Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Nav dit topic, hier een topic om je mening te spuien of voetbal een religie is, of niet.

Enkele posts:

Quote:

Mooi zo.

Maar goed, enigzins jammer dat ze verloren hebben, anderzijds vind ik het hele gebeuren ietwat overdreven. Het is geen spelletje meer, maar een religie.

Quote:

Welk gebeuren bedoel je dan?

Quote:

[...]

Intocht, vertoeven bij Beatrix & co., toespraak Pr. Willem Alexander, Balkende, $25 miljoen, dat soort dingen.

Kijk, ik snap dat het een leuke sport is, dat je geld uitgeeft enzo, maar is dit nog een sport?

Ik kan me atm geen ènkele andere sport bedenken die deze privileges heeft, zelf al winnen ze de wereld cup.

Daar moet eerlijkheidshalve wel bij gezegd worden dat ik niet heel erg thuis ben in sport, dus wellicht zit ik fout
knipoog_dicht.gif

Quote:

[...]

Het is DE sport hier... in Amerika heb je dat met Honkbal enzo..

Quote:

[...]

Voor veel mensen is het een nieuwe uiting van religie.

Ik heb me weer zitten verbazen hoe groot de overeenkomsten met traditionele religies zijn tijdens die huldiging.

Quote:

Onderbouw dat dan eens... dat vind ik een beetje schieten in het luchtledige

Quote:

[...]

Volgens mij zijn er toch méér dingen nodig om een fenomeen als "religie" te definiëren.

[...]

Ik kan geen enkele sport bedenken die in Nederland zo populair is als voetbal. Niet gek dat er dus meer aandacht aan wordt besteed. Als je ziet dat behalve zuigelingen en demente bejaarden zo'n beetje heel Nederland naar die wedstrijden heeft gekeken, lijkt het me vrij logisch dat een feestelijk onthaal en een optreden van JPB en Oranjehuis erbij hoort.

Quote:

Ik ben het voor de verandering eens met Mister L. Ik mis tot nu toe elke onderbouwing van de bewering dat het hier om een uiting van religie gaat. Daarvoor moet je m.i. ofwel het begrip religie devalueren (iets wat men op wetenschappelijk vlak trouwens vaak doet) ofwel een karikatuur maken van de Nederlandse voetbalhype.

Quote:

Zelfs in het RD werd nog gesteggeld of het WK nu 'afgoderij' of 'werelds' was.

Ik citeer van deze site even het volgende:

Godenzonen

De bijnaam Godenzonen komt volgens Bosman wel voort uit religie. De stervoetballers worden gezien als supermensen die uitstijgen boven het menselijke. En die iets doen wat niemand anders kan. Ze hebben een bepaalde gave. Dat we zulke stervoetballers daarom een religieuze bijnaam geven, heeft volgens Bosman te maken met onze geschiedenis en onze cultuur. Hier in het Westen zijn we eeuwenlang gekneed met het christendom. Als we iets willen zeggen over wat we heel bijzonder vinden, maken we gebruik van de woorden die we in onze rugzak hebben zitten. En wat zit er in die rugzak? Het christendom. Daar hoef je geen christen voor te zijn, maar de cultuur is christelijk beïnvloed. Als wij vinden dat iemand iets heel bijzonders heeft gedaan, wordt hij dus al gauw de Verlosser, de Messias of een Godenzoon genoemd.

Moderne heiligenverering

Er lijkt dus sprake te zijn van een moderne heiligenverering. Volgens Bosman zit in die moderne heiligenverering, waaronder die van voetballers, een plaatsvervangend element, dat voortkomt uit religie. Als Suarez een goal maakt, maakt ie die eigenlijk niet voor zichzelf, maar voor z'n team, z'n club, voor alle mensen die in het stadion zitten en voor alle mensen die via de tv meekijken. Dus híj maakt niet de goal, wíj maken de goal. Wij hebben gewonnen, wij hebben gescoord. Daar zit plaatsvervanging in. In het christendom is Christus gestorven voor al onze zonden. Dat is ook plaatsvervanging.

Arena als kerk

Daar is een directe link tussen het voetbal en het geloof. En er zijn meer van die verbanden. Zo kan de Arena volgens Bosman met een kerk vergeleken worden. Als mensen een groep vormen en boven een bepaalde massa uitkomen, gaat die groep zich als geheel bewegen. Al die mensen hebben dezelfde kleren aan, ze komen naar dezelfde plek om dezelfde gebeurtenis mee te maken, ze leven er heel lang naar toe, ze praten er met elkaar over, ze praten er na afloop over en ze luisteren naar dezelfde liederen. Je gaat het stadion in en iedereen wacht tot het begint. Dan komen de spelers het veld op, er worden liederen gezongen, iedereen staat op, eventueel nog hand op het hart. Dat zijn allemaal rituelen en rituelen zijn religieus getint. Al die rituelen in een stadion helpen bij het op gang brengen van het collectieve proces.

Voetbal als religie

De Arena valt dus inderdaad te vergelijken met een kerk. Als een voetbalstadion met een kerk vergelijkbaar is, kan voetbal dan ook een levensstijl voor voetbalfans zijn? Bosman denkt van wel. Voetbal is voor sommige mensen, net als religie, een bepaalde manier van leven. Voor een kleine groep hè, we moeten niet overdrijven. Je hebt mensen die de hele dag in een kerk zitten en je hebt mensen die gelukkig worden als ze de hele dag met voetbal bezig zijn. Zoals sommige christenen zeggen dat je pas een echte christen bent als je naar kerk gaat en zoals sommige moslims zeggen dat je pas een goede moslim bent als je vast tijdens de ramadan, zo zijn er ook Ajacieden die vinden dat je pas een echte Ajacied bent als je naar de Arena gaat. Bosman: Ik denk dat heel veel diehard fans zeggen dat je alleen maar een echte Ajacied kan zijn als je elke wedstrijd bijwoont. Voor zowel een kerk als een voetbalclub moet je dingen overhebben. Je moet je vrije tijd er voor opofferen. Elk weekend speel je uit of thuis. Het kost veel geld, clubkaarten zijn duur. Het wordt een soort plicht waaraan je je kan onttrekken. Je kan namelijk besluiten om niet bij een kerk te horen of niet bij een voetbalclub te horen.

Samenvattend kan geconcludeerd worden dat er op die doornormale zondagmiddag in Amsterdam flink wat religieuze kenmerken zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld het zingen van liederen, het scanderen van leuzen, het stadion als een kerk, voetballers die moderne heiligen zijn, Ajacieden die Godenzonen genoemd worden, Ajax als de held uit de Griekse mythologie en voetballers die plaatsvervangers zijn. Alleen het joodse imago van de Amsterdamse voetbalclub kan volgens de theoloog Bosman niet als een religieus kenmerk gezien worden.

Verschillen

Hoewel er veel verbanden zijn tussen een voetbalclub, Ajax in het bijzonder, en religie, is er ook een belangrijk verschil. Bosman: Een voetbalclub is niet opgericht om het goddelijke te bemiddelen. Dat doen ze wel, maar daar zijn ze niet voor opgericht. Ze zijn gewoon opgericht voor het spelletje. Een kerk is wel opgericht om het goddelijke te bemiddelen. Dat is het grote verschil. Dat het tóch gebeurt, komt omdat mensen ongeneeslijk religieus zijn. Religie is niet dood zoals sommige mensen beweren, religie krijgt andere verschijningsvormen. We belijden het nu voor een deel in een voetbalstadion en niet meer in kerkbanken. Hoe leger de kerk, hoe voller de stadions.

Meer rituelen

Door de ontkerkelijking nemen andere rituelen toe, aldus Bosman. Hij zegt eigenlijk dat mensen altijd behoefte hebben aan religie, in wat voor vorm dan ook. Vooral aan de heiligenverering van voetballers is dat te merken. Die stervoetballer is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder. Maar wij hebben hen met z'n allen zo groot gemaakt. Dat hebben we zelf gedaan, maar dat willen we helemaal niet weten. Want dan kan het onze Verlosser niet meer zijn. We zien onszelf, het is een ideaaltype. Zo willen we allemaal zijn. Het grappige is dat we het zelf doen. We creëren onze eigen Verlosser.

Dus, brand los. Is dit onzin, of klopt het redelijk? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kort door de bocht (wat hou ik daar toch van big-smile.gif)

a) Mensen hebben behoefte aan rituelen.

B) Sport kent rituelen.

c) Religie kent rituelen.

Conclusie volgens het artikel is dus dat Sport (voornamelijk voetbal) religie is. Volgens mij volgt dat niet uit een simpel abc'tje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat 'topsport' in het algemeen een 'gevaarlijke sekte' is die afgevallen is van de 'ware sport'.

Hoeveel verslaafden,criminelen,gewonden en doden haalt topsport elk jaar?

Natuurlijk,ik weet het,het is voor velen hun beroep,maar .....wanneer bovenstaande in de bedrijfssector plaatsvind gaat men er toch anders mee om.

Brood en spelen...... zijn we echt ter plaatse blijven trappelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kort door de bocht (wat hou ik daar toch van
big-smile.gif
)

a) Mensen hebben behoefte aan rituelen.

B)
Sport kent rituelen.

c) Religie kent rituelen.

Conclusie volgens het artikel is dus dat Sport (voornamelijk voetbal) religie is. Volgens mij volgt dat niet uit een simpel abc'tje.

mee eens.

Een mens heeft ook behoefte aan eten

Lasagne is eten

Bobotie is eten

Dus dan zou Lasagne Bobotie zijn knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit had zo een vraag kunnen zijn op het filosofie examen vwo denk ik puh2.gif

Het onderwerp was namelijk Rede & Religie en daarbij was ook de vraag wanneer je iets een religie kan noemen belangrijk.

Bijvoorbeeld; een religie moet je vanuit 3 verschillende perspectieven analyseren;

- Epistemologisch; Religie als overtuiging

- Ethisch; Religie als waarde/beleving

- Sociaal - Politiek; religie als praktijk

Nog even 2 letterlijke eindtermen overgenomen over praktijken;

46. De kandidaat kan uitleggen wat praktijken zijn en daarvan voorbeelden geven.

Praktijken zijn door ruimte en tijd begrensde vormen van handelen en onderhandelen (vb. religieuze praktijken als bidden en feesten). Praktijken zijn publiek, ze geven betekenis en communiceren waarden, zijn normatief, vaak ritueel en macht speelt een rol.

48. De kandidaat kan uitleggen waarom het moeilijk is een onderscheid te maken tussen religieuze en andere praktijken en voorbeelden geven waaruit dat blijkt.

De genoemde kenmerken bij E46 zijn van toepassing op zowel religieuze als niet religieuze praktijken.

Het gaat om de subjectieve ervaring, de overtuiging of het een religieuze ervaring is, maar zelfs niet religieuze praktijken kunnen een heel ritueel hebben (denk aan een voetbalwedstrijd).

Ik denk dat voetbal te beperkt is om als religie te definiëren, voetbal doet geen uitspraken over het leven zelf, het is een klein onderdeel.

(Als je verder geïnteresseerd bent in dit onderwerp, ons lesboek was; Rede en Religie van Michiel Leezenberg)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is geen onderbouwing.

Jawel, maar niet een onderbouwing die jij zoekt en uiteraard ook geen wetenschappelijk verantwoorde onderbouwing.

Dit zijn natuurlijk oppervlakkige overeenkomsten, dat weet ik wel.

Zijn er ook diepere overeenkomsten? Quote Yme Kuiper, bijzonder hoogleraar Religieuze en Historische Antropologie aan de Rijksuniversiteit Groningen:

"Als je religie functionalistisch definieert dan lijken de overeenkomsten met de voetbalgekte groot. ‘Je gaat dan uit van religie als een fenomeen dat mensen bindt en dat in dienst staat van verering. Ook in de meest moderne samenleving zullen dit soort behoeften bestaan. Zoals gezegd mensen willen graag ergens bijhoren.’ Maar definieer je religie op een meer inhoudelijke manier dan kom je uit bij zaken als interactie van gelovigen met bovennatuurlijke krachten of machten, die invloed op ze uitoefenen, of je krijgt te maken met voorschriften van hoe te handelen. ‘Maar waar zijn deze krachten en machten als het gaat om voetbal? En waar zijn dan die handelingsvoorschriften gebleven? Kortom, veel hangt af van de definitie die je kiest. Wat je wel ziet is dat in Afrika voetbalsucces verbonden wordt met magie en hekserij en dat voetballers van naam en faam in Zuid-Amerika echte Jezusfans zijn. Maar dat zijn in mijn ogen vooral afspiegelingen van daar bestaande religieuze tradities en bewegingen.’ "

Persoonlijk denk ik dat het wel een oppervlakkige pseudo religie is, voor een groot deel van de bevolking die sowieso slechts oppervlakkig nadenkt over dit soort thema's.

Nadenken over religie is altijd een zaak van een intellectuele bovenlaag* geweest en is het natuurlijk grote onzin om te beweren dat iets als voetbal een serieus intellectueel alternatief is voor theologie. Dat is niet zo en zal nooit zo zijn.

*Die bovenlaag definieer ik in de moderne tijd heel groot, bijvoorbeeld iedereen die een forum als credible bezoekt hoort er per definitie al bij omdat wij allen door hier te zijn al blijk geven van nadenken over dit soort dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voetbal is geen religie, maar het biedt sommige mensen wel bepaalde elementen uit religie (rituelen, gemeenschapsgevoel enzo), zonder de rest.

Voor een groot deel van de religieuze mensheid is dat ook het enige dat voor hun religie beleving van belang is: gemeenschapsgevoel en rituelen.

Wij hier zijn een minderheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als afsluiting twee jongens die de 2 fenomenen wel heel goed combineren.......

Ah. ZO zie je maar weer dat evangelische christenen gewoon enorm wereldgelijkvormig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ongetwijfeld. Maar het wezen van religie wordt m.i. niet bepaald door hoe de grote massa het beleeft. Dwz, niet alléén daardoor, of niet in de eerste plaats daardoor. Voetbal en nationalisme kunnen bij de grote massa deels dezelfde
functie
vervullen als religie. Daarmee is voetbal nog geen nationalisme, en religie is geen voetbal.

Ja, maar het wezen van religie wordt ook niet bepaald door hoe jij (of een willekeurig ander individu) het beleeft.

Een onafhankelijk onderzoeker (bv een denkbeeldige alien) zou heel makkelijk de verschijnselen in 1 categorie kunnen indelen. Bedenk ook dat onze protestantse traditie met haar ingetogen viering wereldwijd gezien ook een uitzondering is, de meeste volkeren kennen een veel expressievere beleving meer vergelijkbaar met zo'n eo-dag of zo'n voetbalfestijn.

Zie verder mijn zingeving opmerking hierboven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ah. ZO zie je maar weer dat evangelische christenen gewoon enorm wereldgelijkvormig zijn.

Wereldgelijkvormig door Jezus Christus te aanbidden?

Kinderdoop en de paus zijn trouwens niet echt evangelisch.

Quote:

Als afsluiting twee jongens die de 2 fenomenen wel heel goed combineren.......

Coole reportage smile.gif

Quote:

Bedenk ook dat onze protestantse traditie met haar ingetogen viering wereldwijd gezien ook een uitzondering is, de meeste volkeren kennen een veel expressievere beleving meer vergelijkbaar met zo'n eo-dag of zo'n voetbalfestijn.

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid