Spring naar bijdragen

Smaak: Muziek in de kerk.


Aanbevolen berichten

Er bestaat nogal een diversiteit qua kerkmuziek. Van stokoud tot gloednieuw, van middeleeuws gregoriaans tot hedendaagse popmuziek. Van instrumentloos tot complete bands. Van liederen die louter voortgebracht wordt dmv de stemmen van de kerkgangers, tot koren waar de kerkganger alleen naar luistert. Van eenvoudige mantra’s tot ingewikkelde poëzie van tig verschillende verzen.

Nu zijn er vast allemaal bezwaren tegen bepaalde liederen en argumenten voor bepaalde liederen, maar in dit topic gaat het om iets subjectiefs: namelijk je muzieksmaak in relatie tot muziek in de kerk. Ik denk namelijk ook dat dit een grote factor kan hebben in de beleving van de kerkdienst. Ik zie bepaalde ouderen opleven bij een lied van hun tijd waar waar bepaalde jongeren van zuchten van ellende. Of bepaalde mensen die Opwekking fantastisch vinden en daar God in ontmoeten in tegenstelling tot de muziek die ze in hun oude kerk hoorden die zo doods is terwijl er jongeren zijn die opwekking kennen vanuit hun kerk en dan enorm genieten als ze dan naar een kerk gaan waar ze gezangen onder begeleiding van een kerkorgel horen en het en verademing vinden.

Vragen: welke kerkmuziek vind je mooi en welke niet?

In hoeverre denk je dat ‘smaak’ meespeelt in de beleving van een kerkdienst, wat betreft dit onderwerp?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 99
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Qua kerkmuziek smaak: heel divers. Ik hou van hillsong-achtige muziek, maar kan ook enorm genieten van sommige oude geestelijke liederen. Opwekking vind ik over het algemeen echt helemaal niks, alhoewel ze best wel een aantal leuke liedjes ertussen hebben zitten. Als ik in mijn vrije tijd muziek luister is dat eigenlijk altijd lofprijs/aanbidding, en meestal engelstalig beetje rock-achtige muziek.

Wat betreft je 2e vraag, persoonlijk ervaar ik dat de manier waarop ik een kerkdienst ervaar meer te maken heeft met hoeveel ik me richt op Jezus, dan de soort muziek. Als er een liedje wordt gespeeld dat ik bijzonder mooi vindt dan maakt het dat wel weer makkelijker om me op Jezus te richten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

psalmen, niet te snel en gezongen in een volle kerk. Liefst oude berijming (want die ken ik goed/veel uit mijn hoofd, makkelijk meezingen dus) onder begeleiding van een goede organist. Eeuwe Zijlstra bijvoorbeeld big-smile.gif

En dan voor en na de dienst klassieke stukken op orgel, eveneens door een goede organist.

Ik vind andere muziek ook mooi hoor, maar dat is voor mij niet zo verbonden met een kerkdienst. Wat hierboven staat is ook nog enigszins realistisch knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Glorieklokken vind ik persoonlijk helemaal niks. Die muziek komt me veel te slager achtig over.

Johannes de Heer hangt sterk af van het lied. Sommige liederen zijn best mooi, anderen heb ik niks mee. Maar beide bundels ken ik maar vrij beperkt, ben ik net wat te jong voor.

opwekking is wisselend. Er zitten wel wat leuke liedjes tussen. Al moet ik toegeven, een aantal daarvan blijken dan oude middeleeuwse hymnen te zijn. widegrin.gif Maar er zijn hier en daar best leuke liedjes te vinden. Maar met een hele hoop heb ik niks. En zeker de laatste aanvullingen vind ik teveel op elkaar lijken en is dan een bepaald muziekgenre waar ik zelf persoonlijk helemaal niks mee heb.

Liedboek vd kerken: De psalmen vind ik vaak teveel het zelfde klinken en vind ik meestal ook muzikaal niet zo geweldig. In de gezangen daarentegen zitten een aantal liederen die ik erg mooi vind. (Ook liederen waar ik niet zoveel mee heb, van Oosterhuis bijvoorbeeld knipoog_dicht.gif )

Van katholieke liedboeken heb ik geen verstand. Ik heb iig wel liederen gehoord waar ik niks mee heb. Met name als er de naam Oosterhuis onder staat. widegrin.gif Maar ik heb in de mis toch ook enorme prachtige muziek gehoord. <3 En dan liederen die het merendeel van de muziek vormen, zowel Latijnse als in de volkstaal. Zal wel zijn dat bepaalde parochies goede smaak hebben ofzo. knipoog_dicht.gif

En voor de rest, wel eens wat gehoord, soms mooi, soms niet. Ik vind dat de Church of England doorgaans best mooie kerkmuziek heeft. smile.gif En de Lutherse Thomas kirche waar J.S Bach cantor was schijnt ook wel mooi te zijn. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het beeld dat ik nu heb van de muziek van Oosterhuis, is dat deze zeer ver van de Bijbel verwijderd is, maar ik sta er altijd open voor om er meer over te weten te komen als er mensen zijn die menen dat het wel Bijbelvast is en dat ik er van kan leren.

Ok. De muziek van Oosterhuis zit namelijk bijna altijd boordevol met bijbelteksten en anders verwijzingen naar bijbelteksten. Als het eens wat minder laat is zal ik wel eens wat teksten naar je sturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Persoonlijk vind de "muziek" (meestal schrijft hij zijn teksten op oudere melodieën dus je kunt niet echt van eigen muziek spreken) van Oosterhuis wel mooi. Vaak erg poëtische en bijbelse teksten.

De melodieën vind ik vaak (vrijwel altijd) wel mooi. Regelmatig zijn de teksten ook mooi en diepgaand maar moeilijk te doorgronden. Zeker voor een lied wat gezongen wordt vind ik dat dan lastig. En soms denk ik ook van wat zingen we nou eigenlijk.

Zoals "uit vuur en ijzer" (volgens mij heet het lied zo). Een erg goede melodie maar de betekenis ontgaat mij een beetje.

Wij gebruiken in onze parochie GvL en daar staat vrij veel van Oosterhuis in. Op zich een prima bundel. Ik vind het mooiste als er iets in de 800 serie gezongen wordt alhoewel het meezingen dan een stuk moeilijker gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de kerk waardeer ik vooral de berijmde psalmen (nieuwe berijming maar niet te snel gezongen) en ook een groot aantal gezangen uit het Liedboek voor de Kerken. Met name de vertalingen van Charles Wesley spreken mij erg aan, zoals gezang 443: Liefde Gods, die elk beminnen hemelhoog te boven gaat (

). Maar ik waardeer ook andere muziek die in dienst van de Heer staat; dat is het voornaamste criterium voor mij. Het minste heb ik denk ik met Oosterhuis, die we soms ook wel zingen in de kerk. Ik vind dat vaak toch wat te postmodernige teksten en ook moeilijk qua melodie. Ik vind het belangrijk dat een lied een breed publiek kan raken, dat je het lekker mee kunt galmen en dat het gaat over thema's waar ik iets mee heb. Maar goed, zo heeft ieder weer zijn eigen criteria. Denk dat het ook wel uitmaakt uit welke traditie je komt; in de reformatorische wereld waar ik uitkom is niet meezingen gewoon geen optie, het is een collectief gebeuren. De factoren die ik noemde spelen dan misschien eerder een rol.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het belangrijk dat een lied een breed publiek kan raken, dat je het lekker mee kunt galmen en dat het gaat over thema's waar ik iets mee heb. Maar goed, zo heeft ieder weer zijn eigen criteria.

Natuurlijk heeft iedereen eigen criteria, maar ik denk dat datgene wat je opsomt wel voor de meeste mensen zo is. Ware het niet dat er vanuit de cultuur (die per gemeente/parochie wel anders is) de uitkomsten sterk zullen verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Natuurlijk heeft iedereen eigen criteria, maar ik denk dat datgene wat je opsomt wel voor de meeste mensen zo is. Ware het niet dat er vanuit de cultuur (die per gemeente/parochie wel anders is) de uitkomsten sterk zullen verschillen.

Dat denk ik ook wel. Hoewel ik met een breed publiek niet alleen bedoel: het eigen publiek. Ik heb het weleens meegemaakt dat een buitenkerkelijk iemand die naast me zat ook geraakt werd door een lied. Dat is mooi, dat is pas breed, zo zie ik het graag. Ik denk dat dat niet in ieder kerkgenootschap even veel aandacht zal krijgen (bij mij ook niet trouwens, hoor, tot mijn verdriet). Ik vind het interessant om na te denken over deze meer persuasieve kracht van tekst en melodie, die m.i. soms los kan staan van cultuur (= datgene wat je nu eenmaal gewend bent), misschien wel door de werking van de Geest, of bepaalde universele principes. Wellicht een wilde gedachte.

Het 'lekker mee kunnen galmen'-criterium speelt in katholieke kerken denk ik veel minder een rol. Er wordt dan ook doorgaans minder fanatiek gezongen. Dat heeft denk ik ook te maken met de mate van participatievrijheid, zoals ik dat tenminste ervaar in katholieke kerken. Je mag zelf weten waar je aan mee doet en waar niet aan. In reformatorische kerken is dat denk ik veel collectiever geregeld allemaal; als je niet gaat staan tijdens votum en groet wordt dat raar gevonden. In anglicaanse kerken bijvoorbeeld zie je ook dat de samenzang veel meer nadruk krijgt, waarschijnlijk gedragen door de rijke koortraditie; daar zijn de liederen dan ook vaak heel zingbaar. Tenminste, dat vind ik dan. Ik denk dat die factoren wel met elkaar te maken hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfff, smaak in de kerk. Ik heb de ontzettende pech dat ik muzikaal zo geënt ben op metalmuziek dat ik vrij snel alles met een bandje gewoon niet mooi vind of een opsomming van popchlichés. Denk hierbij aan Opwekking of Psalmen voor Nu. Wat ik wel moet zeggen is dat ik de oudere opwekkingsliederen beter waardeer dan de nieuwere generatie. Het hoogste nummer wat ik waardeer is Opwekking 377 volgens mij.

Voor mij vind ik juist de rust en het plechtige statige in de psalmen en gezangen op orgel. Ik heb dat ook liever. Orgels zijn mooie instrumenten die in mijn oren wel wat gemeen hebben met de elektrische gitaren met distortion widegrin.gif Vrijdag ook tijdens een trouwdienst in het Afrikaans psalmen gezongen, dat was helemaal bijzonder. Ik zou nog wel eens een kerkdienst willen meemaken waar onberijmd of Datheen wordt gezongen.

Maar persoonlijk heb ik liever de muziek die het verst wegstaat van alles wat ik op de radio zou kunnen horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja daar heb je wel gelijk in. Natuurlijk is dat "chemicaliënlied" ook wel een van de meest extreme voorbeelden wat dat betreft.

Natuurlijk, ik ken de klassiekers. knipoog_dicht.gif Met dit lied en nog een aantal anderen heb ik dat dus, voor de rest vind ik het prima teksten die wat dieper gaan dan hedendaagse nummers.


Samengevoegd:

Met het eerste deel ben ik het redelijk eens. smile.gif

Quote:

Het 'lekker mee kunnen galmen'-criterium speelt in katholieke kerken denk ik veel minder een rol. Er wordt dan ook doorgaans minder fanatiek gezongen.

Er wordt minder fanatiek meegezongen, dat klopt. Persoonlijk vind ik dat wel aangenaam.

Quote:
Dat heeft denk ik ook te maken met de mate van participatievrijheid, zoals ik dat tenminste ervaar in katholieke kerken. Je mag zelf weten waar je aan mee doet en waar niet aan. In reformatorische kerken is dat denk ik veel collectiever geregeld allemaal; als je niet gaat staan tijdens votum en groet wordt dat raar gevonden.

Interessant hoe een niet katholiek dat ziet. smile.gif Maar als je niet gaat staan wanneer iedereen gaat staan wordt dat ook in katholieke kerken vreemd gevonden. Dat zal men niet zo snel kenbaar maken overigens. Natuurlijk heeft iedereen een zekere vrijheid, persoonlijk vind ik dat wel prettig. Maar ik weet van mijn vrouw dat ze het zeer onprettig vind dat zij tijdens de communie blijft zitten en de rest ter communie gaat.

Als ik naar een protestantse dienst ga zing ik overigens zelden mee, simpelweg omdat ik zingen niet zo heel leuk vindt en het niet zo goed kan. Voor de rest ervaar ik het vooral als heel lang zitten en luisteren.

Quote:
In anglicaanse kerken bijvoorbeeld zie je ook dat de samenzang veel meer nadruk krijgt, waarschijnlijk gedragen door de rijke koortraditie; daar zijn de liederen dan ook vaak heel zingbaar. Tenminste, dat vind ik dan. Ik denk dat die factoren wel met elkaar te maken hebben.

Ik ben nog nooit in een anglicaanse kerk geweest en heb daar dus geen ervaringen. Waarschijnlijk zal men daar dus meer waarde hechten aan samenzang daar dat in de cultuur verweven is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ik weet van mijn vrouw dat ze het zeer onprettig vind dat zij tijdens de communie blijft zitten en de rest ter communie gaat.

Viel me in Polen op dat je daar niet als bijna enige blijft zitten, vond ik zelf eigenlijk wel prettig.

Viel me trouwens ook op dat mensen daar tijdens de mis vaker knielen.

Over muziek gesproken: Ik heb wel missen bijgewoond waar enkel het koor zong, kreeg een beetje een concert gevoel. En ook wel missen meegemaakt waar in het geheel niet gezongen werd. Was wel een beetje een cultuurshock, vanuit protestantse hoek ondenkbaar, een kerkdienst zonder samenzang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Viel me in Polen op dat je daar niet als bijna enige blijft zitten, vond ik zelf eigenlijk wel prettig.

Dat heeft er denk ik mee te maken dat hier de betekenis van de Eucharistie en waneer je Hem mag ontvangen een beetje verloren is gegaan. De mensen die in Polen blijven zitten zijn waarschijnlijk gewoon katholiek maar vinden zichzelf niet waardig om op dat moment de eucharistie te ontvangen. In Nederland denkt men daar wat makkelijker over over het algemeen.

Quote:
Viel me trouwens ook op dat mensen daar tijdens de mis vaker knielen.

Dat verschil in Nederland per parochie en binnen parochies zelfs met locatie. Ik kerk in een vrij modern kerkgebouw waar van die plastic stoelen instaan (die je ook wel in conferentiezalen vind en dergelijke). Knielen is dan geen doen. Maar ook dan verschilt het eigenlijk nog per parochie wat ze 'normaal' vinden.

Quote:
Over muziek gesproken: Ik heb wel missen bijgewoond waar enkel het koor zong, kreeg een beetje een concert gevoel. En ook wel missen meegemaakt waar in het geheel niet gezongen werd. Was wel een beetje een cultuurshock, vanuit protestantse hoek ondenkbaar, een kerkdienst zonder samenzang.

In veruit de meeste vieringen die ik meemaak is geen koor aanwezig. Maar dat er helemaal niet gezongen wordt, ook dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid