Spring naar bijdragen

Katy Perry bidt in tongen


Aanbevolen berichten

Helaas is er vaak wel misverstand over en zijn er mensen die niet in tongen spreken die zichzelf als minder voelen of die denken dat mensen die in tongen spreken zichzelf als meer voelen. (Of andere soorten combinaties/misverstanden.) Terwijl charismata niets zeggen over geestelijke volwassenheid.

Als de een boort met een handboor en een ander met een boormachine, is degene met de boormachine niet beter dan degene met een handboor. Misschien kan de een wel beter werk leveren dan de ander, maar dat zegt weinig over de kwaliteiten of inzet enz. van een ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Helaas is er vaak wel misverstand over en zijn er mensen die niet in tongen spreken die zichzelf als minder voelen of die denken dat mensen die in tongen spreken zichzelf als meer voelen. (Of andere soorten combinaties/misverstanden.) Terwijl charismata niets zeggen over geestelijke volwassenheid.

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt. Correct me if I'm wrong.

Het is waar dat ik - bij mijn weten - nog nooit in tongen gesproken heb. Maar dat is voor mij geen reden te protesteren. Ik protesteer tegen:

* de automatische koppeling van spreken in tongen en geloven. Er zijn talloze gelovigen die deze gave niet hebben.

* de aanname als zou het spreken in tongen een exponent zijn van geloven.

Fijn als je die gave hebt gekregen, en ook fijn dat andere mensen andere gaven hebben gekregen. Het lijkt me echter niet wijs de meest extraverte/opvallende gave te verheffen boven de anderen. Of zoals Jakobus zegt:

Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven. (Jak. 1:27 NBV)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was inderdaad een reactie op jouw post, maar het was niet bedoeld in de zin van: 'ik (Eulogía) denk dat jij zus of zo denkt'. Ik schreef meer in algemene zin over hoe sommigen denken over tongentaal.

Toch schrijft Paulus in 1 Kor. 14 of hoge(re) gaven.

Maar dat zegt inderdaad niets over andere dingen die belangrijk(er) zijn. In 1 Kor. 13 wordt aangegeven dat de liefde het meest belangrijk is. Alleen misbruiken velen helaas dit hoofdstuk en redeneren: 'De liefde is toch het meest belangrijk, dus dan negeer ik de charismata maar'. (Het kind met het badwater weggooien.)

Inderdaad zijn er talloze gelovigen die de charismata niet hebben (maar wel kunnen krijgen).

In de Bijbel kun je wel zien dat charismata samenhangen met en een gevolg zijn van geloof. (Dat wil niet zeggen dat je 'minder' bent als je geen charismata hebt. Geloof is een middel om charismata te kunnen ontvangen. Geloof kun je echter ook voor andere doeleinden gebruiken dan voor het ontvangen van charismata. Geloof werkt als een waterleiding: door een waterleiding kun je water ontvangen; door geloof kun je charismata, of andere dingen/gaven ontvangen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

N.a.v. dit nieuwsbericht:

Hoe kan Katy Perry nu in tongen bidden? Betekend dit, dat wij met een gerust hart naar haar muziek kunnen luisteren? Ze moet toch wel vervuld zijn van de HG? Ik bedoel, als je in tongen spreekt, is dat een gave van de Geest, dus niet zomaar wat wartaal uitslaan?!

Of... is spreken in tongen aangeleerd gedrag? Haar hele gezin spreekt in tongen. Zou je zo dus ook de link kunnen leggen naar andere mensen die in tongen spreken? Dat dit ook aangeleerd gedrag is?

Hoe moet ik dit zien?

Core question: Hoe kan Katy in tongen bidden, maar toch zulke muziek maken?

- edit - het gaat mij hier niet om een oordeel over Katy Perry (zie post: 10-08-2010 14:56:32)

Ik deel het even op in verschillende zaken:

- Kan iemand in tongen spreken of een andere gaven ontvangen hebben en dan dingen doen die niet passen in een christelijke levenswandel?

Stel, we maken er iets anders van: een ernstige zonde die tegen de tien geboden ingaat en naar mijn een enorme plaag onder christenen vormt: zo erg dat velen denk ik er niet bij stil staan dat ze dergelijke zondige structuur in hun leven hebben omdat het een te gewoon deel van hun leven geworden is: roddelen. Kan iemand in tongen spreken als die persoon roddelt over, bijvoorbeeld de onchristelijke levenswandel van een broeder of zuster?

Ik ga die vraag niet beantwoorden.

- Kun je met een gerust hart naar haar muziek luisteren? Hangt er van af of je vindt dat je naar haar muziek kunt luisteren om de inhoud, niet om of ze wel of niet in tongen spreekt. Of je naar haar muziek kunt luisteren ga ik niet beantwoorden, dat moet een ieder voor zichzelf bepalen vind ik.

- Spreekt ze in tongen? Daar ga ik niet over oordelen.

Spreken in tongen kan aangeleerd gedrag zijn, zelfs al ben je zo zondeloos als Jezus, wat niemand is: dan nog kan het aangeleerd gedrag zijn.

Of het bij haar aangeleerd gedrag is, of dat het echt is, daar ga en kan ik dus niet op antwoorden.

Hoe zie ik het:

Ik word een beetje moe van dat soort berichten. Omdat ze een christelijke achtergrond is ontstaat er een spanning toen ze muziek ging maken waarvan bepaalde groepen vinden dat die daar niet bij past. Dit vind ik dan ook weer zo'n berichtje waarvan ik zoiets heb van 'hebben die schrijvers niks beters te doen met hun tijd?'

Laat dat oordeel nou maar aan God over en hou je (die schrijvers en mensen die er zo'n ophef over maken) maar bezig met je eigen geloofsleven. Splinter en balk idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik lees nergens in 1 Kor. 14 dat Paulus het over 'hogere' gaven heeft. Jij wel?

Sorry, ik deed het uit mijn hoofd.

1 Kor. 12

31 Streeft dan naar de hoogste gaven.

En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.

1 Kor. 14:1b

streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren.

1 Kor. 14:5a

Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt

Quote:

Ik deel het even op in verschillende zaken:

- Kan iemand in tongen spreken of een andere gaven ontvangen hebben en dan dingen doen die niet passen in een christelijke levenswandel?

Stel, we maken er iets anders van: een ernstige zonde die tegen de tien geboden ingaat en naar mijn een enorme plaag onder christenen vormt: zo erg dat velen denk ik er niet bij stil staan dat ze dergelijke zondige structuur in hun leven hebben omdat het een te gewoon deel van hun leven geworden is:
roddelen
. Kan iemand in tongen spreken als die persoon roddelt over, bijvoorbeeld de onchristelijke levenswandel van een broeder of zuster?

Ik ga die vraag niet beantwoorden.

Die vraag kan/wil ik wel beantwoorden. Iemand die in tongen spreekt, kan zeker roddelen. Ook kan deze liegen, bedriegen, enz. .

Een mens kan het ene moment heel geestelijk leven en het andere moment heel vleselijk. Als iemand nog geen volwassen christen is, kan iemand zich makkelijk vleselijk gedragen. Iemand kan in alle gaven functioneren, maar kan het roddelen nog niet verleerd hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid