Spring naar bijdragen

Darwin in een kerk begraven


Aanbevolen berichten

Quote:

Hallo allemaal,

Ik was laatst in Londen en daar heb ik de Westminster Abbey bezocht. Darwin ligt in die kerk begraven en ik vraag me echt af waarom ze hem in een kerk hebben begraven.

Groetjes

Ik vermoed omdat de man zin bevindingen veel impact gehad hebben en het in bepaalde steden en tijden gebruikelijk was en is prominente mensen in de kerk te begraven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeej wat zijn we weer lekker flauw bezig.

Goeie vraag. Denk dat Olorin wel in de goede richting zit te denken.

Je hoor ook vaak dat Darwin op zijn sterfbed nog tot geloof is gekomen maar ik heb me altijd afgevraagd wat daarvan waar is..

Btw, Londen is vetbig-smile.gif was er 2weken geleden ook puh2.gif(A)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Was Darwin a Christian?

Deze website geeft er een hoop informatie over maar er kan niet bewijzen of ontkennen dat Darwin zichzelf bekeerde en afstand nam van zijn theorieën voordat hij stierf.

Dat hij worstelde met zijn geloof moge duidelijk zijn, het lijkt me daarom ook bijna logisch dat hij zich uiteindelijk weer bekeerde voordat hij stierf. Of zijn redenen daar achter oprecht zijn geweest betwijfel ik echter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste is wat Olorin zegt heel logisch, maar dat geldt wel voor allebei zijn berichten. Een heel groot deel van de christenen heeft naemlijk géén moeite met de evolutietheorie. Het is ook niet echt in strijd met wat de grootste kerk op aarde - de katholieke kerk - leert.


Samengevoegd:

En aan de oprechtheid van welke redenen exact twijfel je en waarom, Borsko?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Charles Darwin heeft naast zijn boeken en wetenschappelijke essays ook veel brieven geschreven, oa aan zijn (gelovige) vrouw Emma. Daar staat ook veel in over zijn religieuze ideeën. Het lijkt me dus verstandig om te lezen wat de goede man er zelf over zegt en daar meer waarde aan te hechten dan wat anderen daar voor invulkunde op los laten. De link van bv Borsko hierboven doet dat overigens ook keurig, citeert uit vele brieven.

Darwin geloofde niet in een ' openbaringsgod' (zoals bv die van de bijbel of de koran), maar kon zich gedurende sommige momenten van zijn latere leven wel vinden in een 'eerste beweger-god' zonder die verder in te vullen. Hij was ook zeker niet anti-religie en goede vrienden met diverse geestelijken.

Het lady Hope verhaal (bekering op sterfbed) stamt uit 1915 en is zowel door Darwins familieleden als door historici naar het rijk der fabelen verwezen.

Hij is begraven in Westminster Abbey omdat hij een van de grootste (in de zin van belangrijk, invloedrijk, beroemd, geniaal, etc) inwoners van Groot brittanie aller tijden is. Hij was bij zijn dood al een nationale held, alom geprezen ook door christelijke tijdgenoten. Het is altijd traditie in Europa geweest dat vooraanstaande personen op dat soort ereplekjes worden begraven, van componisten tot presidenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen Darwin vertrok op de Beagle studeerde hij voor predikant. Volgens mij heeft hij geen perioden van 'die-hard atheïmse' gehad, laat staan zich hoeven 'bekeren'. Het getuigt van al te veel simplisme om Darwins theorieën linea recta tegenover 'de Kerk' te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb begrepen dat Darwin op een later moment in zijn leven heeft aangegeven dat hij spijt had van het naar voren brengen van de evolutietheorie, misschien is hij wel tot geloof gekomen.

Dat laatste kan ik nog wel geloven (hoewel ik daar eerst nog bewijzen voor wil zien). Maar dat eerste lijkt me helemaal sterk en bovendien onnodig. Waarom zou je spijt hebben van het naar voren brengen van iets dat ons meer leert over de waarheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is vooral tenenkrommende christelijke propaganda die het leven en de dood van CD exploiteert om de lezer een christelijke/creationistische boodschap door de strot te douwen.

Mee eens, de bron is niet objectief en religieus.

Het is ook een vraag die alleen interessant is voor christenen zelf, historisch gezien zal het wetenschappers worst wezen of hij zich bekeerd heeft.

Aan Darwin zelf kunnen we het niet meer vragen, en ik vind dat ze op de site verbonden aan het geloof aardig hun best hebben gedaan om het te onderbouwen.

Het enige wat ze misschien niet hadden moeten doen is een conclusie trekken, want daar is idd niet genoeg bewijs voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat laatste kan ik nog wel geloven (hoewel ik daar eerst nog bewijzen voor wil zien). Maar dat eerste lijkt me helemaal sterk en bovendien onnodig. Waarom zou je spijt hebben van het naar voren brengen van iets dat ons meer leert over de waarheid?

Zoals ik het ooit gehoord heb, had hij geen spijt van zijn theorie, maar over het misverstaan en de karikaturen die er van gemaakt werden, in die zin wilde hij dat hij het nooit naar voren had gebracht. En gelijk had ie, christenen doen nog steeds rare dingen met zijn theorie en hangen er van alles aan vast wat hijzelf nooit heeft geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hallo allemaal,

Ik was laatst in Londen en daar heb ik de Westminster Abbey bezocht. Darwin ligt in die kerk begraven en ik vraag me echt af waarom ze hem in een kerk hebben begraven.

Groetjes

De meeste mensen van aanzien werden toch in een kerk begraven? Het was mooier geweest wanneer Darwin een eenvoudig graf op de Galapagos-eilanden had widegrin.gif

Isaac Newton ligt trouwens ook begraven in Westminster Abbey, vind je het niet raar dat hij daar ligt? Newton verwonderde zich immers ook over Gods schepping en poogde deze te doorgronden.

Ik begrijp jouw probleem niet. De evolutieleer staat niet geschreven op de stenen tafelen, de wet van gravitatie ook niet. De Bijbel gaat blijkbaar over hele andere kennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid