Spring naar bijdragen

"de bekeerling"


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Denk ik niet. widegrin.gif

Ik zie eerder een vergelijking met het kleutertje dat aan iedereen verkondigt dat zijn papa de allersterkste is. Als papa kun je dan toch bijna alleen maar vertederd zijn door zoiets? flower.gif En wellicht zal hij dan ook wel zeggen dat hij daar echt geen ruzie over hoeft te maken met zijn vriendjes. Maar hij zal het in eerste instantie vooral heel mooi vinden. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Denk ik niet.
widegrin.gif

Ik zie eerder een vergelijking met het kleutertje dat aan iedereen verkondigt dat zijn papa de allersterkste is. Als papa kun je dan toch bijna alleen maar vertederd zijn door zoiets?
flower.gif
En wellicht zal hij dan ook wel zeggen dat hij daar echt geen ruzie over hoeft te maken met zijn vriendjes. Maar hij zal het in eerste instantie vooral heel mooi vinden.
knipoog_dicht.gif

Dat zou ook nog kunnen idd..

big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ken dat extreme kerkhoppen ook niet zo eigenlijk. Ik heb de indruk dat het toch meer voorkomt in de evangelische hoek, maar Olorin, correct me if I'm wrong hoor.

Ik denk het ook. Je ziet in verhouding dat de meeste kerkmigratie richting evangelische kerken is. Maar wat je vervolgens ziet is dat de migratie daar niet stopt. Dat kerkgangers dan wel in het evangelisch spectrum blijven, maar ook daar weer opzoek gaan naar iets nieuws. (Waarbij ik niet zeg dat ieder nieuw gemeentelid dat doet natuurlijk. Ik heb het slechts over de hoppers)

Daarbij kan ik me voorstellen dat ecclesiologisch er ook nog een factor mee kan spelen. Als iemand van evangelische gemeente A naar B gaat, blijft die evangelisch en verandert er niks aan dat die persoon deel uit maakt van de Kerk met hoofdletter K, en ook niet heel veel gevolgen voor de leer die die persoon gelooft. Terwijl bij katholieken volgens mij je weldegelijk uit de Kerk stapt. Bij dat laatste is misschien 'parochiehoppen' misschien interessant om te onderzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat zijzelf ook van kerk is veranderd. Weliswaar tegen een grote stroom in vanuit de charismatische wereld naar de PKN. Als je dan stelde twijfel te hebben over de echtheid en diepte van de overtuiging van mensen die van kerk wisselen, is het niet gek dat ze dat persoonlijk opvat

tnx big-smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

ow nja zo was het zeker niet bedoeld.. Ben zelf ook vertrokken bij GKV.. en ben nog steeds zoekende naar een kerk nu.

maar het ging mij niet om mensen die van kerk wisselen, of die zoekende zijn. Maar het ging me om mensen die van ene kerk naar andere gaan, en dan erg veel ruchtbaarheid geven aan

a) het feit dat ze overstappen

B)
hoe slecht hun vorige kerk wel niet was

c) hoe goed de kerk waar ze nu lid van zijn wel niet is

d) En dan een paar maanden gaan ze weer ergens anders heen.

In die gevallen lijkt het er vaak op alsof dat lid worden / zich laten dopen oid een niet echt overdachte beslissing is, omdat ze een paar maanden later weer een totaal andere richting 'op denken'

Uhm......van kerkelijke stroming wisselen is geen kleinigheidje....ligt het niet aan de karakter van de persoon hoeveel ruchtbaarheid er aan wordt gegeven. Verder als je wisselt, moet de vorige kerk wel zoveel minpunten hebben, dat de noodzaak er is om te vertrekken. En als er bewust wordt gekozen voor een andere kerk, natuurlijk heeft deze veel positieve punten.... en met dat laatste puntje kan ik helemaal niets. Een paar maanden is niet genoeg om een nieuwe kerk te leren kennen en een plekje te veroveren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

tnx
big-smile.gif


Samengevoegd:

[...]

Uhm......van kerkelijke stroming wisselen is geen kleinigheidje....ligt het niet aan de karakter van de persoon hoeveel ruchtbaarheid er aan wordt gegeven. Verder als je wisselt, moet de vorige kerk wel zoveel minpunten hebben, dat de noodzaak er is om te vertrekken. En als er bewust wordt gekozen voor een andere kerk, natuurlijk heeft deze veel positieve punten.... en met dat laatste puntje kan ik helemaal niets. Een paar maanden is niet genoeg om een nieuwe kerk te leren kennen en een plekje te veroveren

ehh lees je eigenlijk wel wat ik schrijf?! volgens mij niet namelijk.. Je leest wat flarden en trekt daar zelf conclusies uit.. probeer alsjeblieft iets preciezer te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Audacity, is het mogelijk dat je je hier aangesproken voelt terwijl dat gewoon niet nodig is? Ik snap dat dit voor jou een beetje een gevoelig punt is, maar dat wil niet zeggen dat je Propje's post meteen negatief moet lezen. Zij heeft het over iets wat ze opmerkt bij sommige mensen die van kerk wisselen, als jij je niet in dat beeld herkent dan heeft ze het kennelijk niet over jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarbij kan ik me voorstellen dat ecclesiologisch er ook nog een factor mee kan spelen. Als iemand van evangelische gemeente A naar B gaat, blijft die evangelisch en verandert er niks aan dat die persoon deel uit maakt van de Kerk met hoofdletter K, en ook niet heel veel gevolgen voor de leer die die persoon gelooft. Terwijl bij katholieken volgens mij je weldegelijk uit de Kerk stapt. Bij dat laatste is misschien 'parochiehoppen' misschien interessant om te onderzoeken.

"Parochiehoppen" komt inderdaad wel voor maar of het een veelvoorkomend verschijnsel is? Ik ken een gezin dat naar een andere parochie is overgestapt omdat het aantal 'jongeren' daar veel groter was en omdat er op catechetisch gebied meer aanbod was. Verder komt het voor, dat mensen naar een andere parochie gaan omdat daar wél iedere zondag een eucharistieviering is.

Iemand die de katholieke Kerk 'bij formele akt' verlaat, is formeel niet katholiek meer. Het kerkelijk wetboek zegt het aldus:

"'Volledig in de gemeenschap van de katholieke Kerk hier op aarde zijn die gedoopten die in haar zichtbaar verband met Christus verbonden zijn, door de banden namelijk van de geloofsbelijdenis, van de sacramenten en van het kerkelijk bestuur.'" (CIC 205).

De aantekening in het doopregister doet niets aan het feit af dat je (zoals een medeposter ooit schreef) 'sowieso altijd in het hemelse doopregister blijft staan'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

[...]

"Parochiehoppen" komt inderdaad wel voor maar of het een veelvoorkomend verschijnsel is? Ik ken een gezin dat naar een andere parochie is overgestapt omdat het aantal 'jongeren' daar veel groter was en omdat er op catechetisch gebied meer aanbod was. Verder komt het voor, dat mensen naar een andere parochie gaan omdat daar wél iedere zondag een eucharistieviering is.

En hoe is dat anders dan parochieshoppen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid