Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Ik verheug me er nu al op dat ik later als hulpbhoevende weer afhankelijk mag zijn van de goede wil en liefdadigheid van anderen. Dat ik mijn kinderen mag vragen of zij misschien op mijn verjaardag en met moederdag geen cadeautje willen geven, maar een financiele bijdrage of een voorraad luiers. Dat ik mag vragen aan mijn dochter en zoons of ze a.j.b. in de buurt willen blijven wonen, zodat ze om de beurt een dag een uurtje of 2 eerder op kunnen staan om mij en mijn man te wassen en het hoognodige in de huishouding kunnen doen.

IK verheug me erop om roosters te gaan maken voor de vakanties en de weekenden, zodat elk van mijn kinderen nog eens vrij heeft in het weekend en de vakanties niet gaan samenvallen, zodat ik zonder hulp zit.

Gelukkig heb ik er 4, dus dat gaat nog wel lukken
widegrin.gif

Fantastisch toch. Afhankelijkheid van mensen die je kent ipv. een bureacratische en anonieme overheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 314
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Op zich is het scenario dat anastasia omschrijft niet per se een doemscenario. Het is mooi dat er bejaardentehuizen zijn, maar het is niet per se gezegd dat de overheid altijd beter voor de ouderen van dagen zorgt dan hun naasten. Je kunt daar soms zelfs je twijfels bij hebben, gezien de wel erg zakelijke en "efficiënte" wijze van handelen, zodat oma voor 21 euro mag douchen en verzorgers ellenlange formulieren moeten invullen en elke minuut moeten verantwoorden na elke ronde. Er zijn op zich goede ontwikkelingen, maar de overheid is niet zaligmakend op dit gebied.

Het probleem is als je het scenario van anastasia wilt realiseren, er een complete omslag in de samenleving nodig is. Een omslag die je niet zomaar in vier jaar even maakt. Zo'n scenario past nu minder goed in de eisen van de moderne samenleving en het is dan ook vrij moeilijk om mensen daarin te veranderen. Daarbij kan het dan ook heel wel gebeuren dat door een heftige familieruzie, misschien zelfs door oma zelf veroorzaakt, niemand meer echt voor oma wil zorgen. Stel dat ze haar kinderen bijvoorbeeld misbruikt of mishandeld zou hebben? Of stel dat haar naasten domweg eerder doodgaan dan zij, of door een handicap haar niet kúnnen helpen?

Dan is het toch maar goed dat er wel íéts achter de hand is voor oma, als ze echt alleen achterblijft. Een stichting, hetzij gouvernementeel, hetzij particulier, die haar dan onvoorwaardelijk (!) nog een redelijk bestaan wil geven. Natuurlijk kun je zeggen dat je dan maar geen ruzie moet maken, geen verkeerde dingen moet doen, grote gezinnen moet stichten, voldoende niet al te stervensgezinde en kerngezonde vrienden moet maken. Maar niet iedereen kan of wil dat (zo wil ik zelf ook niet huwen en kinderen krijgen) en dat is een vrijheid die mensen ook moeten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Fantastisch toch. Afhankelijkheid van mensen die je kent ipv. een bureacratische en anonieme overheid.

Dan ga je van het ene uiterste naar het andere. Ik vrees dat daar nog wel wat tijd over heen zou moeten gaan.

Sommige mensen zijn voor een kleine overheid, voor een drastisch ingeperkte verzorgingsstaat,eigen verantwoordelijkheid etcetera. De problemen die dan ontstaan zijn vrees ik niet op te lossen zonder dat er een mentaliteitsverandering komt.

Ik snap je punt over een bureaucratische en anonieme overheid. Ik wil daar nog één ding aan toevoegen; de welzijnsindustrie. Ik begin me steeds meer af te vragen, en ik heb toch wel recht van spreken omdat ik er gigantisch veel mee te maken heb,of die mensen nou echt altijd helpt.

De Wajong groeit nogal onstuimig, en daar lijkt ook geen einde aan te komen. Ik vraag me serieus af of er niet te snel word gediagnosticeerd in sommige gevallen. Elke kleine afwijking word als een probleem gezien, en is vaak ook een probleem dat invaliderend werkt, zeker op school en op de werkvloer. Ik kan daar zelf over meepraten. Misschien ben ik gewoon erg slecht in communiceren, en kan ik niet overweg met groepen en sociale overprikkeling. Als je dan steeds in een context word geplaatst waar dat belangrijk is, is het vrij logisch dat je stilstaat.

Er is eigenlijk nooit echt gekeken naar wat ik kan, of waar er mogelijkheden liggen, en ik weet ook niet precies waar die dan zouden liggen. Ik voel me weggestopt, en daar kom je verdomd moeilijk uit.

Je zegt dat je zou moeten kunnen rekenen op de mensen om je heen. Maar mensen zijn zo gewend, dat een overheid problemen op lost, het zit er vaak zo diep in geramd, dat je dat er nog heel moeilijk uit krijgt. En misschien moet je er ook rekening mee houden dat de psychiatrie vaak ook groet, juist door het missen van een veilige haven, goede sociale verbanden in de jeugd etcetera.

Ik ben het met een hoop dingen nog eens ook, gedeeltelijk dan, die in dit topic gepost worden.Alleen af en toe is het zo [...] theoretisch.

Admod note: Machiavelli: Even een vloek weggehaald./

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Fantastisch toch. Afhankelijkheid van mensen die je kent ipv. een bureacratische en anonieme overheid.

Ja, geweldig.

Ik draai zelf, zonder een baan te hebben, werk weken van 70 uur om alles draaiende te houden en opa niet in een verpleeghuis te laten plaatsen.

Ik kan me dat veroorloven, omdat manlief een goede baan heeft. Als je naar een vrachtwagen chauffeur kijkt, met zijn inkomen (inclusief substantieel overwerk) van euro.png 1500 en net als ik 4 kids, dan moet zijn vrouw wel werken en moeten opa en oma het toch echt van de overheid hebben.

Aan de onderkant van de lonen is het niet echt meer een keus of mama nu werkt of voor opa en oma zorgt. (Tenzij opa en oma in aanmerking komen voor een PGb en dan de dochter inhuren)

En denk je echt dat het leuk is om afhankelijk te zijn van je ouders of van je kinderen?

Eens kijken, deze week maak ik bij mijn ouders schoon op woensdag, zoals elke week, maar helaas de kapper kon niet anders dan donderdag (thuiskapper, want zo mobiel zijn ze niet). Die veegt de haren wel op hoor, daar niet van, maar ze gaat niet stofzuigen en er blijft best wat liggen en 's middags komt een zus op bezoek, omdat die er toch moet zijn. Dan zou het wel fijn zijn als je dochter tussen de middag nog even kon zuigen, maar dat moet je wel vragen, en ze is er al zoveel en je weet dat donderdag de enige dag in de week is dat ze nog tijd heeft voor haar eigen huishouding....

Pap heeft opeens een algehele spierzwakte en kan niet meer opstaan uit de stoel buiten, waar hij een sigaretje rookte en mam heeft de kracht niet hem op te tillen. De buren links zijn over de 85 en de buurvrouw rechts heeft reuma. Dus ik spring acuut in de auto en ben er 15 minuten later. Mijn moeder heeft mijn vader ondertussen een deken overgedaan, want het is best frisjes. Ik help hem met de transfer naar de rolstoel (godzijdank doet mijn zoon een opleiding in de zorg en help ik hem vanwege zijn dyslexie en ken ik de tiltechnieken, anders zaten ze zo zonder hulp, omdat ik met een verrekte rug bij de fysio loop)en rij hem naar binnen.

Natuurlijk heeft mijn moeder de dokter gewaarschuwd en die komt 20 minuten na mijn aankomst langs, dus je blijft even zitten en stelt ze gerust. Omdat pa zo moe is, help je oma nog even met hem naar bed te krijgen.

Natuurlijk, dit gebeurt om half zes, als je net de aardappelen wilt gaan schillen en nog geen van de kids terug is van de diverse stages.Je familie is rond half 7 compleet, dus oma stopt je nog even wat geld toe, zodat je snel patat kunt halen, want 's avonds zou jij oppassen bij je ernstig invalide vriendin, zodat haar man 1 avond in de week weg kan. En dat oppassen is ook gelijk mijn enige uitje in de week. Want voor de rest is geen puf meer.

Gelukkig werken je kinderen goed mee, als ze geen stage hebben, maar gewoon naar school gaan, dan gaan ze in hun lunchpauze en tussenuren bij opa en oma langs, want hun scholen zijn (op 1 na, die studeert in Groningen, maar die stapt regelmatig een bushalte of 6 eerder uit om even langs te wippen)allemaal in de buurt. Ze doen dan gelijk kleine klusjes als de vuilniszak wegbrengen, onkruid wieden e.d. en zorgen dat oma wat aanspraak heeft, want met opa gaat het steeds minder.

We redden het wel, maar het is een wankel kaartenhuis en mijn elastiekje kan niet erg veel meer rekken.

Denk je dat het leuk is voor mijn moeder, dat ze makkelijk om iets extra's vraagt, dat ze zich niet bezwaard voelt om ook nog eens te vragen of ik mee kan naar het ziekenhuis, of ik misschien tijd heb om ze naar de familie te rijden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En daar ligt dan ook de moeilijkheid. We hebben over het algemeen helemaal niet te maken met mensen die niet naar elkaar om willen kijken en oma maar in een verpleeghuis dumpen om zelf op wintersport te gaan. Die mensen zullen er wel zijn, maar volgens mij zijn het er véél minder dan sommige cabaretiérs ons willen doen geloven. We hebben vooral ook te maken mensen die heel graag willen helpen, zich daar ook geheel aan geven, maar op een gegeven moment gewoon niet meer kúnnen.

In de ideale wereld kan iedereen na een goede jeugd en tijdens een goedlopende carriére waarin één kostwinner per huishouden al goed verdiend, voldoende tijd en energie vrijmaken om (bij toerbeurt) voor de ouders te zorgen. Maar daar leven wij niet in. Mensen blijven broze wezens, die vaak graag willen, maar niet altijd kunnen. Die soms zelfs hetgeen doen dat zij eigenlijk niet kunnen. En die het ook heel moeilijk vinden om nóg meer te moeten vragen dan ze al krijgen. Zij hebben hulp en enige verlichting nodig en het is dan goed als er een organisatie is die dat zonder winstoogmerk en onvoorwaardelijk wil doen. Hetzij middels (aanvullende) thuiszorg, hetzij middels de zorg in een tehuis, als het écht niet meer anders kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

Kamer hekelt PVV over referendum

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG - De PVV heeft de hoon van de Tweede Kamer over zich heen gekregen door te schermen met een referendum over het Verdrag van Lissabon.

Dit Europese verdrag moet worden aangepast om het tijdelijke noodfonds voor de euro permanent te kunnen maken. In december komt de voorzitter van de Europese Raad Van Rompuy met zijn definitieve plan. Als dat niet naar de zin is van de PVV, dan wil de partij een referendum, zo kondigde Kamerlid Bontes van de PVV dinsdag aan. „Als ze het ergens niet mee eens zijn dan halen ze de burger erbijâ€, sneerde D66-Kamerlid Schouw. Alleen de SP voelt ook wel wat voor een volksraadpleging.

De precieze verdragswijzigingen zijn nog niet bekend. Die gaan onder meer over aangescherpte sancties voor EU-landen die begrotingsregels aan hun laars lappen en de financiële steun aan eurolanden die dreigen te bezwijken onder hun schuldenlast.

Volgens premier Rutte gaat het slechts om een ’zeer beperkte’ aanpassing van het verdrag. Door de verdragsverandering is het niet nodig dat landen referenda gaan houden, zo hoopte Rutte.

De Kamer toonde zich verbolgen over de stijging van de Europese begroting. Rutte stemde vorige week in Brussel op de Europese top uiteindelijk in met een groei van 2,9 procent terwijl eerder 6 procent groei dreigde. De Nederlandse inzet was een onveranderd budget, maar meer zat er gewoon niet in, was Rutte helder. Nederland kon geen veto inzetten op dit thema.

Bron: link

Wat een minachting voor de burgers laat een D66 kamerlid hier zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij heeft een referendum niet zo veel zin... Als het dan afgekeurd wordt (door mensen die misschien niet eens weten waar het over gaat) moeten ze net als bij het referendum over de Europese grondwet wéér iets nieuws verzinnen. Als je vervolgens voor al die Europese verdragen referenda gaat houden in alle Europese landen kan je de EU wel afschaffen, want dan komt er nooit iets van (maar dat zal wel zijn waar de PVV op uit isknipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid