Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wie is er bekend met Ghost in the Shell?

Oorspronkelijk een manga, maar wellicht het best bekend van de twee verfilmingen door Mamoru Oshii en de televisieserie die daarop volgde. De eerste film van Oshii vormde wellicht de belangrijkste inspiratiebron voor The Matrix en staat samen met het vervolg Innocence hoog in mijn lijstje van favoriete films.

In Ghost in the Shell wordt er een toekomst geschetst die een stuk realistischer is dan die in The Matrix. Mensen hebben allemaal een extra computerimplantaat gekregen waarmee ze verbonden zijn met het Net. Sommige mensen hebben zich helemaal laten ombouwen tot volledige cyborg: de oorspronkelijke hersenen zijn het enige dat nog menselijk is. Cybercriminaliteit is de belangrijkste vorm van criminaliteit geworden, want het computerimplantaat valt te hacken waardoor mensen valse herinneringen gegeven kunnen worden. De hoofdpersonen, waaronder enkele cyborgs, zitten bij een organisatie die strijdt tegen deze vorm van cybercriminaliteit.

Een belangrijke vraag die gesteld wordt is of je nog wel kunt weten of je een echt mens ben, of dat je bent gecreëerd. Een andere vraag is wat het verschil tussen een mens en een machine is, en of je een intelligente levensvorm slechts door mensen gecreëerd zijn autonomie mag ontkennen.

Leuk om te bediscussiëren op dit forum, maar er komen bij mij nog meer vragen op, mede naar aanleiding van het topic over kunstmatig DNA.

In mijn ogen is het niet te voorkomen dat er aan mensen gesleuteld gaat worden. DNA zal aangepast worden, er zal gekloond worden, sommige mensen beweren dat dit zelfs al gelukt is. De stap naar een computerimplantaat is denk ik niet klein meer, nu men computers al kan aansturen met de hersenen (met ongekende mogelijkheden voor verlamde mensen). Wellicht is het zelfs mogelijk om het gehele geheugen van een mens op harde schijf te zetten. Gezien dat men inmiddels al geslaagd is om het brein van een kat te simuleren, is het in de toekomst wellicht mogelijk om robots met een intelligentie gelijk of groter dan die van de mens te bouwen. Wellicht kan men zelfs de menselijke \"ziel\" over plaatsen naar de robot, waardoor in zekere zin onsterfelijkheid voor het grijpen ligt.

Mijn speculaties worden steeds onwaarschijnlijker naarmate het denk ik gruwelijker wordt in de ogen van christenen. Zoals MarinusCopy al zei in het DNA topic:

Quote:

Genesis hoofdstuk zoveel, vers zoveel: \"Als je die appel eet, zul je als een God zijn\" De slang had blijkbaar gelijk.... [...]

Persoonlijk ben ik erg benieuwd wat de toekomst zal brengen, en het idee van samensmelting van mens en machine staat me zeker niet zo tegen als het denk ik christenen tegenstaat.

Naast de eerdere vragen komen de volgende vragen in me op:

- In hoeverre denk je dat een dergelijke toekomst mogelijk is?

- In hoeverre kunnen christenen een dergelijke toekomst te voorkomen?

- Hitler heeft met zijn versie van eugenetica een slecht voorbeeld gegeven. Maar als niemand uitgesloten wordt met de \"verbeteringen\", alleen op eigen verzoek, en iedereen door technische ontwikkelingen intelligenter kan worden en langer kan leven, wat is er dan nog slecht aan?

- De mens speelt voor god, maar wat is het verschil met het creëren van een vliegtuig en het creëren van intelligent leven?

- De terugkomst van Jezus laat nu al zo'n 2000 jaar op zich wachten. Is het niet logisch dat we in de tussentijd techniek aangrijpen om het leven aangenamer te maken en op die manier wellicht het eeuwige leven bereiken waar we anders maar op moeten wachten totdat hij eindelijk terug is?

En los van deze vragen zou ik het niet verkeerd vinden als mensen die de manga hebben gelezen of de films en/of series hebben gezien en daar hun commentaar over kwijt willen dat ook gewoon in dit topic doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Net als met de torenbouwers van Babel. De vraag is 'waarom doe je het?' Er is namelijk niets mis met het bouwen van torens, alleen wel met de toren van Babel. Op diezelfde manier is er denk ik in principe ook niet zoveel mis met het sleutelen aan de mens, het hangt er vooral vanaf met welke redenen je het doet.

Los hiervan is het ook zeer leerzaam om met beperkingen te leren leven. Volgens mij wordt een mens er best gelukkig van als hij zijn beperkingen heeft leren kennen en er mee heeft leren leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik word er ook best gelukkig van om te weten wat onze mogelijkheden zijn en in welke mate beperkingen te overwinnen zijn.

Een korte vraag aan CvW, je post maakte je standpunt erg duidelijk. Leuk om te lezen, maar over parallel en sequentieel benaderbare geheugens: in hoeverre is het voor de mens onmogelijk een parallel benaderbaar geheugen te bouwen? Ik kan me voorstellen dat het één en ander makkelijker wordt zodra we de quantumcomputer hebben kunnen bouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Gast Anon_phpbb

Quote:

Een korte vraag aan CvW, je post maakte je standpunt erg duidelijk. Leuk om te lezen, maar over parallel en sequentieel benaderbare geheugens: in hoeverre is het voor de mens onmogelijk een parallel benaderbaar geheugen te bouwen? Ik kan me voorstellen dat het één en ander makkelijker wordt zodra we de quantumcomputer hebben kunnen bouwen.

Ik zou niet weten waarom dat principieel onmogelijk zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid