Spring naar bijdragen

Covered by Christ


Aanbevolen berichten

Bestaat er een site waar je christelijke teksten kunt vinden op populaire niet-christelijke liedjes?

Al een tijd geleden las ik in de Visie over een man die in (ik dacht) Den Haag een huiskerk was begonnen midden in de buurt waar hij woonde. Het was echt voor niet-kerkelijken en hij zong dan ook geen Opwekking, maar christelijke teksten op liedjes die de mensen kennen.

Eigenlijk is dat idee al zo oud als het maar kan: een christelijke tekst op een niet-christelijke melodie. Ik kan me voorstellen dat als er meer van dit soort huiskerken komen, de behoefte naar zulke teksten groter wordt. Dan lijkt het me handig als daar een site voor is.

Is zo'n site er al? Zo niet, wie zou het leuk vinden om zoiets op te zetten? En welke tekstdichters zouden zich geroepen voelen om goede christelijke teksten te schrijven op bv. 'Dancing Queen' van Abba of 'Ik heb een tuintje in mijn hart'? De naam van de site heb ik al bedacht : Covered by Christ.

Wie doet er mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Kunnen christenen dan zelf geen melodieën verzinnen, dat ze de melodie van een ander liedje pakken en alleen de tekst maar hoeven te doen?

Ik vind het tenminste vaak leuker als mensen muziek écht zelf maken.

rofl.gif nee, christenen kunnen zelf geen melodieën verzinnen. Al 2000 jaar gáán ze maar door met het herkauwen van dezelfde muziek. Nooit eens een christelijke componist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet er hoegenaamd niets van dus misschien kan ik beter mijn mond houden voor ik onzin vertel hoor (ha, alsof ik dat ga doen widegrin.gif) maar wordt zoiets niet moeilijk met copyrights enzo? Is het geen probleem om andere teksten op bestaande liedjes online te gaan plaatsen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg dan al snel het gevoel van een parodie, eigenlijk. Ik weet niet, ik vind het toch een vrij apart iets om op hedendaagse nummers een christelijke tekst te maken. Een lichte aanpassing in de tekst tot daaraan toe, maar echt compleet nieuwe teksten...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bestaat er een site waar je christelijke teksten kunt vinden op populaire niet-christelijke liedjes?

Al een tijd geleden las ik in de Visie over een man die in (ik dacht) Den Haag een huiskerk was begonnen midden in de buurt waar hij woonde. Het was echt voor niet-kerkelijken en hij zong dan ook geen Opwekking, maar christelijke teksten op liedjes die de mensen kennen.

Eigenlijk is dat idee al zo oud als het maar kan: een christelijke tekst op een niet-christelijke melodie. Ik kan me voorstellen dat als er meer van dit soort huiskerken komen, de behoefte naar zulke teksten groter wordt. Dan lijkt het me handig als daar een site voor is.

Is zo'n site er al? Zo niet, wie zou het leuk vinden om zoiets op te zetten? En welke tekstdichters zouden zich geroepen voelen om goede christelijke teksten te schrijven op bv. 'Dancing Queen' van Abba of 'Ik heb een tuintje in mijn hart'? De naam van de site heb ik al bedacht : Covered by Christ.

Wie doet er mee?

Ter inspiratie: er is wel een aflevering van South Park over het maken van christelijke teksten op niet-christelijke liedjes. De aflevering heet Christian Hard Rock

sp709_christian_rock_hardalbum_cover1.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alleen, dan gebruik je gewoon muziek die al wat ouder is.

Maar was het niet zo'n beetje het punt om mensen te willen aanspreken met hedendaagse, bekende melodieën? Nuja, ik heb ook geen flauw idee hoe oud een melodie moet zijn om copyrightvrij te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Maar was het niet zo'n beetje het punt om mensen te willen aanspreken met hedendaagse, bekende melodieën? Nuja, ik heb ook geen flauw idee hoe oud een melodie moet zijn om copyrightvrij te zijn.

Zo uit mijn hoofd gaat het er om dat de componist al een eeuw dood is ofzo. Maar er zijn juristen op dit forum die er waarschijnlijk slimmere dingen over kunnen zeggen dan ik clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien een handige wikipedia pagina met wat informatie over muziek zonder rechten erop. De meeste klassieke muziek is overigens vrij van rechten. Met popmuziek ligt dat een stuk moeilijker. De Beatles scoorden bijna 50 jaar geleden hun eerste hit, en daar zit nog steeds auteursrecht op. Dus voor de meeste muziek die minder oud is zal dat ook wel gelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh my freaking gosh
, wat ongelooflijk dom en slecht. :')

En wat is het lang geleden dat ik Apologetix geluisterd heb. En volledig terecht.
yes.gif

Bedankt. En daarmee is meteen het punt gemaakt: christelijke covers is een bar slecht idee. Creativiteit is een mooie gave van God, gebruik hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mjah, plus dat christendom dan een soort surrogaatvermaak wordt, het is juist andersom als je het zwart-wit stelt. Popmuziek is een surrogaat voor christendom en je moet die verhouding altijd zo houden. Naar mijn idee is het een beetje het paard achter de wagen spannen.

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat alleen om samenzang met een groep niet-kerkelijken. Die kennen al die christelijke praisenummers niet, dus die kunnen ze ook niet meezingen. Natuurlijk stop je een dienst niet vol met zulke liedjes, maar een feest van herkenning zal het wel voor ze zijn als ze opeens wel mee kunnen zingen. En hoeveel kan je niet meegeven wanneer je in je tekst anticipeert op de originele tekst? Zo had iemand op 'My Way' een christelijke tekst gemaakt en in de laatste zin ('I did it my way') geschreven: 'U bent de weg, Heer'. Zo geef je toch duidelijk een verschil tussen het leven met en zonder God.

Als kerk betaal je al buma-rechten om muziek uit te mogen voeren. Dus maakt het niet zoveel uit welk lied je zingt. Als je de tekst inderdaad gaat opnemen en uitgeven, komt de Stemra om de hoek kijken en kun je dokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid