Spring naar bijdragen

Katy Perry bidt in tongen


Aanbevolen berichten

N.a.v. dit nieuwsbericht:

link

Hoe kan Katy Perry nu in tongen bidden? Betekend dit, dat wij met een gerust hart naar haar muziek kunnen luisteren? Ze moet toch wel vervuld zijn van de HG? Ik bedoel, als je in tongen spreekt, is dat een gave van de Geest, dus niet zomaar wat wartaal uitslaan?!

Of... is spreken in tongen aangeleerd gedrag? Haar hele gezin spreekt in tongen. Zou je zo dus ook de link kunnen leggen naar andere mensen die in tongen spreken? Dat dit ook aangeleerd gedrag is?

Hoe moet ik dit zien?

Core question: Hoe kan Katy in tongen bidden, maar toch zulke muziek maken?

- edit - het gaat mij hier niet om een oordeel over Katy Perry (zie post: 10-08-2010 14:56:32)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tongentaal kan heel goed aangeleerd zijn hoor, en werken als een soort onbewuste taal die wel degelijk aangeleerd is. Laat ik het zo zeggen: in veel kerken bidden mensen dezelfde tongentaal en is het in elke kerk weer een ander soort.

Persoonlijk denk ik dat de gave van tongentaal ongeveer net zo veel mensen is gegeven als de gave van vertaling daarvan; bar weinig dus, maar tongentaal wordt vaak gepusht, en tsja, op een gegeven moment raak je 'geïnspireerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De charismata zijn gaven die God geeft en nooit meer terugneemt.

Rom 11,29

Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Mensen kunnen dus als gelovige gedoopt zijn in de Geest, maar als ze niet regelmatig Bijbellezen, naar de kerk gaan, onder bescherming staan van oudsten, maar wanneer ze vreemde tv-programma's gaan kijken, vreemde muziek gaan luisteren, vreemde boeken gaan lezen enz., kunnen ze afdwalen van de gezonde leer, ook al spreken ze nog in tongen.

Als mensen hun hart vullen met vreemde dingen in plaats van de Geest van God, zullen ze ook vreemde woorden en muziek enz. voortbrengen.

Luc. 6:45b

Want waar het hart vol van is, daarvan spreekt de mond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat wij een oordeel over Katy Perry aanmeten. Of ze wel of niet in tongen bidt, doet daar verder niet zoveel toe. Of het is aangeleerd maar maakt ze toch goede muziek of het is geinspireerd en goede muziek of aangeleerd en slechte muziek zelfs geinspireerd en slechte muziek kan nog afhankelijk wat jezelf onder goed of slecht verstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het een vreemde aanname dat als zou het spreken in tongentaal voldoende zijn om de rest van iemands oeuvre bij voorbaat aan te nemen.

Klopt. Ook al heeft iemand charismata, mensen moeten altijd kijken naar de vrucht (Mat. 7:17).

Quote:

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat wij een oordeel over Katy Perry aanmeten. Of ze wel of niet in tongen bidt, doet daar verder niet zoveel toe. Of het is aangeleerd maar maakt ze toch goede muziek of het is geinspireerd en goede muziek of aangeleerd en slechte muziek zelfs geinspireerd en slechte muziek kan nog afhankelijk wat jezelf onder goed of slecht verstaat.

Wat ik schrijf, schrijf ik ook in algemene zin. Ik had nog nooit van Katy Perry gehoord, dus heb over haar geen mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De charismata zijn gaven die God geeft en nooit meer terugneemt.

Rom 11,29

Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Mensen kunnen dus als gelovige gedoopt zijn in de Geest, maar als ze niet regelmatig Bijbellezen, naar de kerk gaan, onder bescherming staan van oudsten, maar wanneer ze vreemde tv-programma's gaan kijken, vreemde muziek gaan luisteren, vreemde boeken gaan lezen enz., kunnen ze afdwalen van de gezonde leer, ook al spreken ze nog in tongen.

Dus, als ik het goed begrijp, is het niet een gave die "via" de HG werkt? Maar een gave die je gewoon hebt/krijgt, zoals talent voor muziek maken?

Dus, de HG komt er niet aan te pas als je bid in tongen? Ik heb wel eens begrepen dat in tongen bidden, juist de HG was die bidt i.p.v. jouw eigen geest.

Wikipedia zegt over genadegaven het volgende:

"Er wordt gesproken over 'genadegaven' omdat ze worden beschouwd als gegeven door en het werk van de Heilige Geest van God en geen menselijke inspanningen of verdiensten betreffen."

Dus, Katy heeft de HG? Maar... wat nu als dat niet tot uiting komt in haar muziek/levensstijl?


Samengevoegd:

Quote:

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat wij een oordeel over Katy Perry aanmeten. Of ze wel of niet in tongen bidt, doet daar verder niet zoveel toe. Of het is aangeleerd maar maakt ze toch goede muziek of het is geinspireerd en goede muziek of aangeleerd en slechte muziek zelfs geinspireerd en slechte muziek kan nog afhankelijk wat jezelf onder goed of slecht verstaat.

Het is niet mijn bedoeling om een oordeel te vellen over Katy Perry. Het is meer in het algemeen. Er zijn meer mensen zoals zij.

Mijn punt is, ben je, als je in tongen spreekt, vervuld van de HG? Zo ja, moet dit dan ook niet te zien zijn aan de vruchten die je voortbrengt? Als dit niet aan de vruchten te zien is, is het spreken in tongen dan wel echt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. De gaven zijn gegeven en zijn gaven van de Geest. Maar als de Geest wordt uitgedoofd in het leven en als het hart gevuld is met andere dingen dan de Geest, wordt dat andere voortgebracht, in plaats van het werk van de Geest.

De Doop in de Geest en het ontvangen van de charismata, is eenmalig, maar de mens moet zich steeds opnieuw laten vullen met de Geest.

Quote:
Ef. 5

1 Weest dan navolgers Gods, als geliefde kinderen, 2 en wandelt in de liefde, zoals ook Christus u heeft liefgehad en Zich voor ons heeft overgegeven als offergave en slachtoffer, Gode tot een welriekende reuk.

3 Maar van hoererij en allerlei onreinheid of hebzucht mag onder u zelfs geen sprake zijn, zoals het heiligen betaamt, 4 en evenmin van onwelvoegelijkheid en zotte of losse taal, die geen pas geven, doch veeleer van dankzegging. 5 Want hiervan moet gij doordrongen zijn, dat in geen geval een hoereerder, onreine of geldgierige, dat is een afgodendienaar, erfdeel heeft in het Koninkrijk van Christus en God.

6 Laat niemand u misleiden met drogredenen, want door zulke dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid. 7 Doet dan niet met hen mede. 8 Want gij waart vroeger duisternis, maar thans zijt gij licht in de Here; wandelt als kinderen des lichts, 9 - want de vrucht des lichts bestaat in louter goedheid en gerechtigheid en waarheid -, 10 en toetst wat de Here welbehagelijk is. 11 En neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmaskert ze veeleer, 12 want het is zelfs schandelijk om te noemen, wat heimelijk door hen wordt verricht; 13 maar als dat alles door het licht ontmaskerd wordt, komt het aan de dag; want al wat aan de dag komt is licht.

14 Daarom heet het:

Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.

15 Ziet dus nauwlettend toe, hoe gij wandelt, niet als onwijzen, doch als wijzen, 16 u de gelegenheid ten nutte makende, want de dagen zijn kwaad. 17 Weest daarom niet onverstandig, maar tracht te verstaan, wat de wil des Heren is. 18 En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest, 19 en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Here van harte, 20 dankt te allen tijde in de naam van onze Here Jezus Christus God, de Vader, voor alles, 21 en weest elkander onderdanig in de vreze van Christus.

Mensen kunnen verder weg van God gaan leven, waardoor de mate van vervulling door de Geest minder wordt. Maar mensen kunnen zich ook weer bekeren en weer dichter bij God gaan leven, waardoor de vervulling met de Geest weer toeneemt (lofprijs, aanbidding, gebed, Bijbellezen, enz.).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn punt is, ben je, als je in tongen spreekt, vervuld van de HG? Zo ja, moet dit dan ook niet te zien zijn aan de vruchten die je voortbrengt? Als dit niet aan de vruchten te zien is, is het spreken in tongen dan wel echt?

Waarom die vragen? Het *geloof* brengt uiteraard vruchten voort. De vraag gaat dus alleen op als je het spreken in tongen ziet als een exponent van geloven. Misschien dat als je die aanname relativeert je dan iets makkelijker met deze zaken om kunt gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom die vragen? Het *geloof* brengt uiteraard vruchten voort. De vraag gaat dus alleen op als je het spreken in tongen ziet als een exponent van geloven. Misschien dat als je die aanname relativeert je dan iets makkelijker met deze zaken om kunt gaan.

Het maakt dus niets uit of je in denken en wandel een Christen bent, of je in tongen kan spreken?

Is het spreken in tongen dus geen exponent van geloven? Volgens mij staat het er niet los van! Of wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tongentaal kan heel goed aangeleerd zijn hoor, en werken als een soort onbewuste taal die wel degelijk aangeleerd is. Laat ik het zo zeggen: in veel kerken bidden mensen dezelfde tongentaal en is het in elke kerk weer een ander soort.

Ik las een keer in studie naar tongentaal (van een evangelische wetenschapper, maar hij was wel redelijk negatief uiteindelijk) dat er een Nederlander ergens in Afrika was ofzo, in ieder geval een totaal ander gebied. Daar zeiden ze in het dorp dat ze daar echt een heel begaafde tongentaalmeneer in de kerk hadden. Hij kijken. Bleek het gewoon Nederlands te zijn. Blijkbaar is Nederland dus een gezegend land met vele uitmuntende tongentaalsprekers, of zou het de wáre tongentaal zijn, "een iegelijk in onze eigen taal"?

Overigens zijn er nog meer van die grappige verhalen, maar ik denk dat dit soort rare eigenschappen van tongentaal (bijv. het feit dat tongentaal inderdaad standaard opgebouwd is uit taaleigen klanken; tongennederlands is anders dan tongenrussisch) nog niet uitsluit dat het wel degelijk een vorm van extase is die geïnspireerd is door de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Inspired,

Tongentaal kan een mens ontvangen als deze tot geloof gekomen is.

Daarna kun je alles doen wat God verboden heeft, of heilig leven, of alles wat daar tussenin zit.

Tongentaal staat dus niet los van geloof, want je ontvangt het als je een gelovige bent en je ontvangt het door geloof. Als je het eenmaal ontvangen hebt, kun je net zo goed of zo slecht leven als je zelf wil, net zoals iedere gelovige of ongelovige zo goed of slecht kan leven als deze zelf wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik las een keer in studie naar tongentaal (van een evangelische wetenschapper, maar hij was wel redelijk negatief uiteindelijk) dat er een Nederlander ergens in Afrika was ofzo, in ieder geval een totaal ander gebied. Daar zeiden ze in het dorp dat ze daar echt een heel begaafde tongentaalmeneer in de kerk hadden. Hij kijken. Bleek het gewoon Nederlands te zijn. Blijkbaar is Nederland dus een gezegend land, of zou het de wáre tongentaal zijn, "een iegelijk in onze eigen taal"?

haha. of... de beste man bezat de gave van vertaling smile.gif

Of, het was een profetie bedoeld voor de Nederlander smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

@Inspired,

Tongentaal kan een mens ontvangen als deze tot geloof gekomen is.

Daarna kun je alles doen wat God verboden heeft, of heilig leven, of alles wat daar tussenin zit.

Meen je dat nou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las een keer in studie naar tongentaal (van een evangelische wetenschapper, maar hij was wel redelijk negatief uiteindelijk) dat er een Nederlander ergens in Afrika was ofzo, in ieder geval een totaal ander gebied. Daar zeiden ze in het dorp dat ze daar echt een heel begaafde tongentaalmeneer in de kerk hadden. Hij kijken. Bleek het gewoon Nederlands te zijn. Blijkbaar is Nederland dus een gezegend land met vele uitmuntende tongentaalsprekers, of zou het de wáre tongentaal zijn, "een iegelijk in onze eigen taal"?

Nederland is niet zoveel meer of minder gezegend dan andere landen. Het komt veel vaker voor dat tongentaal verstaan wordt door buitenlanders.

Quote:

Meen je dat nou?

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

haha. of... de beste man bezat de gave van vertaling
smile.gif

Of, het was een profetie bedoeld voor de Nederlander
smile.gif

Haha ja, dat zou ook nog kunnen natuurlijk. Maar ik acht het waarschijnlijker dat het gewoon een charlatan was die in Nederland heeft gewoond. Het schijnt dat hij ook best een beetje moeilijk ging doen toen hij vervolgens in het Nederlands werd aangesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

N.a.v. dit nieuwsbericht:

Hoe kan Katy Perry nu in tongen bidden? Betekend dit, dat wij met een gerust hart naar haar muziek kunnen luisteren? Ze moet toch wel vervuld zijn van de HG? Ik bedoel, als je in tongen spreekt, is dat een gave van de Geest, dus niet zomaar wat wartaal uitslaan?!

Of... is spreken in tongen aangeleerd gedrag? Haar hele gezin spreekt in tongen. Zou je zo dus ook de link kunnen leggen naar andere mensen die in tongen spreken? Dat dit ook aangeleerd gedrag is?

Hoe moet ik dit zien?

Core question: Hoe kan Katy in tongen bidden, maar toch zulke muziek maken?

- edit - het gaat mij hier niet om een oordeel over Katy Perry (zie post: 10-08-2010 14:56:32)

Ik haal uit de tekst dat ze in tongen heeft gebeden vroeger, net zoals het hele gezien. Ze bidt nu dus op een andere manier.

En je zou niet met een gerust hart naar Kate Perry kunnen luisteren, iets met een goede smaak en zelfrespect hebben. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nederland is niet zoveel meer of minder gezegend dan andere landen. Het komt veel vaker voor dat tongentaal verstaan wordt door buitenlanders.

[...]
yes.gif

Zie boven.

Overigens sluit ik niet uit dat het in sommige gevallen wel echt is hoor. Het nadeel van het onderzoek waar ik tot op heden kennis van heb genomen is dat het altijd steekproefsgewijs gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Core question: Hoe kan Katy in tongen bidden, maar toch zulke muziek maken?

Overigens denk ik (net als Eulogía volgens mij al probeerde uit te leggen) dat het feit dat iemand bepaalde gaven heeft niet wil zeggen dat hij of zij geen verkeerde dingen doet. Dit los van de vraag of je in tongentaal gelooft, en los van de vraag hoe je 'verkeerde dingen' definieert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het maakt dus niets uit of je in denken en wandel een Christen bent, of je in tongen kan spreken?

Is het spreken in tongen dus geen exponent van geloven? Volgens mij staat het er niet los van! Of wel?

Spreken in tongen is ongetwijfeld één van de gaven van de Geest aan de gelovigen. Het heeft alleen niet veel nut deze gave op te blazen, of boven andere te verheffen. Daarnaast lees ik nergens in de Bijbel dat mensen die in tongen spreken niet meer zondigen. Er zit natuurlijk een verschil tussen 'in zonde leven' en 'de zonde steeds meer haten'. Nu weet ik weinig van mevrouw Hudson af dus het is niet aan mij te oordelen over haar levensstijl. Ik zie het spreken in tongen echter niet als het ultieme teken van de 'heiligheid' van een persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid