Spring naar bijdragen

Het Apostolisch Genootschap


Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

ik ben door een vriendin meegevraagd om een een samenkomst mee te maken bij het Apostolisch genootschap. Ik kende het van naam wel, maar had er eigenlijk verder weinig over gehoord.

Korte research leert me dat het een ondogmatische groep is, de God vooral aanduidt met Liefde, en de Bijbel vooral al inpiratie ziet, maar niet als het enige woord van God.

Bovendien is God volgen hen aanwezig in ieder mens.

Nouja, ik weet eigenlijk niet volledig wat ik met dit topic wil, misschien vooral eens vragen of iemand van jullie ervaringen heeft met het 'ApGen'(aanduiding van huisgenoot die ook lid is), en wat jullie vinden, enzo.

Onder levensbeschouwing gezet omdat ik het idee heb dat het Apostolisch Genootschap niet volledig de 12 artikelen onderschrijft

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het lijkt me een vage, vrijzinnige club en -anders dan Bonaventura schrijft- raad ik je juist aan om er niet naartoe te gaan.

Het kan wel leerzaam zijn, toch? Als je nooit in aanraking komt met de dingen waar je het niet mee eens bent, leer je ook niet jezelf er tegen wapenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het lijkt me een vage, vrijzinnige club en -anders dan Bonaventura schrijft- raad ik je juist aan om er niet naartoe te gaan.

Ik neem aan dat je info over hen op Wikipedia hebt gelezen.

Wat is er mis mee om ergens heen te gaan waar je het niet mee eens bent? Het is toch juist leuk om je horizon te verbreden?smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar zelf vind ik het belangrijk om altijd dubieuze leringen uit de weg te gaan die niet volgens de 12 artikelen zijn (zoals je zelf al aangeeft).

Spr. 4:23 Behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de oorsprongen des levens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, Levi is weer lid van een andere club die weliswaar de naam apostolisch in de naam heeft staan maar wel degelijk dogmatisch christelijk is.

Ik kan alleen zo niet op de naam komen..

Ik ben het met Eulogia eens, in de post hierboven. Persoonlijk vind ik het ApGen een beetje dubieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar zelf vind ik het belangrijk om altijd dubieuze leringen uit de weg te gaan die niet volgens de 12 artikelen zijn (zoals je zelf al aangeeft).

Ze is het er toch niet mee eens? Ik vind het juist belangrijk om de argumenten te kennen van mijn tegenstanders, dan kan ik me er beter tegen verweren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ze is het er toch niet mee eens? Ik vind het juist belangrijk om de argumenten te kennen van mijn tegenstanders, dan kan ik me er beter tegen verweren.

Waarom zou je de argumenten van je tegenstanders willen kennen als je nooit met hen te maken krijgt? Er is een grote kans dat je de komende 100 jaar nooit met hen te maken krijgt en je je niet tegen hen hoeft te verweren. Je hoeft alleen maar de strategie van de duivel te kennen, nl. misleiding, leugen, manipulatie, moord, enz. .

Veel mensen vervuilen hun hart met niet-christelijke kennis die ze beter uit de weg kunnen gaan.

Maar ja, dat is een discussie op zichzelf..

Quote:

idea8.gif

Hersteld Apostolische Zendingskerk

Dat lijkt me een stuk beter, gezien een website van hen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Argumenten waarom je niet naar de ApGen zou gaan zijn toch ontopic?

Klopt. Maar het gaat ook om de vraag naar ervaring en niet zozeer om de vraag of je je per definitie zou mogen verdiepen in zaken die niet-christelijk of "satanisch" zijn. Sommige posts dreigen de discussie te abstraheren.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ze is het er toch niet mee eens? Ik vind het juist belangrijk om de argumenten te kennen van mijn tegenstanders, dan kan ik me er beter tegen verweren.

Als je je eigen hokje goed genoeg kent kan je toch ook afwijkingen daarvan herkennen en op basis van je eigen stroming de argumenten ontkrachten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je je eigen hokje goed genoeg kent kan je toch ook afwijkingen daarvan herkennen en op basis van je eigen stroming de argumenten ontkrachten?

Ja. Maar argumenten hebben naast inhoud ook altijd vorm, en het geheel wordt weer op een bepaalde manier geformuleerd. In hokje a wordt op een andere manier geargumenteerd dan in hokje b. Als je de vorm en de argumentatieve taal niet (goed) kent wordt het lastig argumenteren. Bovendien is "opvatting Y wijkt af van mijn opvatting Z" zonder verdere onderbouwing natuurlijk geen bijster sterk argument. Je zult je dan toch echt in de ander moeten verdiepen om met additionele argumenten te komen. Maar misschien is mijn opvatting van argumentatie te sterk gebaseerd op de notie van oplossen van een verschil van mening, en niet zozeer het "winnen" van een discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Argumenten kennen heeft geen zin. Nooit is iemand op basis van argumenten tot geloof gekomen. Ga dus naar dat genootschap als je interesse, écht interesse hebt in hoe de mensen daar hun geloof beleven, of gewoon nieuwsgierig bent naar zo'n aparte kerkdienst en dat een keer wil bijwonen, maar denk niet dat je daarna ze met prachtige op hen toegespitste redevoeringen kunt overtuigen dat ze dwalen. Ze zullen je dan eerder op zeer liefdevolle wijze hun kerk uitschoppen en gelijk hebben ze ook.

Denk overigens ook niet dat je als buitenstaander ooit echt zult weten wat die mensen geloven en hoe ze dat beleven. Dat gaat dus nooit gebeuren zolang je zelf niet tot dat genootschap hoort, of jarenlang op zeer diepgaand niveau optrekt met iemand van dat genootschap. Als buitenstaander zie je feitelijk maar weinig van wat er écht speelt en dat geldt bij elke kerk, kerkgemeenschap of genootschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Argumenten kennen heeft geen zin. Nooit is iemand op basis van argumenten tot geloof gekomen. Ga dus naar dat genootschap als je interesse, écht interesse hebt in hoe de mensen daar hun geloof beleven, of gewoon nieuwsgierig bent naar zo'n aparte kerkdienst en dat een keer wil bijwonen, maar denk niet dat je daarna ze met prachtige op hen toegespitste redevoeringen kunt overtuigen dat ze dwalen.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar op welke manier moet ik dat gegeven koppelen aan dit topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, je zou Jipperd kunnen aanraden om eens mee te gaan met die vriendin, als ze graag wat meer zou willen weten over wat ze gelooft. Want uiteindelijk is iemands geloof pas echt een beetje te begrijpen als je ziet hoe diegene het viert. Je begrijpt dan dus niet alles, maar hebt al wel meer een beeld ervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid