Spring naar bijdragen

Haatdragende recensie in Weet.


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hitler gebruikte de evolutietheorie wel als argument voor zijn discriminatie van "mindere mensen" (Joden, gehandicapten, zigeuners, mensen met rood haar)

De kruisvaarders gebruikten de bijbel echter ook als argument voor hun oorlog tegen de moslims.

Toch vind ik wel dat als je een aanhanger van de evolutietheorie bent het leven heel weinig betekenis heeft; je bent hier dan alleen om kindjes te krijgen en beter te zijn dan de zwakke soorten (en als mensen kunnen we de natuur natuurlijk een handje helpen door genocide; wat we dan ook heel lang doen sinds de oudheid).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom aan ons de taak een licht te zijn te midden van al de goddelozen, hoe je het wendt of keert ze keren zich misschien zelf wel af van God maar God niet van hen, ze hoeven maar een keer terug te denken of te voelen....

Gisteren toevallig nog film gezien over kruiusvaarders, best erg allemaal in naam van relige al die oorlogen voeren, saamhorigheid was en is ver te zoeken.

zo machtig veel is er namelijk nog niet veranderd. Misschien heb je geen kruistochten meer maar de haat jegens moslims en misschien ook wel andersom is er wel degelijk nog

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarom aan ons de taak een licht te zijn te midden van al de goddelozen, hoe je het wendt of keert ze keren zich misschien zelf wel af van God maar God niet van hen, ze hoeven maar een keer terug te denken of te voelen....

Volgens mij is er geen correlatie tussen goddeloosheid en het bedrijven van genocide, hoor.


Samengevoegd:

Quote:

Toch vind ik wel dat als je een aanhanger van de evolutietheorie bent het leven heel weinig betekenis heeft; je bent hier dan alleen om kindjes te krijgen en beter te zijn dan de zwakke soorten

De evolutietheorie beschrijft het proces van soortvorming, het is geen ideologie, dus om van aanhangers te spreken is een beetje raar. Verder geeft de evolutietheorie geen waardeoordeel over het leven.

Ik vind de evolutietheorie zeer aannemelijk en kom inderdaad tot de conclusie dat het leven geen diepere betekenis heeft. Dit betekent niet dat ik leven waardeloos vind.

En wat betreft eventuele ideologische uitvloeisels van de evolutietheorie: evolutie heeft geen doel, dus er is geen reden om evolutie een handje te helpen. Als (bijvoorbeeld) Fransen genetisch zwakker zijn, dan zullen ze vanzelf uitsterven.

Conclusie: een ideologie uit de evolutie destilleren is even onzinnig als zoiets uit de wetten van Newton te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch vind ik wel dat als je een aanhanger van de evolutietheorie bent het leven heel weinig betekenis heeft; je bent hier dan alleen om kindjes te krijgen en beter te zijn dan de zwakke soorten (en als mensen kunnen we de natuur natuurlijk een handje helpen door genocide; wat we dan ook heel lang doen sinds de oudheid).

Inderdaad. En dan moet je ook hard vechten voor je eigen bestaan, terwijl voor christenen wordt gezorgd door God. Dan hoef je niet met de ellebogen te werken, maar kan de vrucht van de Geest zichtbaar worden in christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Daarbij komt dat ik weet dat mensen genezen kunnen worden van ziekten/afwijkingen, dus dat maakt het extra onnodig/gruwelijk om dan maar een eind aan zo'n mensenleven te maken. Maar dat terzijde.

Kom eens met die bewijzen dan? Dat er mensen met syndroom van down en zonder armen genezen werden. Zolang je die niet hebt, kun je daar dus beter over zwijgen.

Maar het is niet zo dat mensen met syndroom van down beter niet geboren kunnen worden. Zo creëer je een samenleving zonder handicaps. Terwijl die handicaps ook goede eye openers kunnen zijn voor mensen in hun omgeving. En wat nog belangrijker is: De mensen met syndroom van down ervaren dat vaak niet zo, ze hebben nog meer plezier dan mensen zonder een handicap.

Tevens kun je de evolutietheorie niet beschuldigen van genocide. Dat doen nog altijd mensen. Misschien geloven die wel in die theorie, maar die roept niet op tot doden van "minder bedeelden"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch vind ik wel dat als je een aanhanger van de evolutietheorie bent het leven heel weinig betekenis heeft; je bent hier dan alleen om kindjes te krijgen en beter te zijn dan de zwakke soorten (en als mensen kunnen we de natuur natuurlijk een handje helpen door genocide; wat we dan ook heel lang doen sinds de oudheid).

Dat gaat alleen op als je de Evolutietheorie ziet als antwoord op al je (levens)vragen. Er zijn inderdaad mensen die dat doen, of daar in de buurt komen en dat is inderdaad heel jammer te noemen. Maar als je de evolutietheorie ziet als een wetenschappelijke theorie die relevant is binnen de biologie, is het verhaal toch anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch vind ik wel dat als je een aanhanger van de evolutietheorie bent het leven heel weinig betekenis heeft; je bent hier dan alleen om kindjes te krijgen en beter te zijn dan de zwakke soorten (en als mensen kunnen we de natuur natuurlijk een handje helpen door genocide; wat we dan ook heel lang doen sinds de oudheid).

Ik was "aanhanger" van de evolutietheorie als agnost, ik ben het nog steeds als christen, maar dat beeld dat jij schetst herken ik niet hoor. Misschien is het een goed idee om niet in de plaats van anderen te beslissen welke betekenis het leven voor hen heeft. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kom eens met die bewijzen dan? Dat er mensen met syndroom van down en zonder armen genezen werden. Zolang je die niet hebt, kun je daar dus beter over zwijgen.

Het bewijs is de Bijbel. Zolang mensen de Bijbel niet kunnen weerleggen, kunnen ze beter zwijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hitler gebruikte de evolutietheorie wel als argument voor zijn discriminatie van "mindere mensen" (Joden, gehandicapten, zigeuners, mensen met rood haar)

Is dat zo? Hitler had nu niet bepaald veel op met Darwin.

Quote:

Toch vind ik wel dat als je een aanhanger van de evolutietheorie bent het leven heel weinig betekenis heeft; je bent hier dan alleen om kindjes te krijgen en beter te zijn dan de zwakke soorten (en als mensen kunnen we de natuur natuurlijk een handje helpen door genocide; wat we dan ook heel lang doen sinds de oudheid).

oh, jij hebt ook duidelijk niet veel op met Darwin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kom eens met die bewijzen dan? Dat er mensen met syndroom van down en zonder armen genezen werden. Zolang je die niet hebt, kun je daar dus beter over zwijgen.

Precies.

Sowieso zijn deze voorbeelden geen ziekten waar iets te genezen valt, maar erfelijke aandoeningen. Wel kan je soms de 'schade' repareren . Dit soort aandoeningen kunnen ook heel onschuldig zijn, zo kreeg ik bijvoorbeeld teveel snijtanden. Het trekken van de overetallige tanden + een beugel = no problemo. In onze tijd tenminste, eeuwen gelden zou het geen pretje zijn, aangezien 2 tanden de verkeerde kant uit groeiden (ruimtegebrek)

Quote:
Maar het is niet zo dat mensen met syndroom van down beter niet geboren kunnen worden. Zo creëer je een samenleving zonder handicaps. Terwijl die handicaps ook goede eye openers kunnen zijn voor mensen in hun omgeving. En wat nog belangrijker is: De mensen met syndroom van down ervaren dat vaak niet zo, ze hebben nog meer plezier dan mensen zonder een handicap.

Ik vind dit een gevaarlijke uitspraak, wie zijn wij, gezond en wel om dit maar even te denken. Ik denk het trouwens niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Precies.

Sowieso zijn deze voorbeelden geen ziekten waar iets te genezen valt, maar erfelijke aandoeningen. Wel kan je soms de 'schade' repareren . Dit soort aandoeningen kunnen ook heel onschuldig zijn, zo kreeg ik bijvoorbeeld teveel snijtanden. Het trekken van de overetallige tanden + een beugel = no problemo. In onze tijd tenminste, eeuwen gelden zou het geen pretje zijn, aangezien 2 tanden de verkeerde kant uit groeiden (ruimtegebrek)

Het draait ook niet om het woord 'genezen'. De Bijbel spreekt over 'heil', oftewel 'sotería' (Grieks), oftewel 'shalom' (Hebreeuws) wat herstel inhoudt op alle gebieden van het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
k denk dat de mensen die het stereotype van de blije mongool erbij halen, eens een reality-check moeten gaan doen in de dichtsbijzijnde inrichting.

Dat zijn de uitzonderingen. Er zijn ook veel mensen met een verstnadelijke handicap/beperking, die niet in een inrichting zitten en die zijn altijd blij en vrolijk. Zelf werk ik veel met die mensen, en ik ben jaloers op hun vrolijkheid en manier van leven. Die praten met iedereen, zonder een remming of schaamte. Eigenlijk zoals iedereen zou moeten zijn.

Ook vind ik de term mongool, niet de juiste. Een beetje respect voor die mensen graag big-smile.gif

Quote:
Het bewijs is de Bijbel. Zolang mensen de Bijbel niet kunnen weerleggen, kunnen ze beter zwijgen.

De Bijbel is allang weerlegd als het onfeilbare woord van God. Mensen die aan die bewijzen voorbij gaan, vereren de dode letter, in plaats van de bedoeling van die geschriften. Momenteel lees ik het boek: De mysterieuze Jezus. Daarin wordt duidelijk gemaakt en BEWEZEN dat Jezus niet de enige Godmens is, die sterft en na drie dagen opstaat. Want dat is ook niet de bedoeling van de schrijvers van de evangelieen, en al helemaal niet van Paulus, de ingewijde in de Mystiek.

Quote:
Hitler gebruikte de evolutietheorie wel als argument voor zijn discriminatie van "mindere mensen" (Joden, gehandicapten, zigeuners, mensen met rood haar)

Mensen gebruikten de Bijbel ook om Joden te vervolgen, ze gebruiken die nog steeds om vrouwen minder te vinden en homo's te discrimineren.

En Hitler ging altijd naar de kerk en sprak over zijn Messias die de Joden op hun plek zette, hij zette het werk van Jezus voort. (dat was zijn mening althans)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je zegt dat die altijd blij en vrolijk zijn, dan maak je ook een karikatuur van hen. Als hun hond of kat of god verhoede één van hun ouders of broers of zussen koment te overlijden of ernstig ziek zijn, dan zijn zij ook niet vrolijk. En als iemand boos tegen ze doet, dan zijn ze ook niet vrolijk. Als iemand ze slaat dan zijn ze ook bang of boos. En soms zijn ze zelf boos en agressief en delen een tik uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volgens mij is er geen correlatie tussen goddeloosheid en het bedrijven van genocide, hoor.


Samengevoegd:

[...]

De evolutietheorie beschrijft het proces van soortvorming, het is geen ideologie, dus om van aanhangers te spreken is een beetje raar. Verder geeft de evolutietheorie geen waardeoordeel over het leven.

Ik vind de evolutietheorie zeer aannemelijk en kom inderdaad tot de conclusie dat het leven geen diepere betekenis heeft. Dit betekent niet dat ik leven waardeloos vind.

En wat betreft eventuele ideologische uitvloeisels van de evolutietheorie: evolutie heeft geen doel, dus er is geen reden om evolutie een handje te helpen. Als (bijvoorbeeld) Fransen genetisch zwakker zijn, dan zullen ze vanzelf uitsterven.

Conclusie: een ideologie uit de evolutie destilleren is even onzinnig als zoiets uit de wetten van Newton te halen.

Je beschrijft de kern van evolutie heel goed.

Helaas manipuleerde Hitler en met hem duizenden anderen (ook vandaag nog ) de theorie om slechte dingen te doen.

Op dezelfde manier dat de kruisvaarders, katholieken (van toen....) en Godsdienstextremisten (ook weer vandaag de dag sprake van) de bijbel manipuleerden om moord en doodsslag en het opleggen van regels en het behandelen van anderen als minderwaardigen goed te keuren. Een korte blik op Jezus' leeringen vertelt je dat liefde, en een heilig leven (=poging tot perfectie, geen negatifeit) de kern van het Christendom zijn.

Maar die mensen manipuleren het net zoals ze de evolutietheorie manipuleren.

Ook vindt ik persoonlijk (ff off-topic) dat er nog een probleem komt van evolutie; namelijk arrogantie. Omdat evolutie voor een groot deel (ik zeg met nadruk op groot deel; veel ervan is ook maar half bewezen of zeer aan verandering onderhevig dat er geen sprake kan zijn van vastliggende feiten) denken zijn aanhangers (want er zijn mensen die het ontkennen; dus je kunt wel degelijk van aanhangers spreken) dat zij de waarheid in pacht hebben.

Zij vergeten hierbij dat de evolutietheorie niet perfect is en op de korte termijn ook niet kan zijn door gebrek aan menselijk inzicht en kennis (we weten zo weinig, een druppeltje in de oceaan) en tóch denken ze dat zij de waarheid in pacht hebben.

Wat gebeurd er dan? Arrogantie. Gebrek aan tolerantie voor andersdenkenden. Eigenlijk hetzelfde als de middeleeuwse kerk die ook constant dacht gelijk te hebben en dus alle anderen als ketters veroordeelde.

Ikzelf ken gelukkig maar 1 zo'n felle atheist (en evolutieaanhanger) die er zo overdenkt en alle andere theoriën minderwaardig vind, en gelukkig wordt zijn leven niet geheel door zijn ideen in beslag genomen. Maar als ik kijk op forumboards en andere plekken op internet waar de publieke opinie doorkomt zie je dit steeds meer en meer..... weg tolerantie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet dat nu, lekker collectief "de katholieken" (zelfs al is het "van toen") allerlei naars verwijten?

Je kan ook zeggen dat het idee van de ware God te kennen kan leiden tot arrogantie. En niet alleen "kan", het gebeurt ook vaak. Je hebt absoluut arrogante evolutie-fans die zichzelf zwaar superieur en arrogant opstellen, maar je hebt zeker evenzoveel gelovigen die dat doen. En het is ook maar wat je arrogant noemt. Ik ben er van overtuigd dat de evolutieleer de beste manier is om, met de kennis die we hebben, het ontstaan van verschillende soorten te beschrijven. Als jij zegt daar niet in te geloven, ben ik van mening dat jij het fout hebt. Daar wil ik in alle rust over in gesprek gaan hoor, elkaar gaan uitmaken ofzo is nergens voor nodig, en als jij dat werkelijk niet wilt geloven moet je dat zelf weten en zal ik je niet afschrijven als achterlijk oid. Maar ik blijf wel van mening dat je het bij het verkeerde eind hebt. Is dat arrogantie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Elmer: de evolutietheorie is niet perfect, maar de basis is heel erg goed onderbouwt, en er zijn miljoenen voorbeelden van evolutie. Ik durf het zonder meer als waar te betitelen.

Er is helemaal niets mis met de theorie. Hoe mensen er verder mee omgaan doet niets aan de theorie af. Racisme is trouwens wetenschappelijk gezien definitief de nek omgedraaid door de evolutietheorie. Er bestaat niet zoiets als ras, daarvoor hebben mensen te weinig genetische variatie. Wat ik ergerlijk vind is het feit dat menselijk gedrag wordt aangevoerd om te argumenteren tegen de evolutietheorie. Moeten we de atoomtheorie ook maar afschaffen omdat er atoombommen zijn? Verder overdrijf je wel schromelijk. Er is nog niemand vermoord voor het verwerpen van de evolutietheorie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is wat ik trachtte te voorkomen met mijn eerdere post: dat er verwarring ontstaat tussen de verschillende begrippen. Die verwarring is er in de wereld al genoeg, daar hoeven wij niet een schepje bovenop te doen.

Hitler heeft bijvoorbeeld niet 'gebruik gemaakt van de evolutietheorie'. De evolutietheorie is een wetenschappelijke theorie die de ontwikkeling van het (biologische) leven probeert te verklaren. Frits Boterman beschrijft de ideeën van het Nazisme (de rassentheorie) als een 'vulgaire' vorm van het sociaal-darwinisme. Het sociaal-darwinisme was aan het begin van de twintigste eeuw best 'hot' in Europa; het idee dat er verschillen bestonden tussen verschillende rassen of volken en dat Europa verder ontwikkeld was, hoger op de evolutionaire ladder stond dan andere rassen/volken (hier zie je dus ook weer het is/ought idee terugkomen in combinatie met een vooruitgangsgeloof, i.p.v. de wetenschappelijke evolutie die verder geen waardeoordeel inhoudt). Deze redenering gaf de Europeanen ook het recht om de andere volken te overheersen en te onderwijzen. Het Nazisme heeft dit nog een stapje verder genomen door de maatschappij te willen zuiveren en zo het ras te vervolmaken (de Übermensch).

Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is: het gaat dus niet om de wetenschappelijke theorie zelf maar om de metafysische uitspraken die mensen op basis van de theorie menen te moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Bijbel is allang weerlegd als het onfeilbare woord van God. Mensen die aan die bewijzen voorbij gaan, vereren de dode letter, in plaats van de bedoeling van die geschriften. Momenteel lees ik het boek: De mysterieuze Jezus. Daarin wordt duidelijk gemaakt en BEWEZEN dat Jezus niet de enige Godmens is, die sterft en na drie dagen opstaat. Want dat is ook niet de bedoeling van de schrijvers van de evangelieen, en al helemaal niet van Paulus, de ingewijde in de Mystiek.

De Bijbel is nog nooit weerlegd als het onfeilbare woord van God. Het is inderdaad niet de bedoeling de Bijbel te zien als een dode letter, maar het is belangrijk de bedoeling van Gods woord te zien: de bron van leven voor mensen op alle gebieden: redding, voorspoed, genezing, bescherming, rust, vrede, blijdschap, vrijheid, enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
De Bijbel is nog nooit weerlegd als het onfeilbare woord van God. Het is inderdaad niet de bedoeling de Bijbel te zien als een dode letter, maar het is belangrijk de bedoeling van Gods woord te zien: de bron van leven voor mensen op alle gebieden: redding, voorspoed, genezing, bescherming, rust, vrede, blijdschap, vrijheid, enz. .

Tegen sommige mensen valt gewoon niet op te praten. Ik geef het op, sommige mensen moet je niet uit hun droomwereld halen. JA, armen groeien weer aan, JA mensen die in Jezus geloven gaan niet dood, NEE mensen die in Jezus geloven worden nooit ziek en JA de Bijbel is helemaal en precies Gods woord, er is ook nooit mee gerommeld anders had de Heilige Geest dat wel gezegd stuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo is het. Als en voor zoverre ermee gerommeld zou zijn, is dat minimaal, zodat Gods boodschap blijft bestaan. Er zijn mensen die wilden wegmoffelen dat God nu nog steeds machtige dingen doet, maar dat is hen onvoldoende gelukt. God blijft nog steeds machtige dingen doen door de gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid