Spring naar bijdragen

Babylijkje in glascontainer


Aanbevolen berichten

Ik kan me niet voorstellen dat iemand zo doorgedraaid kan zijn dat ze haar eigen kind weggooit. Als het kindje dood geboren is, dan wil je toch niets liever dan een waardig grafje? Dit is gewoon ongelooflijk pijnlijk en daar wil je niet telkens mee geconfronteerd worden, dat begrijp ik. Maar dat je dat kind dan weggooit?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Maar dat je dat kind dan weggooit?!

Tenzij de dame in kwestie door een storing in haar bovenkamer de baby niet meer als zodanig zag. Het is geen onbekeend verschijnsel dat een post-partum-psychose gepaard kan gaan met waanideeën over het kind. Als een vrouw bijvoorbeeld denkt de antichrist te hebben gebaard en het kind dan in de glasbak gooit dan had ze niet de intentie een baby iets aan te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tenzij de dame in kwestie door een storing in haar bovenkamer de baby niet meer als zodanig zag. Het is geen onbekeend verschijnsel dat een post-partum-psychose gepaard kan gaan met waanideeën over het kind. Als een vrouw bijvoorbeeld denkt de antichrist te hebben gebaard en het kind dan in de glasbak gooit dan had ze niet de intentie een baby iets aan te doen.

yeps zoiets kan idd ook gebeurd zijn.,.

nja blijft allemaal maar gissen.. hoop in ieder geval dat ze de hulp krijgt die ze zo duidelijk nodig heeft!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

We zijn het verplicht om onze doden te begraven. Zo minachtend met een lichaam omgaan vind ik zelf al genoeg voor een x aantal jaren cel inclusief heropvoeding.

serieus? Een aantal jaren cel omdat je een dode baby ergens dumpt ipv begraaft? Lijkt me een beetje overdreven eerlijk gezegd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tenzij de dame in kwestie door een storing in haar bovenkamer de baby niet meer als zodanig zag. Het is geen onbekeend verschijnsel dat een post-partum-psychose gepaard kan gaan met waanideeën over het kind. Als een vrouw bijvoorbeeld denkt de antichrist te hebben gebaard en het kind dan in de glasbak gooit dan had ze niet de intentie een baby iets aan te doen.

Dan moet er wel iets ongelooflijk mis zijn, zeg. Ik kan me helaas maar al te goed voorstellen hoe het is om een doodgeboren kindje te krijgen (is in ons gezin gebeurd) en het doet me ontzettend veel pijn om te lezen dat iemand een kindje zo weggooit. Want ook al zag ze het zelf misschien niet meer als een kind of wat haar beweegredenen ook waren, dit is gewoon niet goed te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk is het nooit goed te praten maar dat betekend niet dat het niet te begrijpen is. Mensen doen vreselijke dingen als ze in een hopeloze of uitzichtloze situatie belanden. Ik denk niet dat je iemand hiervoor moet straffen met een gevangenisstraf maar eerder die persoon moet helpen. Iemand die dit doet met zijn eigen kind heeft hulp nodig, ook, misschien wel juist, als het ten volle tot haar doordringt wat ze heeft gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iemand die dit doet met zijn eigen kind heeft hulp nodig, ook, misschien wel juist, als het ten volle tot haar doordringt wat ze heeft gedaan.

Als ze dit willens en wetens heeft gedaan is de dame in kwestie wat ik "menselijk afval" pleeg te noemen. De beste tacktiek zou m.i. de volgende zijn. De maatschappij zo lang als mogelijk is verlossen van dit armzalige excuus voor een menselijk wezen. Ik weet niet precies wanneer daders slachtoffers zijn geworden, maar mij bevalt het niets.

Waarom heeft ze juist hulp nodig als ze weet wat ze deed? In mijn boekje is ze dan gewoon een slecht mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

come on.. dat kind was al dood hoor.

Klopt, maar hoe wist de moeder dat? Als ik een dode baby zou vinden dan zou ik die baby als een levende baby behandelen tot een dokter de baby had doodverklaard. Dit om de simpele reden dat het niet zo makkelijk is om zeker te weten dat iemand dood is. Dit geld vooral ook voor baby's

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Alsnog geen enkel excuus het dan maar te dumpen. Een mogelijke straf wil ik niet noemen maar het wegrelativeren met 'ach, 't was al dood' vind ik niet kunnen.

ik relativeer 'het' niet.. het zijn gewoon twee totaal verschillende gedragingen, een levend kind in een glasbak gooien is verschrikkelijk, en een moord, maar dat is niet gebeurd; Ze heeft een doodgeboren baby gedumpt. En ja, het tweede vind ik/IS veel minder erg dan het eerste.. Al heeft MC mss wel een punt inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit ervaring: de eerste paar maanden na de geboorte van mijn dochter ben ik regelmatig net níet in paniek geschoten omdat ze niet hoorbaar ademde, wat blauwige lipjes leek te hebben in de schemering, ijskoude handjes en geen warm gezichtje had en ik haar ook niet zag ademen. Dat kan zó oppervlakkig gaan dat je écht heel goed moet kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik relativeer 'het' niet.. het zijn gewoon twee totaal verschillende gedragingen, een levend kind in een glasbak gooien is verschrikkelijk, en een moord, maar dat is niet gebeurd; Ze heeft een doodgeboren baby gedumpt. En ja, het tweede vind ik/IS veel minder erg dan het eerste.. Al heeft MC mss wel een punt inderdaad.

mee eens hoor.. ik zie ook groot verschil in het dumpen van levend kindje of kindje waarvan je oprecht denkt (en terecht blijkbaar) dat het dood is..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze geritualiseerde vormen van het dumpen van lijken behelzen in Nederland in een oven stoppen en verbranden en de as dumpen op het dichtsbijzijnde grasveldje (of bewaren in een fles/urn of dumpen op een betekenisvolle plek)of het in een gat in de grond stoppen om te verteren. In andere culturen kennen ik ook nog het op een staketsel in de openlucht leggen als voer voor de raven, verbranden op een brandstapel, het bewaren van het lijk nadat de ingewanden en hersenen er uit zijn gehaald kwam ook wel voor. Andere vormen van bewaren van lijken: het op sterk water zetten van (vreemde) misgeboorten heb ik ook een hele tentoonstelling van mogen zien, om nog maar niet te spreken van die volwassen geprepareerde lijken die als kunst tentoongesteld werden.

Dumpen in een glasbak van een lijk, goh, lijkt toch niet zo vreselijk gek meer.

Persoonlijk ga ik eventuele lijken van mijn naasten verbranden, de eventuele nog te grove restjes worden vermalen en het geheel uitgestrooid op het dichtsbijzijnde strooiveld. Maar er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om b.v. mijn vader te gaan verbranden in de oven. Het lijk is alleen niet meer de persoon, net zo min als het melkpak de melk is. Tenminste, dat gaat voor mij op. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat mijn familie erg nuchter is over de dood en lijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dat ritueel maakt nu net het hele verschil, anastasia. Het maakt voor veel mensen nogal wat uit of een lichaam met veel zorg en respect afgelegd en begraven of gecremeerd wordt, of zomaar in een kuil in een bos of in een massagraf wordt gedumpt omdat men het kwijt moet. Of in een glasbak. Men zegt weleens dat je beschaving kunt afmeten aan hoe men met de doden omgaat en daar zit mijns inziens ook wel wat in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, je kunt ook denken: Mijn kind is doodgeboren, mijn leven ligt in scherven, wat is een passender plaats dan de glasbak..

Ik bedoel een ritueel is een gekozen vorm, misschien was dit haar ritueel/vorm ook al is het niet gangbaar en binnen de Nederlandse regels niet toegestaan, maar het kan nog zeker een rituele daad zijn, dat weten we niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anastasia, normaliter neem je dan contact op met een uitvaartondernemer en geef je aan dat je iets met scherven wilt doen. Scherven in de kist, of in de kuil zelf bijvoorbeeld. Of in elk geval iets waarbij de doodgravers jaren later hun handen niet snijden bij het weer opgraven. Tegenwoordig is er veel mogelijk in de uitvaartwereld en daar wordt dan ook volop gebruik van gemaakt.

Een lijk in een afvalbak gooien is echter nog altijd niet geaccepteerd hier in Nederland, omdat iedereen recht heeft op een fatsoenlijke en respectvolle lijkbezorging. En wat dat dan is mag dan wel cultureel bepaald zijn, maar ook dan heb je je aan de mores van de cultuur waarin je woont te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Anastasia, normaliter neem je dan contact op met een uitvaartondernemer en geef je aan dat je iets met scherven wilt doen. Scherven in de kist, of in de kuil zelf bijvoorbeeld. Of in elk geval iets waarbij de doodgravers jaren later hun handen niet snijden bij het weer opgraven. Tegenwoordig is er veel mogelijk in de uitvaartwereld en daar wordt dan ook volop gebruik van gemaakt.

Een lijk in een afvalbak gooien is echter nog altijd niet geaccepteerd hier in Nederland, omdat iedereen recht heeft op een fatsoenlijke en respectvolle lijkbezorging. En wat dat dan is mag dan wel cultureel bepaald zijn, maar ook dan heb je je aan de mores van de cultuur waarin je woont te houden.

Joh, ik ben het er wel mee eens hoor, dat je gezond van geest en stabiel in het leven staande en zonder omgevingsdruk van schande als ongehuwde moeder of ongeweten zwangerschap je aan de gebruiken en mogelijkheden houdt, maar om nu direct zo verontwaardigd te zijn en er schande over te roepen...een lijk wegwerken is gewoon afvalverwerking wat je zo snel mogelijk moet doen, omdat het anders ongezond wordt. Maar omdat we goede herinneringen aan de persoon die in dat omhulsel leefde hebben, zijn er rituelen. Van overheidswege zijn er alleen maar regels om het zo hygienisch mogelijk en zonder gevaar voor de volksgezondheid te laten verlopen. Een glasbak is dan niet een goede keuze vanuit gezondheids oogpunt en terecht strafbaar. En die moeder was ook echt de weg wel kwijt, hoe en waarom en waardoor, geen idee. Maar laten we wel wezen, de meeste mensen zouden tegenwoordig ook roepen dat Abraham onmiddelijk uit de ouderlijke macht zou moeten worden ontzet vanwege gevaarlijke psychose, waarbij het dan toevallig goed afliep, omdat zijn waan hem een andere oplossing bood.

En ja, ik ben bewust een beetje (boel)bot en ja ik heb ook wel eens een dierbare verloren, voordat iemand zegt dat ik anders niet zo zou spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil dan ook geen oordeel uitspreken over die vrouw, maar enkel aangeven dat er wel degelijk verschil wordt ervaren tussen een rituele begrafenis en het dumpen van een lijk in een glasbak en waarom mensen op het laatste dus verontwaardigd kunnen reageren en op het eerste niet.

Overigens moet ter aanvulling wel gezegd worden dat niet iedereen het lichaam als enkel een omhulsel zien. Zelf geloof ik dat het lichaam bij jouw zijn hoort en dat het bij de wederkomst van Christus verheerlijkt zal worden en, na een korte tijd van scheiding als je daarvóór sterft, weer volmaakt verenigd zal worden met je ziel. Het lichaam is geen omhulsel of kerker, maar wordt door de apostel Paulus zelfs als tempel aangeduid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan ik me ook voorstellen, maar wilde dat ook even door elkaar schudden knipoog_dicht.gif En dat tweede is weer iets dat een heel andere discussie op kan roepen, maar iig is het wel duidelijk dat of het nu huls of tempel is, het is niet erg belangrijk wat er mee gebeurt, want er zijn heel wat christenen wiens "tempel" is begraven en volledig verteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar laten we wel wezen, de meeste mensen zouden tegenwoordig ook roepen dat Abraham onmiddelijk uit de ouderlijke macht zou moeten worden ontzet vanwege gevaarlijke psychose, waarbij het dan toevallig goed afliep, omdat zijn waan hem een andere oplossing bood.

Ahja er is natuurlijk een grote overeenkomst tussen een bijbelverhaal waarin God Abraham op de proef stelt en een gestoorde moeder die haar doodgeboren kindje in een glascontainer flikkert. Inderdaad ja nu zie ik het ook...

Vergeet niet dat we op dit forum nog steeds vanuit een christelijk referentiekader vertrekken. Je gedachtenexperimentjes zijn soms leuk maar niet altijd even gepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid