Spring naar bijdragen

Kan het wel, Lady GaGa?


Aanbevolen berichten

Heee,

De laatste tijd luister ik veel naar Lady GaGa, en ik moet zeggen, ze maakt echt wel leuke muziek. Alleen ik zit er nog wel eens over te twijfelen, kan je dit als christen wel luisteren, qua teksten enzo. want de melodietjes zijn wel heerlijk ...

Ik heb al verschillende dingen gezocht, maar kom er nog niet echt uit. misschien weten jullie iets?

Groetjes Marianne

Ps. sorry als er al een topic over loopt, maar kon het zo nergens hier vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Als hij je niets zegt, moet je hem beter lezen.
flower.gif

Ik heb 'm goed gelezen, wijsneus. knipoog_dicht.gif Maar ik vind 't nog steeds nietszeggend.

Lyrics van Lady Gaga? Er zijn idiote complottheoriedenkers die in haar teksten en clips allerlei verwijzingen naar de Illuminatie e.d. zien, en in de clips kan ik me dat nog wel voorstellen, maar de teksten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb 'm goed gelezen, wijsneus.
knipoog_dicht.gif
Maar ik vind 't nog steeds nietszeggend.

Lyrics van Lady Gaga? Er zijn idiote complottheoriedenkers die in haar teksten en clips allerlei verwijzingen naar de Illuminatie e.d. zien, en in de clips kan ik me dat nog wel voorstellen, maar de teksten?

Ik zei ook helemaal niets over haar lyrics, zou ik ook niet moeten doen. Want er is maar één nummer van haar waarvan ik het refrein een beetje ken. Maar ik zal wat verduidelijken wat ik wel bedoelde te zeggen.

De muziek die mensen mooi vinden is meestal de muziek die om zekere redenen bij ze past. De mooiste muziek is dan de muziek die in zekere zin mee-resoneert met wat er in het hart van iemand leeft. Je vindt in zekere zin herkenning in die muziek. Dat is lang niet altijd even sterk, maar muziek die je niets zegt, is meestal ook niet leuk. En die herkenning kan op een heleboel verschillende vlakken liggen. Jij bent vrolijk en de muziek is vrolijk, jij bent depressief en de muziek is dat ook. Iedereen luistert die muziek en jij hoort graag bij de groep. De muziek zit zeer wiskundig in elkaar en jij houdt van wiskunde. En zo kun je nog heel lang doorgaan.

En om die reden is het dat ik zeg dat de vraag wat de muziek over jou zegt, een stuk interessanter en relevanter is dan de vraag of je bepaalde muziek als christen wel of niet zou mogen luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat over die teksten was ook niet voor jou bedoeld, maar voor HW.

En ik snap wel wat je probeert te zeggen, de uitleg is best handig, had je meteen moeten plaatsen. Ik weet overigens niet of ik het er echt mee eens ben, maar goed. Ik heb helemaal geen zin in een discussie over muziek. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb 'm goed gelezen, wijsneus.
knipoog_dicht.gif
Maar ik vind 't nog steeds nietszeggend.

Lyrics van Lady Gaga? Er zijn idiote complottheoriedenkers die in haar teksten en clips allerlei verwijzingen naar de Illuminatie e.d. zien, en in de clips kan ik me dat nog wel voorstellen, maar de teksten?

Illuminatie inclusief complotten zijn populair en dan is het niet raar als dat ook terugkomt in populaire clips maar het zegt niet zoveel over de lyrics inderdaad.

Aan de andere kant een liedje over bruine suiker kan heel onschuldig zijn totdat je ontdekt wat de Stones nu echt bedoelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zei ook helemaal niets over haar lyrics, zou ik ook niet moeten doen. Want er is maar één nummer van haar waarvan ik het refrein een beetje ken. Maar ik zal wat verduidelijken wat ik wel bedoelde te zeggen.

De muziek die mensen mooi vinden is meestal de muziek die om zekere redenen bij ze past. De mooiste muziek is dan de muziek die in zekere zin mee-resoneert met wat er in het hart van iemand leeft. Je vindt in zekere zin herkenning in die muziek. Dat is lang niet altijd even sterk, maar muziek die je niets zegt, is meestal ook niet leuk. En die herkenning kan op een heleboel verschillende vlakken liggen. Jij bent vrolijk en de muziek is vrolijk, jij bent depressief en de muziek is dat ook. Iedereen luistert die muziek en jij hoort graag bij de groep. De muziek zit zeer wiskundig in elkaar en jij houdt van wiskunde. En zo kun je nog heel lang doorgaan.

En om die reden is het dat ik zeg dat de vraag wat de muziek over jou zegt, een stuk interessanter en relevanter is dan de vraag of je bepaalde muziek als christen wel of niet zou mogen luisteren.

Dus dan mag je als christen wel alleen christelijke muziek luisteren? De muziek is christelijk en jij ook. Dus eigenlijk zeg je precies hetzelfde widegrin.gif


Samengevoegd:

Ik vind sowieso trouwens dat je geen Lady Gaga moet luisteren, ik vind het een lelijke vrouw met lelijke muziek die de rest van de wereld ook lelijk wilt maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus dan mag je als christen wel alleen christelijke muziek luisteren? De muziek is christelijk en jij ook. Dus eigenlijk zeg je precies hetzelfde
widegrin.gif

Dat zeg ik letterlijk helemaal nergens. Van mij mag je alle muziek luisteren die je maar wilt. Het probleem is dat je er soms heel moeilijk over kunt doen of je bepaalde muziek nu wel of niet kunt luisteren als christen. Die muziek zou dan verkeerd zijn, of toch net niet. In dat geval zeg ik dat de vraag waarom jij die muziek mooi vindt, interessanter is dan de vraag of die muziek wel christelijk verantwoord is. Iedereen moet namelijk gewoon de muziek luisteren die bij hem of haar past.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, maar als je wiskundige muziek luistert omdat je van wiskunde houdt dan lijkt het mij logisch dat je christelijke muziek luistert omdat je van Christus houdt en dat dus bij je past.
yes.gif

Van specifiek christelijke muziek houden, zonder zelf christen te zijn, lijkt mij inderdaad enigszins vreemd. Maar toch kan het best, de zalen zitten bij de Matthäuspassion ook helemaal vol. Maar het wil niet zeggen dat iemand die van wiskunde houdt, ook alleen maar naar heel erg wiskundige muziek luistert. Die persoon is meer dan zijn liefde voor wiskunde.

Maar aan de andere kant, kan ik het me ook moeilijk voorstellen dat je christen bent, terwijl christelijke muziek geen enkele rol in je leven speelt. In ieder geval de kerkmuziek zou je dan toch iets moeten doen?

Laat wel duidelijk zijn dat dit geen wet van Meden en Perzen is. Je kunt niet aan elk nummer dat iemand luistert horen wat voor persoon dat is. Toch kan de muziek die iemand luistert zeker wel iets over een persoon zeggen. En wat die muziek zegt, weet die persoon vaak zelf het beste. Daarmee bedoel ik de vraag van de Topicstarter om te draaien. Zij vraagt zich af of de muziek van Lady Gaga te luisteren is als christen. Mijn vraag aan haar zou zijn, waarom zou je die muziek graag willen luisteren? En geef dan zelf een antwoord over of je die muziek dan wilt blijven luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

smile.gif leuk topic!

Aan de ene kant ben ik het met Eli7 eens, aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre teksten invloed op je hebben.

We luisteren vandaag de dag veel muziek in het engels, ik denk dat we lang niet altijd weten wat er nu eigenlijk gezongen wordt. Ik vroeg mezelf eens af wanneer een bepaalde muziek in het Nederlands was, of ik het dan nog steeds zo tof zou vinden om de muziek te luisteren...

Sinds ik in Vancouver gewoont heb, ben ik hier ook wel een beetje anders naar gaan kijken. De liedjes die wij hier in Nederland helemaal top vinden, waren dat bij de engelstaligen lang niet altijd. Zij stoorden zich soms aan de teksten, omdat die denk ik toch anders zijn wanneer die in je moerstaal zijn.

Ik realiseerde mij dat het soms voor hen best raar was als ik een liedje in mijn hoofd had (en dus liet horen via de melodie of wat ook), een liedje dat wij in Nederland heel normaal vinden en dat zij toch echt een beetje te ver vonden gaan.

Los van de teksten, kan muziek je helemaal liggen, dan denk je niet bij elk nummer na over wat er nu precies gezongen wordt. Dat heb ik zelf ook vaak en daar ga ik mij ook echt niet bij elk nummer in verdiepen, maar ik ben mij wel meer bewust geworden, dat die teksten soms best vaag zijn als je de betekenis overdenkt....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind sowieso trouwens dat je geen Lady Gaga moet luisteren, ik vind het een lelijke vrouw met lelijke muziek die de rest van de wereld ook lelijk wilt maken.

Ik vind haar niet mooi, wel een stijlicoon en haar muziek vind ik waanzinnig catchy en in die zin ook erg goede popmuziek.

Verder geloof ik niet dat teksten per definitie slecht kunnen zijn, ook liedjes als 'Brown Sugar' niet. Als ze op jou een negatieve uitwerking hebben, moet je er vooral niet naar luisteren, maar je kunt nooit stellen dat een artiest of een nummer per definitie slecht is.

Dat geldt voor The Rolling Stones en ook voor Lady Gaga en ook voor Antestor of Michael W. Smith.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een typische ritme-en-melodie-muziek-man. Tekst? huh? zingen ze ook nog wat dan? dat was me nauwelijks opgevallen. lalalalalalala was ook goed geweest bij wijze van spreken.

Van die singer-songwriter artiesten vind ik dan meestal ook geen bal aan, geef mij maar dance, trance of klassiek of hard rock. (en ouwe rock n roll)

Goed voorbeeld was als tiener, AC/DC was voor mijn generatie redelijk onbekend, maar in 1990 kwam het nummer Thunderstruck uit. Dat vond ik het meest geniale nummer ooit, daarvoor had ik nooit zoveel op met rock. Ik dus meer AC/DC liedjes kopiëren (dat ging nog met cassettebandjes) Dat er nogal veel over Hell en Damnation werd gezongen ging geheel langs mij heen op die leeftijd. (Maar niet langs mijn ouders.....)

Overigens blijkt vrijwel altijd , en ook hier dat de teksten niet betekenen dat de zanger een satanist is, grote kans dat ie niet eens geloofd in de hel. Dit soort begrippen zijn algemene symbolen van onze cultuur geworden. Een highway to hell kan van alles betekenen, door een hel gaan ook. Een zware periode in je leven ofzo.

Verder zoeken veel mensen ook teveel achter een lied, soms betekent het gewoon niks en werd het gewoon in elkaar geflanst omdat het lekker klonk...... in die categorie zit Lady Gaga ook denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
ik vind het een lelijke vrouw met lelijke muziek die de rest van de wereld ook lelijk wilt maken.

met normale kleding aan, zonder die rare pruiken en vage make up is het zeer zeker geen lelijkerd...

wat betreft haar muziek, het klinkt soms wel lekker, dat ze zo freaky doet is naar mijn idee meer een kwestie van onzekerheid dan omdat ze het kwaad zelf is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou het kwaad dan juist niet zitten in het camoufleren van die onzekerheid? Het overschreeuwen van dat wat je niet bent? Overmoed enzo?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Van specifiek christelijke muziek houden, zonder zelf christen te zijn, lijkt mij inderdaad enigszins vreemd. Maar toch kan het best, de zalen zitten bij de Matthäuspassion ook helemaal vol. Maar het wil niet zeggen dat iemand die van wiskunde houdt, ook alleen maar naar heel erg wiskundige muziek luistert. Die persoon is meer dan zijn liefde voor wiskunde.

Maar aan de andere kant, kan ik het me ook moeilijk voorstellen dat je christen bent, terwijl christelijke muziek geen enkele rol in je leven speelt. In ieder geval de kerkmuziek zou je dan toch iets moeten doen?

Laat wel duidelijk zijn dat dit geen wet van Meden en Perzen is. Je kunt niet aan elk nummer dat iemand luistert horen wat voor persoon dat is. Toch kan de muziek die iemand luistert zeker wel iets over een persoon zeggen. En wat die muziek zegt, weet die persoon vaak zelf het beste. Daarmee bedoel ik de vraag van de Topicstarter om te draaien. Zij vraagt zich af of de muziek van Lady Gaga te luisteren is als christen. Mijn vraag aan haar zou zijn, waarom zou je die muziek graag willen luisteren? En geef dan zelf een antwoord over of je die muziek dan wilt blijven luisteren.

Ach, ik denk dat jij en ik weten dat deze vragen op dezelfde conclusie afstormen, hetzij linksom het zij rechtsom.

Ik vind het wel moeilijk, zeker omdat de muziek van bijvoorbeeld Lady Gaga zowel een pedagogische functie hebben als een functie van het reflecterend verwoorden van ideeën over een leven van een persoon. Pedagogisch omdat het een richting geeft aan een bepaalde manier van leven zoals die wordt bezongen, er worden thema's behandelt die een bepaalde waarde meekrijgen in de teksten. En op dezelfde wijze zit er een stuk verwoordend zelfbewustzijn, een half-kritische afstand tot wat het leven is en welke waarden in dat leven zitten, in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat imago juist geweldig, juist vanwege de pruiken, het beeld dat gecreëerd wordt terwijl niemand weet wie Lady Gaga echt is. Ik vind het spannend.

En onzeker? Mensen die zelf geen succes hebben roepen vaak van mensen die dat wel hebben en ook een beetje vreemd zijn. Beetje laf natuurlijk. Je kent ze niet. Hoe kun je dan beweren dat ze onzeker zijn? Je kunt Lady Gaga beoordelen op haar acties. Maar haar acties vind ik niet heel erg getuigen van grootse onzekerheid of zo. Wellicht is ze wat vreemd (als in: niet standaard) en doet ze vreemde dingen om een statement te maken, maar hé, dat doen wel meer mensen toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat betreft haar muziek, het klinkt soms wel lekker, dat ze zo freaky doet is naar mijn idee meer een kwestie van onzekerheid dan omdat ze het kwaad zelf is.

Attentie attentie! Er is weer een selfmade psychiater op het forum gesignaleerd, gewapend met lange-afstandsdiagnoses. Ga nu onmiddelijk plat op de grond liggen, zodat zijn afgevuurde diagnoses je niet raken, en wacht rustig, zonder te bewegen, tot hij weer voorbij is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid