Spring naar bijdragen

Magisch denken na de Verlichting


Aanbevolen berichten

Quote:

Voor bovennatuurlijke genezing door God bestaan geestelijke wetten. Dit gebeurt niet 'random'. Het is alleen niet/nauwelijks mogelijk deze wetmatigheden te meten, aangezien -zoals ik al schreef- men geen mate van geloof bij een mens kan meten.

Dat is niet waar Eulogía. God is geen automaat die je met geestelijke stroom aan de praat krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dat schreef ik ook niet.

God heeft genezing al gegeven. Er zijn geestelijke wetten op basis waarvan gelovigen de genezing kunnen ontvangen.

Kortom, als je de handleiding maar volgt dan komt genezing vanzelf. In mijn oren klinkt dat als een God die werkt als een machine.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is als iemand die gestorven is en een erfenis heeft achtergelaten.

Het testament is al opgemaakt waarin beschreven staat wat de erfgenamen toekomt. Alle kinderen van God zijn erfgenamen en kunnen contact opnemen met de figuurlijke notaris en de procedure starten die gerelateerd is aan het testament.

Bij een normaal testament moet je ook bepaalde activiteiten ondernemen, voordat het geld op je rekening staat en je het bij een pinautomaat gaat opnemen.

Bij genezing en andere beloften van God zijn er ook activiteiten die je kan ondernemen om de beloften in ontvangst te nemen. Dat heeft niets te maken met een 'God die werkt als een machine'. God is Degene waar gelovigen een relatie mee hebben en Hij gaf Zijn beloften uit vrije wil, uit liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Door genade inderdaad.

In mijn, reformatorische boekje, hoeven we niet eerst aan allerhande voorwaarden te voldoen, geen gebruiksaanwijzing te volgen voor we iets uit genade te ontvangen. Zodra dat gebeurt vermeng je genade met werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

In mijn, reformatorische boekje, hoeven we niet eerst aan allerhande voorwaarden te voldoen, geen gebruiksaanwijzing te volgen voor we iets uit genade te ontvangen. Zodra dat gebeurt vermeng je genade met werken.

God heeft alles al uit genade gegeven. Een mens hoeft het alleen nog maar aan te nemen.

Een mens krijgt ook voedsel door de genade van God, maar moet nog wel het eigen salaris verdienen, eten kopen, eten koken en het opeten.

Als God iets geeft, maar je steekt niet je armen uit om het te pakken, maar je houdt je handen in je broekzak, dan kun je het ook niet aannemen.

Ik vind de titel van het topic trouwens niet kloppen, omdat het als een verzamelnaam wordt gebruikt voor wonderen uit de hand van de duivel en wonderen uit de hand van God. Alleen wonderen uit de hand van de duivel betreffen magie. Wonderen van God zijn geen magie, dus hebben ook niets met magisch denken te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]God heeft alles al uit genade gegeven. Een mens hoeft het alleen nog maar aan te nemen.

En zo sluipt er via de achterdeur toch weer een zaligheid door werken naar binnen. Het alleen door genade verwordt tot een alleen door genade als je maar hard genoeg werkt rofl.gif. Echt, het verbaast mij elke keer weer hoever men in evangelische kringen afgedwaalt is richting Rome, zonder de goede kanten daarvan of zonder dat te willen erkennen.

Quote:

Een mens krijgt ook voedsel door de genade van God, maar moet nog wel het eigen salaris verdienen, eten kopen, eten koken en het opeten.

Tja, dat de zaligmakende genade van God bij jou gelijk staat aan het voedsel dat je dagelijks eet was mij al wel duidelijk.

Quote:

Als God iets geeft, maar je steekt niet je armen uit om het te pakken, maar je houdt je handen in je broekzak, dan kun je het ook niet aannemen.

Gelukkig werkt God óók de keuze voor Hem in ons. Wij staan uit onszelf namelijk niet slechts met de handen in de zakken, maar ook met de rug naar Hem toe, al sinds wij met Adam tegen Hem hebben gekozen.

Quote:

Ik vind de titel van het topic trouwens niet kloppen, omdat het als een verzamelnaam wordt gebruikt voor wonderen uit de hand van de duivel en wonderen uit de hand van God. Alleen wonderen uit de hand van de duivel betreffen magie. Wonderen van God zijn geen magie, dus hebben ook niets met magisch denken te maken.

Misschien ligt dit topic dan wel iets boven jouw niveau.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En zo sluipt er via de achterdeur toch weer een zaligheid door werken naar binnen. Het alleen door genade verwordt tot een alleen door genade als je maar hard genoeg werkt
rofl.gif
. Echt, het verbaast mij elke keer weer hoever men in evangelische kringen afgedwaalt is richting Rome, zonder de goede kanten daarvan of zonder dat te willen erkennen.

Ik erken zeker de goede dingen uit het katholicisme, zoals ik ook de goede dingen uit het traditioneel-protestantisme erken.

De genade waar ik over schrijf is vele malen groter dan traditioneel-protestanten ook maar vermoeden.

Nogmaals, deze genade wordt vrijelijk gegeven. Er kan niet voor worden gewerkt. Hij gaf het al 2000 jaar geleden. Ik ben juist van mening dat veel traditionelen onvoldoende in die genade durven te leven.

Quote:
Tja, dat de zaligmakende genade van God bij jou gelijk staat aan het voedsel dat je dagelijks eet was mij al wel duidelijk.

Je weet vast wel de betekenis van een vergelijking.

Quote:
Gelukkig werkt God óók de keuze voor Hem in ons. Wij staan uit onszelf namelijk niet slechts met de handen in de zakken, maar ook met de rug naar Hem toe, al sinds wij met Adam tegen Hem hebben gekozen.

Als iemand met de rug naar God staat, wordt het tijd voor bekering/omkering.

Quote:
Misschien ligt dit topic dan wel iets boven jouw niveau.

Ik ben met Christus gezeten in de hemelse gewesten, dus een topic is voor mij niet te gauw te hoog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik erken zeker de goede dingen uit het katholicisme, zoals ik ook de goede dingen uit het traditioneel-protestantisme erken.

De genade waar ik over schrijf is vele malen groter dan traditioneel-protestanten ook maar vermoeden.

Nogmaals, deze genade wordt vrijelijk gegeven. Er kan niet voor worden gewerkt. Hij gaf het al 2000 jaar geleden.

Vrijelijk gegevenn, maar er moet dus wel wat voor worden gedaan. De zaligmakende genade moet je verdienen door het aan te nemen. En voor de de rijkdom, gezondheid etc. moet je geloven en alle andere beperkingen zelf wegnemen.

Quote:

[...]Je weet vast wel de betekenis van een vergelijking.

Ja, en ik vond de jouwe erg typerend en tekenend.

Quote:

[...]Als iemand met de rug naar God staat, wordt het tijd voor bekering/omkering.

Prachtig, hoe jij niet kunt reageren.

Quote:

[...]Ik ben met Christus gezeten in de hemelse gewesten, dus een topic is voor mij niet te gauw te hoog.

Kwa intelligentie en/of inlevingsvermogen blijkt anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, het kan niet worden verdiend, maar het hoeft alleen maar te worden aangenomen in geloof. Het staat allemaal in de Bijbel. Helaas geloven velen niet dat gezondheid en voorspoed hen gratis toekomt. Hier laat ik het bij, omdat genade enz. beter in een ander topic kan worden behandeld.

Schat het is niet gratis, het is gedwongen nering. ER is maar 1 winkel waar de producten te verkrijgen is in ruil voor aanbidding.

Een beetje kort door de bocht, maar dat is het wel ongeveer, als je het in vergelijkingen wilt doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Schat het is niet gratis, het is gedwongen nering. ER is maar 1 winkel waar de producten te verkrijgen is in ruil voor aanbidding.

Een beetje kort door de bocht, maar dat is het wel ongeveer, als je het in vergelijkingen wilt doen.

Goed om te weten hoe jij erover denkt. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:

Het is het kiezen van een heer: de duivel of Christus.

En wat nu als je jezelf kiest?

Als ik naar het paradijs kijk, kom ik eigenlijk tegen dat die mensen vanuit egoïsme handelen. Adam en Eva werden niet verleid met de keuze om de duivel als Heer te erkennen, maar met hun eigen hoogmoed, om hun zelf te verheffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook de indruk dat de keuze vaak niet zozeer neerkomt op God of de duivel, maar God of jezelf. Het idee dat je het zelf allemaal kan en daar God niet bij nodig hebt, dat Hij eigenlijk overbodig is. In de Bijbel lees ik ook weinig over mensen die expliciet de duivel gaan aanbidden, maar vooral over mensen die hun vertrouwen niet meer in God plaatsen en denken dat ze het wel zonder Hem kunnen. Maar op zich is dat wel de zelfde keuze die de duivel ook maakte denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem de bijbel zoals hij is, met alle wonderen erbij. Als je gelooft net als ik dat God wonderen kan verrichten omdat Hij almachtig is dan heb je weinig moeite met die wonderen.

Denk juist dat dit een onderdeel is wat de macht van God bevestigd. Het is niet zo dat ik alleen de delen serieus neem die niet over wonderen gaan, en de wonderen opeens als onzin afdoe omdat ik daar met mijn menselijk logica niet bij kan.

Juist omdat ik geloof in een God die wonderen kan verrichten zorgt ervoor dat ik ook geloof dat Jezus over water kon lopen ed.

Rationele mensen zullen mij daarom misschien wel gek verklaren,maar geloven houdt voor mij in dat ik alles serieus neem wat er in de bijbel staat en die wonderen horen daarbij.

Uiteraard komt daar wel geloof bij kijken, puur op geloof aannemen dat het waar is dat Jezus over water liep.

Snap dat het voor een ongelovige moeilijk is omdat te geloven, en men mij misschien voor gek verklaard, daar ben ik me van bewust!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Olorin en Iriacynthe, Ik ben het met jullie eens. Alleen geloof ik dat je -wanneer je voor jezelf kiest- je daarmee voor de duivel kiest. Als iemand bijvoorbeeld Mammon dient, in plaats van God, dient die persoon daarmee de eigen egoïstische hebzuchtige verlangens en dient die persoon daarmee de duivel. Als je God dient, heb je geen hebzucht, maar geefzucht: de wil om te geven aan God en mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid