Spring naar bijdragen

Als Christen in het leger ?


Aanbevolen berichten

oke oke.

Maarja zulke missies spreken mijzelf wel meer aan eigenlijk (die de KCT, het korps mariniers of de LMB doen), niet omdat ik graag mensen dood schiet ofzo maar..naja weet niet precies waarom maar het boeit me meer. Als je dan toch het leger in kan maakt dat voor mij niet zo heel veel uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik vind dat je als christen niet het leger in kan gaan. Het gaat om een voorbeeldfunctie. Geef jij liever het voorbeeld dat je klaar staat om te vechten of het voorbeeld dat vechten niet nodig is? Het zou een belediging van God zijn als je in het leger zou gaan. Dan heb je geen vertrouwen gehad in zijn werk.

Klopt. En als je je kinderen laat inenten tegen polio is dat ook een gebrek aan vertrouwen in Gods voorzienigheid.

Kom op zeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou kunnen zeggen dat ik als atheist nooit het leger in zou kunnen gaan omdat ik geen goede reden zie waarom ik het wel zou moeten doen maar dat is natuurlijk wel goedkoop. Persoonlijk zou ik het in ieder geval niet doen maar het is jouw leven en wat je ermee doet mag je zelf bepalen. Ik krijg wel het idee dat je op een of andere manier een beetje bang voor de gedachten van God bent of wil je alleen "goed" doen ? Geweld is nooit een goede oplossing dus dan weet ik het wel.

In het oude en nieuwe testament is het verheerlijken van geweld ook niets vreemds en religieuze oorlogen zijn ook niet uit de duim gezogen dus ik zou mij geen zorgen maken dat het tegen Gods gedachten ingaat, aangenomen dat de God uit de Bijbel de enige echte is en alle andere boeken maar verzonnen zijn of zoiets. Ik denk dat de Koran hierin nog beter is ookal heb er maar kleine stukjes van gelezen dus dat zit wel snor.

Wanneer God ons inderdaad naar zijn evenbeeld gemaakt heeft zoals men zegt dan zie ik ook niet in waarom wij geen anderen mensen mogen vermoorden maar hij wel.

@dingo

Dat het opzettelijk doden niet de primaire doelstelling van onze missies is klinkt natuurlijk erg hoffelijk maar ookal doe je dit "per ongeluk", ik zou er niet mee kunnen leven. Je zou je zelfs doodongelukkig voelen wanneer jij bijvoorbeeld je eigen kat per ongeluk doodschiet, laat staan een mens zoals jij en ik.

Je geeft verder aan dat je een wet niet kunt uitvoeren indien deze tegen Gods gebod ingaat ? Ok, ik quote het 10de gebod volgens de Nederlandse Bijbelgenootschap "Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort"

God geeft hier dus erg duidelijk aan dat je vrouw, slaaf, slavin etc jouw eigendom is. Je mag dus verder ook een slaaf of een slavin bezitten maar volgens mij staat er ergens in ons wetboek dat slavernij verboden is en ik wil dit ook best opzoeken voor je maar waarom bezit jij dan geen slaaf of slavin want God heeft hier schijnbaar geen probleem mee. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In het oude en nieuwe testament is het verheerlijken van geweld ook niets vreemds en religieuze oorlogen zijn ook niet uit de duim gezogen dus ik zou mij geen zorgen maken dat het tegen Gods gedachten ingaat, aangenomen dat de God uit de Bijbel de enige echte is en alle andere boeken maar verzonnen zijn of zoiets.

In de Bijbel wordt geweld niet verheerlijkt, maar vrede wordt verheerlijkt.

Quote:

Wanneer God ons inderdaad naar zijn evenbeeld gemaakt heeft zoals men zegt dan zie ik ook niet in waarom wij geen anderen mensen mogen vermoorden maar hij wel.

In de Bijbel worden wel straffen uitgevoerd als gevolg op menselijke verkeerde daden. Op die manier kan de overheid ook zorgen voor sancties.

Quote:

God geeft hier dus erg duidelijk aan dat je vrouw, slaaf, slavin etc jouw eigendom is. Je mag dus verder ook een slaaf of een slavin bezitten maar volgens mij staat er ergens in ons wetboek dat slavernij verboden is en ik wil dit ook best opzoeken voor je maar waarom bezit jij dan geen slaaf of slavin want God heeft hier schijnbaar geen probleem mee.
engel.gif

Er staat niet: "Gij zijt verplicht een slaaf en/of slavin te bezitten".

In Nederland ga je dus tegen de wet in als je als slavernij doet. Die Nederlandse wet is niet in tegenspraak met de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou kunnen zeggen dat ik als atheist nooit het leger in zou kunnen gaan omdat ik geen goede reden zie waarom ik het wel zou moeten doen maar dat is natuurlijk wel goedkoop. Persoonlijk zou ik het in ieder geval niet doen maar het is jouw leven en wat je ermee doet mag je zelf bepalen. Ik krijg wel het idee dat je op een of andere manier een beetje bang voor de gedachten van God bent of wil je alleen "goed" doen ? Geweld is nooit een goede oplossing dus dan weet ik het wel.

Stel dat iedereen gezegd had dat geweld geen oplossing was ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Chamberlain had in 1938 die illusie. Geweld hoef je niet te verheerlijken om toch te gebruiken bij gebrek aan een betere oplossing.

Quote:

In het oude en nieuwe testament is het verheerlijken van geweld ook niets vreemds en religieuze oorlogen zijn ook niet uit de duim gezogen dus ik zou mij geen zorgen maken dat het tegen Gods gedachten ingaat, aangenomen dat de God uit de Bijbel de enige echte is en alle andere boeken maar verzonnen zijn of zoiets. Ik denk dat de Koran hierin nog beter is ookal heb er maar kleine stukjes van gelezen dus dat zit wel snor.

Misbruik van goddienst of levensbeschouwing voor eigen doeleinden is al zo oud als de wereld dus wat is je punt. God verheerlijkt nergens geweld, integendeel ook in het Oude Testament laat Hij zich duidelijk uit over machtsmisbruik en geweldsmisdrijven. Wat je doet is literatuur en poëzie van meer dan 2000 jaar oud met een 21e eeuwse bril lezen dat is vragen om misverstanden.

Quote:

Wanneer God ons inderdaad naar zijn evenbeeld gemaakt heeft zoals men zegt dan zie ik ook niet in waarom wij geen anderen mensen mogen vermoorden maar hij wel.

Zal de klei redetwisten met de pottenbakker? God geeft het leven aan en neemt het leven van zijn schepselen.

Quote:

@dingo

Dat het opzettelijk doden niet de primaire doelstelling van onze missies is klinkt natuurlijk erg hoffelijk maar ookal doe je dit "per ongeluk", ik zou er niet mee kunnen leven. Je zou je zelfs doodongelukkig voelen wanneer jij bijvoorbeeld je eigen kat per ongeluk doodschiet, laat staan een mens zoals jij en ik.

Dat geeft hooguit aan dat jij niet geschikt bent voor het leger. Niet erg maar daarom hoef je een ander nog niet te veroordelen.

Quote:

Je geeft verder aan dat je een wet niet kunt uitvoeren indien deze tegen Gods gebod ingaat ? Ok, ik quote het 10de gebod volgens de Nederlandse Bijbelgenootschap "Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort"

God geeft hier dus erg duidelijk aan dat je vrouw, slaaf, slavin etc jouw eigendom is. Je mag dus verder ook een slaaf of een slavin bezitten maar volgens mij staat er ergens in ons wetboek dat slavernij verboden is en ik wil dit ook best opzoeken voor je maar waarom bezit jij dan geen slaaf of slavin want God heeft hier schijnbaar geen probleem mee.
engel.gif

Ik vind het een bijzondere gedachtenkronkel maar niet echt logisch. Het gebod is dat je niets moet begeren wat van een ander is. Mijn naasten bezitten geen slaven dus kan ik ze ook niet begeren. Sommige van mijn naasten hebben wel werknemers en een bloeiend bedrijf wat ik zou kunnen begeren maar waarvan God zegt dat ik dat niet mag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
In de Bijbel wordt geweld niet verheerlijkt, maar vrede wordt verheerlijkt

Serieus ? Misschien heb je niet alles uit Psalmen, Richteren of Koningen gelezen maar ik wil hier best quotes uit gaan citeren als je dat graag wilt.

Quote:
In de Bijbel worden wel straffen uitgevoerd als gevolg op menselijke verkeerde daden. Op die manier kan de overheid ook zorgen voor sancties

Ik had het over vermoorden maar jij hebt het over straffen en sancties wat wel een andere rangorde is want straffen en sancties opleggen doet onze overheid inderdaad maar de doodstraf is hier al een tijdje afgeschaft.

Quote:
Er staat niet: "Gij zijt verplicht een slaaf en/of slavin te bezitten".

In Nederland ga je dus tegen de wet in als je als slavernij doet. Die Nederlandse wet is niet in tegenspraak met de Bijbel.

Dat staat er inderdaad niet en dat heb ik ook niet aangegeven want het was een reactie op jouw uitspraak "Als de wet tegen God's gebod in gaat kun je die wet niet uitvoeren."

Dus de wet zegt dat slavernij verboden is maar God gaat er wel vanuit dat je slaven mag bezitten anders zou ie dit niet zo aangeven. Slavernij is normaal in de Bijbel want vroeger was dit ook normaal. Indien je citaten uit de Bijbel wenst hierover, ik laat je ze graag zien.

@dingo

Quote:
Geweld hoef je niet te verheerlijken om toch te gebruiken bij gebrek aan een betere oplossing.

Wanneer je geweld gebruikt dan verheerlijk je op dat moment ook geweld. Soms is er inderdaad geen andere optie meer maar daarmee kun je dit natuurlijk nooit goed praten.

Quote:
Misbruik van goddienst of levensbeschouwing voor eigen doeleinden is al zo oud als de wereld dus wat is je punt.

Dat godsdienst gebruikt wordt voor eigen doeleinden is al een punt of gebruik jij dit meer voor andere doeleinden dan je eigen ?

Quote:
Wat je doet is literatuur en poëzie van meer dan 2000 jaar oud met een 21e eeuwse bril lezen dat is vragen om misverstanden.

Ok dat kan, hoe moet ik het dan lezen en waarom ?

Quote:
Zal de klei redetwisten met de pottenbakker? God geeft het leven aan en neemt het leven van zijn schepselen.

De pottenbakker maakt de klei natuurlijk ook volgens zijn evenbeeld ofzo en klei heb ik nog nooit zien redetwisten.

Quote:
Dat geeft hooguit aan dat jij niet geschikt bent voor het leger. Niet erg maar daarom hoef je een ander nog niet te veroordelen.

Ik zou niet weten wie ik hiermee veroordeel, de poster van dit topic vroeg een eerlijke mening en die geef ik. Ik zeg alleen dat ik dit niet zou kunnen en dat maakt mij inderdaad niet echt geschikt voor het leger maar daarmee veroordeel ik verder niemand.

Quote:
Het gebod is dat je niets moet begeren wat van een ander is. Mijn naasten bezitten geen slaven dus kan ik ze ook niet begeren. Sommige van mijn naasten hebben wel werknemers en een bloeiend bedrijf wat ik zou kunnen begeren maar waarvan God zegt dat ik dat niet mag.

Je zegt dat het gebod is dat je niets moet begeren wat van een ander is en daar geef ik je helemaal gelijk in maar dat is niet het enige wat er staat. Er staat nog meer informatie in die zin maar op een of andere manier schuif je dat terzijde maar daar wil ik het net over hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Serieus ? Misschien heb je niet alles uit Psalmen, Richteren of Koningen gelezen maar ik wil hier best quotes uit gaan citeren als je dat graag wilt.

Ik heb alles gelezen.

Quote:

Ik had het over vermoorden maar jij hebt het over straffen en sancties wat wel een andere rangorde is want straffen en sancties opleggen doet onze overheid inderdaad maar de doodstraf is hier al een tijdje afgeschaft.

Jezus wil ook dat niemand sterft en dat iedereen een heel goed leven krijgt. Maar veel mensen leven toch zo dat ze ten onder kunnen gaan, ondanks Jezus' goede wil voor hen.

Quote:

Dat staat er inderdaad niet en dat heb ik ook niet aangegeven want het was een reactie op jouw uitspraak "Als de wet tegen God's gebod in gaat kun je die wet niet uitvoeren."

Dus de wet zegt dat slavernij verboden is maar God gaat er wel vanuit dat je slaven mag bezitten anders zou ie dit niet zo aangeven. Slavernij is normaal in de Bijbel want vroeger was dit ook normaal. Indien je citaten uit de Bijbel wenst hierover, ik laat je ze graag zien.

In die tijd werd die wet door God gegeven aan mensen die slaven bezitten. Nu bezitten mensen geen slaven meer (alleen werknemers) dus heeft die wet een andere betekenis gekregen. De wet gaat over het wel of niet jaloers zijn op bezittingen/privileges van anderen. Het gaat ook om een wet uit het Oude Verbond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ho! Stop!

We gaan Back on Topic

De vraag is, kan je als Christen in het leger
knipoog_dicht.gif

Waarom niet, er zitten genoeg christenen is het leger knipoog_dicht.gif

Ik kan mij alleen niet vinden in de feedback van Eulogie dus wil er toch even kort op reageren maar zal de quotes maar achterwegen laten in dit geval.

Indien God de wet aan bezitters van slaven gaf dan keurde hij slavernij dus niet af en dat is het punt dat ik wilde maken. Thx.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wanneer je geweld gebruikt dan verheerlijk je op dat moment ook geweld. Soms is er inderdaad geen andere optie meer maar daarmee kun je dit natuurlijk nooit goed praten.

Lijkt me niet, ga maar eens praten met een soldaat die in oorlogsgebied geweest is. Die zal geweld eerder vervloeken dan verheerlijken.

Quote:
[...]

Dat godsdienst gebruikt wordt voor eigen doeleinden is al een punt of gebruik jij dit meer voor andere doeleinden dan je eigen ?

Ik had het over goddienst of levensovertuiging misbruiken zoals gebeurt is in de kruistochten, in de voormalige Sovjet-Unie, in Noord-Ierland, Dafur enzovoort. Charismatische types of geestelijke leiders die mensen met een beroep op hun goddienst of levensovertuiging oproepen tot geweld voor hun eigen gewin op politiek, maatschappelijk of financieel vlak.

Quote:
[...]

Ok dat kan, hoe moet ik het dan lezen en waarom ?

Op een manier die het recht doet, als je oude Griekse of Romeinse literatuur en poëzie leest houd je ook rekening met figuurstijlen uit die tijd, met toen heersende opvattingen en culturele achtergronden enzovoort.

Quote:
[...]

De pottenbakker maakt de klei natuurlijk ook volgens zijn evenbeeld ofzo en klei heb ik nog nooit zien redetwisten.

Het was een verwijzing naar Romeinen 9:20 Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie? 21 Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken?

Quote:
[...]

Ik zou niet weten wie ik hiermee veroordeel, de poster van dit topic vroeg een eerlijke mening en die geef ik. Ik zeg alleen dat ik dit niet zou kunnen en dat maakt mij inderdaad niet echt geschikt voor het leger maar daarmee veroordeel ik verder niemand.

[...]

Je zegt dat het gebod is dat je niets moet begeren wat van een ander is en daar geef ik je helemaal gelijk in maar dat is niet het enige wat er staat. Er staat nog meer informatie in die zin maar op een of andere manier schuif je dat terzijde maar daar wil ik het net over hebben.

Het gebod is je zult niet begeren en dan volgt er een rijtje voorbeelden en sluit af met "of wat hem ook maar toebehoort.". Buiten dat, kijk je ook hier niet naar de context, waar weliswaar slavernij bestond maar die niet te vergelijken is met de slavernij uit de 17e t/m 19e eeuw zoals wij die kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lijkt me niet, ga maar eens praten met een soldaat die in oorlogsgebied geweest is. Die zal geweld eerder vervloeken dan verheerlijken.

Ik ken een paar soldaten die in Bosnie geweest zijn en natuurlijk zijn er soldaten die vanalles gezien hebben en daardoor geweld vervloeken maar als je geweld vervloekt dan lijkt het mij geen logische beslissing om in het leger te gaan. Ik hoor altijd van christenen dat God liefde en vrede is maar diezelfde christenen zaten volgens mij niet in het leger. Ik zou dat in ieder geval dan wel vreemd vinden.

In een oorlog wint de soldaat die het eerste raak schiet, wanneer soldaten oog om oog staan dan gaat het erom wie het eerste toeslaat. Wanneer iemand mij op straat dood wil slaan dan zal ik dat ook niet gewoon zo toelaten maar zal ik ook van mij afbijten. Wellicht zijn er wel mensen die zich gewoon laten slaan maar ik niet. Ik hou totaal niet van geweld maar er zijn situaties waarin je geen andere keuze hebt dan zelf ook een beetje geweld te gebruiken anders kun je het verder wel vergeten met je leven.

Zo denk ik er in ieder geval over en dat sommige soldaten na zoveel geweld te hebben gezien het vervloeken lijkt mij niet meer dan logisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wanneer de overheden zeiden dat ze in de eerste eeuw niet meer mochten prediken ,waren ze al ongehoorzaam aan de autoriteiten!

(Handelingen 5:29) . . .Pe̱trus en de [andere] apostelen gaven ten antwoord: „Wij moeten God als regeerder meer gehoorzamen dan mensen. 

Hoeveel te meer gaan christenen zich er voor hoeden ,bloed te vergieten!

(1 Johannes 3:11-12) . . .Want dit is de boodschap die GIJ van [het] begin af hebt gehoord, dat wij liefde voor elkaar moeten hebben; 12 niet zoals Ka̱ïn, die uit de goddeloze voortsproot en zijn broer vermoordde. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn eigen werken goddeloos waren, maar die van zijn broer rechtvaardig.

(Micha 4:1-5) . . .En het moet geschieden in het laatst der dagen [dat] de berg van het huis van Jehovah stevig bevestigd zal worden boven de top der bergen, en hij zal stellig verheven worden boven de heuvels; en daarheen moeten volken stromen. 2 En vele natiën zullen stellig heengaan en zeggen: „Komt, en laten wij opgaan naar de berg van Jehovah en naar het huis van de God van Ja̱kob; en hij zal ons onderrichten omtrent zijn wegen, en wij willen zijn paden bewandelen.†Want uit Si̱on zal [de] wet uitgaan, en het woord van Jehovah uit Jeru̱zalem. 3 En hij zal stellig rechtspreken onder vele volken en de zaken rechtzetten met betrekking tot verre, machtige natiën. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Zij zullen, natie tegen natie, geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren. 4 En zij zullen werkelijk ieder onder hun wijnstok en onder hun vijgenboom zitten, en er zal niemand zijn die [hen] doet beven; want het is de mond van Jehovah der legerscharen die [het] heeft gesproken. 5 Want alle volken, van hun kant, zullen elk in de naam van hun god wandelen; maar wij, van onze kant, zullen wandelen in de naam van Jehovah, onze God, tot onbepaalde tijd, ja voor eeuwig.


Samengevoegd:

De autoriteit van politieke machten is relatief.

De autoriteit van God is absoluut.

Omdat christenen onderworpen zijn aan de superieure autoriteiten, wensen zij wetten en rechterlijke verordeningen te gehoorzamen, maar deze onderwerping moet relatief zijn. Als een christen wordt gevraagd zich te onderwerpen aan iets wat een overtreding van Gods hogere wet zou zijn, komt de goddelijke wet eerst; ze heeft voorrang.

Aimé, ik bedacht me laatst het volgende.

Vóór WOII besloot Nederland zich pacifistisch op te stellen en een hele kleine defensie te onderhouden. Toen viel nazi-Duitsland Nederland binnen en vermoordde vele Jehova's Getuigen. Was het wereldwijd niet beter geweest voor de JG's als alle landen zich sterk gewapend hadden tegen de nazi's?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgend jaar is mijn opleiding afgelopen. Dan ga ik proberen om bij het KCT te komen (ik heb een jaar om te trainen XD, moet lukken). In de tussentijd blijf ik er gewoon voor bidden en dan zien we het vanzelf smile.gif Eerst maar eens ogen later laseren puh2.gif iemand zin om het te financiren ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Inmiddels ben ik er van overtuigd dat je zeker het leger in kan gaan als er dienstplicht is omdat je land aangevallen wordt of zoals de gealieerde in de 2e wereldoorlog.

Maar wat ik me welafvraag is of je, als nederland niet aangevallen wordt, je ook het leger in kan gaan. Is het geen zegen dat het niet hoeft ? Is het onze strijd waar de strijdkrachten voor vechten. ? Kun je daar als christen wel achter staan ? Ik weet het niet eigenlijk :S

Er is natuurlijk een veel belangrijkere strijd die we te voeren hebben. Maar kan je dat niet doen terwijl je in het leger zit, want eigenlijk is het dan gewoon je baan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgend jaar is mijn opleiding afgelopen. Dan ga ik proberen om bij het KCT te komen (ik heb een jaar om te trainen XD, moet lukken). In de tussentijd blijf ik er gewoon voor bidden en dan zien we het vanzelf
smile.gif
Eerst maar eens ogen later laseren
puh2.gif
iemand zin om het te financiren ?

Misschien wil God het financiëren? Of misschien wil Hij je ogen verbeteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Aimé, ik bedacht me laatst het volgende.

Vóór WOII besloot Nederland zich pacifistisch op te stellen en een hele kleine defensie te onderhouden. Toen viel nazi-Duitsland Nederland binnen en vermoordde vele Jehova's Getuigen. Was het wereldwijd niet beter geweest voor de JG's als alle landen zich sterk gewapend hadden tegen de nazi's?

Blijvende vrede kan nooit worden bereikt zolang mensen leren doden.

Eeuwen geleden schreef de profeet Jesaja: „Indien gij slechts werkelijk aandacht aan [Gods] geboden zoudt schenken! Dan zou uw vrede worden net als een rivier†(Jesaja 48:17, 18).

Als mensen nauwkeurige kennis van Gods Woord krijgen en Gods wet leren liefhebben, gaan ze geweld en oorlog weerzinwekkend vinden.

Jehovah’s Getuigen bemerken steeds weer dat Gods Woord de kracht heeft om iemands persoonlijkheid te veranderen. — Hebreeën 4:12.

In overeenstemming met die profetie houden Jehovah’s Getuigen zich met een wereldomvattend onderwijzingswerk bezig waardoor al miljoenen mensen zijn geholpen de haat te overwinnen die de oorzaak is van de oorlogen van de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat zou zeker mooi zijn. maar denk dat ik er gewoon voor zal moeten werken XD maja dan nog financierd god het want mijn geld is in feite zijn geld vezelf
smile.gif

Klopt, je zal er wel voor moeten werken, maar God wil je bovennatuurlijk zegenen. Petrus was visser en moest gewoon gaan vissen, maar God zorgde voor de bovennatuurlijke zegening.

Mat 17,27

Maar opdat wij hun geen aanstoot geven, ga gij naar de zee, werp een vishaak uit en de eerste vis, die bovenkomt, grijp die. En wanneer gij zijn bek opendoet, zult gij een zilverstuk vinden. Neem dat en geeft het hun voor Mij en voor u.

Luc 5:5-6

En Simon antwoordde en zeide: Meester, de gehele nacht door hebben wij hard gewerkt en niets gevangen, maar op uw woord zal ik de netten uitzetten. En toen zij dit gedaan hadden, haalden zij een grote menigte vissen binnen, en hun netten dreigden te scheuren.

Quote:

Blijvende vrede kan nooit worden bereikt zolang mensen leren doden.

Eeuwen geleden schreef de profeet Jesaja: „Indien gij slechts werkelijk aandacht aan [Gods] geboden zoudt schenken! Dan zou uw vrede worden net als een rivier†(Jesaja 48:17, 18).

Als mensen nauwkeurige kennis van Gods Woord krijgen en Gods wet leren liefhebben, gaan ze geweld en oorlog weerzinwekkend vinden.

Jehovah’s Getuigen bemerken steeds weer dat Gods Woord de kracht heeft om iemands persoonlijkheid te veranderen. — Hebreeën 4:12.

In overeenstemming met die profetie houden Jehovah’s Getuigen zich met een wereldomvattend onderwijzingswerk bezig waardoor al miljoenen mensen zijn geholpen de haat te overwinnen die de oorzaak is van de oorlogen van de mens.

Inderdaad moeten mensen geen oorlog voeren, maar zolang er nog oorlogen en slechte machthebbers zijn, moet er gevochten worden.

Ook moeten regeringen en politie niet meer optreden tegen criminelen, maar zolang er nog criminelen zijn, moet dat nog wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Inderdaad moeten mensen geen oorlog voeren, maar zolang er nog oorlogen en slechte machthebbers zijn, moet er gevochten worden.

Ook moeten regeringen en politie niet meer optreden tegen criminelen, maar zolang er nog criminelen zijn, moet dat nog wel.

Denk jij dat God nou deze wereld systematisch aan het verbeteren is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

[...]Zou je als inwoner van een ander land er misschien anders over denken?

Dat hangt een beetje van het land af XD. Al zou ik weten dat missies die dat land uitvoerd om een 'geldige' reden zou zijn, dan zou ik er wel anders over denken ja. Mijn vraag is nu meer ; Kan je als christen zijnde achter de missies staan die nederland uitvoerd (de oorlog in Irak, Afganistan)Ik kan me haast niet voorstellen dat hier op Credible nog niet eerder over dit onderwerp is gediscuseerd. weet iemand dat ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Ik weet het, is een oud en ondertussen behoorlijks doods topic. Maar niettemin, ik vind het reuze interessant. Ik vroeg me eigenlijk af zijn er nu nog mensen die hier een zegje over willen/kunnen doen? Hier ervaring mee hebben? Mensen kennen die gediend hebben? Wat dan ook maar enig sinds relevant is, want ik ben erg benieuwd. Ben helemaal nieuwsgierig of de topicstarter hier nog ergens rondzwerft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid