Spring naar bijdragen

Een brug van verhalen.


Aanbevolen berichten

Een brug van verhalen gaat over de verhalen in de Bijbel en de Koran en de overeenkomsten daartussen. Filosofe Marlies ter Borg, die ook meewerkt aan bijbelenkoran.nl, vertelt over geweld, de positie van de vrouw en over Maria. Een film van Sanâa Swart, gemaakt in opdracht van de NCRV.

Deel 1:

Deel 2:

Ik wens u dit slechts mee te delen opdat er wellicht meer begrip zal zijn tussen beide geloven. Hoop niet dat dit wordt afgesloten omdat het geen discussie punt kent. Ik zou zeggen: deelt u mee wat u hier van vind en of u het eens bent dat beide geloven veel op elkaar lijken en dezelfde oorsprong hebben.

Ik hoop verder dat dit gebeuren informatief zal zijn en nogmaals meer begrip en tolerantie van beide kanten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 93
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Zonder hem te kijken, niet mee eens.

Het zijn gewoon 2 totaal verschillende "geloven".

Onze God is niet dezelfde als Allah uit de Koran.

Waarom niet?

Vergelijk het maar met iemand die in een put zit.

Allah komt langs en zegt: Als je eruit wil komen moet je dit doen en dat doen etc. (zoveel keer per dag naar het Oosten bidden etc.)

Jezus komt langs, klimt naar beneden en haalt je eruit.

In Jezus kunnen wij God de Vader zien.

Het is wel echt iets van deze tijd om overeenkomsten te zoeken en eruit te pikken wat voor jezelf het beste ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de film net bekeken en ik vond het niet zo'n heel goede film. Ze lieten steeds Nederlanders (christenen?) aan het woord die erg naïef reageerden en geen van allen wisten dat er overeenkomsten zijn tussen de Koran en de Bijbel, terwijl de moslims die aan het woord kwamen er allemaal van op de hoogte waren. De boodschap die de film voor mij leek te bevatten is dat moslims openstaan voor dialoog en christenen/Nederlanders niet. Volgens mij zijn er zowel Nederlanders/christenen als moslims te vinden die openstaan voor dialoog en zijn er binnen deze beide groepen mensen te vinden die hier niet voor openstaan.

@Jeast De film gaat niet over de vraag of Allah en de christelijke God dezelde zijn, maar enkel over de overeenkomsten tussen de verhalen uit de Bijbel en de Koran.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Jeast,

Je mening geven mag altijd. Jammer dat je de film niet wil bekijken maar goed dat is natuurlijk uw eigen. Is het echt iets van deze tijd? Dat men zoekt naar wat overeenkomt opdat er begrip en vrede zal zijn tussen de mensen? En al verschillen ze. U zegt "Allah (Verheven en Geprezen is Hij) is niet de God van de Bijbel. Dan komt u met Jezus (vrede zij met hem) die u uit de put haalt? Doch Jezus (vrede zij met hem) verrichte het gebed en heeft u het gebed geleerd? Hij heeft u zaken geboden en zaken verboden maar hij wie u uit de put haalt?

Toen hij zich weer op de weg begaf, kwam er een man op hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: "Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?" Jezus zei tegen hem: "Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, alleen God. U kent de geboden (in de evangelie van Matteus ((onderhoud de geboden))." Lucas en Matteus 19.17 Macrus 10.17

De moslims moeten zich daarom aan het gebed en de geboden houden terwijl u bent vergeven? En waar vind u dit in uw eigen boek terug?! Maar in tegendeel, uw boek, Jezus (vrede zij met hem) zegt anders. Als ook Johannes (vrede zij met hem) wanneer hij zegt:

"Addergebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je veilig bent voor het komende oordeel? 8 Breng liever vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn." Matteus 3.7

Men zegt "gedoopt met de geest en het vuur", toch heeft Jezus (vrede zij met hem) u geleerd om vergeving te vragen voor uw zondes. Uit de put? Ik denk het niet. Maar goed, u en uw mening.

Beste Me,

Naar mijn weten zijn de meeste Christenen erg onwetend betreft de islam. Weinigen weten dat Jezus (vrede zij met hem) en zijn moeder (Moge God tevreden zijn met haar) voorkomen in onze Boek, als ook de andere profeten. Dat wilders bv zo goed scoort met zijn leugens doet toch ook deels inzien?

Verder zegt men: "Allah (Verheven en Geprezen is Hij) is niet de God van de Bijbel". En hoe komt u bij deze conclusie? Ik vraag u: Hoe sprak Jezus (vrede zij met hem) God (Verheven en Geprezen is Hij) aan? Hoe noemde hij God? Gewoon God of? U die zo van Jezus houdt zou toch hier van op de hoogte moeten zijn en deze woord gebruiken ipv de God als we het nu kennen, niet?

Hoe het ook zij, dank voor uw reactie.

Gr.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens met ...me... wereldwijze moslims vs. domme, kortzichtige christenen was ook de indruk die ik kreeg. Verder weer het lijst met enge woorden als stenigen die in (de veel dunnere) koran minder voor schijnen te komen dan in de (veel dikkere) bijbel.

conclusie: zendtijd voor de politieke islam.

Ik heb overigens de indruk dat NL christenen over het algemeen veel beter op de hoogte zijn van andere religies dan moslims. Op discussiefora is dat iig zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk zijn er intertekstuele overeenkomsten tussen de verhalen in de Bijbel en die in de Koran, daar heb ik de NCRV niet bij nodig. Maar behalve dat en het feit dat christendom en islam beiden monotheïstisch en abrahamitisch zijn zie ik weinig overeenkomsten. Ik ben het dus niet eens met dat deel van de openingspost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste Jeast,

Je mening geven mag altijd. Jammer dat je de film niet wil bekijken maar goed dat is natuurlijk uw eigen. Is het echt iets van deze tijd? Dat men zoekt naar wat overeenkomt opdat er begrip en vrede zal zijn tussen de mensen? En al verschillen ze. U zegt "Allah (Verheven en Geprezen is Hij) is niet de God van de Bijbel. Dan komt u met Jezus (vrede zij met hem) die u uit de put haalt? Doch Jezus (vrede zij met hem) verrichte het gebed en heeft u het gebed geleerd? Hij heeft u zaken geboden en zaken verboden maar hij wie u uit de put haalt?

Het 'Onze Vader' kennen we hier best wel hoor. knipoog_dicht.gif En verder staan er in het Nieuwe Testament regels die vele malen verder gaan dan er in de Koran staan. Zo zegt Jezus bijvoorbeeld dat wij onze vijanden lief moeten hebben, zelfs net zo lief als onszelf. Daarnaast raad ik je aan om eens vanaf Mattheüs 5 te lezen. Dat is een gedeelte dat ook wel bekend staat als de Bergrede. Als jij daaraan kan tippen hoor ik het graag! flower.gif

Quote:
Toen hij zich weer op de weg begaf, kwam er een man op hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: "Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?" Jezus zei tegen hem: "Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, alleen God. U kent de geboden (in de evangelie van Matteus ((onderhoud de geboden))." Lucas en Matteus 19.17 Macrus 10.17

Waarom noemde hij Jezus goed? Wellicht omdat Jezus ook daadwerkelijk goed is. Volgend vraagje, zou Jezus het goedkeuren als zijn vrienden Hem als God zouden aanspreken? Toch zegt Thomas (1 van de 12 discipelen) 'Mijn Heer en mijn God' als hij Jezus voor het eerst ziet nadat Hij uit de dood is opgestaan.

Quote:
De moslims moeten zich daarom aan het gebed en de geboden houden terwijl u bent vergeven? En waar vind u dit in uw eigen boek terug?! Maar in tegendeel, uw boek, Jezus (vrede zij met hem) zegt anders. Als ook Johannes (vrede zij met hem) wanneer hij zegt:

Maar jullie bidden niet het gebed dat Jezus ons leerde. knipoog_dicht.gif

Quote:
"Addergebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je veilig bent voor het komende oordeel? 8 Breng liever vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn." Matteus 3.7

De vrucht van de Geest bestaat dan ook uit liefde, blijdschap vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing. Dat zijn inderdaad vruchten die het eeuwig leven waard zijn en die de Farizeeën kennelijk misten. In hoeverre is er bij jou sprake van deze vrucht van de Geest?

Quote:
Men zegt "gedoopt met de geest en het vuur", toch heeft Jezus (vrede zij met hem) u geleerd om vergeving te vragen voor uw zondes. Uit de put? Ik denk het niet. Maar goed, u en uw mening.

Inderdaad, we mogen onze zonden belijden en we mogen erop vertrouwen dat het offer van Jezus voldoende was. Als wij op Jezus Christus vertrouwen, hoeven wij niet te vrezen. Jezus zelf zal dan namelijk voor ons pleiten. En God zal zeker luisteren naar Zijn enige Zoon. knipoog_dicht.gif

Quote:
Naar mijn weten zijn de meeste Christenen erg onwetend betreft de islam. Weinigen weten dat Jezus (vrede zij met hem) en zijn moeder (Moge God tevreden zijn met haar) voorkomen in onze Boek, als ook de andere profeten. Dat wilders bv zo goed scoort met zijn leugens doet toch ook deels inzien?

De Koran schijnt inderdaad te denken dat de christelijke leer aangaande de Drie-eenheid leert dat Vader, moeder (Maria) en Zoon één zijn. Daar gaan ze echter toch behoorlijk de mist in. Maria is namelijk geen deel van de Drie-eenheid. De Heilige Geest is dat echter wel. En uiteraard zijn wij monotheïsten en kunnen wij mij onze broeders de Joden zeggen 'Hoor Israël, de HEERE is uw God, de HEERE is één.'

Quote:
Verder zegt men: "Allah (Verheven en Geprezen is Hij) is niet de God van de Bijbel". En hoe komt u bij deze conclusie? Ik vraag u: Hoe sprak Jezus (vrede zij met hem) God (Verheven en Geprezen is Hij) aan? Hoe noemde hij God? Gewoon God of? U die zo van Jezus houdt zou toch hier van op de hoogte moeten zijn en deze woord gebruiken ipv de God als we het nu kennen, niet?

Leuk dat je het vraagt. knipoog_dicht.gif Jezus sprak namelijk steeds over Zijn Vader als Hij het over God had.

Quote:
Hoe het ook zij, dank voor uw reactie.

Gr.

Ook wat mij betreft graag gedaan. En doe de groetjes aan de rest van de users op marokko.nl flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zonder hem te kijken, niet mee eens.

Over een minimum aan openheid gesproken... Als je geen interesse hebt in datgene waar de OP over gaat, kun je ook gewoon niet reageren.

Quote:
Het zijn gewoon 2 totaal verschillende "geloven".

Onze God is niet dezelfde als Allah uit de Koran.

Oh? Zijn er meerdere goden dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste Me,

Naar mijn weten zijn de meeste Christenen erg onwetend betreft de islam. Weinigen weten dat Jezus (vrede zij met hem) en zijn moeder (Moge God tevreden zijn met haar) voorkomen in onze Boek, als ook de andere profeten. Dat wilders bv zo goed scoort met zijn leugens doet toch ook deels inzien?

Verder zegt men: "Allah (Verheven en Geprezen is Hij) is niet de God van de Bijbel". En hoe komt u bij deze conclusie? Ik vraag u: Hoe sprak Jezus (vrede zij met hem) God (Verheven en Geprezen is Hij) aan? Hoe noemde hij God? Gewoon God of? U die zo van Jezus houdt zou toch hier van op de hoogte moeten zijn en deze woord gebruiken ipv de God als we het nu kennen, niet?

Hoe het ook zij, dank voor uw reactie.

Gr.

@ AbduSalaam

Er zullen vast een heleboel christenen ontwetend zijn wat betreft de islam, maar dit geldt ook voor moslims wat betreft het christendom.

Overigens heb ik in mijn post niet gezegd dat moslims een andere God aanbidden dan Christenen, maar heb ik enkel gezegd dat in de film deze vraag niet aan bod is gekomen.

Overigens denk ik dat het merendeel van de stemmen die Wilders bij de laatste verkiezingen gekregen heeft niet van praktiserende christenen (ik weet even geen betere omschrijving) kwamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat er veel verhalen hetzelfde zijn lijkt me nogal wiedes, de koran is dan ook een uit verband gerukte en vervalste versie van de Bijbel...

in mijn optiek dan...

ik koop een boek in de boekenwinkel, verander een aantal namen, haal er wat dingen uit, plak er een nieuwe hoofdrolspeler in, zet mijn naam eronder en mijn boek is beter?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel ik geloof dat de bijbel het woord van God is enzo (en de koran waar het dingen zegt in strijd met de bijbel: niet Gods openbaring): ook in de bijbel staan verhalen in die soms geïnspireerd zijn door reeds bestaande verhalen, soms ook feitelijk reeds bestaande verhalen zijn, met kleine veranderingen. Bij dat laatste kun je bijv. denken aan de scheppingsverhalen en Noach.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat er andere verhalen bestaan die lijken op de verhalen in de Bijbel, betekent natuurlijk niet dat het van het andere verhaal is afgeleid... dan zou de Bijbel namelijk niet God's Woord kunnen zijn, immers, alles wat in de Bijbel staat is waarheid...

ik geloof dan ook niet dat bijbelse verhalen afgeleid zijn van verhalen van anderen, dan zou de Bijbel niet veel meer zijn dan een leuke verhalenbundel...

maar, dit is wederom mijn bescheiden mening...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het echt een mooie filmpje.

Het is ook leerzaam.

Ik merk ook dat veel mensen weinig van de islaam afweten.

Jammer genoeg komen vaak de vooroordelen naar voren alleen.

De twee geloven lijken erg op elkaar vind ik zelf.

Er zijn bijna geen verschillen in te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dat er andere verhalen bestaan die lijken op de verhalen in de Bijbel, betekent natuurlijk niet dat het van het andere verhaal is afgeleid...

Dat hoeft niet. Maar als die verhalen vervolgens een stuk ouder zijn en de bijbelse verhalen juist er van lijken uit te gaan dat die verhalen dus al reeds circuleren, dan is dat wel een sterke indicatie.

Quote:
dan zou de Bijbel namelijk niet God's Woord kunnen zijn, immers, alles wat in de Bijbel staat is waarheid...

Hoezo dan? Waarom zou dat dan niet Gods woord dan meer zijn?

Quote:
ik geloof dan ook niet dat bijbelse verhalen afgeleid zijn van verhalen van anderen, dan zou de Bijbel niet veel meer zijn dan een leuke verhalenbundel...

Waarom zou de bijbel dan niet veel meer dan een leuke verhalenbundel zijn dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Olorin

als bv de zondvloed, overgenomen zou zijn van een ander verhaal, dan betekent dat toch dat het niet letterlijk zo is gegaan? dat het niet per se Noach is geweest die de ark moest bouwen?

dan is ons geloof gewoon een imitatie van een ander geloof en dat geloof ik dan weer niet... geloof ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Olorin

als bv de zondvloed, overgenomen zou zijn van een ander verhaal, dan betekent dat toch dat het niet letterlijk zo is gegaan? dat het niet per se Noach is geweest die de ark moest bouwen?

dan is ons geloof gewoon een imitatie van een ander geloof en dat geloof ik dan weer niet... geloof ik...

Dat zou kunnen. Al ben ik eerder geneigd te zeggen dat de zondvloed en de ark er nooit geweest zijn, of iig niet in die hoedanigheid.

En toch zie ik het verhaal over de ark van Noach door God geïnspireerd.

Ik zie het geloof niet als imitatie, maar wel een geloof dat hier en daar gebruik maakt van bestaande ideeën, visies, verhalen en riten, om met deze bestaande dingen haar boodschap te verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De twee geloven lijken erg op elkaar vind ik zelf.

Er zijn bijna geen verschillen in te vinden.

Hoewel ik de anti-islam-houding van sommigen niet deel, denk ik dat je op die manier toch de dingen een beetje versimpelt, de verschillen zijn toch vrij fundamenteel in mijn ogen. Wat niet wegneemt dat moslims in mijn ogen gewoon de zelfde God aanbidden en, als ze dat met oprechte trouw doen, zeker niet uitgesloten hoeven te zijn van Gods genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoewel ik de anti-islam-houding van sommigen niet deel, denk ik dat je op die manier toch de dingen een beetje versimpeld, de verschillen zijn toch vrij fundamenteel in mijn ogen. Wat niet wegneemt dat moslims in mijn ogen gewoon de zelfde God aanbidden en, als ze dat met oprechte trouw doen, zeker niet uitgesloten hoeven te zijn van Gods genade.

Het grote verschil tussen de twee geloven vind ik zelf het onderdeel Jezus (vrede zij met hem).

Volgens sommige christenen zou men dan niet in aanmerking komen voor Gods genade.

Als men Jezus (vrede zij met hem) niet zal accepteren als de zoon van God.

Dat toekennen dat God een zoon heeft is natuurlijk iets groots, en verandert een hele omschrijving van God om het zo maar te zeggen.

Dus als je naar die punt zou kijken dan zou je kunnen zeggen dat het twee grote verschillende geloven zijn.

Men verschilt ook in de eenheid van aanbidding.

Maar als je naar de gehele plaatje kijkt.

Dus de verhalen, de geboden en verboden.

En wie er aanbeden dient te worden.

Dan lijken ze in mijn ogen erg veel op elkaar.

Maar het onderdeel: Jezus (vrede zij met hem) is wel een belangrijke fundament.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf zie ik behoorlijk wat verschil tussen een God die trinitair is, dus drie personen in één (wat voor moslims een nogal blasfemisch idee lijkt te zijn), en een God die radicaal één is zonder onderlinge relatie. Een God ook, die de afstand met de mens overbrugd heeft om niet alleen maar tussen mensen te leven, maar zelf mens te worden, niet een beetje maar volledig. Dat is toch behoorlijk anders dan het beeld dat moslims van God lijken te schetsen, namelijk een van absoluut verschil met en afstand van de mens. Dat verschil in Godsbeeld en in visie op de relatie God-mens lijkt mij heel fundamenteel, fundamenteler dan verhalen en geboden, die inderdaad vaak vrij veel overeenkomst vertonen.

Langs de andere kant zijn er natuurlijk ook op vlak van Godsbeeld behoorlijk wat overeenkomsten: er is één God die ons geschapen heeft, die wil dat we leven naar Zijn geboden en daarvoor beloont na dit leven, die algoed en almachtig is, die we mogen benaderen in gebed, die tot ons gesproken heeft doorheen profeten die zowel moslims als christenen (en joden) herkennen,... De verschillen moeten in mijn ogen niet overdreven worden, maar ik zie ook weinig heil in het wegredeneren van verschillen die er toch wel zijn.

Een ander verschil dat mij vrij fundamenteel lijkt, is de status van de Bijbel versus de status van de Koran.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het grote verschil tussen de twee geloven vind ik zelf het onderdeel Jezus (vrede zij met hem).

Volgens sommige christenen zou men dan niet in aanmerking komen voor Gods genade.

Als men Jezus (vrede zij met hem) niet zal accepteren als de zoon van God.

Dat toekennen dat God een zoon heeft is natuurlijk iets groots, en verandert een hele omschrijving van God om het zo maar te zeggen.

Dus als je naar die punt zou kijken dan zou je kunnen zeggen dat het twee grote verschillende geloven zijn.

Men verschilt ook in de eenheid van aanbidding.

Maar als je naar de gehele plaatje kijkt.

Dus de verhalen, de geboden en verboden.

En wie er aanbeden dient te worden.

Dan lijken ze in mijn ogen erg veel op elkaar.

Maar het onderdeel: Jezus (vrede zij met hem) is wel een belangrijke fundament.

Het gaat er niet om of de profeet Jezus Christus (vzmH) wel of niet Zoon van God is. Dat maken moslims ervan.

Het gaat erom of Jezus Christus (vzmH) je Redder en Heer is.

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Joh 14,6

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zonder hem te kijken, niet mee eens.

Het zijn gewoon 2 totaal verschillende "geloven".

Onze God is niet dezelfde als Allah uit de Koran.

Waarom niet?

Vergelijk het maar met iemand die in een put zit.

Allah komt langs en zegt: Als je eruit wil komen moet je dit doen en dat doen etc. (zoveel keer per dag naar het Oosten bidden etc.)

Jezus komt langs, klimt naar beneden en haalt je eruit.

In Jezus kunnen wij God de Vader zien.

Het is wel echt iets van deze tijd om overeenkomsten te zoeken en eruit te pikken wat voor jezelf het beste ligt.

JHWH komt langs en zegt 'Sorry dude, alleen Mijn Volk Israël kan gered worden. Houdt de wet en je zult gered zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eens met ...me... wereldwijze moslims vs. domme, kortzichtige christenen was ook de indruk die ik kreeg. Verder weer het lijst met enge woorden als stenigen die in (de veel dunnere) koran minder voor schijnen te komen dan in de (veel dikkere) bijbel.

conclusie: zendtijd voor de politieke islam.

Ik heb overigens de indruk dat NL christenen over het algemeen veel beter op de hoogte zijn van andere religies dan moslims. Op discussiefora is dat iig zo.

Beste Marinus,

Dat het filmpje het een en ander duidelijk maakt over de islam is slechts logisch gezien de leugens vandaag de dag.

Het feit dat woorden worden opgezocht had slechts te maken met wilders. Indien hij de Edele Koran een gewelddadige boek noemt dan waar de bijbel? Het stukje film is daar niet toegevoegd om u tot last te zijn. Immers men kan zovele duizenden woorden kent betreft geweld, het is de context wat het goed of slecht maakt.

Van de Christenen die ik heb gesproken, is men niet alleen onwetend over de islam maar zelfs over het eigen geloof. Zo beweren sommigen dat Jezus (vrede zij met hem) god is, terwijl als ik het nieuwe testament lees, ik dit totaal niet terug kan vinden. Een aantal verzen die het een en ander suggereren maar meer dan dat?

Indien de mensen hier zo wel zijn in hun religie en zo wetend over de islam (dit in tegenstelling tot de mensen in het filmpje) dan vanwaar de eenzijdige/kortzichtige opmerkingen? Men beweert dat het filmpje de Christenen doet overkomen alsof ze geheel niet openstaan voor dialoog (en vinden dit gebeuren fout) toch zij die het klein beetje wat wel overeenkomt aan de kant zetten alsof het niets is.

Maar goed. Een ieder zijn/haar mening.

Gr.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het gaat er niet om of Jezus Christus wel of niet Zoon van God is. Dat maken moslims ervan.

Het gaat erom of Jezus Christus je Redder en Heer is.

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Joh 14,6

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Ja als je volgende de drie-eenheid dan werkt dan zou je natuurlijk dan ook kunnen zeggen dat Jezus (vrede zij met hem) meerdere plekken inneemt zeg maar.

Namelijk: de heer, de zoon, de enigstgeboren zoon, de boodschapper.

Maar ik vind dat er duidelijk staat dat er alleen één God aanbeden dient te worden.

En als ik kijk naar de teksten in de bijbel kan ik ervan opmaken dat ze duidelijk aangeven dat Jezus niet die ene God is.

Lees ook de context van Johannes 14:9

En in Johannes 5:37 lezen we dat Heer nooit is gezien.

Als je wilt kan ik ook vele andere teksten naar voren halen om je duidelijk te maken waarom ik vind dat de bijbel duidelijk spreekt over één Heer en één God.

En dat de aanbidding alleen naar Hem gericht dient te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Natuurlijk zijn er intertekstuele overeenkomsten tussen de verhalen in de Bijbel en die in de Koran, daar heb ik de NCRV niet bij nodig. Maar behalve dat en het feit dat christendom en islam beiden monotheïstisch en abrahamitisch zijn zie ik weinig overeenkomsten. Ik ben het dus niet eens met dat deel van de openingspost.

Beste Wolf,

Kijkt u op de volgende website: link

Klikt op de punten daar genoemd, bv: "Schepping", "paradijs verloren", etc.

Ik zeg nogmaals dat het mij slechts verbaast, hoe men al deze overeenkomsten als iets kleins ziet.

Maar goed een ieder zijn/haar mening. Dank voor het reageren.

Gr.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid