Spring naar bijdragen

Smaak: Muziek in de kerk.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 99
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik hou van Bijbelvaste muziek, dus ik heb niet zoveel met Opwekking, Hillsong en Oosterhuis.

Hillsong en Opwekking luister ik heel vaak; en ik kan de teksten vaak regelrecht met de bijbel linken. Je veroordeelt het nu wel erg hard; volgens jouw leef (want muziek voor mij belangrijke methode om God te prijzen etc) ik dus naar niet-bijbelvaste muziek wat niet kan kloppen als de Geest zich daardoor manifesteert zo nu en dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad zette ik het wel erg scherp neer.

Inderdaad zijn er Opwekkingsliederen en Hillsong-liederen die erg sterk zijn, maar ik liet eigenlijk nu vooral een kritisch geluid horen wat betrekking heeft op een gedeelte van deze liederen.

Hoewel er erg goede liederen tussen zitten, vind ik het ook goed om kritisch te blijven over de teksten van andere liederen hiervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik heb niet zoveel eisen als het om muzieksmaak gaat. Bij voorkeur Gloria, Credo, Agnus Deï, etc., op de bekendere melodiën (de 8ste mis, meen ik?), en voor de rest ook graag muziek die mee gezongen kan worden. Oosterhuis bevalt me meestal uitstekend, hoewel dat in golven gaat, soms staat het me tegen, dan hervind ik mijn waardering weer. En natuurlijk de klassieke inhakers zoals het Tantum Ergo, het Christus Vignit, de bekende Maria-hymnes, etc. Eigenlijk het hele Laus Deo, en GvL bevalt me ook wel goed.

Waar ik een uitgesproken hekel aan heb is kerkmuziek die meer weg heeft van een concert. Allemaal reuze mooi en klassiek en cultureel verantwoord, maar hallo, als ik naar het theater wil, ga ik wel naar het theater.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar ik een uitgesproken hekel aan heb is kerkmuziek die meer weg heeft van een concert. Allemaal reuze mooi en klassiek en cultureel verantwoord, maar hallo, als ik naar het theater wil, ga ik wel naar het theater.

Ik ga nu regelmatig naar de St Willibrordkerk in Utrecht (Latijnse Mis volgens de 'gewone' ritus) en daar is zo'n 1x/2 weken zo'n 'concert', waarbij alle vaste gezangen behalve het credo vierstemmig gezet zijn. Dat gaat me ook steeds meer tegenstaan. Het liefst heb ik daar gewoon alles in het gregoriaans (zowel de vaste als de variabele gezangen). Nu heb ik zelf een gregoriaans missaal, waarin alle noten staan en ik zing alles mee (de variabele gezangen, die eigenlijk niemand meezingt en die daar ook niet voor bedoeld zijn, heel zachtjes). Maar op zijn minst de vaste gezangen moeten wel in een melodie zijn die mensen ook mee kunnen zingen. Nu is men daar wel wat gewend, dus hoeft niet per se alleen Mis VIII te zijn, maar mag ook een ander nummer wat regelmatig terugkeert (bijv. Credo I). Nog beter zou zijn als ze er behalve de teksten, ook de noten van de verschillende toonzettingen van de vaste gezangen hadden liggen voor iedereen.


Samengevoegd:

Quote:

ook graag muziek die mee gezongen kan worden. Oosterhuis bevalt me meestal uitstekend, hoewel dat in golven gaat, soms staat het me tegen, dan hervind ik mijn waardering weer. [...] Eigenlijk het hele Laus Deo, en GvL bevalt me ook wel goed.

Ik denk dat de muziek bij onze huwelijksviering je goed zal gaan bevallen big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastig, veel muziek ken ik niet. In onze kerk wordt alleen Opwekking gezongen en af en toe komt het wel een beetje mijn strot uit nosmile.gif Dan merk ik dat een beetje op de automatische piloot aan het zingen ben, het draagt niet meer bij aan mijn geloofsleven. Er zitten ertussen die ik prachtig vind, maar veel is erg ik-gericht of hebben 4x hetzelfde refrein. Hetzelfde voor Hillsong: soms mooi, vaak hetzelfde. Meer lekkere meezingers voor in de auto, maar toch minder in de kerkdienst.

Wat ik wel mooi vind, tja... Ik ben nogal eenkennig geloof ik, ik zoek vanalles op youtube. Dan kom ik iets tegen van Matthijn Buwalda ofzo wat me wel aanspreekt, maar niet echt meer dan een paar liedjes uit de collectie. Dat is bij de meeste artiesten wel zo: sommige vind ik mooi, maar de rest eigenlijk snel 1 pot nat.

Dus wie tips heeft over wat mij misschien aan zou spreken, kom maar op smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben een eigen liedboekje gemaakt met van alles, van opwekking tot joh de heer en notenkraker smile.gif daarnaast hebben wij nog een geestelijke liederen bundel.

En als er een bepaald nummer van bijvoorbeeld joh. de heer of opwekking oid niet in de bundel staat kunnen we hem wel op de beamer toveren smile.gif

Als begeleiding hebben we een piano en als de vaste drummer er is slaat die ook nog mee smile.gif

Ik vind hoe wij het nu hebben erg prettig, niet te uitbundig, maar ook niet te 'saai', en wat variatie is ook prettig om de kop erbij te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vragen: welke kerkmuziek vind je mooi en welke niet?

Voornamelijk de Psalmen in de berijming van 1773. Daar ben ik voornamelijk mee opgevoed en die ken. Prachtig om die oude teksten te zingen in een volle kerk met goede orgelbegeleiding. Nieuwe berijming loopt tekstueel vaak wat beter, maar doet het hem net niet. Liederen uit het Liedboek der Kerken doen het hem ook meestal niet. Tekstueel vaak zwakker en eenzijdiger en soms (Oosterhuis is daar erg goed in) zo vaag en/of horizontaal dat ze imo niet in de Eredienst thuishoren.

Opwekking is simpelweg vreselijk. De paar goede liederen (zoals bijv. Lutherlied) staan ook in andere bundels en de rest is zo ontzettend eenzijdig, ik-gericht en muzikaal en tekstueel onder de maat dat ze uit de kerk gehouden moeten worden.

Quote:

In hoeverre denk je dat ‘smaak’ meespeelt in de beleving van een kerkdienst, wat betreft dit onderwerp?

Voor een deel. Ook speelt het karakter van de Eredienst mee, de religieuze traditie waarin die plaatsvindt en de kwaliteit van de liederen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En natuurlijk
. Geloof me, als Johannes de Heer katholiek was geweest, dan had híj zeker weten dit lied geschreven.
knipoog_dicht.gif

Ja, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt. Maar net als het bekende 'Bossche' lied is het geen liturgisch lied.

Heb zelf niet een specifieke voorkeur daarin. Gregoriaans: mooi. Gezangen uit Gezangen voor Liturgie: ook goed. Ik vind het wel van groot belang dat mensen in de kerk in ieder geval een flink deel van de liederen/gezangen moeten kunnen meezingen als een koor de liturgie ondersteunt; het koor mag (letterlijk en figuurlijk) niet de boventoon voeren. Koren hebben echter wel eens de neiging op muzikaal niveau flink uit te pakken zodat de mensen in de kerk voor een groot deel alleen maar kunnen luisteren. Bovendien vind ik het van belang dat er afwisseling is: niet iedere week Gregoriaans, niet iedere week volkszang.

Heb zelf ook geen bezwaar tegen een geschrapt gezang van Huub Oosterhuis als 'De steppe zal bloeien'. Wel tegen de 'zweverige teksten' van deze en andere schrijvers, waarvan er een aantal nu op de 'verboden' lijst terecht is gekomen. (Dat 'Licht dat ons aanstoot' er ook op terecht is gekomen, beschouw ik als een vergissing van de censor.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de meeste kerken waar ik kom, wordt vooral opwekking gezongen. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, er zijn een aantal erg mooie nummers bij, die tekstueel en muzikaal erg mooi zijn. Opwekking 268 vind ik daar een goed vorbeeld van. En ondanks dat het origineel in het engels is geschreven, merk je dat niet aan het lied.

Hoe anders is dat bij de meeste nieuwere nummers. Bij elke nieuwe cd is gemiddeld de helft slecht vertaald uit het engels, de andere helft is pulp van nederlandse bodem, afgezien van één nummer dat ergens schommelt op de schaal tussen goed te doen en eigenlijk best mooi.

Een heel aantal oude gezangen kan ik ook erg waarderen, al dan niet in wat eigentijds jasje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ach ja, vorig jaar tijdens vakantie in een klein Limburgs kerkje, Maria ten hemel opneming, en dan O Sterre der zee meebrullen. Heerlijk
big-smile.gif

Volgens mij heb ik toen in een andere Limburgse dorpskerk (echt klein was ie niet te noemen) "Wij groeten u, o Koningin" mee zitten blèren clown.gif En dan dat 'salve' met van die glijers d'rin, echt te erg widegrin.gif Dat laatste kan met "Sterre der zee" ook wel heel goed, ja ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid