Spring naar bijdragen

Wat geloven christenen over Jezus?


Aanbevolen berichten

Quote:

Wat geloof jij eigenlijk? Geloof je dat Jezus de Zoon van God is?

Ik zal mijn visie eventjes geven over het Christelijk geloof. Dit bericht is niet alleen naar diegene gericht die ik quote maar naar elke Christen hier.

Nou mijn visie:

Ik zelf geloof niet dat Jezus de Zoon is van God.. ik geloof dat hij een rechtschapen Profeet was. En zo wordt hij ook trouwens zelfs in de bijbel genoemd.

matteüs 21

10 En toen Hij Jeruzalem binnenging, kwam de gehele stad in rep en roer en zeide: Wie is dit? 11 En de scharen zeiden: Dit is de profeet, Jezus, van Nazaret in Galilea.

Waarom ik niet geloof dat hij God is.

Teneerste omdat Jezus nooit gezegd heb ik ben De God.

Daarintegen zei hij wel:

(Marcus 12:29) En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een enig Heere.

En..

(Mattheus 19:17) En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

En

(Johannes 20:17) Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

En

(Johannes 5:30) Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

(Zo kan ik nog wel door gaan)

Als Jezus zoals vele zeggen hier, God zou zijn geweest. Dan zou dat dus betekenen dat God eet,drinkt,naar het toilet gaat, en zelfs dood gaat. Vrij is Hij van dat alles want dat past een God niet. En God bestond altijd en zal altijd bestaan. Hij heeft niet zoiets als een geslachtsregister terwijl Jezus dat wel had. Vul op het plaats van jezus ,God in , en dan krijg je dus een hele kromme zin.

“Geslachtsregister van Jezus, den zoon van David, den zoon van Abraham.†(Mattheus, 1 vers 1)

En Jezus verrichtte ook gebeden, waarom zou hij bidden als hij zelf God zou zijn, zou hij bidden naar zichzelf.

Lucas 6:

12 En het geschiedde in die dagen, dat Hij naar het gebergte ging om te bidden, en Hij bracht de nacht door in het gebed tot God. 13

En als hij god geweest zou zijn zou hij ook kennis hebben gehad over wanneer het uur zal aanbreken,daar een God kennis heeft van alles.

Maar Jezus had dat niet want hij zei:

Jezus zei: “Maar van dien dag en die ure weet niemand, noch de engelen, die in den hemel zijn, noch de zoon, dan de Vader.†(Marcus, 13 vers 32)

Ook geloof ik niet dat Jezus gestorven kan zijn voor onze zonde. Want dan verklaar je God dus voor een leugenaar want God zei:

(Deuteronomium 24:16) De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden.

Maar ik ben dan ook geen Christen. Kijk ik vind dat iedereen voor zichzelf op zoek moet gaan naar de waarheid. En als we beweren echt van Jezus te houden dan ken je hem de status toe die hij zichzelf gaf. En hoe hij door andere werd gezien als de messias als een Profeet.

Mijn vraag aan degene die beweren van Jezus te houden, hebben jullie ooit eens God gevraagd om geleid te worden, en dat op dezelfde manier als hoe Jezus tot God bidde. Ik bedoel jullie volgen Jezus toch.. bidde jullie dan ook op dezelfde manier zoals hij deed? Ik zal zeggen bid tot God en vraag dat God je naar de waarheid leid. En hoe hij bidde tot God ik zal het jullie vertellen.

Mattheus,26:

39 En Hij ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.

Vraag in deze positie God om je te leiden naar de waarheid. Maar oprecht en zuiver en alleen naar God.

Ik wil degene die gereageerd hebben op mijn topic bedanken,het is me nu wel ongeveer duidelijk geworden over hoe de christenen hun geloof beleiden.

Ik blijf mij nog altijd afvragen wat het standpunt van de christenen is die niet geloven dat jezus God is, en wat hun uitleg is over hun standpunt dat jezus de enige zoon is van God. Mocht er toch nog iemand hier rondlopen die gelooft dat Jezus niet God is, voel je vrij om dan eventjes te reageren. Ik kan het beste een nieuw topic hierover maken en dat ga ik ook maar doen denkik.

Vriendelijke groet,

Barbara van loon.

ps. Jezus als ENIGE zoon zien begrijp ik ook NIET. Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van Abraham,Isaak en ismail. Isaak was niet de enige zoon van Abraham maar toch werd hij wel zo genoemd. Dus in hoeverre je dat wordt Enige als DE ENIGE moet zien... dat blijft een raadsel : )

1 Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. 2 En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen, die Ik u noemen zal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 126
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Salaam aleikoem,

Quote:

[...]

Ik zal mijn visie eventjes geven over het Christelijk geloof. Dit bericht is niet alleen naar diegene gericht die ik quote maar naar elke Christen hier.

Ah, duidelijk smile.gif Laat me raden: Jezus is een belangwekkende profeet, en Mohammed is Gods laatste en grootste profeet?

Quote:
Als Jezus zoals vele zeggen hier, God zou zijn geweest. Dan zou dat dus betekenen dat God eet,drinkt,naar het toilet gaat, en zelfs dood gaat.

Klopt, en hoogstwaarschijnlijk liet Hij tijdens Zijn leven op aarde ook scheten en was Zijn adem 's ochtends bij het wakker worden niet fris. Dat alles houdt het in om mens te zijn. Het enige wat Hij niet doet en andere mensen wel, is zondigen.

Quote:
Ik blijf mij nog altijd afvragen wat het standpunt van de christenen is die niet geloven dat jezus God is, en wat hun uitleg is over hun standpunt dat jezus de enige zoon is van God.

Iemand die niet gelooft dat Jezus God is, hangt geen christelijk geloof aan.

Quote:
Mocht er toch nog iemand hier rondlopen die gelooft dat Jezus niet God is, voel je vrij om dan eventjes te reageren.

Aimé bijvoorbeeld, maar hij is een getuige van Jehovah. Geen christen dus en zijn (onchristelijke) opvattingen over Jezus zijn dan ook verwijderd. Nu jij jezelf bekend hebt gemaakt als moslim (want dat kan haast niet missen), zal dit topic wel een schopje richting Levensbeschouwing krijgen en kunnen alle ketterijen er ook hun plaatsje krijgen. Maar christelijk is het geloof: Jezus is God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salaam aleikoem,

[...]

Ah, duidelijk
smile.gif
Laat me raden: Jezus is een belangwekkende profeet, en Mohammed is Gods laatste en grootste profeet?

[...]

Klopt, en hoogstwaarschijnlijk liet Hij tijdens Zijn leven op aarde ook scheten en was Zijn adem 's ochtends bij het wakker worden niet fris. Dat alles houdt het in om mens te zijn. Het enige wat Hij niet doet en andere mensen wel, is zondigen.

[...]

Iemand die niet gelooft dat Jezus God is, hangt geen christelijk geloof aan.

[...]

Aimé bijvoorbeeld, maar hij is een getuige van Jehovah. Geen christen dus en zijn (onchristelijke) opvattingen over Jezus zijn dan ook verwijderd. Nu jij jezelf bekend hebt gemaakt als moslim (want dat kan haast niet missen), zal dit topic wel een schopje richting Levensbeschouwing krijgen en kunnen alle ketterijen er ook hun plaatsje krijgen. Maar christelijk is het geloof: Jezus is God.

Je hebt het goed geraden. Ik ben een Moslim(iemand die zich overgeeft aan God). En ik ga er vanuit dat het geen probleem vormt omdat in het begin aangegeven is dat ook niet christenen hier welkom zijn.

En op je groet zeg ik, Wa alaikoum.(en voor jou.)

Ik vond het niet nodig om het erbij te vermelden. Ik doe hier geen uitnodiging naar de Islam maar ik vroeg mij af wat de christenen over het algemeen geloven.

Ik zou niet weten waarom er ketterijen zouden moeten komen. Wat ik dacht en waarom ik me hem aangemeld hier is om te kijken waar christenen nou precies in geloven. Ik heb mijn visie erop gegeven omdat ik gevraagd werd of ik geloof of jezus de zoon is van god. En dat heb ik dus vervolgens ontkent en onderbouwt met waarom ik daarin niet geloof.

Waarom ik er vanuit ga dat er ook Christenen zijn die geloven dat Jezus alleen de zoon is, omdat ik vaak christenen dat heb horen zeggen, ik heb hier ook een boekje waarin staat dat er 3 groepen christenen zijn. Sommige geloven dat Jezus , God is. Sommige geloven dat hij de zoon is, en sommige geloven in de 3-eenheid. Vandaar mijn vraag. Maar zo te horen, dien je dus als Christen te geloven dat jezus God is en onderdeel van de 3-eenheid. Ok nou dan is dat in iedergeval duidelijk en ben ik op dat punt iniedergeval geholpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. Alle Christenen geloven in de drie-eenheid, en in het én God, én mens-zijn van Jezus. Geloof je één van deze dingen of allebei niet, ben je geen christen volgens de definitie van credible, en volgens de definitie van alle mensen die de Twaalf Artikelen onderschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad. Alle Christenen geloven in de drie-eenheid, en in het én God, én mens-zijn van Jezus. Geloof je één van deze dingen of allebei niet, ben je geen christen volgens de definitie van credible, en volgens de definitie van alle mensen die de Twaalf Artikelen onderschrijven.

Ok dankjewel annzie. Dan heb ik toch iets geleerd. Maar waarom hoor ik echt heel vaak mensen zeggen. Jezus is geen god alleen de zoon van God. Ik vraag me dat nog steeds af, is dat een grote groep die dat zo geloven?

Als ik jou woorden moet aannemen bestaat die dus niet.

Of zijn dat dus de Jehovah getuigen. Bestaat er uberhaubt een groep die geloven dat Jezus alleen de zoon is of bestaat die gewoonweg niet? Buiten Credible om dus..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ok dankjewel annzie. Dan heb ik toch iets geleerd. Maar waarom hoor ik echt heel vaak mensen zeggen. Jezus is geen god alleen de zoon van God. Ik vraag me dat nog steeds af, is dat een grote groep die dat zo geloven? Of zijn dat dus de Jehovah getuigen. Bestaat er uberhaubt een groep die geloven dat Jezus alleen de zoon is of bestaan die gewoonweg niet? Buiten Credible om dus..

Bestaan wel maar niet in de grote kerken en denominaties. Alleen hier en daar een sektarisch groepje en individuen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Bestaan wel maar niet in de grote kerken en denominaties. Alleen hier en daar een sektarisch groepje en individuen.

Oke dus ze bestaan wel. Maar ze vormen dus een minderheid. En diegene die het zo geloven, verschillen met jullie dus in het feit dat ze Jezus niet als God erkennen. Maar de defenitie die ze geven aan Jezus is de zoon van God, is wel het zelfde als jullie? Dat jezus de enige zoon van God is, dus niet zoals de andere zonen?


Samengevoegd:

Quote:

Er zijn mensen die dat beweren en ook beweren dat ze christen zijn, maar de meerderheid van de christenen ziet dat niet zo.

Juist,dus toch wel. Dat dacht ik dus al. Maar geloven hen wel dan dat Jezus de enige zoon is, of zien ze dat ook weer niet zo, zien ze jezus als een zoon net als adam bijvoorbeeld of echt als de enige? of heb je geen idee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat moet je aan die mensen vragen. Zoals je leest beschouwen we die mensen niet als orthodoxe christenen en dat is waar het op dit forum over gaat.

Oooh okee, dan zal ik het ergens anders moeten vragen, dan ga ik maar opzoek naar die mensen. Zit dus hier op het verkeerde forum..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ok dankjewel annzie. Dan heb ik toch iets geleerd. Maar waarom hoor ik echt heel vaak mensen zeggen. Jezus is geen god alleen de zoon van God. Ik vraag me dat nog steeds af, is dat een grote groep die dat zo geloven?

Als ik jou woorden moet aannemen bestaat die dus niet.

Of zijn dat dus de Jehovah getuigen. Bestaat er uberhaubt een groep die geloven dat Jezus alleen de zoon is of bestaat die gewoonweg niet? Buiten Credible om dus..

Die bestaan niet als bepaalde groep, maar in veel Kerken en kerkgemeentes in Nederland komen wel vrijzinnige christenen voor. Zij zien Jezus meestal als goed mens, soms als profeet en/of als Zoon van God, maar niet als God. Alhoewel die mensen best christen kunnen zijn (gedoopt, lid van een Kerk of kerkgemeente), is hun geloof w.b. Jezus dan niet christelijk.

Misschien een beetje te vergelijken met moslims die wel eens naar de moskee gaan, zich aan de ramadan houden, maar niet geloven dat de Koran letterlijk Gods woord is wat aan Mohammed is gegeven en die daarom symbolisch interpreteren. Zij zijn moslims volgens hun afkomst en ze doen ook wel wat dingen van de islamitische godsdienst, maar wat zij uitdragen over de Koran, is niet islamitisch.

Als je dus wilt weten wat de kern van het christelijk geloof is (en niet wat bepaalde Nederlanders die ingeschreven staan als christen wel of niet geloven): dat is dat je in de Drie-Eenheid gelooft en dat Jezus mens en God is, en dat Jezus aan het kruis gestorven is ter vergeving van onze zonden en is opgestaan uit de dood.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Oooh okee, dan zal ik het ergens anders moeten vragen, dan ga ik maar opzoek naar die mensen. Zit dus hier op het verkeerde forum..

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je veel fora met vrijzinnige christenen zult vinden. De meesten van hen zijn niet zo geïnteresseerd in geloof, dat ze er veel tijd op internet aan besteden.

Maar hoezo wil je hen tegenkomen? Wil je eens kijken of ze met hun geloof over Jezus, wat meer met de islam dan met het christendom overeenkomt, eventueel interesse in de islam hebben? Dan denk ik dat het tegen zal vallen, want evenmin als ze geïnteresseerd zijn in orthodoxe christelijke leerstellingen en leefregels, zijn ze dat in het islamitische equivalent daarvan, denk ik ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik de uitzondering op die regel zijn?

Als het inderdaad zo makkelijk te zeggen is dat Jezus 100% God en 100% mens is, hoe zit het dan bijvoorbeeld met de onderstaande tekesten.

Quote:
Hos 11:9 .... Want Ik ben God en geen mens, heilig in uw midden, ...

Ga 1:1 Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God, de Vader, die Hem opgewekt heeft uit de doden,

Waar het volgens mij keer op keer fout gaat is dat wanneer iemand voor 100% de bijbel geloofd en daaruit concludeerd dat Jezus niet de Enige Waarachtige God, Schepper van hemel en aarde is, dat er dan geconcludeerd wordt dat Jezus dan slechts alleen een mens kan zijn.

Zou de waarheid niet ergens in het midden kunnen liggen?

Jezus is de Zoon van God, die alle autoriteit in hemel en in aarde heeft gekregen van God (zijn en onze God) de Vader.

In Jezus en door Jezus heeft God de Vader alle dingen geschapen.

Jezus is het Hoofd van de gemeente, die zijn lichaam is.

Over Jezus raak je niet zo snel uitgepraat. Hij is de Weg de Waarheid en het Leven. Maar niet de weg naar zichzelf, Hij heeft ons de weg naar God de Vader willen openbaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mag ik de uitzondering op die regel zijn?

Van mij mag je maar volgens de definitie die ik hanteer ben je dan geen christen meer. Wat overigens niet wil zeggen dat je geen goed mens, aardig persoon, niet in de hemel kan komen enz enz.

Quote:
Als het inderdaad zo makkelijk te zeggen is dat Jezus 100% God en 100% mens is, hoe zit het dan bijvoorbeeld met de onderstaande tekesten.

[...]

Aan citaat plukken doe ik eigenlijk niet het gaat mij om het grote geheel.

Quote:
Waar het volgens mij keer op keer fout gaat is dat wanneer iemand voor 100% de bijbel geloofd en daaruit concludeerd dat Jezus niet de Enige Waarachtige God, Schepper van hemel en aarde is, dat er dan geconcludeerd wordt dat Jezus dan slechts alleen een mens kan zijn.

De Bijbel geloven? Ik geloof in Jezus Christus. Niet dat ik een tegenstelling wil schetsen maar ik vind de uitspraak vreemd klinken. De conclusies die je maakt (en waarop je verder gaat in het stuk wat ik niet geciteerd heb) tonen aan dat de heilige drie-eenheid nog een vrij onbekend begrip voor je is.

Quote:
Zou de waarheid niet ergens in het midden kunnen liggen?

Nope, er is slechts 1 Waarheid. Met dit soort dingen is het vrij zwart/wit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Van mij mag je maar volgens de definitie
die ik hanteer ben je dan geen christen meer
. Wat overigens niet wil zeggen dat je geen goed mens, aardig persoon, niet in de hemel kan komen enz enz.

Het is maar goed dat ik niet word geoordeeld a.d.h.v. jouw definitie smile.gif

Ik ben overigens zelf geen goed mens, maar in Christus ben ik volmaakt. Aardig ben ik overigens wel, maar voor mensen die me niet kennen, kan ik vooral op fora aardig irritant zijn smile.gif

En of ik in de hemel kom? Wel beschouwd ben je dat al wanneer je in Christus bent...

Quote:
Aan citaat plukken doe ik eigenlijk niet het gaat mij om het grote geheel.

Het gaat mij ook om het grote geheel, aan losse bijbelteksten een theologie ophangen is niet zinvol. Ik geloof overigens wel dat alle afzonderlijke teksten passen binnen het grote geheel.

Quote:
De Bijbel geloven? Ik geloof in Jezus Christus. Niet dat ik een tegenstelling wil schetsen maar ik vind de uitspraak vreemd klinken. De conclusies die je maakt (en waarop je verder gaat in het stuk wat ik niet geciteerd heb) tonen aan dat de heilige drie-eenheid nog een vrij onbekend begrip voor je is.

Sorry voor de onduidelijkheid hierover, ik geloof in Jezus Christus zoals Hij in de Bijbel geopenbaard wordt, dus daar zitten we op een lijn. Het idee van de 3-1-heid is mij niet onbekend, zo'n 10 jaar geleden vroeg een vriendin mij om de 3-1-heid uit te leggen. Na enthousiast te zijn begonnen kwam ik erachter dat de bijbel ons iets dergelijks niet leert.

Maar goed zoals jij ervan overtuigd bent dat ik nu geen christen kan zijn, heb ik andersom die twijfel niet. Ik geloof dat zelfs als je gelooft in de 3-1-heid je nog steeds in de hemel kunt komen widegrin.gif

Zolang je maar geloofd dat Jezus de Zoon van God is die de straf voor de zonde heeft weggenomen.

Quote:
Nope, er is slechts 1 Waarheid. Met dit soort dingen is het vrij zwart/wit.

Helemaal mee eens!

Nog een paar teksten om mee af te sluiten:

1Ti 2:5 Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus,

1Co 8:6 voor ons nochtans is er maar een God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en een Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Na enthousiast te zijn begonnen kwam ik erachter dat de bijbel ons iets dergelijks niet leert.

Daarin vorm je binnen het christendom wel een zeer kleine minderheid die dat gelooft. Verreweg de meesten geloven in de drie eenheidsleer, van katholieken tot gereformeerden, tot pinksterchristenen, door de kerk nu, 15 jaar geleden, 150 jaar geleden en 1500 jaar geleden. Sinds de leer zo geformuleerd is en voor die tijd de inhoud, toen het nog niet in die woorden was geformuleerd. Zelfs in tijden van de reformatie en andere nieuwe beginnen van stromingen, is men kritisch wezen kijken naar zaken die geloofd werden, maar de drie eenheidsleer is er niet door afgekeurd, terwijl men dat met gemak had kunnen doen. En ik ben zelf ook overtuigd dat de drie eenheidsleer bijbels is.

Puur ter informatie, niet als waarde oordeel: Op dit forum is de term 'christendom' onder meer verbonden aan het geloof in de drie eenheidsleer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zal mijn visie eventjes geven over het Christelijk geloof. Dit bericht is niet alleen naar diegene gericht die ik quote maar naar elke Christen hier.

Nou mijn visie:

Ik zelf geloof niet dat Jezus de Zoon is van God.. ik geloof dat hij een rechtschapen Profeet was. En zo wordt hij ook trouwens zelfs in de bijbel genoemd.

matteüs 21

10 En toen Hij Jeruzalem binnenging, kwam de gehele stad in rep en roer en zeide: Wie is dit? 11 En de scharen zeiden: Dit is de profeet, Jezus, van Nazaret in Galilea.

Waarom ik niet geloof dat hij God is.

Teneerste omdat Jezus nooit gezegd heb ik ben De God.

Daarintegen zei hij wel:

(Marcus 12:29) En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een enig Heere.

En..

(Mattheus 19:17) En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God.

En

(Johannes 20:17) Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

En

(Johannes 5:30) Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

(Zo kan ik nog wel door gaan)

Als Jezus zoals vele zeggen hier, God zou zijn geweest. Dan zou dat dus betekenen dat God eet,drinkt,naar het toilet gaat, en zelfs dood gaat. Vrij is Hij van dat alles want dat past een God niet. En God bestond altijd en zal altijd bestaan. Hij heeft niet zoiets als een geslachtsregister terwijl Jezus dat wel had. Vul op het plaats van jezus ,God in , en dan krijg je dus een hele kromme zin.

“Geslachtsregister van Jezus, den zoon van David, den zoon van Abraham.†(Mattheus, 1 vers 1)

En Jezus verrichtte ook gebeden, waarom zou hij bidden als hij zelf God zou zijn, zou hij bidden naar zichzelf.

Lucas 6:

12 En het geschiedde in die dagen, dat Hij naar het gebergte ging om te bidden, en Hij bracht de nacht door in het gebed tot God. 13

En als hij god geweest zou zijn zou hij ook kennis hebben gehad over wanneer het uur zal aanbreken,daar een God kennis heeft van alles.

Maar Jezus had dat niet want hij zei:

Jezus zei: “Maar van dien dag en die ure weet niemand, noch de engelen, die in den hemel zijn, noch de zoon, dan de Vader.†(Marcus, 13 vers 32)

Ook geloof ik niet dat Jezus gestorven kan zijn voor onze zonde. Want dan verklaar je God dus voor een leugenaar want God zei:

(Deuteronomium 24:16) De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden.

Maar ik ben dan ook geen Christen. Kijk ik vind dat iedereen voor zichzelf op zoek moet gaan naar de waarheid. En als we beweren echt van Jezus te houden dan ken je hem de status toe die hij zichzelf gaf. En hoe hij door andere werd gezien als de messias als een Profeet.

Mijn vraag aan degene die beweren van Jezus te houden, hebben jullie ooit eens God gevraagd om geleid te worden, en dat op dezelfde manier als hoe Jezus tot God bidde. Ik bedoel jullie volgen Jezus toch.. bidde jullie dan ook op dezelfde manier zoals hij deed? Ik zal zeggen bid tot God en vraag dat God je naar de waarheid leid. En hoe hij bidde tot God ik zal het jullie vertellen.

Mattheus,26:

39 En Hij ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.

Vraag in deze positie God om je te leiden naar de waarheid. Maar oprecht en zuiver en alleen naar God.

Ik wil degene die gereageerd hebben op mijn topic bedanken,het is me nu wel ongeveer duidelijk geworden over hoe de christenen hun geloof beleiden.

Ik blijf mij nog altijd afvragen wat het standpunt van de christenen is die niet geloven dat jezus God is, en wat hun uitleg is over hun standpunt dat jezus de enige zoon is van God. Mocht er toch nog iemand hier rondlopen die gelooft dat Jezus niet God is, voel je vrij om dan eventjes te reageren. Ik kan het beste een nieuw topic hierover maken en dat ga ik ook maar doen denkik.

Vriendelijke groet,

Barbara van loon.

ps. Jezus als ENIGE zoon zien begrijp ik ook NIET. Neem bijvoorbeeld het voorbeeld van Abraham,Isaak en ismail. Isaak was niet de enige zoon van Abraham maar toch werd hij wel zo genoemd. Dus in hoeverre je dat wordt Enige als DE ENIGE moet zien... dat blijft een raadsel : )

1 Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik. 2 En Hij zeide: Neem toch uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Isaak, en ga naar het land Moria, en offer hem daar tot een brandoffer op een der bergen, die Ik u noemen zal.

Oke, je gelooft dus dat hij een Profeet is en dat onderbouw je door te citeren uit de Bijbel. Maar waarom geloof je niet dat hij de Zoon van God is? De Bijbel leert dat ook namelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarin vorm je binnen het christendom wel een zeer kleine minderheid die dat gelooft. Verreweg de meesten geloven in de drie eenheidsleer, van katholieken tot gereformeerden, tot pinksterchristenen, door de kerk nu, 15 jaar geleden, 150 jaar geleden en 1500 jaar geleden. Sinds de leer zo geformuleerd is en voor die tijd de inhoud, toen het nog niet in die woorden was geformuleerd.

Beste Olorin,

Daarmee behoor ik inderdaad wel tot de minderheid. Een tekst van Loesje (ja ik citeer nu eens niet een bijbeltekst smile.gif ) vind ik erg sprekend:

je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Het jaar 325 is wat betreft dit onderwerp erg van belang: Het Concilie van Nicaea, zie hiervoor een citaat van Wikipedia:

Quote:

De voornaamste aanleiding tot bijeenroepen van het concilie was de onrust ontstaan door de leer verspreid door Arius. Hier kwam het hart van de Geloofsbelijdenis van Nicea tot stand, die echter pas later tijdens het Concilie van Constantinopel I 381 werd neergeschreven en aangevuld. Deze geloofsbelijdenis steunt onder meer op de verzoeningsleer van Irenaeus, en aldus het geloof in de erfzonde, en het geloof in één God. Het Oude Testament werd niet verworpen en de God van Jezus werd gelijkgesteld aan de God van het Oude Testament, JHWH. De goddelijke natuur van Jezus werd opnieuw bevestigd, en het idee van Jezus als hoogste schepping, zoals het Arianisme beweerde, werd verworpen. Pas door het Concilie van Constantinopel I werd ook de 'status' van de Heilige Geest als derde persoon van God vastgesteld, waarmee de christelijke leer van de triniteit voor altijd werd vastgelegd.

Op het concilie speelde Athanasius (de latere bisschop, maar toen nog diaken onder bisschop Alexander van Alexandrië) een belangrijke rol bij de bestrijding van het Arianisme. Op zijn voorstel werd de Griekse term 'homo-oesios' (= van hetzelfde wezen) voor de natuur van de Zoon ingevoerd, om de wezenseenheid van God de Vader en Zijn Zoon Jezus Christus tot uitdrukking te brengen. Slechts twee bisschoppen weigerden het besluit te ondertekenen. Drie anderen, onder wie Eusebius van Nicomedië, maakten een reserve, waarover nog een halve eeuw gestreden zou worden. Het "geloof van Nicea" zou de dogmatische referentie blijven voor alle andere concilies van de oude kerk.

Tijdens dit concilie werd ook de datum van Pasen vastgelegd, om de reden dat men vooral die "afschuwelijke Joden" niet wilde volgen.

Zoals ik dit lees is het niet de ideale bodem voor het vaststellen van de juiste leer.

Quote:

Zelfs in tijden van de reformatie en andere nieuwe beginnen van stromingen, is men kritisch wezen kijken naar zaken die geloofd werden, maar de drie eenheidsleer is er niet door afgekeurd, terwijl men dat met gemak had kunnen doen.

AMEN smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarmee behoor ik inderdaad wel tot de minderheid. Een tekst van Loesje (ja ik citeer nu eens niet een bijbeltekst
smile.gif
) vind ik erg sprekend:

je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid

Dat klopt. Maar toch vind ik het een argument dat mensen al zo'n 2000 jaar dezelfde bijbel lezen, mensen die geleid werden door de H. Geest en enorme geleerde mensen die hun leven in het teken van het geloof stelden, die dan toch overtuigd zijn van de juistheid van de drie eenheidsleer.

Ik vind het ergens wel in iedergeval een argument.

Quote:
Het jaar 325 is wat betreft dit onderwerp erg van belang: Het Concilie van Nicaea, zie hiervoor een citaat van Wikipedia:

Daar werd het als leerstuk geformuleerd, maar de elementen die nu onder de term 'drie eenheidsleer' vallen waren daarvoor ook al bekend. In een brief van twee eeuwen voor Nicea las ik al over Jezus die als God werd aangeduid. Om maar een voorbeeldje te noemen.

Quote:

Zoals ik dit lees is het niet de ideale bodem voor het vaststellen van de juiste leer.

Waarom niet? Rare toestanden zeggen niks over de juistheid van de leer die daar werd vast gesteld, en ook niet over of die mensen door de H. Geest werden geleid.

Interessant trouwens: wist je dat op een later concilie werd vast gesteld welke Bijbelboeken het nieuwe testament bevat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit de Bijbel kan je wel een begrip van een 'Drie-Eenheid' afleiden, maar het is geen Bijbels begrip.

De verhoudingen van Jezus, God en gelovigen liggen als volgt: Jezus is in de Vader en de gelovigen zijn in Christus.

Joh 14,20

Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

Er is dus niet (alleen) een Drie-Eenheid, maar er is een veel grotere eenheid, namelijk de Vader, de Zoon, de Geest en alle gelovigen/heiligen.

Ik zeg dus niet dat de Drie-Eenheid niet waar is, maar de waarheid is veel groter/breder. Een katholiek zou misschien zeggen: 'Het mysterie is veul groter!'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gabriël, je verkondigt dan simpelweg een heel ander Evangelie. Als Jezus niet God is, dan is het dus niet God zelf die zich geheel aan de mens heeft gegeven, maar heeft Hij dat door een ander, bovennatuurlijk wezen laten doen. God staat dan niet meer als Mens naast ons, in lijden en sterven, maar blijft op grote afstand, blijft die verheven God die de mens niet zó intens liefheeft, dat Hij zichzélf ervoor wil geven. Want dat is volmaakt liefhebben: je geheel aan de ander (over)geven.

Vergelijk het met een huwelijk, waar man en vrouw niet naast elkaar voor het altaar staan en elkaar het ja-woord geven, maar beiden in een eigen kerk staan en middels een bode elkaar het ja-woord brengen. Omdat ze niet heel dicht bij elkaar durven te komen en naast elkaars vreugde ook niet elkaars pijn en elkaars lijden willen delen. Groeperingen die de Drie-eenheid ontkennen, hangen vaak dan ook een vrij afstandelijke, islamitisch aandoende geloofsvisie aan, waarin de Schrift een soort koran lijkt.

Misschien ligt daar de grootste moeite van de Drie-eenheid, meer dan de schijnbare natuurkundige onlogica die haar gelijke echter redelijk vindt in dat quantumgedoe: het idee dat God een Mens wordt, een Moeder heeft, dat honger had, moe was, pijn leed en aan het kruis stierf. De afwijzing van dat idee, dat God als mens kan sterven en lijden, hoor je het duidelijkst bij moslims en op de achtergrond ook bij Jehovah's Getuigen. Het komt te dichtbij, het past niet bij ons standaard Godsbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zonder te lang door te gaan in deze discussie, wat is volgens jou het gevaar van zo iemand als ik, die niet geloofd dat Jezus God zelf is?

Het heeft vind ik gevolgen voor het geloof in Jezus en de betekenis van het evangelie. Zaken komen dan in een ander perspectief te staan, afhankelijk van wat je dan anders gelooft, maar consequent doorgetrokken best grote gevolgen hebben vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid