel concrete vragen gesteld. Die heb je altijd geweigerd te beantwoorden, steeds droop je af als de vragen te moeilijk werden, om even later terug te komen en te doen alsof je neus bloed.

Ik stelde aan Nunc eens de volgende vraag: In Mattheus 22 vroeg Jezus aan de Farizeeen:

'Wiens Zoon is de Christus?'

Toen zij Hem antwoordden, dat Hij de Zoon van David was, stelde Jezus een wedervraag, namelijk:

'Hoe kan David Hem dan zijn Here noemen, als hij door de Geest zegt: De Here heeft gezegt tot mijn Here: Zet U aan mij rechterhand, tot dat Ik Uw vijanden onder Uw voeten gelegd heb'

Kijk, geachte schrijver, als Nunc dan nóg ontkent, dat David over de Geest sprak, dan bent u toch écht niet goed bezig!!

Jezus zélf noemde de Geest Gods dus: Christus! En ik weet, dat christenen eigenlijk niets van de Geest moeten hebben. Zij 'vertalen'zelf teksten vals, als het over de Christus als Gods Géést gaat, zoals de tekst:

'Christus IN u, de hoop der heerlijkheid'

'vertaalden' zij door: 'Christus onder u....'

Is dat niet diep-treurig, om te doen alsof Jezus van Nazareth onder ons, niet-joden rondwandelt? In plaats, dat de Christus als Gods Geest IN ons woont?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dan ook, maar boven de 80 des te meer
smile.gif

[...]Dat onderscheid maken, is nutteloos.

De mens Jezus Christus op en in Wie de Heilige Geest was en Die nu aan de rechterhand van God de Vader zit, is de verlosser.

Vanaf het moment dat iemand Jezus Christus als Heer beleidt, wordt die mens verlost en komt de Heilige Geest wonen in het hart van die mens.

Ik máák geen onderscheid, maar dat is er!Is de laatste Adam een levendmakende Geest geworden, of niet? Zeg mij nu eens; Hoe vat u Jezus'woorden op, dat Hij slechts gezonden werd tot de verloren schapen van het huis Israels? Ja, ik weet het, die woorden verwerpt u. En dat Paulus Hem een Dienaar van besnedenen noemt, dat verwerpt u ook!Weet u wat u dan in feite doet? U klimt in, in de stal der schapen (heidenen worden nóóit schapen genoemd, waarin géén Deur is voor ons, niet-joden! Voor ons werd er pas in Handelingen 14 'een Deur des geloofs' door Paulus geopend (zo'n 20 jaar ná Pinksteren. En die Deur is Gods Geest (Galaten 4.4-7) En weet u hoe Jezus die mensen, die in de stal der schapen binnen willen dringen, noemde? Leest u het zelf maar in Johannes 10.1.Ik durf het niet tegen u te zeggen, want Jezus bedoelde hier de heidenen, ofwel de niet-joden!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je noemt twee dingen die ik volgens jou verwerp, maar die verwerp ik niet.

De laatste Adam is inderdaad een levendmakende geest.

Jezus was inderdaad gezonden tot Israël. Paulus was gezonden tot de heidenen.

Dat Jezus er was en Zijn werk deed, had wel gevolgen voor de joden en de heidenen, als ze Hem aannamen als Heer.

Joh. 3

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid