Spring naar bijdragen

trance/ dance


Aanbevolen berichten

Dansen en muziek brengen mensen al duizenden jaren in extase en dat heeft absoluut religieuze kenmerken.

Dit vind je sterk terug bij oude tribal cultuur (bv shamanisme in de Kalahari) Een moderne rave party werkt volgens dezelfde principes. (hard rock / metal ken ik persoonlijk minder, maar een zo'n concert ook neem ik aan.)

Hier een filmsite over dit onderwerp link

Ik kan me dus de bedenkingen van sommige mensen tegen muziek wel indenken. De normen zijn wel vaag, waarom een klavierconcert van Bach wel mag, en een stuk van Tiesto niet is me een raadsel. Klassieke muziek kan absoluut ook dat extatische gevoel opwekken en lang niet alle klassieke muziek is christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, ik dacht persoonlijk dat de snelle, afwisselende beats een, wellicht, verstorend karakter zouden hebben voor de menselijk geest en dat het daarom misschien niet goed is...

gr. mackie

Hangt ervanaf, sommige beats zijn opzwepend en het verhaal gaat dat je hartslag altijd op tempo wil komen met het ritme van de muziek. Volgens mij hangt dat er ook vanaf hoe veel je jezelf in de muziek kunt 'verliezen'. Verder ben ik erachter gekomen dat niemand altijd takkeherrie kan luisteren, zelfs de meest underground metalhead heeft stiekem een gekoesterde geheime rustige muzieksoort of artiest die hij of zij erbij luistert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door te veel en/of op verkeerde momenten naar zulke muziek te luisteren kan je in een soort trance raken en je openstellen voor allerlei verkeerde dingen.

Dit is ongeveer wat een folder zegt die wij thuis hebben liggen. Ik ga hem ff voor je opzoeken.

Zelf luister ik ook veel house ect en af en toe nog een hardstyle nummertje. Maar, ik let wel altijd goed op hoe en wanneer. Zo zet ik tijdens me huiswerk bijv geen mixtapes enzo op. Ik draai het niet als achtergrond muziek zegmaar omdat het dan zomaar verkeerd kan worden zonder dat je het door heb.

Morgen kijk ik ff naar die folder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie de dingen waarvoor ik me openstel als ik naar elektronische muziek luister niet als iets verkeerds. Maar ik heb dan ook geen idee waar kettingzaag op doelt. En ook niet hoe het 'zomaar verkeerd kan gaan' als je ernaar luistert op de 'verkeerde momenten'. Hoe gaat het verkeerd? En over welke momenten heb je het?

Muziek is nooit verkeerd of fout op zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige christenen menen dat je met zulke muziek je openstelt voor demonische invloeden. Bepaalde muziekstijlen zouden demonisch zijn, omdat ofwel de artiest zich met duivelse praktijken zou bezighouden, ofwel omdat het ritme je in een trance kan brengen, wat volgens deze christenen occult zou zijn. De nogal omstreden evangelische stichting Naar House hangt deze these aan en evangeliseert daarmee fanatiek op bijvoorbeeld houseparty's.

Ik heb zelfs weleens iemand horen zeggen dat hij bij het luisteren van rockmuziek de demonen kon voelen. En er was absoluut geen sprake van dat het zijn eigen hersenen waren die dat deden, want de heilige Geest zelf had het hem geopenbaard, dús kon het onmogelijk anders zijn en was je een tegenstander van God als je hem tegensprak. 't Is maar dat je het even weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gedachte daarachter is meer dat je van trance (en uiteraard andere muziek) in trans kan raken. Letterlijk dus.

Hiermee stel je je geest open voor invloeden, en zou de betreffende DJ woorden kunnen spreken als "Satan is your Master" etc, en zou dergelijke muziek op die manier een demonische invloed hebben.

Ik vraag me af in hoeverre dit waar is, en niet wordt overdreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat zou dan ook betekenen dat je mensen met trance heel eenvoudig kunt bekeren. Want wat de ene kant op werkt, zou dan ook de andere kant op moeten kunnen werken.

Nouja, de vraag is in hoeverre dat waar is.

Uitgaande dat het waar is kan ik mij voorstellen dat de duivel op een dergelijke manier mensen tot zich neemt, ofzo, maar ik denk niet dat God mensen in hun onderbewustzijn wil bekeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hiermee stel je je geest open voor invloeden, en zou de betreffende DJ woorden kunnen spreken als "Satan is your Master" etc, en zou dergelijke muziek op die manier een demonische invloed hebben.

In mijn volledige DJ-carriere heb ik DJ's dit nog nooit horen zeggen. Sterker nog: veel DJ's zijn redelijk microfoonschuw en zullen sowieso niets door een microfoon zeggen, laat staat dit soort vage boodschappen widegrin.gif

Ik denk dat dit dan ook sterk overdreven wordt door mensen als 'naar house'. Wél is het zo dat er door muziek veel 'wereldse' invloeden tot je komen, hetgeen je eigenlijk al snel terug kunt leiden tot 'satanisch'.

Voorbeeldje: in de discotheek waar ik werkte hadden we eens een stripper (een vrouwelijke, hoor) en moest ik 'hitsige muziek' draaien om de mensen 'op te geilen'. Nogal anti-christelijk, dus.

Dus tja, met muziek kun je dus wel degelijk veel doen. Om nu te roepen dat muziek per definitie 'van de duivel' is vind ik wat overdreven.

Buiten dat: het is het geheelplaatje, niet alleen de muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met je eens hoor, ik schetste alleen het beeld wat Naar House wel eens wil hebben widegrin.gif

Doet me denken aan een uitspraak van een blackmetal muzikant, wat ook voor trance kan gelden: Trance is als een mes. In de handen van een chirurg redt het levens, in de handen van een moordenaar doodt het mensen.

Het is net wat je met de muziek wil doen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uitgaande dat het waar is kan ik mij voorstellen dat de duivel op een dergelijke manier mensen tot zich neemt, ofzo, maar ik denk niet dat God mensen in hun onderbewustzijn wil bekeren?

Of het ethisch is, is een ander verhaal, maar als je met zo een kracht mensen zou kunnen beïnvloeden, dan zou het toch wel moeten kunnen. Overigens is hier al eens een filmpje gepost van de mentalist Derren Brown die inderdaad door hypnose mensen tijdelijk kon bekeren.

Naar House hangt mijns inziens een wat kortzichtige these aan, maar ze heeft geen ongelijk als ze zegt dat je mensen met muziek eenvoudig kunt beïnvloeden tot (licht) hypnotiseren. En niet iedereen kan even helder het onderscheid maken tussen de werking der hersenen en de inwerking Gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Muziek kan beïnvloeden, sterker nog, dat is ook deels de bedoeling. Het kan emoties opwekken, sfeer scheppen en een zekere trance invloed hebben. Bij dat laatste hoeft dat niet perse trance muziek te zijn. Dat kan net zo goed met een doommetal band, punk, een opwekkingsliedje, klassieke muziek, etc.

M.i. ook niks mis mee. Ik denk wel dat het goed is dat je er bewust van bent dat muziek je kan beïnvloeden (of dat nu Joy division of opwekking is) en als dingen verkeerde uitwerking op je hebben, kun je het beter laten (zoals met alles dat het geval is). Maar ik ben blij dat er muziek bestaat.

Stichting House vind ik wat doorgeslagen en zien wel erg snel achter elke struik een demon zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De teksten zijn inderdaad een makkelijk manipulatie-middel. Vooral hardcore brengt jongeren psychologische schade aan. Een beetje hypocriet... aangezien ik zelf jaren in deze scene gewerkt heb, veel vrienden heb leren kennen en zelf ook helemaal los kan gaan op de dansvloer.

Maar hoe langer je er in omgaat, hoe bewuster je er van wordt dat het een échte levensstijl kan zijn als je de subcultuur er van omarmt. Ik zag mijzelf meer als een gabber, met de meest positieve associatie die je bij het woord kan hebben, maar het tuig van onze samenleving kiest duidelijk voor "I'm hardcore to the bone" en "no one likes us we don't care". Deze subcultuur domineert deze muziek en is gemeen, sarcastisch, pissig en anarchistisch.

Morphogenesis vergelijking met een mes lijkt me heel gepast, en ik zou er nog aan willen toevoegen dat het mes scherper wordt naarmate de muziek controversiëler wordt.

Hardcore kan iemand hard en onverschillig maken, maar ook kracht geven om de week mee door te komen.

Trance kan iemand wat zweveriger maken, maar kan ook liefde opwekken.

Maar het lijkt mij geen toeval dat extremere stijlen zoals terror/speedcore opvallend veel bezocht worden door hooligans en ander gespuis. Op een goa-acid/tekno-feest kom je een heel ander soort volk tegen, die met hun creativiteit en onduidelijkheid vaak complete waanzin uitstralen.

Het blijft lastig om de muziek de schuld te geven als de cultuur de muziek bepaalt. De cultuur heeft zo veel invloed op de perceptie van de muziek dat je sterk in je schoenen moet staan om niet mee te doen in groepsgedrag met evt drugsgebruik en radicale gedachten die door de muziek gepropageerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Hallo allemaal, is het slecht om muzieksoorten als Trance en Dance te luisteren? Ik heb het dus niet om de eventuele teksten die er in zouden kunnen zitten, maar misschien meer de snelle beats...? Alvast bedankt!

gr. mackie

De snelheid van het liedje zal God een rotzorg zijn, voor de rest lijkt het me ook wel allemaal ok.

Ik zie niet in wat er van welke soort van dance, trance, techno en elektro dan ook verkeerd zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid