Spring naar bijdragen

Babylijkje in glascontainer


Aanbevolen berichten

Babylijkje in glascontainer Den Haag

In Den Haag is in een glascontainer in de wijk Escamp het lichaam van een dode baby gevonden.

De politie vond het lijkje rond zeven uur vanavond na een tip van een getuige. Die zei dat hij had gezien dat de baby in de ondergrondse container werd gestopt.

Glascontainer

Het is niet duidelijk of de baby toen nog leefde. Waarschijnlijk gaat het om een pasgeboren baby.

Naar aanleiding van de tip kon de politie een 26-jarige vrouw aanhouden.

Bron: link

Het is weer een incident in een lange rij van familiedrama's...

Zeker nu ik net vader ben ben geworden, kan ik me niet voorstellen dat een ouder zijn/haar kind zoiets aandoet.

Vraag: stel dat de aangehouden vraag inderdaad de moder is en schuldig wordt bevonden aan de dood van haar pasgeboren kind, welke straf zou zijn dan moeten krijgen en waarom? Zou zo iemand bijvoorbeeld nooit meer kinderen moeten kunnen krijgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Afgaande op wat je schrijft: een gevangenisstraf van zo'n twintig jaar, afhankelijk van de omstandigheden, en daarna TBS met dwangverpleging, ook afhankelijk van de omstandigheden. Maar eigenlijk kun je niet zomaar hier een straf bepalen zonder de zaak te kennen, laat staan of ze wel of geen kinderen zou mogen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn eerste reactie bij dit soort berichten is (gevoerd door primitiviteit, hormonen en meer van dat soort nog-niet-ontzwangert-gevoelens) zoiets als 'Gooi dat !@#$%^&*&^ zelf in die glasbak boosrood.gif'

Maar, ja, er bestaat zoiets als postnatale depressie/psychose, rare thuissituatie enz enz. Gevangenisstraf en TBS lijken me terecht. En mocht ze genezen: de wetenschap dat je je eigen kind in een glasbak gedumpt hebt is al genoeg straf nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vraag: stel dat de aangehouden vraag inderdaad de moder is en schuldig wordt bevonden aan de dood van haar pasgeboren kind, welke straf zou zijn dan moeten krijgen en waarom?

De reguliere strafmaat voor moord met voorberachte rade.

Quote:

Zou zo iemand bijvoorbeeld nooit meer kinderen moeten kunnen krijgen?

Dat zou ik een bijzonder walgelijke strafmaatregel vinden waarbij de overheid vér buiten haar boekje gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeker nu ik net vader ben ben geworden, kan ik me niet voorstellen dat een ouder zijn/haar kind zoiets aandoet.

[...]

Zou zo iemand bijvoorbeeld nooit meer kinderen moeten kunnen krijgen?

Ik kan me voorstellen dat je als vader of moeder inderdaad extra schrikt van zoiets. Ik heb dan zelf helaas geen kinderen maar ik vind dit ook vreselijk en onbegrijpelijk. Ik denk dat we ook best mogen bidden voor het overleden kindje en voor degene(n) die hierbij betrokken zijn. In welke nood moet je verkeren om zoiets te doen? Onbegrijpelijk.

Je kunt natuurlijk nooit grenzen stellen aan het wel of niet kinderen mogen krijgen van mensen. In de regel is het echter wel zo - en ik spreek nu vanuit mijn persoonlijke ervaringen met jeugdzorg - dat wanneer een persoon of gezin "verdacht" is, de kans dat ze in de toekomst een kind zelfstandig mogen opvoeden zéér klein is. Ik denk dat wanneer blijkt dat de ouders of één van de ouders hierbij betrokken is deze kans echt nagenoeg afwezig is. Ik denk dat dat ook goed is, hoewel ik het lang niet altijd met jeugdzorg eens ben. Verder vind ik dat wat Dagmar zegt van een moederlijke wijsheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

baby is dus al dood geboren:
maakt het verhaal meteen een stuk 'minder erg' vind ik..

We zijn het verplicht om onze doden te begraven. Zo minachtend met een lichaam omgaan vind ik zelf al genoeg voor een x aantal jaren cel inclusief heropvoeding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar waarom dan toch in de glasbak?

Dat vraag ik me ook af, ja. Misschien was mevrouw zo psychotisch als een deur en had ze niet meer zo door dat dat tamelijk walgelijk is. Misschien is het ook gewoon een van die lagere levensvormen zonder een greintje empathie. Met min koud een baby op een bed van glasscherven dumpen is i.i.g. niet iets wat je als humaan zou kunnen betitelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me er misschien wat bij voorstellen als ze gewoon compleet doorgeslagen is door die miskraam. Een miskraam zal vast een heel heftige ervaring zijn, als je daar totaal niet mee omkan en helemaal in paniek schiet doe je misschien gekke dingen. In zo'n geval lijkt psychologische begeleiding me gepaster dan een gevangenisstraf. Maar goed, dat wijst het onderzoek hopelijk allemaal wel uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een miskraam zal vast een heel heftige ervaring zijn, als je daar totaal niet mee omkan en helemaal in paniek schiet doe je misschien gekke dingen.

Zie het deel "zo psychotisch als een deur". Ik vind het wel ontzettend hard om een baby, dood of niet, in een vijver glasscherven te dumpen. Krankzinnigheid is een mogelijke oorzaak, maar het zou ook maar zo gewetenloosheid kunnen zijn. Verder is (tijdelijke) krankzinnigheid echt geen universeel excuus om van alles te mogen uithalen. Een baby(lijkje) in de glasbak doen is echt extreem grof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid