Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik vind het gebeuren om voetbal en oranje en de huldiging ook gelijkenis hebben met stille tochten en de rituelen die gebeuren rondom de dood van MJ, Fortuyn, Hazes enz. . Daarnaast zie ik ook gelijkenissen met popmuziek. Het doet mij ook denken aan de torenbouw van Babel, waarbij iedereen één van gedachte was, anders dan Gods wil.

Voordat het als offtopic wordt gezien.. ik ben op zoek naar de gelijkenissen die het al dan niet als religie bestempelen.

Ik zeg niet dat voetbal wel of niet religie is, maar ik vind het wel een interessante gedachte en ben benieuwd hoe deze discussie zal verlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb ik dat ergens beweerd dan? Je doet wel erg voorbarige aannames over hoe ik religie zou definiëren. Je lijkt er bij voorbaat van uit te gaan dat ik, omdat ik geloof, in alles wat ik zeg vanuit mijn specifieke geloofsopvatting redeneer. Wie zegt dat ik hier niet schrijf als historicus, of als geesteswetenschapper?

Ik gebruikte hier slechts precies dezelfde bewoording als jij zelf net daarvoor. Daarbij wordt nergens aangenomen dat jij op een of andere manier denkt of definieert.

Quote:
Wat is een onafhankelijk onderzoeker? Een alien die hier komt kijken? Is onafhankelijkheid hetzelfde als complete afwezigheid van raakvlakken met het fenomeen dat je bestudeert? Ik weet dat antropologen dat ideaal aanhingen en via 'participerende observatie' een beeld wilden krijgen van exotische culturen. Maar dat is een vrij specifieke opvatting van onafhankelijkheid, die in wetenschappelijke kringen omstreden is. Hoe weet jij hoe een onafhankelijke onderzoeker de zaak zou bekijken? Dat kan je niet weten tenzij je zelf pretendeert onafhankelijk te zijn. Ik vind je opvatting erg problematisch. En voor je weer gaat suggereren dat ik dit zeg als gelovige: dit zeg ik als wetenschapper.

Ik gaf maar een voorbeeld. Je hebt helemaal gelijk als je beweert dat een andere manier ook mogelijk is en wellicht beter.

Quote:
Ik ben geen protestant.

Ik voer hier geen privé discussie met jou, maar post dingen voor alle lezers

Quote:
En je spreekt jezelf alweer tegen. De EO is immers diehard protestants.

sorry, maar nu ben je aan het zeuren, Als historicus begrijp je best wel dat ik hier doelde op de hervormde / gereformeerde traditie zoals die in de 18de eeuw, 19de eeuw en een groot deel van de 20ste eeuw en tot op de dag van vandaag in sommige kerken gebruikelijk is of was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik lees gewoon wat je schrijft en reageer daarop. Ik weet inderdaad als historicus heel veel dingen, maar ik ga niet reageren op wat ik denk dat je bedoelt, maar op wat je schrijft.

Ik denk niet dat er ook maar iemand is geweest, inclusief jij, die niet begreep wat ik bedoelde met 'protestantse .... ' in deze context.

De katholieke beleving is minder ingetogen dan de protestantse, voorbeelden zijn oa de processie, meer kunstuitingen (iconen, beelden, ornamenten, glitter en glamour in de kerk e.d.), meer vieringen van bijvoorbeeld heiligendagen , meer tradities zoals urbi et orbi die grote volksmassa's op de been brengen etc etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik speel hier geen spelletjes ofzo. Ik reageer oprecht op wat ik denk dat je bedoelt, en probeer daarvoor gewoon te lezen wat je schrijft. Dus ga aub niet suggereren dat ik je hier bewust misversta.

Ik kon me niet voorstellen dat jij me onbewust zou misverstaan , omdat ik ervan uit ging dat je de verdeling van aantallen mensen die bij een bepaalde kerk horen wel ruwweg kent. Tot heden zijn er ruwweg ZESTIEN keer zoveel kerkleden in de wat nu gereformeerd en PKN heet dan in evangelische en pinkstergemeenten. Het is dus niet zo gek om het woord protestants te gebruiken om die veel grotere groep mee aan te duiden en het woord evangelisch om speciaal die veel kleinere subgroep aan te duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iig zéker niet een keus waarvan je zonder meer kunt aannemen dat die voor anderen ook logisch en helder is. Eigenlijk vooral een keus die jouw persoonlijke voorkeur is (en ik kan niet gedachtelezen) en een gebrek aan inzicht in dit wereldje verraadt.

volgens mij is het vooral een verschil in schrijfstijl op dit forum, jij schrijft over het algemeen veel formeler dan ik. (dit is geen kritiek!) Gebrek aan inzicht , daar moet ik slechts om glimlachen....... Mijn eigen vader is al 30 jaar predikant en heeft dit hele proces dat je kort beschreef doorgemaakt (begonnen als Nederland Hervormd predikant, via Samen op Weg naar PKN, nu in een Gereformeerde PKN kerk die hem heeft beroepen JUIST vanwege zijn evangelische opvattingen!) (en ik dus deels ook), juist omdat mijn ouders op het persoonlijke vlak en niet alleen professioneel zich hier heel erg mee bezig houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wereldgelijkvormig door Jezus Christus te aanbidden?

Kinderdoop en de paus zijn trouwens niet echt evangelisch.

Ik sprak dan ook meer over de inhoud van de plaatjes in het algemeen. Bijeenkomsten van evangelischen op een manier zoals de wereld zich ook manifesteert. In arena's, joelend en schreeuwend terwijl er harde gitaarmuziek gespeeld word.

Nadruk dus op het wereldgelijkvormig aanbidden van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat er iets anders is, niet een verschil tussen ingetogen of expressief, maar een idee, onder protestanten, van waar je expressief of ingetogen voor mag zijn. Ze associëren het eren van de prestaties van (zondige) mensen al snel met afgoderij en daarin onderscheiden ze zich van katholieken.

Ik heb dit WK heel ingetogen gevolgd, met opzet om niet enthousiaster te zijn over het voetbal dan over Jezus Christus.

Als traditioneel-protestant ging ik wel compleet uit mijn dak voor voetbal, maar nu wil ik dat niet meer. Ik volg het voetbal nog maar weinig en zo'n WK volg ik als rustige toeschouwer. Ik vind het best leuk om te kijken en wat te volgen maar het beheerst me niet meer zoals dat vroeger het geval was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik heb dit WK heel ingetogen gevolgd, met opzet om niet enthousiaster te zijn over het voetbal dan over Jezus Christus.

Als traditioneel-protestant ging ik wel compleet uit mijn dak voor voetbal, maar nu wil ik dat niet meer. Ik volg het voetbal nog maar weinig en zo'n WK volg ik als rustige toeschouwer. Ik vind het best leuk om te kijken en wat te volgen maar het beheerst me niet meer zoals dat vroeger het geval was.

Ik ga altijd volledig uit mijn dak als het over Jezus gaat. Meestal moeten ze me daarna reanimeren. Zodoende dat ik rustig over voetbal kan flippen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid