Spring naar bijdragen

Fotografie - de hardware


Aanbevolen berichten

Wow, cool :D Lijkt mij ook wel gaaf :) Later wil ik een eigen doka, als ik 50 ben en de kinderen het huis uit zijn en ik met de VUT ga enzo :P

Op je 50e een doka? Koop nu vast de spullen in, want ze zijn nu al bijna niet meer te krijgen ;)

Heuh, ja, daarom wil ik het op mijn 50e, dan heb ik ws een redelijk vermogen opgebouwd om het te kunnen betalen :P Dat is nu nog niet het geval. En tenzij er iemand zo gek is om mij spullen te geven tegen een 'koop nu, betaal over 30 jaar'-regeling denk ik niet dat het gaat gebeuren :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:Op zondag 20 februari 2011 18:18:26 schreef Thorgrem het volgende:Statiefje werkt erg leuk. Nu kan ik de sluitertijd heel lang rekken voor een leuk effect.Ik ben van plan om morgen een nieuwe lens te kopen: linkDe 40-150mm. Met een crop-factor van 2 komt dat dus neer op op 80-300mm. Is dat een beetje een leuk bereik voor bijvoorbeeld foto's maken in een dierentuin?Dat is zeer goed bereik 300 mm wordt ook wel eens vertaals met '10x (optische) zoom'

Dat is dus (bijna) 4x zoom, een 300mm met 10x zoom moet een 30-300mm zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Quote:Op zondag 20 februari 2011 18:18:26 schreef Thorgrem het volgende:Statiefje werkt erg leuk. Nu kan ik de sluitertijd heel lang rekken voor een leuk effect.Ik ben van plan om morgen een nieuwe lens te kopen: linkDe 40-150mm. Met een crop-factor van 2 komt dat dus neer op op 80-300mm. Is dat een beetje een leuk bereik voor bijvoorbeeld foto's maken in een dierentuin?
Dat is zeer goed bereik 300 mm wordt ook wel eens vertaals met '10x (optische) zoom'

Dat is dus (bijna) 4x zoom, een 300mm met 10x zoom moet een 30-300mm zijn.

Pfoe, ik kwam ff niet uit je quote maar nu vat ik hem volgens mij :P Ik heb gewoon overgenomen wat er op bol.com stond bij 300 mm lenzen. Verder niet over nagedacht enzo, maar nu je dit zo zegt klinkt dat met logischer in de oren :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn er hier trouwens mensen die met primes werken? Ik heb nu die oude 50mm/F2 MF lens en qua optische prestaties vind ik het helemaal geweldig. Zie vaak genoeg de waarschuwing knipperen dat 1/4000 op base ISO niet snel genoeg is om de foto niet te laten overbelichten. Maar ik mis de autofocus wel, om goed scherp te kunnen stellen is toch echt heel veel licht nodig. De AF-verklikker van mijn body werkt wel met die lens, maar die blijkt achteraf toch wel eens wat anders 'verteld' te hebben over waar precies de scherpstelling zat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou en, je hebt toch ook zo'n schermpje waar je gelijk op kan zien wat het is geworden? ;) Alleen niet te vaak overdoen....

Ja dat klopt..maarja, je ziet altijd pas wat je op de foto hebt gezet als die op je scherm staat.. je kan aan de buitenkant niet zien wat je er precies opzet... En idd, je kan het overdoen..maar idd niet te vaak! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Ik ga alleen een weekje op een soort kamp (met de jeugdgroep, dus ken iedereen wel al) en heb geen tijd voor de (landschaps-)foto's die ik normaal zou maken. Neem kitlens, 28mm 2.8 en een telelens mee. Plus close-up filters en polarisatie. Waarschijnlijk ligt mijn camera de hele week ergens in de woonkamer met de kitlens er op en heb ik aan 't eind van de week allemaal foto's die ik niet herken. Maar misschien dat ik ipv stille tijd 's ochtends de natuur in duik. Is ook stille tijd houden voor mij. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat nemen jullie mee op vakantie qua uitrusting?

M'n 50D met daarbij een goedkope standaardlens: 18-55 mm, 3.5, vanwege ik ga mee met Beter Uit en dan houdt ik het liever veilig. Gezeur van lenzen passen niet zo goed bij m'n body ben ik niet zo van, kan ook met dat lensje erop geschroefd fijne foto's maken! Body van de 50D is dan ook erg makkelijk te bedienen, dat scheelt wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen hardware, maar ik heb een nieuwe tas gekocht! :P Een gewone damestas, lekker stevig, die ik ga verbouwen tot cameratas. Ik heb nu deze

crumpler-the-opulent-rooster-xl-004-10600.jpg

maar dat is echt een gevalletje 'tas waar ga je met dat meisje heen'. (laptop die er in kan is een 17", en dan hou je nog ruimte over aan de bovenkant). Bovendien heb ik meestal niet zoveel spullen nodig. En met een gewone handtas ziet het er ook niet uit als cameratas, en dus ook wat minder diefstalgevoelig. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ik ga dit weekend foto's maken van een concert. Ik stel het diafragma maximaal (laagste cijfer) in zodat de opening het grootst is. Wat is raadzaam om te doen met de sluitertijd? 1/125 is het minimale heb ik begrepen (zodat je geen waas ziet van bewegingen) maar als je camera stabilisatie in de body heeft zou je dan de sluitertijd nog wat omlaag kunnen brengen? En zo ja hoeveel? Of is het eigenlijk gewoon eerst een paar proef foto's nemen?

Of raad iemand aan alles op de automaat te doen?

Ik heb in ieder geval de lenzen weer eens grondig gereinigd na 2 weken vakantie met veel strand. De sensor is wonder boven wonder geheel schoon gebleven ondanks het wisselen van lezen op het strand. Doet die automatische sensor reiniging schijnbaar goed zijn werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Automatisch moet je zeker niet doen. Is een garantie voor foto's waar je niet tevreden mee gaat zijn.

Als ik zelf concertfoto's maak, heb ik meestal diafragma op 2.8 (ik weet niet of jouw lens dat kan) ISO op 200 en de sluitertijd op 1/80. Maar ik wil juist wel graag wat beweging in mijn foto's, als zwiepende haren ed. Wil je echt een bevroren beeld dan zou ik idd minstens voor 1/125 gaan. Alhoewel 1/80 dan ook wel gaat bij een ballad ofzo, waarbij er minder bewogen wordt.

Maar je diafragma en dus sluitertijd hangt ook af van hoe dichtbij je bij het podium mag/kunt komen. Ik maak foto's van de band van mijn vriend. Die speelt nog op kleine podia dus ik kan en mag overal tussendoor klimmen. Anders is het bij een concert van een grote band. Daar kan je vaak niet dichterbij komen dan pakweg 5 meter en moet je dus ook zoomen. Dan wordt je maximaal beschikbare diafragma kleiner en moet je dus een langere sluitertijd of een hogere iso waarde kiezen. Wat dus inhoud dat je moet kiezen tussen lichtelijk bewogen foto's (in het slechtste geval) of foto's met ruis.

Al met al hangt het ook van zoveel af dat ik niet zo kan zeggen dat je die en die instellingen moet gebruiken. Ik ken jouw camera natuurlijk ook niet dus weet niet wat bijv de ISO prestaties zijn dus je zult toch echt eerst even wat proeffoto's moeten maken. Wat scherpstellen betreft vind ik zelf autofocus het makkelijkst, als je tenminste een lens hebt die dat goed kan ik het donker. Met autofocus kun je vind ik sneller reageren op leuke/rare/bijzondere situaties die zich voor doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Automatisch moet je zeker niet doen. Is een garantie voor foto's waar je niet tevreden mee gaat zijn.

Als ik zelf concertfoto's maak, heb ik meestal diafragma op 2.8 (ik weet niet of jouw lens dat kan) ISO op 200 en de sluitertijd op 1/80. Maar ik wil juist wel graag wat beweging in mijn foto's, als zwiepende haren ed. Wil je echt een bevroren beeld dan zou ik idd minstens voor 1/125 gaan. Alhoewel 1/80 dan ook wel gaat bij een ballad ofzo, waarbij er minder bewogen wordt.

Maar je diafragma en dus sluitertijd hangt ook af van hoe dichtbij je bij het podium mag/kunt komen. Ik maak foto's van de band van mijn vriend. Die speelt nog op kleine podia dus ik kan en mag overal tussendoor klimmen. Anders is het bij een concert van een grote band. Daar kan je vaak niet dichterbij komen dan pakweg 5 meter en moet je dus ook zoomen. Dan wordt je maximaal beschikbare diafragma kleiner en moet je dus een langere sluitertijd of een hogere iso waarde kiezen. Wat dus inhoud dat je moet kiezen tussen lichtelijk bewogen foto's (in het slechtste geval) of foto's met ruis.

Al met al hangt het ook van zoveel af dat ik niet zo kan zeggen dat je die en die instellingen moet gebruiken. Ik ken jouw camera natuurlijk ook niet dus weet niet wat bijv de ISO prestaties zijn dus je zult toch echt eerst even wat proeffoto's moeten maken. Wat scherpstellen betreft vind ik zelf autofocus het makkelijkst, als je tenminste een lens hebt die dat goed kan ik het donker. Met autofocus kun je vind ik sneller reageren op leuke/rare/bijzondere situaties die zich voor doen.

Dank voor de tips. Nee ik heb niet zo'n lichtsterke lens. Ik heb een kitlens en een telezoom. De ISO kan wel tot 3200 (tot 1600 is het resultaat netjes). Dus daar kan ik wel wat stops mee winnen, en ook met de stabilisatie.

Ik kijk wel naar de situatie ter plekke en zal eerst wat proberen met verschillende instellingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ISO kan bij ons ook tot 6400, maar ik vind de resultaten toch aanmerkelijk minder worden vanaf 800, alhoewel ze dan nog wel te doen zijn voor 10x15 afdrukken. Maar als jij tot 1600 kan met weinig ruis kun je daar idd heel wat mee winnen.

Soms is een éénpootstatief ook handig trouwens, alhoewel ik zelf niet in het bezit van zo'n geval ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel een drie-poot die relatief licht en compact is, maar die zal ik niet meenemen.

Ik hoop dat er vanavond nog wat licht is en sowieso is er mogen overdag genoeg licht neem ik aan.

Er zijn zoveel leuke dingen te koop, maar spijtig genoeg is het allemaal vrij kostbaar daarnaast gaat de techniek van de body's zo razendsnel vooruit dat je op een gegeven moment gewoon genegen moet nemen met wat je hebt. Ik heb wel een leuke 12mm lens op het oog, maar die kost dan weer een euro of 700/800.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid