Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik zag in een ander gesloten topic de PVV stemmer voorbij komen.

Wie is dat eigenlijjk?

Het blijkt dat er niet 1 soort PVV stemmer is. Er is geen typische PVV stemmer. Hoogstens meerdere groepen PVV-stemmers.

Ik zal een poging doen om toch die verschillende hokjes te benoemen.

Profiel A.

Laag opgeleid, laag inkomen. Deze stemmer heeft niks tegen moslims, maar wel iets tegen 'de buitenlanders' die de uitkeringen overbelasten, niet integreren, overlast in de buurt veroorzaken.

Profiel B.

De Limburger. (mindere mate Brabant)

Stemmen op onze Geert. Geen vertrouwen meer in die lui uit Den Haag

Profiel C.

Hoogopgeleid, atheïstisch, middel tot hoog inkomen. Deze stemmer heeft niks tegen buitenlanders, maar wel iets tegen de islam en is bang voor oprukkende invloed van islam en de beperking van de vrijheid van meningsuiting door religie (islam) (ook in het buitenland) Wilders is de martelaar van het vrije woord

Profiel D.

Senior, AOW, Pensioen , eventueel eigen huis(je)

Deze stemmer ging vooral voor de verkiezingsbelofte niks aan de AOW / hypotheekrente te veranderen.

Profiel E-F.

De ex CDA-er / ex SP-er. 4x Balkenende was 1 keer teveel. Uitgekeken op Balkje.

Deze groep ex SP-er ging puur voor Marijnissen en niet zozeer voor de SP en zoekt het heil weer ergens anders omdat de opvolgers Kant en Roemer geen Jan Marijnissen heten.

Veel PVV stemmers kunnen overigens in meerdere profielen passen, bijvoorbeeld een laag opgeleide gepensioneerde ex SP-stemmer, A D en F.

En ik ben vast G H enz vergeten (edit: daar is de 1ste aanvulling al)

Bonaventura:

Profiel G

De gereformeerde die is uitgekeken op CDA/CU/SGP en nu eens een einde wil maken aan de toenemende invloed van de Islam. Te vinden in Urk, Staphorst, Rijssen etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Ik begreep dat de PVV sterk groeiende is in de bible-belt. En dat de PVV het in Limburg en Brabant moet hebben van het "us Geert" gevoel lijkt mij persoonlijk een onnozel verzinsel door PvdA-politicologen van de UvA die denken dat de wereld bij Diemen eindigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het heeft weinig zin om profielen te schetsen van groepen waar dik meer dan een miljoen mensen in moeten passen.

Dat heeft wel zin. De verschillende 'segmenten' waaruit de 'PVV-markt' bestaat moeten ieder op hun eigen manier worden aangesproken door de gevestigde politieke partijen omdat de redenen waarom individuele kiezers zich bekeerd hebben tot Geert ook verschillen.

Als je gestructureerd acties wil ondernemen tegen de 'tegenstander' of tegen datgene wat mensen heeft geleid in de armen van de tegenstander moet je weten wie de tegenstander steunt en waarom ze hem steunen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je gestructureerd acties wil ondernemen tegen de 'tegenstander' of tegen datgene wat mensen heeft geleid in de armen van de tegenstander moet je weten wie de tegenstander steunt en waarom ze hem steunen.

De gevestigde politieke partijen bewijzen al zo'n beetje sinds Pim Fortuyn daartoe niet in staat te zijn en slechts met karikaturen te kunnen komen inclusief een diepe neerbuigende blik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank u voor het openen van dit topic, scheelt mij weer een hoop (denk)werk knipoog_dicht.gif

In alle eerlijkheid denk ik bij de gemiddelde PVV-stemmer eigenlijk gelijk aan profiel A, maar inmiddels is me meer dan duidelijk gemaakt dat ik daarin een denkfout maak.

Maar goed, ik woon in Enschede-Zuid, dus ik heb een excuus engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In elke maatschappij zijn er genoeg ontevredenen, van wat voor signatuur dan ook. Het kan evengoed een signaalstem zijn aan de 'eigen' partij.

Waar ik me tegen verweer is de gelijkstelling tussen de 'opmars' van de PVV en de situatie in Weimar-Duitsland. Het enige wat de kleine zwarte en de grote blonde leider gemeen hebben is hun amateuristische schilderwerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dank u voor het openen van dit topic, scheelt mij weer een hoop (denk)werk
knipoog_dicht.gif

In alle eerlijkheid denk ik bij de gemiddelde PVV-stemmer eigenlijk gelijk aan profiel A, maar inmiddels is me meer dan duidelijk gemaakt dat ik daarin een denkfout maak.

Maar goed, ik woon in Enschede-Zuid, dus ik heb een excuus
engel.gif

widegrin.gif ja opzich is zo'n denkfout dan al een stuk sneller te maken widegrin.gif

Ik heb toch aardig wat PVV-stemmers onder mijn kennissen, en dan zijn dat zeker niet de onder A profiel geschetste types, maar juist hoogleraren en advocaten.. Echt geen domme mensen, maar juist mensen die veel en diep nagedacht hebben over wat te stemmen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, het is inderdaad wel vrij serieus. Ik woon in een wijk met 18.000 mensen waarvan een heleboel syrisch-orthodoxen. Er staat ook een grote syrisch-orthodoxe kerk en in de buurt zetelt de patriarch.

Verder wonen er veel mensen die ik gemakshalve even omschrijf als 'tokkies'; werkloos, blowend en bierdrinkend (heel gezellig 's morgens) maar ook tegen de "boet'nlaanders" en daarmee stemmer op "Geertje" (aangezien "Pimmetje" dood is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige pvv stemmers kunnen inderdaad niet goed uitleggen waarom ze pvv stemmen als ik soms interviews zie met pvv stemmers, dat kan soms wat beter worden onderbouwd.

Toch vind ik ook dat de media zelf bewust een soort beeld schetst van de gemiddelde pvv-stemmer als domme niet intelligente mensen.

Men gaat express naar van die tokkie wijken waarvan ze weten dat er veel pvv stemmers zijn, en die mensen interviewen ze voor de camera en om 18.00 zie je dat bij de NOS. Tsja! De betere buurten slaat men dan liever over, en de gemiddelde pvv-stemmer zet men dan neer als domme laaggeschoolde mensen...tsja!

Niets is minder waar, ik ken advocaten en leraren etc die pvv stemmen. Zelf ben ik ook een pvv stemmer en dit kan ik zeer goed uitleggen en onderbouwen. Ook kan ik goed onderscheid maken in wat haalbare standpunten van de pvv zijn, en wat niet haalbare standpunten zijn.

Toch blijven er voor mij dan nog genoeg haalbare punten over die mij ertoe bewegen pvv te stemmen. Eerst stemde ik cda en christenunie. Maar de laatste tijd stem ik pvv.

Vooral veiligheid. Immigratie en ouderenzorg zijn punten die bij de pvv naar mijn mening in zeer goede handen zijn.

Ik ben bijvoorbeeld voor een immigratiestop, zodat de immigratiedruk afneemt, en de gevallen waar men mee bezig is goed uitgezocht kunnen worden. Een immigratiestop lijkt mij gewoon heel gezond, en draagt er toe bij dat mensen een veel eerlijkere behandeling krijgen van hun zaak.

Een immigratiestop heeft een hele negatieve klank, maar het is juist iets positiefs. Het zorgt ervoor dat lopende zaken beter behandeld kunnen worden. Pim Fortuyn deelde ook die visie, en eigenlijk vind ik het een hele logische.

Linkse partijen die roepen dat een immigratiestop niet humaan en onmenselijk is lijken hiermee een heel sociaal en bewogen standpunt te verdedigen, maar eigenlijk doen ze dat helemaal niet. Men zorgt juist dat de problemen die er al zijn niet opgelost kunnen worden, en men overspoeld de mensen die deze problemen moeten oplossen vervolgens met nog meer problemen! Dus zo sociaal is het niet wat oa partijen als groenlinks en de pvda roepen over de immigratie. Ze scoren er wel mee op korte termijn maar ze vergroten uiteindelijk alleen maar de problemen voor immigranten. Dus wat is nu eigenlijk sociaal????

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wilders komt wel op voor de rechten van homo's in moslimlanden (voorlopig alleen als argument tegen sharia in het algemeen), alleen niet als ze uit een islamitisch land asiel komen vragen in Nederland.

Ik denk overigens dat het beeld wat de media schetst wel logisch is, mensen die over de PVV praten komen heel vaak uit milieu A, die zijn niet zo gevoelig voor consequenties van hun uitspraken.

Wilders communiceert vooral nationalisme, zionisme en 'joods-christelijke traditie'. Maar we weten donders goed dat deze atheïst momenteel ook de effectiefste volksvertegenwoordiger is voor racisme, cultuurhaat en apartheid in ons sociale systeem/immigratiebeleid. Bijna niemand wil in deze hokjes geduwd worden, maar ziet wel het praktische nut van deze ideologieën. Als er minder gedeeld en verspild wordt blijft er meer voor 'ons Nederlanders' over.

Het lijkt me logisch dat verstandige PVV-kiezers hier niet mee geassocieerd willen worden. Dit lijkt mij zelfs de reden waarom er nauwelijks prominente/bekende Nederlanders hier openlijk voor uitkomen. Niet iedereen heeft er zin in om elke dag met 5 bodyguards op stap te gaan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Groep H,

Jongeren/studenten die niks van politiek afweten maar omdat ze met het uitgaan ect vaak ruzie hebben met islamitsche jongeren (of zich er door bedreigd voelen) en Wilders gaat er zogenaamd voor zorgen dat die allemaal verdwijnen, dan maar op de pvv stemmen. Want ja, je moet toch wat

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

deze atheïst

Volgens mij is het niet zo duidelijk dat GW atheïst is...

Quote:

de effectiefste volksvertegenwoordiger is voor racisme

Racisme? Dat moslims en dhimmies islamofobie als racisme beschouwen maakt een cultuur/religie nog geen ras. Islamofobie is een normale reactie van beschaafden op de gemiddeld achterlijke, barbaarse en intolerante islamitische koeltoer en dito religie. Het heeft verder niet zoveel met huidskleur te maken dunkt me.

Het bestaan van de PVV is dan ook niet meer dan een logisch gevolg van het wangedrag en de denkbeelden van het leeuwendeel van de moslims wereldwijd. Niet perse het meest wenselijke gevolg denk ik, maar wel heel logisch en misschien noodzakelijk. Overigens is Wilders weinig extreem vergeleken met de gemiddelde moslim.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Volgens mij is het niet zo duidelijk dat GW atheïst is...

In de interviewserie ‘de Tien Geboden’ in dagblad ‘Trouw’ zegt Wilders respect te hebben voor gelovigen maar ,,ze moeten niet proberen hun geloof aan mij op te dringen. Waar ik heen ga als ik troost of steun zoek? Nou, niet naar een God als je dat bedoelt. Ik ga naar mijn moeder, mijn vrouw, een enkele vriend – maar ik los het meestal zelf wel op’’ (‘Trouw’ 16 oktober 2004).

Idd, Wilders pakt het slim aan en zal zichzelf niet als racist bestempelen. Daarnaast heeft hij steun nodig van veel kiezers, dus zal hij zich tegenwoordig ook behouden van atheïstische uitspraken. Politiek correct blijven is een vereiste in Den Haag.

Maar het moge duidelijk zijn dat mensen die domweg 'alle buitenlanders eruit' roepen niet twijfelen om op PVV te stemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In de interviewserie ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜de Tien Geboden?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ in dagblad ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Trouw?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ zegt Wilders respect te hebben voor gelovigen maar ,,ze moeten niet proberen hun geloof aan mij op te dringen. Waar ik heen ga als ik troost of steun zoek? Nou, niet naar een God als je dat bedoelt. Ik ga naar mijn moeder, mijn vrouw, een enkele vriend ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ maar ik los het meestal zelf wel op?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ (?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Trouw?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ 16 oktober 2004).

Idd, Wilders pakt het slim aan en zal zichzelf niet als racist bestempelen. Daarnaast heeft hij steun nodig van veel kiezers, dus zal hij zich tegenwoordig ook behouden van atheïstische uitspraken. Politiek correct blijven is een vereiste in Den Haag.

Maar het moge duidelijk zijn dat mensen die domweg 'alle buitenlanders eruit' roepen niet twijfelen om op PVV te stemmen.

Islamofobie is geen racisme en zal het ook nooit worden hoe graag huilmoslims dat ook willen. Verder is die uitspraak bepaald geen bewijs voor atheïsme, hoewel duidelijk is dat Geert volgens die uitspraak niet erg religieus zal zijn.

Overigens proef ik een ondertoontje in je stukje. Alsof zijn atheïsme het partijprogramma van Geert verklaart. Islamofobie, racisme, antisemitisme en vreemdelingenhaat zijn ook gewoon compatible met het christendom en andere geloofsovertuigingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

PVV-stemmers zijn mensen van wie de andere partijen vinden dat hun gevoelens uit de onderbuik komen en niet uit het hart. Want omdat het in deze samenleving schijnbaar heel belangrijk is om je gevoel te volgen, moet men natuurlijk wel een argument te vinden om je gevoel zonder na te hoeven denken alsnog tegen te kunnen spreken. Dus ziedaar, het komt dan uit de onderbuik. Je weet wel, daar waar het afval wordt geproduceert en uitgescheten. Dat het dus even duidelijk is wat men van jouw gevoelens vindt: het is stinkende, dampende afval, nog minder waard dan een hoop stront.

Al ben ik dan geen PVV-stemmer, dit valt me wel op. Als iemand vanuit zijn gevoel spreekt en men is het ermee eens, dan komt het uit het hart. Is men het er niet mee eens, dan komt het uit de onderbuik. Een nogal onzinnig onderscheid natuurlijk. Ik geloof daarom wel dat ook Geert Wilders uit het hart spreekt en ook mensen in het hart weet te raken. Of je het met hem eens bent, is dan natuurlijk een ander verhaal. Misschien moeten we dat hele metaforische geneuzel omtrent het gevoel wel afschaffen; het is toch geen argument en gevoelens komen toch niet letterlijk uit het hart of de kont.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Overigens is Wilders weinig extreem vergeleken met de gemiddelde moslim.

De gemiddelde moslim maakt anders niet zo veel lawaai in de media. Alle probleemjongeren, salafisten, ayatollahs etc bij elkaar wel, en die voegen daar nog eens daden bij die de vreedzame samenleving terroriseren. Maar dan hebben we het nog steeds maar over een heel erg klein deel van alle moslims. De meeste moslims zijn net als christenen teleurgesteld dat mensen niet vaker respect hebben voor God/Allah en op zoek naar een harmonieuze samenleving.

Quote:
Overigens proef ik een ondertoontje in je stukje. Alsof zijn atheïsme het gedrag van Geert verklaart.

Verkeerde ondertoon dan; persoonlijk zou ik meer respect hebben voor de man als hij daar openlijk voor uit kwam en wereldwijde secularisatie zou prediken. Het lijkt mij nogal hypocriet om islam als cultuur te willen uitroeien maar wel te willen opkomen voor zionisme en christelijke tradities die hij zelf niet volgt.

En natuurlijk verklaart atheïsme het gedrag van elke atheïst, zoals het geloof het gedrag van een gelovige kan verklaren. Er valt alleen niet zo veel te verklaren bij een atheïst omdat zij minder voorspelbaar zijn zonder gezamenlijke normen en waarden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De gemiddelde moslim maakt anders niet zo veel lawaai in de media. Alle probleemjongeren, salafisten, ayatollahs etc bij elkaar wel, en die voegen daar nog eens daden bij die de vreedzame samenleving terroriseren.

Het is een beetje onzinnig om een groep mensen te vergelijken met een individu. Er zijn zat individuele mediageile moslims te vinden die extreme uitspraken doen.

Quote:
Maar dan hebben we het nog steeds maar over een heel erg klein deel van alle moslims.

Is dat zo? voor zover ik weet zijn daar geen duidelijke gegevens over. Wel is duidelijk dat de groep "moslims" structurele problemen kent die niet enkel te wijten kunnen zijn aan "een paar rotte appels".

Quote:
De meeste moslims zijn net als christenen teleurgesteld dat mensen niet vaker respect hebben voor God/Allah en op zoek naar een harmonieuze samenleving.

De meeste moslims eisen eenzijdig respect voor hun religie. Dit is goed te zien in de meeste islamitische landen waar niet-moslims officieel of officieus te maken hebben met discriminatie die ernstige vormen kan aannemen. Overigens zijn die samenlevingen sowieso niet erg harmonieus te noemen. Komt dat door een paar rotte appels of is dat een gevolg van de denkbeelden van de gemiddelde moslim?

Quote:
Verkeerde ondertoon dan; persoonlijk zou ik meer respect hebben voor de man als hij daar openlijk voor uit kwam en wereldwijde secularisatie zou prediken.

Waarom zou een ongelovige altijd seculariteit prediken? Ik vind GW niet erg seculier.

Quote:
Het lijkt mij nogal hypocriet om islam als cultuur te willen uitroeien maar wel te willen opkomen voor zionisme en christelijke tradities die hij zelf niet volgt.

Genocide? volgens mij maakt hij enkel een (terecht) onderscheid tussen de veelal achterlijk islamitisch cultuur en de veelal verlichte christelijk-joodse-westerse-seculiere cultuur. Je hoeft daar geen christen voor te zijn, dunkt me.

Quote:
En natuurlijk verklaart atheïsme het gedrag van elke atheïst, zoals het geloof het gedrag van een gelovige kan verklaren.

Nonsens: atheïsme verklaart enkel dat er geen goden zijn. Daar kun je in de praktijk weinig mee, dus moeten atheïsten voor hun normen en waarden uitwijken naar ideologieën als het humanisme.

Quote:
Er valt alleen niet zo veel te verklaren bij een atheïst omdat zij minder voorspelbaar zijn zonder gezamenlijke normen en waarden.

I.t.t. de universele moraal onder christenen? rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weinig belangrijke extremistische moslims die hier politiek beoefenen, idd paar rotte appels die vrijwel nooit puur uit hun geloof rottigheid veroorzaken, ik zeg letterlijk dat Wilders hypocriet en niet seculier denkt en met uitroeien islam bedoel ik geen genocide en atheïsten moeten helemaal niets en christenen hebben verschillende normen en waarden die ze niet allemaal na kunnen leven... zucht.

(ben het quoten beu)

Het moge duidelijk zijn dat Wilders zijn visie heeft opgeblazen en verkocht via de media. We moeten idd bang zijn voor leiders als Ahmadinejad en de terreurorganisaties in het buitenland. Maar binnen de Nederlandse grenzen zijn er feitelijk geen redenen om islam van iets te beschuldigen, zonder hier verpauperde moslims bij te betrekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de problemen rond moslims voor een aanzienlijk deel te verklaren zijn vanuit hun religie/cultuur. Dit is vooral duidelijk in islamitische landen, maar ook in ons eigen NL. De religie islam predikt geweld, discriminatie, haat, seksisme en nog een hele hoop meer lelijks. Ik vind het altijd verbazingwekkend dat mensen blijven ontkennen dat het aan de islam ligt. Het overgrote deel van de moslims woont in achterlijke samenlevingen die zo achterlijk zijn dankzij de islam. Het staat allemaal in het grote boek van Mo plus ahadith, hoor: handen hakken, sletten stenigen, homo hangen, joden jennen, christentje kloten, het is allemaal islamitische folklore.

Sommige ideologieën/religies zijn gewoon onbeschaafd, barbaars en primitief, en de islam is daar een van. Er wordt wel tolerantie, respect en zo gepredikt, maar bij nader inzien heeft dat meestal enkel betrekking op medemoslims.

Hoewel het roven van tasjes niet perse islamitisch is, valt wel op dat de slachtoffers nooit (herkenbaar) moslim zijn. Dit past prima in het islamitische wereldbeeld waar de moslims boven de rest staan. Ik denk dat veel van de k@@-marrokaantjes hun wangedrag prima in overeenstemming weten te brengen met hun geloof. Dat is dan ook niet zo heel moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
De religie islam predikt geweld, discriminatie, haat, seksisme en nog een hele hoop meer lelijks. Ik vind het altijd verbazingwekkend dat mensen blijven ontkennen dat het aan de islam ligt.

muur.gif

Wedden dat jij nog nooit met een moslim over zijn geloof hebt gesproken, en wat de essentie daarvan is?

Wel eens gehoord van Oeganda en het LRA? Denk je dat dat wel goede mensen zijn omdat ze 'christelijk' zijn?

Zo heb je ook groeperingen binnen de islam ja... maar dat maakt het geloof in essentie niet slecht, daarin verschilt het ook weinig met christendom.

Anyhow... ik zal je tegemoet komen want stiekem vind ik de ontwikkeling van rechts wel interessant omdat het knuffelbeleid van Nederland wel eens afgelopen mag zijn. Ook ik zie het gebrek in flexibiliteit en integratie van een grote groep allochtonen. De meesten onder hen willen hier geld maken en zo snel mogelijk weer weg. En terecht... echt welkom voelen zij zich ook niet meer hier. De meesten die geen baan hebben/goede opleiding of motivatie zijn nog het meest gefrustreerd en blijven hier pissig doen. Wat dat betreft is de haat die je tegen die paupers hebt terecht, en die is ook wederzijds.

...maar dat heeft nog steeds niets met de islam te maken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid