Spring naar bijdragen

Recreatief drugsgebruik


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 227
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Het ging natuurlijk om het paddoverbod. Een stukje relevanter hier dan het rookverbod.

Verder gaat het niet om ongenuanceerd zijn, Iria. Ik daag mensen in dit geval uit om negatieve punten te noemen die er werkelijk toe doen en verder gaan dan het onderbuikgevoel.

En JMB: natuurlijk word je van LSD
an sich
geen beter mens en heb ik geen LSD nodig om een beter mens te worden. Wél heb ik heel erg veel geleerd van mijn LSD-trip en daardoor ben ik heel anders in het leven komen te staan (met name door het proces ná de trip overigens). Ik denk dat ik nu ook beter in het leven sta dan ervoor. Dus in zoverre heeft LSD me 'een beter mens gemaakt'.

Zonder oordeel ofzo, gewoon puur interesse.

In welke zin en hoe kan je volgens jou een beter mens worden van geestverruimende middelen? En waardoor sta je dan beter in het leven na de trip? En wat kan je dan over jezelf te weten komen tijdens een trip?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een beter mens kun je worden als je iets leert van je trip. Als je dingen ziet die je normaal niet ziet (en dan niet in de letterlijke zin - want dat gebeurt ook nog eens -, maar in geestelijke zin). Ik heb bijvoorbeeld veel beter leren leven, ik heb dingen ingezien met betrekking tot het leven in het algemeen en mijn 'bestaan' in het bijzonder waardoor ik - even uitgaande van het bestaan van zo'n ik - veel beter en gemakkelijker in het leven sta. Ik ben ook veel dingen over mezelf te weten gekomen ja, maar dat voert wel heel ver en het wordt dan wel erg persoonlijk. In ieder geval kan ik dingen uit mijn verleden veel beter plaatsen en ik kan er ook beter mee omgaan, lijkt wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zeggen dat ik niet anti drugs ben, maar ik vind drugsgebruik niet bepaald verstandig.

Mensen moeten gebruiken als ze willen gebruiken, maar ik waarschuw mensen toch wel graag. Ik heb heel veel mensen zien veranderen, voornamelijk negatief, door het gebruik van drugs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]
rofl.gif

OK, alcohol wordt vaak gebruikt om bepaalde gevoelens uit te schakelen, en dat tegen een belachelijk hoge prijs. Middelen met een dergelijk effect als valium en GHB doen hetzelfde zonder het verwoestende effect.

Vrijwel alle gebruikers van drugs gebruiken di om onder invloed te geraken. Datzelfde valt simpelweg niet te zeggen over alcohol. Hoeveel alcoholisten Nederland ook kent en hoeveel mensen er ook vrijdagsavonds dronken de kroeg uitstrompelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat je van cocaïne negatief verandert is vrij logisch. Van wiet en hasj kun je heel passief worden en ook behoorlijk veranderen ja. Bij lsd ligt het eraan op welke manier je gebruikt, hoeveel aanleg tot psychose (e.d.) je hebt, et cetera. Bij xtc moet je wel belachelijk veel en vaak gebruiken wil je er blijvend door veranderen en dat is sowieso belachelijk onverstandig in verband met de serotoninevoorraad (en denk aan het gevaar van het serotoninesyndroom: link ). En als je dxm gebruikt als drug, ben je dom. In Amerika wordt het wel eens verkocht als xtc, maar in Nederland komt het gebruik van dxm nauwelijks voor (nu ja, je kunt het als hoestmiddel zonder recept kopen bij de drogist, maar dat is wat anders dan het gebruiken als drug).

Om me heen heb ik mensen zien veranderen door drugs, zowel ten positieve als ten negatieve. Saillant detail: de meeste mensen die negatief veranderd zijn, veranderden vooral door het gebruik van alcohol.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Vrijwel alle gebruikers van drugs gebruiken di om onder invloed te geraken. Datzelfde valt simpelweg niet te zeggen over alcohol. Hoeveel alcoholisten Nederland ook kent en hoeveel mensen er ook vrijdagsavonds dronken de kroeg uitstrompelen.

Ik ken anders heel erg veel jongeren die bewust drinken om dronken of aangeschoten te raken. Dus... Daarbij vergoeilijkt jouw argument het gebruik van alcohol totaal niet en zegt het weinig over de 'verwerpelijkheid' van andere drugs (die je inderdaag gebruikt voor het effect, voor de roes, voor de trip, voor de geestesverruiming).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat weet ik. Maar je hoeft er toch ook niet achter te staan? Er niet achter staan is echter wel wat anders dan hypocriet anti-drugsleuzen brullen. Dat doe jij niet, maar dat doen velen wel - en vooral mensen die niet weten waarover ze het hebben. Daarbij is het zelf niet gebruik van van middelen ook wat anders dan anderen opleggen dat ze die middelen ook niet meer mogen gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Relatief gezien klopt het van alcohol (verschil qua gebruik). Maar slechts in relatieve zin. Je kunt best een biertje drinken puur voor de smaak en dat je zelfs niet het effect van alcohol wilt hebben. Terwijl ik nooit gehoord heb van mensen die crack rookten om de smaak of lsd likten omdat het beter smaakt dan kauwgom ofzo. Terwijl ik bier vaak liever heb dan frisdrank en goddelijk is als het warm weer is. Maar ik totaal niet stond te wachten op het alcohol effect, omdat ik nog van alles wilde doen, of ik nog moest rijden, of weet ik wat. En voor mensen die iets vaker drinken heeft één biertje iig gevoelsmatig geen of amper merkbaar effect.

Maar: Heel veel mensen drinken wel degelijk om het effect. Heel vaak is dat effect gewoon een aspectje van het hele pakket, wat als een gewenst aspect erbij hoort. Net zoals muziek, de aankleding, het tijdstip, etc. daar onderdeel van uitmaken, is de alcohol dat ook. Alcohol is sociaal ingeburgerd, dusdanig dat op recepties een wijntje ook vanzelfsprekend is. En voor thuis idem, als je lekker wilt ontspannen, het licht dimt, in een lekkere stoel gaat zitten, een ontspannen muziekje met een glas drank.

De derde groep is waar het bezopen worden het doel is of iig een belangrijk thema van de avond is. Samen komen met het idee om samen te gaan zuipen. Of in je eentje, uit verveling of je zorgen weg te drinken.

Ik denk zelf dat punt twee het vaakst speelt bij drank, maar 1 en 3 komen ook zeker wel voor. En ik denk dat het ook van de gelegenheid afhangt waarom je drinkt (bij mij iig wel), hoewel je mensen hebt die wellicht 1 of 2 van de drie vormen hebben. Mensen die niet onder invloed willen raken maar wel een wijntje op z'n tijd smakelijk vinden. Of van die tieners die alcohol eigenlijk enorm vies vinden smaken.

Bij andere drugs heb ik nog nooit gehoord dan men het om optie 1 gebruikt. Al hoewel, met uitzondering van cafeïne en nicotine. Maar optie 2 en 3 zijn er wel. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het ook van het soort drugs afhangt, dat bij de één je vaker optie 2 ziet dan bij de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ken anders heel erg veel jongeren die bewust drinken om dronken of aangeschoten te raken. Dus...

Nou, nou, tjonge tjonge, 't is toch wat.

Jammer dat het op geen enkele manier in tegenspraak is met wat ik zei, maar toch, goed punt.

Quote:
Daarbij vergoeilijkt jouw argument het gebruik van alcohol totaal niet

Het plaatst het wellicht in perspectief. Al dat gehuil van hippe drugsgebruikers over de hypocrisie van anderen houdt geen enkele rekening met de maatschappelijke positie van zowel drugs als alcohol en de manier waarop beiden gebruikt wordt. Er zijn weinig mensen die een snuif coke nemen of wat LSD tijdens de maaltijd omdat het zo lekker is. Waar beïnvloeding van de geest een doel van alcohol kán zijn, is beïnvloeding van de geest of het lichaam vrijwel altijd het doel van drugsgebruik.

Quote:

en zegt het weinig over de 'verwerpelijkheid' van andere drugs (die je inderdaag gebruikt voor het effect, voor de roes, voor de trip, voor de geestesverruiming).

Wat mij betreft zegt dat weldegelijk wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik daag mensen in dit geval uit om negatieve punten te noemen die er werkelijk toe doen en verder gaan dan het onderbuikgevoel.

Gevaar bij LSD is het risico om in een trip te blijven hangen, die met een beetje pech nog eens periodiek op komt duiken. Risico met THC is dat als je net aanleg hebt psychotisch te worden, dat het een trigger kan zijn. Buiten dat verlaagt het bij regelmatig gebruik ook je denkprestaties, maar dat is meen ik een tijdelijk effect. Risico van alcohol is dat als je aanleg voor hebt er verslaafd aan kan raken, wat bij die drugs geen pretje schijnt te zijn. Onder je 25ste beïnvloed het je hersenontwikkeling en veel gebruik beschadigd je lever.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij andere drugs heb ik nog nooit gehoord dan men het om optie 1 gebruikt. Al hoewel, met uitzondering van cafeïne en nicotine. Maar optie 2 en 3 zijn er wel. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het ook van het soort drugs afhangt, dat bij de één je vaker optie 2 ziet dan bij de ander.

Ik ken wel mensen die hebben getracht wiet te maken zonder THC. Gewoon, omdat ze de smaak lekker vinden.

Alcohol is toch een hele andere drug dan de meeste. Qua schadelijkheid een van de ergste, maar het is ook een van de minst snel verslavende. Een lichamelijke heroïne verslaving kun je binnen een aantal weken te pakken hebben, terwijl een lichamelijke alcoholverslaving jaren kan duren. In afkickcentra worden over het algemeen ook meer oudere mensen met een alcoholverslaving opgenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De belangrijkste reden om als christen voorzichtig te zijn met verdovende middelen, waaronder dus ook alcohol, is denk ik niet zozeer de gezondheid, hoewel dat wel meespeelt. Als je dronken of in een trip raakt, dan wordt je geest als het ware even (gedeeltelijk) overgenomen door het middel in kwestie. Je ziet dingen die er niet zijn, je doet dingen die je normaal nooit zou doen en je kunt niet geheel uit jezelf de dronk of de trip beëindigen. Vele zonden, met soms fatale gevolgen, worden in zo'n roes gepleegd.

Ik geloof dat het niet goed is om zo de controle over je geest uit handen te geven aan iets anders dan aan Christus. Want Christus laat je boven jezelf uitstijgen en schenkt je bovennatuurlijke gaven, zonder dat je verstand of je wil wordt uitgeschakeld en zonder dat je eventuele kwalijke dingen zult verrichten. Ook zal Hij zich onmiddelijk terugtrekken als je besluit toch een andere weg te gaan en weer wachten tot je terugkeert. Je blijft je geest dus altijd in de hand houden, als je met Hem gaat.

Ik vermoed daarom ook dat als je onder invloed van alcohol of andersoortige drugs zondigt, terwijl je die middelen uit vrije wil hebt ingenomen, dat God je die zonde(n) net zo zal aanrekenen als wanneer je ze nuchter zou begaan. Je hebt immers zelf ervoor gekozen om de middelen te nemen en zo de dronk of de trip in te gaan. Je dient als christen echter vanuit je wil en je verstand te handelen, ook als je het goede doet. Juist omdat de geest zwak is, dien je haar ten alle tijde onder controle te houden en te disciplineren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Drugs zijn geen must, zeker niet, maar het is ook niet de vloek waar mensen voor waarschuwen. Het zal vast wel een keer gebeurd zijn dat iemand een raam uitsprong na een tripmiddel omdat hij/zij dacht dat hij kon viegen, maar over het algemeen hangen of liggen trippende mensen zo'n beetje in een kamer tot de trip over is. Gedragingen zijn voor zover ik weet meestal impliciet. De keren dat ik getript heb was het meer een soort reis. Ja, OK, ik heb een keer een goed gesprek gehad met het toilet en met de wasbak (en de wasmachine), maar is dat zo afschuwelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ken wel mensen die hebben getracht wiet te maken zonder THC. Gewoon, omdat ze de smaak lekker vinden.

Kan me daar niks bij voorstellen, maar goed, ik geef toe dat ik 'opium wierook' heb, waar het effect nul is.

Quote:
Alcohol is toch een hele andere drug dan de meeste. Qua schadelijkheid een van de ergste, maar het is ook een van de minst snel verslavende. Een lichamelijke heroïne verslaving kun je binnen een aantal weken te pakken hebben, terwijl een lichamelijke alcoholverslaving jaren kan duren. In afkickcentra worden over het algemeen ook meer oudere mensen met een alcoholverslaving opgenomen.

Alcohol kan anders ook echt idioot verslavend zijn hoor. Het verschil alleen zit hem in dat het gebruik publiek voor een groot deel anders is.

Om een voorbeeld te geven: in de VS hebben ze eens onderzoek gedaan naar kerken waar een zero tolerance is naar alcohol. Het gebruik is daar vergeleken met het landelijk gebruik drastisch lager, het aantal alcohol verslaafden is ongeveer het zelfde.

Alcohol kent een (deels) andere gebruikersgroep en je kunt het beter ontkennen en maskeren, aangezien het beter betaalbaar is en er zat sociale situaties zijn waar niemand je raar aankijkt als je drinkt.

Maar kijk je naar landen en volkeren waar alcohol niet de acceptatie en cultuur heeft als dat het bij ons heeft, dan zijn de gevolgen rampzalig. Met Aboriginals bijvoorbeeld, zijn stammen helemaal naar de knoppen gegaan. Of in tijden waar mensen het niet zo enorm fijn hebben, zo is er in het verleden in NL ook een tijd geweest met veel alcohol gebruik, en in Rusland zie je het ook nog wel. Ik weet niet hoe lang een lichamelijke verslaving nodig heeft, maar geestelijk schijnt het al redelijk vlot te kunnen gaan. En geestelijk kan erger zijn, is het zelfs. Want lichamelijk afkicken is tegenwoordig niet meer een groot probleem. En daarbij coke schijnt enorm verslavend te zijn en kent naar ik weet geen lichamelijke verslaving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De keren dat ik getript heb was het meer een soort reis. Ja, OK, ik heb een keer een goed gesprek gehad met een toilet en met de wasbak (en de wasmachine), maar is dat zo afschuwelijk?

widegrin.gif

ik zie het echt helemaal voor me...

ik zie de problemen met drugs ook niet zo. Mits je goed weet waar je aan begint, wat de effecten kunnen zijn en duidelijke grenzen stelt. Ik heb het een paar keer gedaan (coke, speed en xtc) en je leert jezelf op een totaal andere manier kennen (in positieve zin), dus ik heb er achteraf zeker geen spijt van gehad.

Nu zou ik het aan de andere kant niet meer doen, omdat ik redelijk snel paniekaanvallen heb en er niet helemaal op vertrouw dat ik mezelf rustig zou kunnen houden als het toevallig een keertje niet zo goed valt.

Wel jammer aan de ene kant, want paddo's leek me nog wel erg gaaf om een keertje te doen....

Al met al heb ik met harddrugs in ieder geval een een stuk minder problemen gehad dan met alcohol, wat voor mij veel verslavender was...

Maar een paar keer per maand gebruiken (zoals de topicstarter aangeeft) vind ik dan wel weer redelijk vaak. Hoe prettig het ook is, het is wel chemische troep (niet alles, maar het meeste wel) en kan een hoop schade aanrichten in je lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er geen ervaring mee, maar hoe kun je jezelf leren kennen met cocaïne?

Ik heb mezelf behoorlijk geholpen door paddo's, 2c-b, xtc, speed en lsd. Maar cocaïne heb ik nooit gebruikt omdat het effect en de naweeën me zo rot lijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb er geen ervaring mee, maar hoe kun je jezelf leren kennen met cocaïne?

Ik heb mezelf behoorlijk geholpen door paddo's, 2c-b, xtc, speed en lsd. Maar cocaïne heb ik nooit gebruikt omdat het effect en de naweeën me zo rot lijken.

hmm.. cocaine was ook niet echt bijzonder (maar 1x gedaan ook, heeft niet echt indruk gemaakt puh2.gif). bedoelde meer speed en xtc smile.gif

van naweeen geen last gehad trouwens.. maar ook drang om het nog een keer te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid