Spring naar bijdragen

Zeker zijn van je behoud


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Quote:

Er zijn wel vaker perioden in de geschiedenis die per 500 jaar worden behandeld en die heel simpel/makkelijk worden gekarakteriseerd. Los daarvan, ik zie het als een periode van algehele duisternis, die zich kenmerkt op meerdere manieren.

Kan zijn, maar je veegt historisch echt veel te veel op een hoop. Die periode van doodsangst zit gewoon eeuwen NA de kruistochten. Dat jij die in verband wil zien is prima, maar zegt vooral iets over een wat beperkte historische kennis. Geeft verder niet, is alleen wel grappig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nee, het zegt niets over historische kennis. Dat er eeuwen tussen zitten, zegt niets. Het was een langere periode van malaise die zich uit op verschillende manieren.

In de Bijbel gebeurt het soms ook zo: bv. eerst perioden van droogte, dan van oorlog, dan van ziekten, dan van armoede, dan van hongersnood, dan van (andere) rampen, dan van ballingschap enz.: allemaal kenmerken van de vloek.

Het gaat dus niet om historische kennis, maar kennis van de Bijbel en de werking van vloeken.

(Je gooit het wel vaker op kennis van historie, maar ik ben op de hoogte van de historie en de feiten. We hebben wel verschil in opvatting over: (geestelijke) interpretatie. Dat is iets anders.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof in heilsonzekerheid en hoop voor de protestanten die zo überzeker zijn van hun heil, dat dat na hun dood ook waar blijkt te zijn (nou ja, ik hoop voor iedereen dat na hun dood hun heil zeker blijkt te zijn, maar dat terzijde
smile.gif
)

Ja wat is het nou. Geloven katholieken nou dat protestanten heilszeker of heilsonzeker zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is er geen officieel katholiek standpunt over het geloof van protestanten. Wat ik begrepen heb verkondigt de katholieke Kerk uitsluitend haar eigen Leer en enkel aan katholieken zelf. Iedere katholiek zal dus wel zijn eigen gedachten hebben bij wat protestanten leren, denk ik dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vind het toch wel grappig dat beide bekeerde agnosten die ik zie nog steeds agnostische trekjes vertonen. Maar agnosticisme zal vast een geheime tak van het Katholicisme zijn ofzo waar ik nog niks van weet.

Hangt af van wat je als agnosticisme ziet. Als 'iets niet weten' dat is, is ieder mens agnost. Zo weet ik niet of ik morgen op tijd aankom of enorme trein vertraging heb. Wel kan ik er op vertrouwen die vertraging op te lopen, omdat ik de NS langer ken dan vandaag.

Anyway, als ieder mens voor het oordeel komt te staan, moet je afwachten wat dat oordeel zal zijn. Heeft niks met agnosticisme te maken, maar met een geloofsvisie of op dat oordeel. Het spreekt ook van geen enkele twijfel over 'de rechter', eerder hoe jij beoordeeld zult worden straks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hangt af van wat je als agnosticisme ziet. Als 'iets niet weten' dat is, is ieder mens agnost. Zo weet ik niet of ik morgen op tijd aankom of enorme trein vertraging heb. Wel kan ik er op vertrouwen die vertraging op te lopen, omdat ik de NS langer ken dan vandaag.

Anyway, als ieder mens voor het oordeel komt te staan, moet je afwachten wat dat oordeel zal zijn. Heeft niks met agnosticisme te maken, maar met een geloofsvisie of op dat oordeel.

Dat heb ik altijd gelooft en in de kringen waar ik toen in verkeerde werd ik daar altijd heel raar om aangekeken.

Maar ondanks dat ik geloof in heilsonzekerheid ben ik niet bang om dood te gaan. Ik weet niet of dit vreselijk off-topic is, maar ik denk van niet.

Vraag aan mensen die heilsonzekerheid hebben, zijn jullie bang om te sterven? En zo nee waar komt dan die geruststelling vandaan waar je niet gelooft in zeker behoud mits je sterft?

Even een poging van mij wat dieper ergens op in te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

mijn geloof draait in ieder geval niet om onzekerheid, maar om zekerheid...

Ben jij dan zeker van alles met betrekking tot je geloof?

(Mijn vragen zijn trouwens niet aanvallend bedoeld, mocht het zo overkomen, ik ben gewoon echt benieuwd. Heilszekerheid is voor mij een erg vreemd idee waar ik weinig mee kan, vandaar.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat heb ik altijd gelooft en in de kringen waar ik toen in verkeerde werd ik daar altijd heel raar om aangekeken.

Dan zat je in 'verkeerde' kringen. knipoog_dicht.gif

Kennelijk heeft meer dan de helft van het christendom qua leer dat geloof in heilszekerheid niet en is dat zelfs de oudste tak van het christendom, waar de rest uit voort komt.

Anderzijds, in 'mijn' kringen claimen ze ook heilszekerheid, maar ik heb wel ontdekt dat het wel hier en daar te nuanceren valt, als ik bepaalde vragen er over stel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat heb ik altijd gelooft en in de kringen waar ik toen in verkeerde werd ik daar altijd heel raar om aangekeken.

Moet je gewoon katholiek worden, bij ons is dat heel normaal en geen teken van een halfslachtig geloof of van twijfel aan God ofzo. knipoog_dicht.gif

Quote:

Maar ondanks dat ik geloof in heilsonzekerheid ben ik niet bang om dood te gaan. Ik weet niet of dit vreselijk off-topic is, maar ik denk van niet.

Vraag aan mensen die heilsonzekerheid hebben, zijn jullie bang om te sterven? En zo nee waar komt dan die geruststelling vandaan waar je niet gelooft in zeker behoud mits je sterft?

Even een poging van mij wat dieper ergens op in te gaan.

Ik weet niet of ik bang voor de dood ben. Meer bang voor de dood van mensen die ik liefheb, dan voor mijn eigen dood denk ik, maar dat gaat dan om de vrij egocentrische angst om geliefden te moeten missen, da's geen angst over waar zij terechtkomen oid. Maar angst voor de dood, ik weet het niet, ik vind het ergens iets best abstract, ik denk dat ik die vraag pas echt kan beantwoorden in de momenten voor ik doodga. Ik ben gewoon veel meer bezig met mijn leven hier op aarde dan met de vraag wat er daarna allemaal gebeurt, daar kan je over blijven nadenken maar wat schiet je er mee op, leven kan je tenslotte alleen maar hier en nu doen zo goed als je kan.

Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik geloof dat God rechtvaardig en barmhartig is, dat God niet wil dat mensen verloren gaan. Vanuit dat geloof durf ik erop vertrouwen dat ieder na zijn dood terechtkomt waar hij/zij hoort te zijn. Ik denk niet dat het aan mij is om op voorhand uit te maken waar dat dan is, er is er maar Eén die dat kan beoordelen en Hij kijkt veel verder dan wij mensen kunnen kijken, zelfs in ons eigen hart. Maar dat oordeel zal niet willekeurig zijn. Waar ik ook heenga, het zal een reden hebben. Ik persoonlijk vind dat een rustgevende gedachte. Maar eerlijk gezegd, ook als er niets zou zijn na de dood zou ik dat geen vreselijke gedachte vinden, dat heb ik ook als niet-gelovige nooit gevonden, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik de zekerheid van het vooruitzicht op een plekje in de hemel nodig heb om gelukkig te zijn ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ja wat is het nou. Geloven katholieken nou dat protestanten heilszeker of heilsonzeker zijn?

In katholieke kring is het niet zeldzaam te horen dat protestanten geen heilszekerheid kennen omdat ze hun heil afhankelijk stellen van hun geloof cq van predestinatie, waardoor ze nooit zeker weten of ze goed zitten.

Er is geen enkele formele uitspraak van de Kerk over wat anderen geloven. Het is officiele tamelijk oninteressant wat protestanten geloven, voor katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Vraag aan mensen die heilsonzekerheid hebben, zijn jullie bang om te sterven?

In tegendeel, ik zie er naar uit.

Quote:
En zo nee waar komt dan die geruststelling vandaan waar je niet gelooft in zeker behoud mits je sterft?

Ik heb principieel geen heilszekerheid, maar ik ben er volstrekt zeker van dat ik niet in staat van doodzonde verkeer. Vagevuur zal geen pretje zijn, maar ik ben niet bang voor de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid