Spring naar bijdragen

Rockabilly


Aanbevolen berichten

Door oudere familieleden kom je wel eens in aanraking met muziek van toen je nog niet geboren was.Een oom van mij is nogal wild van rockabilly en rock n roll.Hij heeft zijn inmiddels behoorlijk grijze haar dan ook nog steeds in een pompadour zitten. Maar goed, deze man is ook in de gezegende positie dat hij op zijn pensioengerechtigde leeftijd nog een volle haardos heeft. Dan mag je dat best showen, vind ik.

Ik weet niet precies waar rockabilly begint en rock n roll ophoud, en andersom. Er schijnt een verschil tussen te zitten, ik weet ook niet wat precies. Maar ik zal een paar youtube links neerzetten met een paar bekende nummers.

(de uitverkoopbakken zijn soms echt een geschenk uit de hemel, laatst voor 2,50 een Elvis compilatie)

Elvis Presley-Hound dog:

link

Johnny Cash-Get Rhythm(met charmante introductie):

Vince Taylor-Brand new Cadillac:

link

(later ook nog gecoverd door The Clash)

En dan natuurlijk de Stray Cats, maar dat heet dan weer rockabilly revival:

link

Van psychobilly heb ik niet zo veel kaas gegeten, ik luister weleens Tiger Army en Nekromantix. Maar goed, nog meer liefhebbers hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Me Me Me!

Ik vind alles uit de jaren 1955- 1963 helemaal geweldig, daarna kwamen die vervelende Beatles de boel verpesten met in hun kielzog nog 1001 engelse bands. (Daar zit ook veel moois tussen, maar het rock en roll gevoel van daarvoor verdween na 'the english invasion.' )

Bedankt voor die jaren 50 Cash link, ik vind Johnny Cash echt geweldig in die begin jaren.

Hier een jaren 50 song door een van de zeer weinige bands die er decennia later nog wat extra's aan konden toevoegen:

Dit vind ik misschien wel de beste uitvoering ooit.


Samengevoegd:

Quote:

Elvis Presley vind ik een van de meest overschatte artiesten ooit. Wat nou koning van de rock-'n-roll? Maar ik houd zeker van rock-'n-roll en rockabilly (en psychobilly).

Heiligschennis!

worshippy.gif Rock 'n Roll Elvis worshippy.gif

boosrood.gif Jaren 70 Elvis boosrood.gif

Return to Sender

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ BookerT

Bovenste link doet me niks, onderste link (Reverend Horton Heat) vind ik wel heel leuk klinken.

@ Kurt, nee dat hoeft niet, ik heb ongeveer 1000 mp3-tjes van de fifties en early sixties. Elvis speelt daar muziekaal maar een bescheiden rol in.

Maar dat neemt niet weg dat hij gewoon terecht het grootste icoon is uit die tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid